Parti-formand til minister: 'Gå af. Nu'

Erhvervs-og vækstminister, Annette Vilhelmsen, var sent onsdag aften ude at modificere sine udtalelser om erhvervslivet.

Kommentaren om at de borgerlige partier og deres støtter i erhvervslivet har en interesse i, at det ikke skal lykkes for den røde regering, og at virksomhederne tænker for meget på profit og for lidt på samfundets bedste, skulle ikke opfattes helt så firkantet.

Men Liberal Alliances formand, Anders Samuelsen, har mistet tålmodigheden med erhvervs-og vækstministeren:

- Jeg har kun et råd til hende: Hun skal gå af og det skal være nu. Hun skader landet og skaber et forpestet klima til det erhvervsliv, der skal skabe arbejdspladser og få os ud af krisen, siger Anders Samuelsen.

DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Afstemning

Han har nu kaldt Annette Vilhelmsen i samråd om sin udtalelse og det gør ingen forskel for ham, at hun har været ude og trække i land.

- Hun skal forklare, hvordan hun kan være vækstminister, når hun er imod dem, der skal skabe væksten. Jeg er sikker på, at alle virksomhedsledere gør deres bedste for at skabe vækst. Men hver gang erhvervs-og vækstministeren åbner munden, skader hun mere end hun gavner, siger Samuelsen.

Annette Vilhelmsen havde valgt ikke at deltage i SF's gruppemøde på Christiansborg i dag.

SFs politiske ordfører, Jesper Petersen havde da også kun en kommentar til de ventende journalister:

- Der er vist sagt det, der skulle siges til den sag, sagde Jesper Petersen (SF).

Skatteminister Holger K. Nielsen brugte lidt flere ord:

- Annette har præciseret sine udtalelser. Krisen skyldes mange forskellige ting i vores samfund. Det er regeringen opsat på at gøre noget ved. Vi skal skabe flere job. Selv journalister laver fejl, og nu har hun selv sagt, at hun har lavet en fejl og præciseret sine udtalelser, siger Holger K. Nielsen til Politiken, da han ankom til SF's gruppemøde.

Hvad synes du om erhvervs- og vækstministerens udtalelser om erhvervslivet?

Deltag i debatten under artiklen. De bedste indlæg bliver bragt i BT fredag

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

2,1 mill. bistandsklienter elsker AV

Skrevet af peter g, Tirsdag den 22. januar 2013, 16:10

Når erhvervslivet aflives - så dør I også - I 2,1 mill. snyltere på bistand !
Så er der ikke nogen til at betale jeres regning til bajere og cigaretter !

Tiderne bliver endnu svære, vi skal leve som i matador

Skrevet af MP, Søndag den 20. januar 2013, 23:42

Vi kan ligeså godt forberede os på, at det bliver svære at være dansker, uanset om du er ung, gammel, arbejder, chef eller butiksindehaver.

Se matador, vil skal tilbage til basis med daglejere, og man flytter efter arbejde,,, snart kommer også grækerne.

Vi kan glæde os over de fede år, nu skal vi være mere fleksible og konkurrence orienterede, desværre.. vi må acceptere eller dø af sult. Fagforeningerne kan ikke gøre noget, da løn og skat er steget i mange år, og gjort danske virksomheder og arbejdere skakmat.....

Man kan sige at vi har fedet den i mange år og sejret og ihjel.. med kort arbejdstid og 6 ugers ferie osv,,, de har de ikke i andre lande i EU. Fagforeningerne var ikke opmærksomme, de krævede mere og mere og grådighed blev vores grav.

Annette Wilhelmsen

Skrevet af Aksel Bersang, Søndag den 20. januar 2013, 18:57

Endelig en SFer med begge ben på Jorden,hun bringer SF tilbage til idegrundlaget for Partiet ,det vil hente mange stemmer fra Socialdemokraterne

Tror du selv på det

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Onsdag den 23. januar 2013, 11:10

Tror du selv på den , indtil nu er galluptallene gået den forkerte vej . Måske er du skuffet men vi andre forstår hvorfor.

Annette Wilhelmsen

Skrevet af Aksel Bersang, Søndag den 20. januar 2013, 18:57

Endelig en SFer med begge ben på Jorden,hun bringer SF tilbage til idegrundlaget for Partiet ,det vil hente mange stemmer fra Socialdemokraterne

nullerne tog fra, ja de tog fra.

Skrevet af Alf, Søndag den 20. januar 2013, 18:13

Ja statsmand blev han jo aldrig ham fogh når man lader sig lobbyerer af finasen til nogle lån, som var hul i hoved før 2003.
lars løkke, claus hjort. anders fogh. husk I blev advaret af experterne ik hvis det var andre der haved gjort dette ¨så haved man forsøgt at rette ind men det gjore man ikke og den haved ikke gådet andre steder ind Danmark hvor man var bange på det tidpungt 2001 som alle ved var det var let at sætte den store skræmmekampagne igang ingen gik fri kan i huske det hvis i ikke kan se at de var og er Amatører så må i sku selvom det .

Sjovt som man aldrig kan debattere tåbeudsagn fra de blå

Skrevet af Hansen, Søndag den 20. januar 2013, 17:50

Her en uge efter Vilhelmsens sandhed kan den stadig diskusteres, mens Fogh Rasmussens ynkelige udtalelser ikke er til debat.

Det kan selvfølgelig skyldes, at BT ser Fjogh som en nullert, men det ville være mærkeligt, eftersom det er Fjoghets parti, der finansierer BT.

Regeringen

Skrevet af Asger, Søndag den 20. januar 2013, 17:48

Regeringen ved ikke noget som helst om arbejdsmarket, forde de har aldrig prøvet at lave et ærligt stykke arbejde . de er akademikkere hele bondet derfor har de folk til at tænkr for sig . men generelt er det groft at de seder inde på borgen og laver ingen ting. De er de største bistand klienter vi har i Danmark.Gud bedre det. Hele regeringen skulle have en enkel billet til gud ved vor hen.

Drik vand til

Skrevet af Hansen, Søndag den 20. januar 2013, 17:53

Hej Asger

Jeg har ladet mig fortælle, at det er en god ide at drikke et glas vand for hver guldbajer. Det skulle du prøve. Så vil du muligvis kunne tænke bedre og gøre dine udtalelser mere forståelige.

Danskeren er en stærkt truet race

Skrevet af MP, Søndag den 20. januar 2013, 16:38

Danskeren, vi er kun ca 5 millioner... en hyggelig landsby .. vi taber til EU og ernergiske og omstillingsparate EU borgere.

Danskeren er en sjov race : som vil hygge, drikke øl, få tidligt fri, ønsker meget ferie, høj løn, offentligt ansatte arbejder kun 34,5 time om ugen fuldtid, vi vil kunne cykle på arbejde maks 10 minutter, vi vil have lang barsel, mulighed for orlov og realisere sig selv, mange syge dage, holde mange møder, osv osv

Vi er en stærkt truet race:-(

Vores andedam er truet, vi er oppe mod overmagten

Jeg jeg og mig mentalitet ... køb ind i Danmark

Skrevet af Jim, Søndag den 20. januar 2013, 11:41

Køb i danske butikker, køb i danske netbutikker ... drop kopivarer.

Istedet for at købe Carlsberg i Tyskland, Toms og Anthon Berg..
så køb alle varer i Danmark... hvor de taler dansk og dansk skat.

Kør på dansk bilværksted, brug danske håndværkere, drop alt køb af varer i idlandet .. udover din ferie.

Så får vi flere danskere i arbejde.. Vi har arbejdsløshed og alle hyler, så må vi også være reel overfor danske virksomheder og ansatte, så endnu flere kommer i job.

Der er for meget JEG JEG og mig mentalitet.

Gud hvor har du ret

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Søndag den 20. januar 2013, 12:20

Gud hvor har du ret, alle dem der er imod forkortelse af dagpenge periode, der er vist ret mange af dem det har tid til at handle i Tyskland .
Jeg mødte en arbejdsløs bager på Gedser-Rostock færgen i sommers , vi sad ved samme bord og han betroede mig at han havde været i Tyskland med en bil for en ven til Rep. Han havde gjort det til en indtægt at sejle frem og tilbage hver dag med biler for folk i Gedser. At han så ved siden af fik tilbudt et par kart. cigereter af servetrisen som han efterhånden kendte ,var jo kun en sidegevinst.

Lad os nu se det positive i det!

Skrevet af Peter, Søndag den 20. januar 2013, 10:07

Nu skal vi ikke være så negative, lad os se det positive i dette.

Ministeren udtaler sig jo efter bedste evne og overbevisning at dettte så ikke harmonerer med noget som helst i virkeligheden giver bare et billede af vores minster og hendes evner.

Jeg vil også gerne takke SF for deres store bidrag (ved at vælge denne minister) til at vi hurtigst muligt får et valg så vælgerne har en mulighed for at råde bod på den fejl de begik ved at vælge en rød regering.

KØB DANSK OG STØT DANSKE BANK ! - Vi betaler gerne endnu engang

Skrevet af Jytte H, Søndag den 20. januar 2013, 02:01

Nu hvor både Lykke & Thornning holder hånden over et sløvt dansk erhversliv, hvor deres hovedopgave er mere kontrol over de skabende medarbejdere frem for at producere varer til export, må man spørge sig om.

Hvornår har det private erhversliv i Danmark tænkt sig at begynde at tjene penge til landet, oge dermes skabe arbejdsplader ?

De bruger pt. mere tid på adminstrativt arbejde end produktuon. herunder en medføt skepsis over for deres medarbejdere i for af adm. opgaver. tidsreg. samt tidsreg. osv.osv.

Sidstnævte skebsis skaber ikke kr. i virksomhed eller statskassen !

Jeg syntes at Danskerne skal købe dansk. hereunder at benytte danske bank så - de udover gigantiske skattebetalte bankpakker kan dække det gigantiske underkud banken selv har lavet i bla. Irland.

Så støt op om de meget dygtige pesoner i dansk erhversliv - og giv dem endnu en cart blanck chek i deres videre forløb, i deres fosøg på at dræne statskassen.

Stod det til mig personligt: Skulle de ikke fyres - Men Spakes ud !!!

Hvornår?

Skrevet af Michael pedersen, Søndag den 20. januar 2013, 09:12

Hvornår erhvervslivet vil tjene penge til landet, Spørger du.
der var overskud på 105 mia kr på betalingsbalancen i 2012.

at du ikke ved det. Viser jo lidt at der er en pointe i at krisen og regerings politik, bliver talt ned af borgerlige og deres støtter.

105 mia i overskud, som øsles væk

Skrevet af Jan, Søndag den 20. januar 2013, 23:48

Staten bruger penge på frås, på inaktive, platugler, en ineffektiv offentlig sektor, Ulandsbistand der er for høj,

Systemet skal laves om, så alle som kan gå og se bidrager med et stykke arbejde for staten og fælleskassen.

Eksporten må gerne være endnu bedre da danske virksomheder er stukket af, skat og afgifter skal ned for alle.

Der er nogle mennesker, uanset for meget de tjener, er de altid på røven .... det er Danmark, vi har ikke noget at stå imod med !

helt enig

Skrevet af th, Lørdag den 19. januar 2013, 22:34

det er den eneste og absolutte sidste chance vi har , der findes ikke andre muligheder , vi kan fks købe saab og lave nogle biler og arbejdspladser , hvis ingen gider købe dem , køber vi sku dem selv til halv pris , og en papkassebil mindre ind i landet . KØB DANSK

KØB KUN IND I DANMARK

Skrevet af Michael, Lørdag den 19. januar 2013, 22:12

Vi må acceptere at der er mega finanskrise globalt, og vi må i DK også trække maven ind. Alle må fra 5 til 3 gear, og glæde sig over at alle har haft fede tider, men nu er det slut. Vi må tænke på at hele Danmark kun er 5 millioner mennesker,og det svarer til en mellemstor by i europa.
Vi skal tilbage til gamle dyder,se matador som kører på DR1,det var også hyggeligt i gamle dage, hvor danskeren ikke var så krævene.

Vi skal sørge for at danskeren kun handler i DK, se alle de detailhandlere som fyrer personale, eller må opgive butikken, hovedgaderne kommer til at ligge halvtomme.

Dansker, drop sort sort arbejde,drop at købe sprut / vin i Tyskland,drop at handle i Sverige, drop at handle på internettet i udenlandske E-butikker,drop at købe kopiprodukter, drop at få østeuropæere til at renovere dit hus ................. KØB KUN DANSK I DANMARK, støt danske arbejdere og virksomheder .. så kommer flere i arbejde...

Mange danskere køber alt på nettet og i udlandet, også piver de at de bliver fyret .... dem har jeg ikke ondt af, de er iloyale. Det er grådige mennesker som griner med det ene øje og græder med det andet ... dobbelt moral, så det basker.

Vi skal have skat og afgifter ned, så folk ikke ! siger nej til at arbejde for 110 kr i timen, tænk at de som mister dagpenge har råd til at sige nej til det ? Så å de have en fed opsparing. !

Danskeren må acceptere nedgang, ellers bliver han spist af en kineser.

erhversleders valg mm

Skrevet af th, Lørdag den 19. januar 2013, 22:06

hvis det er oppositionen der er mest opbakning for , står vi vel mit i helt forkerte retninger , da erhverv og politik selvsagt nærmest er i et , dog at der desværre altid skal være vagthunde for miljøet , ja det bliver iblant vel rigeligt filosofisk , men nu er det største problem jo nok at dem på den anden side af jordkloden nærmest vel har overhalet os i billig produktion og hamrende dårlige arbejdsforhold , deportationer pist væk og hvad vi kun kan drømme om. volvo i kina gm kina, jaguar var det i chile ? . det gab der har været siden england og danmark startede kolinisme , er jeg bange for er helt slut , der mangler simpelthen eksport som ikke findes og som ej heller kommer tilbage. b&w startede festen , kina lukker festen ell forbrugsfesten om du vil.

Som jeg ser det

Skrevet af Michael pedersen, Lørdag den 19. januar 2013, 21:33

det er erhverslivet opgave at skabe profit, det er politikernes opgave at sørge for at den profit også er til gavn for samfundet.
hverken samfund eller erhvervsliv kan leve uden hinanden, det skal begge sider huske.
Men derfor syntes jeg stadig det er tyndt at erhvervsfolk der aktivt støtter oppositionen økonomisk og moralsk, spiller fornærmede ved den mindste kritik, kan man ikke tåle mosten så skal man ikke blande sig i politik.

strejk

Skrevet af th, Lørdag den 19. januar 2013, 20:41

opfordre alle mennesker og finde bedste måde der kan skabes en strejke der går over i dansk historie en gang for alle , prøv og undgå strejkeform der rammer ældre og syge , ellers er det bare og køre på . Vil vi have vores ordentlige samfund tilbage uden alle de gebyr penge tyverier og alt andet de finder på samtidig med service er et fremmedord , ser jeg ingen vej tilbage . alt stiger hurtigere en ældrepensioner lønninger mm kan følge med Lad os samtidig kreve livstid for voldtægt pædofile ganstere narkohandel de kan komme i arbejdslejre for min skyld ja ell skyd hoved af dem , ingen medlidenhed her . Hvis det bliver en realitet i fremtiden m. gebyr i bankerne for en nem/lønkonto som kræves for at have et job er vi landet i et diktatur , hverken mere eller mindre , da der ikke er valgfrihed ell alternativ. Det er uden og overdrive snart rumænien om igen , for det bliver år for år kun dyrere m. alt og dårligere forhold . Jeg er fulstændig med på der skal penge ind for at have et velferdssamfund og det er der rig mulighed for hvis vi har politikere der er kompetente m. det der er deres ansvarsområde . Det skriger jo til himlen at en minister kan springe fra transportrådet til sundheds ala noget som et eks... At brandbeskatte firmaer så de snart løber skrigende ud af landet , super At pålægge transpor på vej m. kilometerafgift , samtidig med firmaer som fks danske kim johansen transport ansætter chauffører i liutaen for og komme uden om danske forhold der kører for 30 kr i timen på danske veje helt op til norge og retur og så er brenstoffet sku også købt i frankrig og leveret direkte til vognparken i dk. Start m. og luk de grænser af og kræv penge for alt transport indkommen både fra sverige tyskland polskyfærgen osv Det vil give en allerhelveds masse penge i vejafgift som kun er rimeligt når de kun bruger dk som transitland , At politikerne ikke kan se bare sådan små tiltag er helt ude over fatteevne . En ting er at være til grin , men det må være frit valg snart om man vil deltage i sin egen konkurs .

Er en strejke virkelig en fordel.

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Onsdag den 23. januar 2013, 11:17

Da 2,1 million er på overførsel , er der kun den anden halvdel tilbage der kan strejke. Hvem skal så betale udgifterne mens de strejker. tænk at overførselsindkomster stopper i en måned eller 2. Det gjorde det jo kun værre i Grækenland da alle gik på gaden.

SF

Skrevet af Jeppe, Lørdag den 19. januar 2013, 19:37

Vilhelmsen bør vise sit sande mod og tage fat i den gebyr jungle Danske Bank har gang i.
Det offentlige kræver jeg har en nem konto, min arbejdsgiver at jeg har en lønkonto, skal jeg betale et større beløb kan jeg ikke bruge kontanter.
Nu er det vist på tide at regeringen tager ansvar og forbyder den form for afgifter der rammer den almindelige borger.
Vil Danske Bank have større indtægter kan de kræve disse hos storkunder der lever af spekulation, ikke os der af det offentlige er tvunget til at have en bankkonto.

Ja

Skrevet af Michael Pedersen, Lørdag den 19. januar 2013, 21:36

Jeg skifter ihvertfald bank, men det værste er at det er vel også det de er ude på,

Se dig for inden du skifter

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Søndag den 20. januar 2013, 12:37

Det kan der være noget om. Men jeg har haft Danske bank i 25 år og har ikke tænkt mig at skifte, tro du virkelig ikke at andre banker omg. vil indføre samme afgift. Det har altid undret mig hvordan de har kunne lønne kassedamer for at jeg kunne hæve og sætte ind, veksle penge osv, min netbank er gratis, når mit dankort er slidt får jeg et nyt, Og når jeg ikke kan finde ud af at få et nyt java program ringer jeg sent om aftenen og får hjælp af en yders venlig medarbejder.Jeg hæver i deres bankautomate uden det koster mig en krone. At de kan yde mig alle disse tjenester for kr 480,00 er mig en gåde. Jeg har haft forretning i mange år og ved alt om lønomkostninger.
Og så Michael jeg tror ikke på du som socialdemokrat ikke har konto i Arbejdernes Landsbank. Men det er jo altid rart at lægge danske bank for had , der er blevet en folkesport her i landet.
PS jeg har købt familie og rejseforsikring gennem Danske forsikring . Det har sparet mig for flere penge end det gebyr.

jo

Skrevet af michael pedersen, Søndag den 20. januar 2013, 12:40

Du har nok ret. Men jeg er altså I Daisuke Bank:-)

kan i høre det

Skrevet af thomas hansen, Lørdag den 19. januar 2013, 17:38

kan i høre det , lidt nede under jeres fødder , ja minsanten langttt væk og aligevel så nært , det lyder minsanten som som rullllller og smågriner , ja rigtigt igen det er glistrup der rullllller af grin fra sit bornholmske stenborg

Vilhelmsen har fat i noget af det rigtige

Skrevet af Jens Jørn Pedersen, Lørdag den 19. januar 2013, 17:29

Helt tilbage i 1990'erne fremsatte en fransk politiker teorien om, at den vestlige Verden ville eksportere arbejde til fjernøsten og importere fattigdom. Det er vel egentlig det, der sker i øjeblikket. Problemet er, at politikerne har berøringsangst i relation til at gå i rette med de store virksomheder, der lader arbejdet udføre i fjernøsten.
Når Vilhelmsen påstår, at de gør det for at drille den nuværende regering, så er det nok at gå for langt. Men resultatet bliver det samme.
Lad os diskutere realiteterne i stedet for at diskutere i frygt.
Anders Samuelsen ville sikkert gerne eksportere al arbejde til fjernøsten :-) .

Selv mål

Skrevet af J.P.Madsen, Lørdag den 19. januar 2013, 12:45

Tja hvad havde man forventet fra den kant..det er ikke studenterhuen der trykker,men et rødt flag der er faldet ned i panden på hende med hammer og segl.

Hvad kan man sige om sådan en tumpe ?

Skrevet af Peter, Lørdag den 19. januar 2013, 09:20

Formentligt den mest idiotiske udtalelse en minister nogensinde er kommet med. AV må have en IK under 70. En ægte imbecil.