Fra januar ændres en masse betingelser vedrørende kørekortet. Der bliver flere kategorier på kørekortet, som i fremtiden bliver som et kreditkort.

En ny og samlet standard for kørekort i EU træder i kraft fra den 19. januar. Det såkaldte »3. kørekortdirektiv« betyder, at danskerne skal indstille sig på, at kørekortet skal fornyes oftere, der bliver flere kategorier af kørekort til motorcykler, lastvogne og busser samt at der sker nogle aldersmæssige ændringer inden for flere kategorier. Det skriver Viborg Stifts Folkeblad.

Da der med det nye direktiv også følger nye undervisningsplaner ude på køreskolerne, bliver afviklingen af køreprøver over hele landet, både teoretisk og praktisk, indstillet i perioden 11.-18. januar.

- Aflysningen er aftalt med Justitsministeriet, og formålet med perioden er at få lavet de nødvendige registreringer og opdateringer i køreprøve-bookingen og kørekortregistret hos kommunerne i forhold til de kørekortansøgere, der har bestået køreprøven indtil den 11. januar, siger vicepolitiinspektør John G. Christensen, leder af færdselsafdelingen hos Midt- og Vestjyllands Politi.

Politikredsene landet over vil i planlægningen tage højde for, at alle prøver kan afvikles senest den 10. januar samt at personer, som ikke består, kan få mulighed for at gå op til en ny køreprøve inden den 10. januar.

EU-direktivet har blandt andet til formål at reducere mulighederne for forfalskning af kørekort. Det fremtidige kørekort bliver et plastikkort i stil med et kreditkort. Udgangspunktet er ens for alle EU-lande, men udseendet kan hvert land selv bestemme.

Til gengæld skal kørekorthavere oftere omkring en kommunal borgerservice for at forny førerbeviset. Kørekort til personbil får fremover en gyldighed på 15 år, mens erhvervskørekort til lastbil og bus skal fornyes hvert femte år.

De nuværende fem kørekort-kategorier udvides. Der bliver således tre kategorier inden for motorcykler delt op efter motorkraft, mens man fremover kan få kørekort til både lille eller stor bus eller lastbil.

De 18 år, som er kravet for at få kørekort, giver ikke som i dag automatisk ret til at føre alle former for køretøjer. Der bliver forskellige aldersgrænser inden for motorcykelkørekort, man skal være 21 år for at få kørekort til lastbil og 24 år for at køre en bus, med forsvaret som en af de få undtagelser.

De offentlige myndigheder har forsøgt at tilrettelægge overgangen til det nye kørekort, så køreeleverne ikke kommer i klemme. Det kan dog komme til at ramme kørekort-aspiranter i en speciel kategori.

- Motorcykelelever læser ofte teori og går op til prøve om vinteren, og så udskyder de den praktiske prøve til foråret. Det kan de ikke efter den 10. januar, da der er tale om forskellige undervisningssystemer, og med det vejr, vi har nu, går ingen op til den praktiske prøve. Det betyder, at motorcykeleleverne skal helt om igen med at læse teori og selve prøven, siger Palle Gehlert, der er formand for Viborgegnens Kørelærerforening.