SF viser partiformanden som barn og som gammel i ny kampagne forud for det kommende folketingsvalg. Partiet er bange for at drukne i præsidentvalget mellem Thorning og Løkke, siger ekspert.

Et par store klodsede briller og et lille forsigtigt smil pryder plakaterne i en ny SF-kampagne. 'Pia Olsen Dyhr, 7 år' står der hen over pigens gule 70'er T-shirt.

Forud for det kommende folketingsvalg dukker præ-valgkampagner fra partierne på Christiansborg op i avisannoncer som i bybilledet, og skærtorsdag blev de rejsende på Vesterport i København mødt af talrige billeder af SF-formand Pia Olsen Dyhr.

Det klassisk billede af partiformanden har imidlertid fået selskab af et barndomsbillede, hvor en bare 7 år gammel Pia Olsen Dyhr lidt genert kigger ud gennem et par stor briller, samt af et manipuleret 'alderdomsbillede' af en gråhåret partiformand 30 år ude i fremtiden.

Læs mere:

Hvad er meningen med, at potentielle vælgere skal se Olsen Dyhr som barn og som gammel? Det har to klare formål, siger Anders Dybdal, der er kommunikationsrådgiver med speciale i politiske kampagner.

»Her er der tale om en klar image-kampagne, der handler om at bygge Pia Olsen Dyhr og SF op. Valget bliver nemt et præsidentvalg mellem Lars Løkke og Helle Thorning, og derfor er det vigtigt for et mindre parti med en relativt ny formand at få bygget deres frontfigur op, hvis partiet ikke skal drukne i valgkampen,« siger Anders Dybdal, der er områdedirektør og rådgiver i kommunikationsvirksomheden Operate.

»Og den anden del handler om at forbedre SF's omdømme og sikre, at de potentielle SF-vælgere kan blive vækket midt om natten og stadig sige, hvad partiets tre mærkesager er. Børn, ældre og udsatte,« siger han.

Skærtorsdag d. 2. april 2015 blev de rejsende på Vesterport Station mødt af masser af plakater med billeder af Pia Olsen Dyhr fra SF.
Skærtorsdag d. 2. april 2015 blev de rejsende på Vesterport Station mødt af masser af plakater med billeder af Pia Olsen Dyhr fra SF. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

De seneste 25 år er politik blevet mere og mere personfikseret, og jo tættere vi kommer på valgkampen, jo tættere kommer vi også på personerne, lover Anders Dybdal. Pia Olsen Dyhr har før fortalt historien om, at hun voksede op med en alkoholiseret far, og som lille pige allerede var en lille voksen.

En historie, som SF vil smide mere kul på, som valgkampen nærmer sig, gætter Anders Dybdal på.

»SF har været gode til at spotte muligheder i de nye medier, og det er også vigtigere for dem, end det er for de større partier. SF har færre penge og har brug for at skabe opmærksomhed, som ikke koster særlig mange penge. Her er blandt andet de sociale medier gode, for her skal man give noget af sig selv, hvis det skal have effekt. Og samtidig når man bredt ud,« siger han.