Venstre-borgmester føler sig »snydt« af sine partifæller på Christiansborg, fordi billigere færgebilletter ikke er nævnt i finanslovforslaget.

Flere ø-borgmestre kritiserer nu i skarpe vendinger regeringens finanslovudspil, fordi det ikke indeholder en særskilt pulje til at nedsætte prisen på færgebilletter til og fra øerne, som de ellers var blevet stillet i udsigt. Borgmester på Fanø, Erik Nørreby (V), føler sig ligefrem »snydt« af sine partifæller.

»Hans Christian Schmidt var jo meget stålsat og sagde, at hvis man vil den trafikale ligestilling, så finder man også pengene til det. Nu siger han, at der ikke er nogen penge og ingen aftale, og det synes vi jo, er et løftebrud fra hans side,« siger Erik Nørreby og fastslår:

»Hvis man giver løfter før et valg, må man også stå ved dem efter, og så er vi sådan set ligeglade med, om løfterne kommer fra det ene eller det andet parti.«

Før valget meldte partierne sig på stribe som fortalere for billigere færgebilletter. Man talte om landevejsprincippet, som går på, at det skal være lige så billigt at sejle en kilometer, som at køre en på landevejen - såkaldt trafikal ligestilling.

I september meldte indenrigsminister Karen Ellemann (V) ud, at pengene til nedsætte færgepriserne skal findes i de 150 millioner kroner, som regeringen vil afsætte til generel udvikling i yderområderne.

»Vi er skuffede over, at pengene ikke er sat af, men skal findes i den her pulje på 150 millioner. Skal de tages derfra, så er det så som så med, hvad der egentlig bliver af muligheder for vækst i landdistrikterne,« siger Erik Nørreby, der forudser »et hundeslagsmål« mellem ø-kommunerne og deres krav om billigere færgebilletter og de øvrige yderkommuners generelle krav om midler til vækst i udkanten.

Før valget fastslog et udvalg nedsat af den tidligere SF-regering, at man skal nedsætte færgetaksterne med 133 millioner kroner for at gøre det lige så billigt at tage færgen som at køre på landevejen - vel at mærke hvis man ikke medtager skolernes sommerferie. Hvis princippet skal gælde hele året, koster det 281 millioner kroner.

Derfor ærgrer regeringens prioritering også borgmestrene på Ærø og Samsø.

»Det betyder jo rigtig meget, hvilket beløb, vi skal tale om,« siger borgmester på Ærø Marcel Meijer (A), der mener, at man »sagtens kan tale om et løftebrud fra Venstres side,«

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister, Hans Christian Schmidt (V), men partiets landdistriktsordfører, Thomas Danielsen, fastslår, at Venstre »har et bankende hjerte for landevejsprincippet.«

Ifølge ham er det borgmestrene, der har bedt om at få finansieringen udskudt, fordi det beløb, regeringen var villig til at afsætte, var et for lille startbeløb.

Spørgsmål: Men hvis jeres hjerte banker så meget for landdistrikterne, som du siger, hvorfor så ikke afsætte et større beløb med det samme?

»Vores hjerte banker også for, at der er styr på finanserne. Og der kan alle og enhver se, at vi har været ude og måttet spare mere, end vi havde ventet før valget, simpelthen på grund af at vores kasseeftersyn jo har været noget nedslående.«

»Men vi gennemfører selvfølgelig det - og står selvfølgelig på mål for det - vi har lovet før valgt,« siger Thomas Danielsen.