Regeringen skal se at komme ud af starthullerne og få fremlagt et forslag om omlægning af bilafgifterne. Det mener både De Konservative og Venstre, efter at Socialdemokraterne onsdag foreslog en markant ændring af de danske bilafgifterne.

De forstår ikke, hvorfor Socialdemokraterne onsdag udtaler, at et forslag først vil blive fremlagt om et års tid.

- Det er jo fuldstændig uholdbart, at der skal gå så lang tid. Det er uansvarligt over for bilmarkedet, som risikerer at gå fuldstændig i stå, fordi folk afventer, hvad der kommer til at ske. Hvorfor har man ikke gennemarbejdet forslaget noget mere, inden man gik ud i offentligheden med, spørger De Konservatives leder Lars Barfoed.

LÆS OGSÅ: 

Han forstår ikke, hvorfor forslaget er et rent Socialdemokratisk-forslag og regeringens samt, hvorfor man ikke har gjort sig tanker om, hvor meget miljøvenlige biler skal sænkes i afgift.

Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, opfordrer også regeringen til at få fremsat et forslag om en omlægning af registreringsafgiften i en fart.

- Der skal ikke opstå tvivl hos danskerne om, hvad en omlægning vil komme til at betyde, fordi det vil bare ødelægge bilsalget, siger Torsten Schack Pedersen.

Dansk Folkeparti peger på, at forvirringen om boligpakkerne har skadet boligmarkedet.




Et års ventetid

Ifølge forslaget fra Socialdemokraternes energiordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil, ønsker partiet at fordoble registreringsafgiften på nye biler, der er i miljøklasse B-G, mens biler i miljøklasse A skal falde markant. Ifølge Trafikstyrelsens hjemmeside findes der 853 biler i energiklasse A, mens 3.884 biler i energiklasse B-G - efter Socialdemokraternes forslag - skal gøres dyrere.


Men ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil vil der gå et års tid, før der vil blive fremsat et forslag fra regeringen. Ifølge hende handler det om at høre alle parter, når man vil lave så drastiske ændringer.

- Vi skal ikke forhaste noget igennem. Det er vigtigt, at vi får alle nuancer med og sikrer, at vi ikke kommer til at dumme os. Det skal være sådan, at alle familiers behov kan dækkes i de billigere biler, siger Pernille Rosenkrantz-Theil til bt.dk.

Hun understreger, at forslaget ikke er regeringens, men udelukkende udtryk for Socialdemokraternes holdning.

Tiltro til bilmarkedet

Hun tror heller ikke på oppositionens kritik om, at det skader bilsalget, hvis der ikke kommer en hurtig løsning.

- Da glødepæren blev gjort forbudt, gjorde det jo heller ikke, at der ikke blev solgt flere glødepærer. Tværtimod hamstrede folk pærerne. Folk vil heller ikke stoppe med at købe bil, fordi vi diskuterer en omvæltning, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Selvom oppositionen mener, at regeringen skal skynde sig, understreger både Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti, at de er indstillet på at gøre miljøvenlige biler billigere.

Ikke dyre at køre

De påpeger dog, at der samlet set ikke må blive opkrævet flere afgifter fra bilejerne.

- Det skal være provenuneutralt, hvis vi skal stemme for en omlægning af bilafgifterne. Men vi går gerne videre af det spor, hvor miljøvenlige biler bliver billigere, siger skatteordfører for Venstre, Torsten Schack Pedersen, mens Lars Barfoed er parat til at gøre benzinslugende biler dyre.

- Det er klart, at hvis vi skal gøre nogle biler billigere, skal vi finde pengene et sted. Der er vi åben for at gøre nogle biler dyrere. Jeg håber meget på, at vi kan lande en bred aftale hen over midten om en omlægning af afgifterne, og det lader reaktioner fra de andre partier også til.

Miljøminister Ida Auken (SF) vil ikke kommentere forslaget, fordi det tilhører skatteministerens område, men her forklarer Thor Møger (SF), at han ikke ønsker at kommentere konkrete forslag, før regeringens eget forslag er færdig engang i 2012.