KØB PLUS!

Ny mail i DSB-skandale - se hele Waterfronts forklaring

Direktør fortæller, at DSB-kritisk journalist pressede på for at blive fastansat

I en ny opsigtsvækkende mail afviser Waterfronts direktør Lars Poulsen alle anklager om, at han skulle have ansat en journalist for bevidst at afholde ham for at skrive kritisk om DSB.

Magasinet DR Søndag afslørede søndag aften, hvordan et samarbejde mellem DSB og PR-bureauet Waterfront havde til formål at lukke munden på den kritiske DSB-journalist, Lars Abild.

DSB betalte for at stoppe kritisk journalist

Kort fortalt blev journalisten hyret af DSB via et PR-bureau, så han fik andre opgaver, der kunne afholde ham for at skrive kritisk om DSB.

DR kunne blandt andet refererer fra en intern korrespondance mellem PR-bureauet og DSB, der var blevet lækket af en medarbejder i Waterfront:

"Vi har en årrække samarbejdet med Abild for at sikre, at han afstår for at presse DSB i medierne."

BT kan nu afsløre, at Lars Poulsen forsøgte at afvise alle anklager i en mail, der blev sendt til flere politikere i Folketingets Transportudvalg om søndagen umiddelbart inden, DR bragte historien.

Lars Poulsen forklarer blandt andet, at journalisten Lars Abild forgæves forsøgte at blive fastansat, og argumenterer herved, at PR-bureauet havde mulighed for at lægge beslag på endnu mere af den DSB-kritiske journalists tid, hvis det var det, man ville.

BT bringer her hele mailen fra Lars Poulsen her:

"Jeg skriver til dig for ganske kort at orientere dig om et indslag, som bringes i aften i 21 Søndag på DR.

En tidligere fastansat medarbejder hos Waterfront har efter sin fratræden videregivet intern information til DR Nyhederne.

I denne information står der, at Waterfront i en årrække har samarbejdet med journalist Lars Abild for at sikre, at han afstår fra at presse DSB i medierne.

Dette er ikke korrekt.

Journalist Lars Abild har været tilknyttet Waterfront som freelancejournalist grundet hans faglige viden og kompetence inden for en række områder herunder finans, miljø og transport.

Der ligger ingen - og jeg understreger ingen - begrænsninger eller klausuler, der på nogen måde kunne forhindre eller begrænse Lars Abilds journalistiske udfoldelser i den periode, hvor han har løst opgaver for Waterfront.

Der var naturligvis den risiko, at Abild under sin tilknytning til Waterfront skrev kritisk om vores kunder, men den risiko var jeg villig til at løbe, fordi det arbejde, som Lars Abild har udført, havde god faglig kvalitet.

Lars Abild har da også skrevet en række kritiske artikler om DSB i den periode, hvor han har løst opgaver for Waterfront. Hvis Waterfront eller DSB havde ønsket at stække Lars Abilds journalistiske frihed, så havde vi jo fastansat ham, således at han var underlagt fortroligheds- og/eller kundeklausuler.

Abild har som freelancer hos Waterfront frit kunnet sige nej tak til at løse opgaver, hvis han havde behov for mere tid til kritisk journalistik. Det har han ikke gjort - tværtimod pressede han på for at blive fastansat.

Jeg kunne ikke tilbyde ham fastansættelse, da mængden af opgaver, som han kunne løse, ikke var tilstrækkelige til en fastansættelse. Jeg er selvsagt meget ked af, at en tidl. fastansat medarbejder hos os har videregivet intern information til medierne, men at indholdet i denne information giver et fejlagtigt indtryk, gør selvfølgelig lækken helt uacceptabel for både DSB og os.

Jeg står naturligvis til rådighed, hvis du har spørgsmål til sagen.

Mange hilsner og god søndag."

BT arbejder på at få en kommentar fra Lars Abild.

Læs også: