Man skal høre meget, før problemerne med kystbanetoget mellem København og Helsingør bliver løst.

Undskyldningerne har været mange og lange gennem tiden.

Først var det hedebølgen, så efterårets blade og derefter den første frost og sne, der fik skylden. Så var der signalfejl, skinnebrud og sporarbejde. For ikke at tale om manglende togførere og personalemøde.

Og så er der svenskerne. De har faktisk også fået skylden for, at det er på deres side af sundet, at problemerne opstår.

Men da tidligere forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech skulle med det berygtede Kystbanetog hjem tirsdag eftermiddag, blev hun mødt af endnu en forsinkelse og endnu en ny forklaring.

Hun stod sammen med mange andre passagerer og ventede på Øresundstoget med afgang kl. 16:52 fra Københavns Hovedbanegård. Toget blev aflyst, og det betød, at alle passagerer mod Helsingør måtte vente til regionaltoget kl. 16.58.

- Da vi var nået til Østerport ti minutter senere, var toget stopfyldt. Vi kører langsomt ud fra perronen, og så kommer der en besked fra togføreren i højtalerne.

- Han beklager meget, at det tidligere tog var aflyst og fortæller, at vi skal belave os på yderligere forsinkelser, fordi de mange passagerer vejer for meget, fortæller Gitte Lillelund Bech og må lige kvæle et fnis, inden hun fortsætter:

- Den var alligevel ny. Efterhånden er vi så vant til forsinkelser og aflysninger, at vi bare trækker på skulderen. Men den kommentar fik alligevel smilene frem. Det er den mest syrede forklaring, jeg endnu har hørt fra DSB.

- Men hvad ved jeg. Det kan da godt være, at togene også får problemer, når passagererne vejer for meget. Jeg ved jo, at man skal træde lidt ekstra på speederen, jo tungere bilen er. Men altså, der har været mange undskyldninger ad åre. At passagernes vægt nu også kan få skylden, det var alligevel nyt, fniser Gitte Lillelund Bech.

Flere af de samme passagerer blev fra morgenstunden sendt ind og ud af togene et par gange, men det skyldes ikke, at DSB har taget sit eget initiativ til at slanke passagerne, fortæller trafikinformationschef i DSB, Tony Bispeskov.

- Nej, det er ikke sådan, at vi nu har startet vort eget motionsprogram. Togførerens forklaring opfatter jeg med et glimt i øjet. Passagernes vægt er ikke et issue, når det handler om forsinkelser.

- Sikkerhedsmæssigt er vi godkendt til at køre med alle de folk, der kan presses ind i toget. Forsinkelserne kan opstå, når så mange ekstra passager skal ud og ind ad dørene, siger Tony Bispeskov.

Men hvor mange flere syge undskyldninger skal vi høre, før I får problemerne løst?

- Altså for det første, så er det jo ikke alt DSB har indflydelse på. Når en billist bliver forsinket, kan det også være både trafikken og vejarbejdets skyld. Men fakta er, at 9 ud af 10 tog kom til tiden i 2014.

- Når det så er sagt, så ved jeg godt, at kunderne oplever noget andet. Det er jeg ked af på passagerernes vegne. Vi knokler for at undgå forsinkelser, og det ved jeg, at Banedanmark også gør, siger Tony Bispeskov.