Radikale overvejer at lade danskerne køre gennem lyskryds om natten uden at skulle holde for rødt. Partier og bilistorganisation støtter forslaget.

De Radikales forslag om at lade danskerne krydse øde lyskryds midt om natten møder opbakning fra flere partier og fra bilisternes organisation, FDM.

- Det er da et interessant forslag, da vi alle jo har prøvet at holde for rødt lys og tænkt »hvorfor holder jeg her, når der nu ikke kommer nogen«, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.

Organisationen vil gerne lade bilister og andre trafikanter køre gennem de slukkede lyskryds, når trafiksituationen tillader det. Men FDM er betænkelig ved, om forslaget bliver set som en erstatning for intelligente trafiklys, der selv kan registrere, hvornår der er trafikanter på vej.

- Intelligente trafiklys er vejen frem, når der skal afvikles mest mulig trafik, siger Torben Lund Kudsk.

FDM vil langt hellere have, at kommunerne kigger på trafiklysenes funktionalitet. Her kan samfundet spare mere end én milliard kroner i tabt arbejdstid og spildt benzinforbrug, der kommer af at holde for rødt. Det viser en rapport fra april i år, som Vejdirektoratet har udarbejdet.

Ifølge rapporten vil de tiltag samlet kun koste 10 millioner kroner årligt for kommunerne, og det er langt vigtigere end slukkede lyskryds om natten, vurderer bilistforeningen.

- Det er jo om dagen, at vi har behov for nogle intelligente trafikløsninger, siger Torben Lund Kudsk.

Trafikordførerne fra Venstre og SF har begge meldt sig klar til at kigge på de Radikales forslag.

- Vi synes, at der er brug for mere frihed under ansvar i trafikken, og det her lyder som et skridt i den rigtige retning, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

I regeringspartiet SF er færdselssikkerheden afgørende for, om man vil acceptere forslaget.

- Jeg vil slet ikke afvise deres forslag, men vi skal holde blikket stift rettet på det vigtigste, og det er, at grunden til, at vi har trafiklys, er for at beskytte folks liv, siger trafikordfører Anne Bastrup.

Rådet for Sikker Trafik konkluderer, at den frie passage i de natlige timer ikke er sikrere, og at de udenlandske erfaringer, forslaget bygger på, ikke nødvendigvis også gælder for Danmark. Det skyldes, at der i Danmark er langt flere cyklister, og det tager de udenlandske undersøgelser ikke højde for.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) lover over for Berlingske Nyhedsbureau, at forslaget får »en kærlig overvejelse«.

Det bliver på de Radikales landsmøde i midten af september, at partiet beslutter sig for, om det bliver radikal politik at ville slukke for det røde lys om natten i landets mindre befærdede lyskryds.