Kørselstjenesten Uber lukker i Danmark på grund af den nye taxalov, lyder begrundelsen. Læs mere om loven her.

København. Regeringen indgik i februar en aftale om en ny taxalov med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, De Radikale og SF.

Tirsdag meddeler kørselstjenesten Uber, at selskaber lukker i Danmark. Det sker på grund af loven, lyder begrundelsen.

Aftalen slår fast, at chauffører skal have taxameter og sædefølere i bilerne, hvilket gør livet svært for Uber.

Her er hovedpunkterne i aftalen:

* Tilladelser

De nuværende fire tilladelser til erhvervsmæssig persontransport - taxa, limousine, offentlig servicetrafik og sygetransport - erstattes af én samlet tilladelse.

Den hidtidige antalsbegrænsning og geografiske begrænsning ophæves, så en vognmand kan få så mange tilladelser, der ønskes. Tilladelserne giver adgang til at køre overalt i landet.

* Kørselskontorer

Salg af kørsel til private kunder skal ske via et kørselskontor. Der kræves tilladelse til at kunne drive et kørselskontor.

Virksomheden skal opfylde et egenkapitalkrav på 500.000 kroner. Den skal råde over elektronisk kommunikationsudstyr til brug for opsamling og opbevaring af oplysninger om kørselsopgaver.

Der indføres mulighed for, at små lokale vognmænd kan dispenseres fra kravene til kørselskontorer.

* Chauffører

Chaufføren skal have et førerkort til erhvervsmæssig persontransport. Man skal have haft almindeligt kørekort i tre år - og opfylde visse krav til blandt andet helbred. Chaufføruddannelsen vil udgøre cirka to uger.

* Skat og ordnede forhold

Der stilles krav til kørselskontorets indhentning og opbevaring af data om de enkelte kørte ture. De eksisterende krav om taxameter og sædeføler opretholdes.

Derudover skal kørselskontoret fremover sikre gps-koordinater for turen, tidspunkt for turens start og afslutning, længden og betalingen. Disse data skal kunne stilles til rådighed for myndighederne.

* Forbrugerbeskyttelse

I dag fastsættes maksimalpriserne for taxakørsel kommunalt. Med ophævelsen af den geografiske begrænsning indføres et landsdækkende system for prisfastsættelse med et prisloft.

Kørselskontoret skal skilte med prisen for en standardtur på ti kilometer. Der skal skiltes synligt på køretøjet og hjemmesiden.

Kørselskontorerne skal bidrage til finansieringen af et uafhængigt ankenævn, som skal behandle kundernes klager.

* Sikkerhed

Biler, der anvendes til erhvervsmæssig persontransport, skal gennemgå et årligt syn. De nuværende krav til bilens udstyr bibeholdes.

* Sanktioner

Der stilles skærpede krav til dokumentation. Det skal give bedre grundlag for kontrol.

Bødeniveauet vil være 5000 kroner for mindre alvorlige overtrædelser, 15.000 kroner for alvorlige overtrædelser og 35.000 kroner for meget alvorlige overtrædelser.

Kilder: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

/ritzau/