Regeringen lukker via bekendtgørelser for den lovede åbenhed i en lang række statsselskaber som blandt andet DSB Øresund, der driver Kystbanen.

Da den nye offentlighedslov tidligere i år blev mødt med en storm af kritik, fremhævede justitsminister Morten Bødskov (S) konsekvent, at loven på flere punkter ville give øget åbenhed. Han lagde især vægt på muligheden for at kigge offentligt ejede virksomheder i kortene og skrev blandt i Information:

»Det kan for eksempel nævnes, at den nye offentlighedslov i modsætning til i dag også vil gælde for selskaber, hvor det offentlige har en betydelig ejerandel.«

Men nu viser det sig ifølge Jyllands-Posten, at en stribe selskaber undtages helt fra loven, når den træder i kraft den 1. januar 2014. Det drejer sig blandt andet om DSB Øresund, Danske Spil og Brobizz ud af

58 selskaber, som vil blive undtaget.

Det viser en bekendtgørelse, som i de seneste uger er sendt i høring. Hvis justitsministeren er enig, kan et ministerium kan administrativt undtage et offentligt selskab fra offentlighedsloven. Det fremgår af lovens forarbejder, men undtagelsen ikke været omtalt før, og det store antal selskaber overrasker Venstre og Konservative, som var med til at lave loven.

»Det er meget bekymrende, for meningen var jo ikke, at vi gav mere åbenhed, som man bagefter går i gang med at indskrænke administrativt med en stribe bekendtgørelser,« siger retsordfører Tom Behnke (K).

»I må spørge justitsministeren, hvorfor han mener, at det er nødvendigt,« siger Venstres Jan E. Jørgensen (V)

Justitsministeren påpeger, at der også er selskaber, hvor der fremover bliver øget åbenhed, for eksempel er Freja Ejendomme og Femern-forbindelsen ikke undtaget.

»Virkeligheden er, at der kommer betydeligt mere åbenhed. De selskaber, der er undtaget efter den nye lov, var også undtaget før,« siger Morten Bødskov, der afviser, at han har givet indtryk af mere åbenhed, end der reelt bliver tale om, skriver Jyllands-Posten.