Det hele startede med et forslag om julehjælpsstøtte til de fattigste.
Det fik beskæftigelsesordfører for LA Joachim B. Olsen til at brække sig på facebook.
Efter adskillige debatter på både facebook og TV blev kuglestøderen inviteret på studietur hos fattige familier i Danmark af SF's socialordfører Özlem Cekic.
Efter godt 15 dage har SF fundet frem til to familier, som skal have besøg af Joachim B. Olsen og Özlem Cekic.
LÆS OGSÅ: Joachim B. Olsen om fattige danskere: Jeg brækker migLÆS OGSÅ: 'Jeg brækker mig over Joachim B. Olsen'
- Vi har fundet to familier. Den ene er på starthjælp, mens den anden er på loft over kontanthjælp, siger Özlem Cekic, der skal mødes med Joachim B. Olsen den 17. november for at diskutere de præcise detaljer i den såkaldte 'studietur'.
Masser af henvendelser
Joachim B. Olsen har stillet krav til dokumentation, og det har derfor taget lidt tid at finde frem til de to familier. Men Özlem afviser, at det har været svært.- Vi har fået over 25 henvendelser fra familier, der gerne vil have besøg af os, siger Özlem Cekic, der håber at de to politiske modstandere når til enighed på turen.
LÆS OGSÅ: Så fattige er de fattige i Danmark
Selvom Liberal Alliance har stemt for støtte til julehjælpen, så står Joachim B. Olsen stadig ved sin kommentar. Derfor ser han frem til studieturen.
- Jeg synes da, at det er imponerende at Özlem har fundet to familier efter tre uger. Men som jeg sagde, så vil jeg meget gerne ud at møde folk. Jeg har bare et krav, og det er at jeg får lov at se et budget, siger han.
HVAD TROR DU? VIL JOACHIM B. OLSEN ÆNDRE SYN PÅ FATTIGDOM I DANMARK ELLER ER DET ÖZLEM CEKIC, DER MÅ TRÆKKE I LAND: DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR


























De rige klynker, de er alle smittet af en slags grådigheds virus
Af: Hansen, Lørdag den 3. december 2011, 08:57
Ja Quinder med stort Q, har aldtid været dyre i drift, så det kunne vel ikke komme bag på nogen, men grådige politikere og erhvervsfolk på topposter, har nu heller ikke holdt sig tilbage, Tværtimod!
Men at påstå det ville have været bedre med Løkke og Co., det er altså helt ude i skoven, og at bruge samme løgne som Helle & Co. om Løkke og Co's fortræffeligheder, det er altå løgn så det smælder i Valby Bakke!
Løkke og Co. har kørt den danske velfærd og økonomi totalt i sænk, så prale af deres evner med et underskud på 65 milliarder i 2011, og et budgetforslag for 2012 med et underskud på 85 milliarder, og så et gennemsnitligt underskud på 65 milliarder frem til 2020, det kalder jeg ikke ansvarlig økonomisk politik, tværtimod!!!
Jeg skiver ikke det her, for at forsvare Helle & Co's vælgerbedrag, for venstrefløjen er mindst lige så utroværdig som højrefløjen er og har været, i de 10 år de har haft magten, faktisk virker det som om, at rød og blå blok konkurerer om, hvem der er bedst til at snyde og svindle, og tage røven på den lavtlønnede danske befolkning, og især de fattige!
Men uanset om det er den ene eller den anden side, der har haft magten i Danmark, så er det og vil altid være de fattigste der kommer til at betale regningen, for de rige kune aldrig finde på at betale, ikke engang deres egne regninger, og det har de aldrig nogensinde gjort, så hvorfor skulle deres moral pludselig ændre sig nu?
Da jeg var dreng, jamrede bønderne sig konstant, efterhånden fik de så overbevist politikerne om, at skatteyderne skulle betale dem støtte (bistandshjælp)!
Den fidus lurede fiskerne så og kopierede den, så for også at købe deres stemmer, fik fiskerierhvervet også støtte (bistandshjælp)!
Næste gruppe i samfundet, der kopierede klynkeriet var rederne, så fik de særordninger, og alle former for tilskud, for at de skulle kunne konkurere med lave lønninger, det medførte at de skiftede danske søfolk ud med udlændinge, det var godt nok en umoralsk måde at sige tak på!
Den næste gruppe, der kopierede klynkefidusen var industrien og virksomhederne, så måtte politikerne igen grave dybt i skatteydernes lommer, og forære dem kolosale fradrag, industristøtte og billige lån (bistandshjælp) for at købe industriens og erhvervslivets stemmer!
Og nu her sidst har vi set hvordan den økonomike sektor især bankerne får den ene Bankpakke efter den anden (bistandshjælp), for at politikerne også kan købe deres stemmer, og så få lidt økonomisk støtte tilbage til valgflæsk!
Ups jeg havde nær glemte en helt speciel gruppe af klynkere, medierne og kulturen, for der er vel ingen som dem, der forstår at nasse på det danske samfund, med tvangs-licens og alle mulige former for tilskud og støtteordninger (bistandshjælp)!
Men de forskellige nævnte grupper, har aldrig nogensinde selv forsikret sig, som f.eks. lønmodtagerene har med Fagforeninger og A-kasser, så når lønmodtagerne klynker over tabte arbejdspladser, så har de selv kollektivt forsikret hinanden, men de penge har politikerne, embedsmænd, medierne og erhvvervslivet raget til sig, og ikke nok med det, erhvervslivet lever også højt af lønmodtagernes pensionsfonde, altså af det politikerne ikke har turdet lægge deres klamme hænder på!
Ja vi har fået et klynkesamfund, men dem der klynker højest, rager så meget til sig, så der ikke er penge til de arbejdsløse (med børn), nedslidte, syge, handikappede og virkelig fattige og nødstedte i landet!
Fattigdom!?....
Af: karsten ingerslev, Fredag den 2. december 2011, 08:03
Helt enig med Allan!!Fattig i mine øjne er, når alle muligheder er opbrugte, og du stadig er tvunget til at gå sulten i seng!!De nævnte eksempler,med de gamle,studerende,syge osv ,er en svada der altid har kørt.....Hvis . . du ønsker et job eller boligskifte ,skal du da nok sørge for at indrette din økonomi efter det ...ellers gør dine evt kreditorer det for dig. ...Og sådan er det også med nye opståede situationer ,varig sygdom,alderdom,studier osv...Derfor ,ingen fattigdom,men derimod manglende planlægning og måske allerværst,viljen til at ændre livsstil.....Nej, den enlige kassedame med de dårlige arbejdstider ,hun er nok én af de hårdest trængte,mange er tvunget til at have bil for at passe sit arbejde ,og når hun læser hvad Carina får i kontanthjælp.....Mon hun så møder op på arbejde, i morgen tidlig?.....Fortsat god morgen!!:-)
Hold nu kæft Joakim B Olsen!!!
Af: Hansen, Torsdag den 1. december 2011, 17:52
Du er da en af de få, som skulle gå stille med dørene, du har jo aldrig nogensinde haft et regulært arbejde, men levet på nas på det danske samfundet hele dit usle liv, hvor meget har Saxobank betalt dig under bordet (judas penge) for at køre den kampagne!
Og Hækkerup du siger at statskassen ikke skal være et tag selv bord, det er det godt nok heller ikke for de befolkningsgrupper, de kan ikke komme til, for politikerne har ryddet bordet, statskassen og befolkningens lommer, så der ikke er andet end krummerne fra de politiske plattenslageres, spekulanternes, de rige og velbjergedes bord!
Her er eksempler på fattige?
1. Fattige er de som bor alene uden børn og som kun har kontanthjælp og boligsikring! De har råd til 1-vær-lejl med et par kogeplader.
2. Fattige er de hjemløse! De kan ikke spare op da hjemløsheden er en dyr ting - og de får generelt nej til hjælp til depositum på en evt. lejlighed og må forblive hjemløse.
Fattige er de studerende!
Fattige er enlige gamle uden anden indtægt end folkepension og tillæg.
Fattige er de som er slidt op p.g.a. jobbet før tid - nedslidte lønmodtagere som er for syge til at fortsætte i job - ikke er syge nok til førtidspension - syge som så mister sygedagpenge efter 52 uger - og derfor kommer på kontanthjælp - må flytte i 1 værelses lejlighed - de som ikke kan få arbejde og mistet retten til dagpenge fra a-kassen snart efter 2 år! - Efterlønnen har politikerne jo stjålet lige foran næsen af de nedslidte!? - og selvom de har forsikret sig ~betalt til efterlønnen siden den blev opfundet - stjæles udbetalingen fra forsikringen - lige foran dem.....så sent i livet at de ikke har mulighed for at spare op alternativt - de er for slidte - det er for sent!!!
Belønningen for dem som har knoklet hele livet er en 1 værelses på kontanthjælp eller måske endda en 1 værelses med låg, som tak for deres indsats for det danske samfund!!!!
Og så er ringen sluttet! - man har fra samfundets side med tårnhøje skatter, kvitteret for de mange års slid på arbejdsmarkedet, - og smidt dem ud til ren fattigdom, nød og elendighed, til et velfærdssamfund, som ødsle politikere på det nærmeste har afskaffet i vor tid!
Hvad blev der af socialdemokratiets gamle slogan gør din pligt og kræv din ret???? - De har gjort deres pligt - sparet op via efterlønnen - og så svigter samfundet sin del af aftalen!
Fattige i Danmark
Af: Inge Johansen, Onsdag den 30. november 2011, 14:46
Hurra for Joachim B Olsen endelig en som skaber røre og debat i et sovende selvforherligende Danmark og som har fuld styrke på stemmen op, så vi realt kan få set på om der er fattige og i såfald hvornår er man fattig. For hvis det er de sidste tal vi har hørt så er en kæmpe stor del af befolkningen fattige.
kontanthjælp
Af: katja, Onsdag den 30. november 2011, 07:16
Hvorfor er så ung en kvinde som Carina ikke på arbejdsmarked, hvordan kan vores samfund lade hende være på kontanthjælp i så lang tid
kontanthjælp
Af: katja, Onsdag den 30. november 2011, 07:16
Hvorfor er så ung en kvinde som Carina ikke på arbejdsmarked, hvordan kan vores samfund lade hende være på kontanthjælp i så lang tid
Fattigdom.....
Af: Allan, Onsdag den 30. november 2011, 02:56
Jeg skal ikke udelukke at der findes folk der ikke har saa mange penge i Danmark, men rigtig fattige - nej de findes ikke.
Studerende vil maaske haevde de er fattige, men naar man studerer, kan man altsaa ikke forvente en levestil som folk der har afsluttet deres uddannelse, og har fuldtidsarbejde.
Jeg bor pt selv i Litauen, i Vilnius, her kan man tale om fattigdom, .... og nej.... det er ikke alle i Litauen som tager til Danmark og stjaeler, som man nogen gange faar indtrykket af, naar man laeser danske aviser.
Jeg kender MANGE, her, so har fuldtidsarbejde, men ikke har mere end 2200 kr med hjem, efter skat. Ja huslejen er billigere her, men alt andet, inkl. foedevarer og braendstof, er kun 10 - 30 % af billigere.
Ingen her har raad til at leve alene, fordi saa kan man simpelthen kun betale sin husleje og forbrugsafgifter med sin loen, mens der ikke er penge til mad.
I Danmark har ALLE muligheden for at leve et rimeligt liv, ogsaa efter skilsmise.
Her ovre er der mange der ikke ved hvad de skal spise sidst paa maneden, og det er ikke fordi de har brugt 500 kr paa smoeger, eller mere end 7000 kr paa en fin bolig.
Her arbejder mange voskne fuldtids, og har kun raad til et enkelt vaerelse i en lejlighed, som de maaske deler med 3 andre.
DET ER FATTIGDOM, og en fattigdom man ikke behoever at tage til Afrika for at finde.
Tag til Tyskland, en friesoer i f.eks Berlin faar 6 euro i timen........
Fortsat god dag :)
dumme kællinger
Af: Jan hansen , Tirsdag den 29. november 2011, 21:22
De er sgu snot dumme begge kællinger,send dem til afrika så kan de sgu lære hvad fattigdom er.
Hvor hemmeligt kan det være?
Af: Anne, Tirsdag den 29. november 2011, 17:02
Helt ærligt hvor hemmeligt kan det være hvad man får udbetalt i offentlig forsørgelse. Gå ind på Danmarks statistik under offentlige ydelser der står alle de tal der er brug for for at konstatere at der reelt ikke kan findes fattige i Danmark hvis de er kommet ind under det offentliges vinger. Det eneste der er lidt svært at finde ud af er alle de ekstra tillæg man kan få for det ene alle andet oven i de offentlige ydelser. Hvad så folk bruger deres penge til må være op til dem selv. Hvis de vælger at spille det hele op er de altså stadig ikke fattige!!! De eneste der snart er fattige i Dk er os der stadig er så enormt dumme at gå på arbejde ,hvor vi skal betale mere i skal for at give mere til de "der absolut er sikret mod arbejdsløsheds risikoen m.m.
Uansvarlighed.
Af: K. Chris, Tirsdag den 29. november 2011, 12:25
I stedet for at poste milliarder ud af
landet til særdeles tvivlsomme projekter eller ynke kontantmodtagere til det pinlige, bur-
de - især SF - bekymre sig mere om
de 5000 hjemløse og de mange med
psykiatriske diagnoser, som lever et
kummerligt liv uden relevante behandlingstilbud. SF og Enhedslisten
er en skandale for det danske samfund.
fattig
Af: pia thomsen, Tirsdag den 29. november 2011, 02:11
jeg mener det var en dårlig familie oslem havde fundet til joacim.
prøv med en folkepensionist for det er da under al kritik hvis de ikke har andet at leve for.
WHAT!?!?
Af: Andreas, Onsdag den 30. november 2011, 12:40
Hvad i alverden snakker du om??
Min gamle bedstemor lever kun af sin folkepension.. Hun sidder i en 93 kvm stor 3-værelses lejlighed med lille have til uden problemer.. Bruger hun lige så mange penge som mig? Nej det gør hun ikke, men hun føler sig da på ingen måde fattig..
Efter hendes eget udsagn lever hun faktisk meget godt og har jo hvad hun skal bruge.
Er det bare et udslag af politisk kynisme ??
Af: Michael Andersen, Tirsdag den 29. november 2011, 01:47
....hvorfor mon Cekic' ikke har givet os et eksempel på en "rigtig" fattig, eksempelvis en hjemløs eller en sindslidende - nogle, som vi sagtens kunne og burde hjælpe mere, end hvad vi gør ?
I stedet for ser vi en enlig der får netto knapt 16.000 - om måneden ! Så meget for den fattigdom.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det mon er fordi der er mange flere stemmer i at tale til vælgergrupper som er repræsenteret i det af Cekic nævnte eksempel på "fattigdom". Sådanne folk kommer nemlig til stemmeurnerne, og det er "rigtige" SF kernevælgere - modsat de hjemløse og de sindslidende, der som bekendt sjældent stemmer.
Det er jo politisk kynisme, der vil noget - men på den anden side er SF jo også ligesom nødt til at få vendt bøtten. Med et fald i vælgertilslutningen fra 20% til kun 7% på et år, er det tydeligt at desperationen hærger i det gamle hængekøjeparti.
Sygt
Af: Aben, Mandag den 28. november 2011, 18:16
At man kan få foræret 16.000 netto om måneden og stadig klage over at det er for lidt.
Jeg arbejder fuldtid og har derfor ikke ret til alle mulige tillægsydelser og nedsat betaling i institution mv. og har 3 børn at forsørge. Efter skat har jeg 16.500 og kan stadig få råd til julegaver
HVORNÅR ER MAN FATTIG
Af: S.Pedersen, Tirsdag den 29. november 2011, 00:55
Jeg har arbejdet på en industrivirksom hed. jeg tjente bruto ca 16,000
skatten fra og fagfoeningkontigen inc. efterønsbidrag, så var der ca 10.250 kr tilbage til alle udgifter til to hjemme boende børn og en enlig far.
jeg har aldrig følt mig fattig har aldrig rejst til udlandet men holdt ferie i DK med mine børn Nu er jeg folke pensionist nu er jeg nærmest rig får pension Atp samt industriens pensin + boligydelse varmehjælp samt tiskud til mdicin tiskud briller tandlæge tilskud hurra for danmark et godt land at bo i især når man vil klare sig selv så sparer man op atp industriens pension det gavner en når lønnel falder lidt.
søren
re abe
Af: Peter Hansen, Mandag den 28. november 2011, 22:24
Du har det job du har valgt og bør ikke være misundelige, hvis du vil have mere så find et andet job. De fattige er netop dem som ikke kan få et job.
re
Af: Jens Fock, Tirsdag den 29. november 2011, 06:41
Hvordan præcis er man fattig med en nettoindkomst på 16.000 om måneden? Det er mere end mange fuldtidsjob!
Hvis man ikke kan få 16.000 netto om måneden til at slå til, så er man ikke fattig - men groft uansvarlig!
Camilla beklager sig over ikke at have råd til nye sko til børnene. Men det er ikke fordi hun er fattig. Det er fordi hun vægter dyr lejlighed, smøger, telefoni for 500 kr/måneden og meget andet over børnene.
Min indkomst er p.t. meget lig Camillas (med fuldtidsarbejde). Den giver mig både råd til sko, børn, børnesko og rejser. Til gengæld bor jeg knap så flot som hun. Hverken Camilla eller jeg er bare i nærheden af at være fattige.
re
Af: Jens Fock, Tirsdag den 29. november 2011, 06:39
Hvordan præcis er man fattig med en nettoindkomst på 16.000 om måneden? Det er mere end mange fuldtidsjob!
Hvis man ikke kan få 16.000 netto om måneden til at slå til, så er man ikke fattig - men groft uansvarlig!
Camilla beklager sig over ikke at have råd til nye sko til børnene. Men det er ikke fordi hun er fattig. Det er fordi hun vægter dyr lejlighed, smøger, telefoni for 500 kr/måneden og meget andet over børnene.
Min indkomst er p.t. meget lig Camillas (med fuldtidsarbejde). Den giver mig både råd til sko, børn, børnesko og rejser. Til gengæld bor jeg knap så flot som hun. Hverken Camilla eller jeg er bare i nærheden af at være fattige.
Plattenslager
Af: Hansen, Onsdag den 23. november 2011, 23:32
Joakim B. Olsen er en pattenslager langt ud over alle grænser, hvor meget har han mon fået under bordet af Saxo Bank, for at lufte alle sine asociale holdninger?
Men ok Hr. Joakim B. Olsen lad os få HELT åbne skattelister for alle i Danmark, det har de i Sverrige, og i et smafund hvor ingen har noget at skjule, så er det vel det mest regulære system overhovedet, men Joakim B. Olsen har måske som mange andre mennesker og politikere noget at skjule, det kunne jo være at befolkningen fandt ud af, hvis interesser forskellige rige, tillidsmænd og politikere varetager!
svar
Af: Christian, Tirsdag den 29. november 2011, 15:23
Hvordan kan du kalde Joachim for asocial? Vi må gå ud fra at han bidrager til statskassen. Ved du hvem der ikke gør det? Det er såmænd Carina. Det er asocialt!
Öslim Bekim
Af: b bach, Onsdag den 23. november 2011, 23:22
Jeg synes naturligvis som mange andre at fattigdom er synd og burde ikke forekomme nogen steder - men jeg synes alligevel, at regeringen skulle koncentrere sig om at hjælpe de fattige der findes i DK førend man beslutter sig for at sende yderligere millioner ud i verden.
Men den nuværende regering har åbentbart mere travlt med at profilere sig udenfor landets grænser fremfor at løse landets interne udfordringer.
Det synes jeg Ôslim skule interessere sig mere for end hvad JBO måtte mene om fattigdom.
Joachim B Olsen
Af: Vivi Falver, Onsdag den 23. november 2011, 18:22
Du skulle skamme dig,med at komme med de udtalelser.
Der findes masser af danskere, der er fattige.
se dig omkring med åbne øjne,men det er vel for meget forlangt af en TYBE som dig
Hyklere vs. troværdighed
Af: Hansen, Lørdag den 19. november 2011, 10:08
Man kan da mene hvad man vil om B. Olsen, men sandt at sige er han da i det mindste meget mere troværdig end Sohn og Søvndal fx. For ikke at tale om Helle T, Mette Frederiksen og Auken som tordnede mod privatskoler medens de selv sendte deres børn derhen.
Lis Vinstrup: Vil du have troværdighed fra en du ikke er enig med eller hykleri og backstabbing fra dine egne?
Hyklere vs. troværdighed
Af: Hansen, Lørdag den 19. november 2011, 10:07
Man kan da mene hvad man vil om B. Olsen, men sandt at sige er han da i det mindste meget mere troværdig end Sohn og Søvndal fx. For ikke at tale om Helle T, Mette Frederiksen og Auken som tordnede mod privatskoler medens de selv sendte deres børn derhen.
Lis Vinstrup: Vil du have troværdighed fra en du ikke er enig med eller hykleri og backstabbing fra dine egne?
han burde skamme sig
Af: lis vinstrup, Fredag den 18. november 2011, 10:41
han skulle slet ikke være i folketinget han er bare negativ tænker ikke på de andre der er ringere stillet føj da.
Rygerlunger
Af: Dr Phil, Torsdag den 17. november 2011, 13:36
Bent; at ryge igennem så man ender med rygerlunger tyder vel hellere ikke på nogen overflod af mentale resourcer, eller?
Begrænsede resourcer
Af: Bent Warburg, Onsdag den 16. november 2011, 18:12
Det vil ikke have nogen indflydelse, at JBO træffer fattige mennesker, da hans mentale resourcer ikke er tilstrækkelige til at kunne sætte sig ind i deres situation. Han snakker som han har forstand (og politisk tilhørsforhold) til, så det er et slag i luften.
Udlending på vej ud af Danmark
Af: S, Onsdag den 16. november 2011, 16:18
Jeg er glad for at jeg ikke er mere etableret her i Danmark end at jeg ganske nemt kan bryde op og vende hjem dersom denne regering klarer at bide sig fast i magten.
Med den kurs regeringen sætter (skatter, undegravning af min pension, afgifter etc), så ender det vel med, at de kan bytte mig og mine 200-300.000 årlige skattekroner ud med et antal asylansøgere og flere mennesker som finder det attraktivt at være fattige. Det kommer der masser af velfærd ud af...og "kulturberigelse" ikke mindst.
For et år siden havde jeg nær besluttet mig at blive i Danmark - nu er jeg slet ikke sikker mere.
brokhoved
Af: hans, Mandag den 28. november 2011, 18:57
SÅ REjS DOG Og husk du skal ikke ha pention fra DANMARK
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaah
Af: Schultz, Lørdag den 3. december 2011, 16:00
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, endelig en realist. TAK.
Enig, fis endelig ud af vores land, så hurtigt som muligt, og bliv væk
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaah
Af: H.schultz, Lørdag den 3. december 2011, 16:00
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, endelig en realist. TAK.
Enig, fis endelig ud af vores land, så hurtigt som muligt, og bliv væk
Fattigdom
Af: Genia Breschel, Onsdag den 16. november 2011, 16:06
Der er mange, der som Camilla har måttet klare sig selv. Ingen far og mor til at hjælpe. Det jaloux fjols som moderen åbenbart har været noget så forelsket i og som bortviser Camilla fra hjemmet, skulle skamme sig. Det er ikke første gang man hører om sådan en oplevelse. Det har aldrig været særlig nemt at skulle klare sig for så små penge. Er sådan en som Joachim B O mon i stand til - når han ind imellem har et menneskeligt øjeblik - at yde lidt støtte til en trængende, eller er han for hårdhjertet?
Pladder!
Af: Andreas, Onsdag den 30. november 2011, 13:09
Sikke en gang pladder.. JBO har fuldstændig ret, når han siger det der ikke er fattigdom.. Hun får mere end jeg gør og omlagde jeg nu lidt og valgte bilen fra ville jeg kunne hente lidt over 2000 kroner om måneden til mit budget..
Men ok.. Nu bor jeg så selvfølgelig heller ikke i en lejlighed til 7400 om måneden eller bruger 500 kr. på telefonen om måneden. Og så stoppede jeg sørme også med at ryge.. Det er BTW ikke nogen menneskeret at ryge :-P
Han er et fjols
Af: Lilian Andersen, Onsdag den 16. november 2011, 14:54
Desværre tror jeg ikke at Joachim B. Olsen ændre syn på fattigdom, ikke udadtil ihvertfald, så taber han jo ansigt. Nar.
Det der er galt at for at være fattig skal man åbenbart i nogens øjne være på niveau med gadetiggere i Indien, men den går ikke Grønberg, sådan regner man det ikke ud i et land som Danmark som har en langt bedre økonomi, når det kommer dertil.
Jeg er flov over at sådan en klovn kan få nogen indflydelse på noget som helst.
ja det syns du.
Af: hanne, Onsdag den 16. november 2011, 14:32
kære john
du kend vis ikke de fattig verden.
knus ´Hanne
Kollektiv udmeldelse fra folkekirken
Af: Hans, Onsdag den 16. november 2011, 14:20
Blandt organisationer som står for en stor del af den samlede økonomi tæller ikke mindst - i dansk sammenhæng - "folke"kirken. De har et budget på ca 6 mrd hvert år - for en stor del betalt af "medlemmer" som i bedste fald er ligegyldige til den form for overtro som "folke"kirken står for.
Hvis nu Manu Sareen på vegne af den nye regering ville gøre bare eeeeeen lille ting rigtigt, så var det at sørge for at den samlede danske befolkning blev kollektivt udmeldt af "folke"kirken. Vi skal ikke være unfair, så sammen med udmeldelsen skulle der komme en indmeldelsesblanket til selvsamme "folke"kirke.
Dette ville bevidstgøre mennesker omkring deres overtrosmæssige tilhørighed, og mon ikke det i kraft af større bevidsthed omkring omkostingerne (her taler jeg ikke om det åndelige forfald som "folke"kirken representerer i form haf bøssehad etc, men kroner og øre) ved at være "medlem" ville resultere i et stærkt reduceret medlemstal.
Således ville måske ca. 30-40% af den "kirkeskat" som nu kradses ind blive frigjort, og disse friske penge ville kunne cirkulere i samfundet og skabe egentlig værdi til glæde for ikke bare den alm. borger, men også for de "fattige".
Vi taler altså om milliarder som kunne bruges på vores alles velfærd i stedet for at holde kolde og kirker varme.
Absolut et forslag som bør overvejes.
pengesystemet...
Af: mln, Onsdag den 16. november 2011, 14:10
For lige at opfølge på nedenstående:
Jeg mener bestemt, at det er forkert at nogen mennesker har så lidt i forhold til andre. Pengesystemet er slet ikke rent, og 140 virksomhedder står for 40 procent af verdenens samlet økonomi. Det er blandt andet korruption på højt plan der tillader det.
Det jeg så mener er, at hvis man nu er dernede hvor det ikke er sjovt at være. Hvorfor så overhovedet værre med i DERES leg? hvorfor ikke bare leve på sin egen måde, hvis man ikke klarer sig så godt i de rammer som nogle andres mennesker har sat for jeres liv? Pengene er i realiteten ubruglige, så snart i har løsrevet jer.
I kan selvfølgelig også sidde derhjemme, og brokke jer. held og lykke med de evige diskutioner med det offentlige, om hvem der skylder hvad, og brug endelig hele livet på at brokke jer over i system som kun bliver værre. Det er lige det de vil ha, altså dem på toppen af isbjerget. Eller pyramiden passer måske bedre ind her :)?
Jeg ved i hvert fald hvad min plan b er, hvis jeg en dag er fallit i det her samfund - som er fedt for de velstillet, men lort for de "fattige" som der altid vil være mange af.
stop det klynkeri.
Af: mln, Onsdag den 16. november 2011, 13:54
Se det fra et naturligt perspektiv. Nogen klarer sig bedre end andre, og sådan er det bare. De folk der "kun" har 1000 kr til rådighed, har intet at brokke sig over. De skal huske at alle politikkerne er helt ligeglade med dem, og derfor er debatten nyttesløs.
Hvis man ikke kan klare sig i samfundet, som ligesåvel ku være skruet helt andet sammen. Så kan man altså stadig leve udenom samfundet, og der kan man ikk klandre nogen andre end sig selv, hvis man ikke engang kan finde ud af at overleve på egen hånd!!!
Jeg kunne snildt klare mig for 1000 kr om måneden, men det ville bare kræve en masse ændringer i livet, indtil jeg selv fik mig selv på rette fod igen...
Og så for lige at sætte det hele på plads, så er det altså ikke pengesedler man overlever af. Mad kan skaffes uden penge, så vågn dog op! I er taberne i samfundet, og hvis man ikke kan komme op at det hul (som sikkert er svært) så drop dog klynkeriet, og kig efter alternative veje. Er tv, el, modetøj og most for at leve? Frem med det indre dyr, og klar dig selv! Sådan er verdenen for helvede skruet sammen. Hader denne evige debat, om hvorvidt det er andres menneskers ansvar at alle klarer sig i systemet. Det vil aldrig ske!
Fattigdom...
Af: Gitte , Onsdag den 16. november 2011, 13:23
JBO har uden tvivl dummet sig med sin kommentar.. og SF ser fjollede ud, når det har taget dem tid at finde to familier. Men hvis det er hvad politikerne bruger deres "taletid" på - så er det jo ikke bedre end en sneboldkamp. Det er latterligt. Debatten er til grin - Alt bliver ridset op sort/hvidt. Vi er mennesker med forskellige behov og kommer fra forskellige baggrunde, som gør vi ikke vægter de samme ting i samme grad. Jeg er selv enlig mor men jeg piver ikke. Jeg ved der er andre som har det virkelig hårdt. Jeg skal sgu nok klare mig! Og jeg hjælper gerne mindre bemidlede det bedste jeg kan. Vis dog lidt medmenneskelighed og vær ikke så hysteriske. Er dog enig i at der desværre er visse mennesker som udnytter systemet - og derfor skal der være mere differencieret økonomisk hjælp med individuelle krav og handlingsplaner.
Islams kvælertag
Af: Sofia, Onsdag den 16. november 2011, 13:22
16-11-2011.12-45 onsdag.
Jeg var inde på Jue Tupe, der var der
en muslim som sagde han havde 9 børn, han var rigtig sur.
Som han sagde, jeg får kun penge til mine 3 barn, det er fordi dansker er racister, han blev spurgt, hvorfor han ikke rejste hjem, svaret var nej der er ikke nogen skole.
Men nu har jo fået en regering som er rød/kommunist, så nu får den nasser penge til alle hans unger.
Rød Solidaritet
Af: Bel, Onsdag den 16. november 2011, 13:09
Mette Frederiksen, Helle Thorning og afdøde Auken kunne måske have droppet privatskolen til deres børn og spyttet lidt mere i kassen, så de "fattige" kunne få lidt mere at leve af?
Det ville klæde disse fine røde mennesker at være lidt solidariske, også i handling, ikke kun fattige ord.
Find noget arbejde
Af: Karin Nielsen, Onsdag den 16. november 2011, 12:16
Find noget arbejde til dem. for vi kan ikke føde alle mennesker.
Søg om penge fra Rusland, der må være nogle penge til Ole Sohn og hans medløbere derfra.
Et pensionistægtepar får ca 12.000 brutto at leve for pr. mdr og 280kr mere om året næste årfor hele året.
Det er fattighjælp!
Sohn
Af: Bel, Onsdag den 16. november 2011, 11:56
Kammerat Napoleon aka Ole Sohn er tilsyneladende et af disse mennesker som syntes det var helt OK at undrage skat. "Gaver" fra KGB er vel også skattepligtige.
Dersom disse informationer stemmer så burde Sohn måske spytte lidt mere i kassen for at rense sin samvittighed (hvis han da har nogen)? Der er efter sigende ikke småpenge der er tale om. Det ville også klæde en ræve rød partikammerat at være lidt solidarisk med de "fattige".
Mennesket
Af: Menneske, Onsdag den 16. november 2011, 11:51
I en debat som denne kommer der mange forskellige indlæg fra forskellige mennesker men sjældent fra nogle som er selvstændigt tænkende mennesker.
Der bliver nævnt mange beløb men det vigtige i en debat som denne er bl.a. at få anskuelig gjort nogle ting såsom: Det er ikke rart at være ledig. Man lever ikke i vild luksus og har ikke så mange muligheder. I mange tilfælde er man ikke blevet selvforskyldt ledig. 99 % af alle de ledige VIL i arbejde hurtigst muligt så de kan få et liv igen. Mange ledige har tidligere været i arbejde og betalt skat (altså taget højde for evt. ledighed). Mange ledige har, da de var i arbejde, endda ydet en ekstra indsats ved at melde sig ind i og betale til en arbejdsløshedsforsikringskasse og har derfor selv betalt deres evt. understøttelse. Ja staten (samfundet) yder også sit men til alle blot på forskellige måder. Hvorfor så trampe på folk som ikke er i en gunstig situation? Mange af dem som brokker sig over de ledige og tramper på dem yder jo faktisk i virkeligheden ikke det de burde og samtidig får de da også deres del fra staten. Skatteundragere er nogle af dem som kan råbe højest i en debat som denne her mens de samtidig har købt en bolig på afbetaling og får betalt en del af kreditomkostningerne af staten. Måske har de også kørt i bil i flere år på veje som bliver vedligeholdt på statens regning. Nogle af dem som ikke kan lide at betale skat har også fået dyre operationer på statens regning. Mange af dem har været heldige at få børn som også på flere måder har fået af statskassen, børnepenge, læge/tandlæge, institutioner, skole og anden uddannelse på statens regning. Der er mange måder at få statstilskud på og ALLE får det på den ene eller den anden måde. Det værste kan vist kun være at dem som råber højest i debatter som denne her og meget gerne vil trampe på mennesker som ikke er så heldige at have arbejde i en periode, er dem som faktisk får meget af staten og meget gerne vil undrage sig at betale skat. Den slags kan være meget griske og desværre samtidig selvynkende.
Langt størstedelen af de ledige VIL hurtigt i arbejde igen så de også kan få råd til nogle af de samme muligheder som alle andre såsom ferie, ny cykel, en bil ja, der er mange ting man må vente med. Det handler ikke om at klynke højest og slet ikke at trampe på folk men langt mere om respekt, værdighed og anstændighed. At behandle alle dem som har betalt skat (UDEN at snyde) og dem som betaler skat (altså IKKE skatteundragere). Samt handler det om forståelse og accept. Om viden om den virkelige verden for en ledig i DK. En ledig bliver behandlet med manglende respekt og værdighed uanset hvor meget man kæmper for at få et arbejde igen. MAnge folk som enten er kommet i arb. igen eller har været HELDIGE ikke at blive afskediget ved faktisk IKKE hvordan man bliver behandlet, at man bliver behandlet som et undermenneske som bare skal finde sig i alt. At er faktisk IKKE er alle de muligheder som folk går og tror. At de såkaldte muligheder som man kan blive påtvunget faktisk ikke hjælper og koster staten rigtig mange penge. Det er der gennem tiden lavet flere undersøgelser af men alligevel er det endnu ikke blevet ændret, desværre. Fagforeninger, jobcentre og regeringernes økonomiske vismænd har alle nået til de samme konklusioner, at statens tiltag til gratis arbejdskraft eller statsbetalt arbejdskraft ingen væsentlig effekt har og faktisk koster staten MANGE penge. Men igen det handler om respekt, anstændighed og værdighed samt det konstruktive. Og Alle får af statskassen men IKKE alle har ren samvittighed (skattesnyltere, unddragere, svindlere) Er du i arbejde så vær dog glad og taknemmelig, er du ikke så håb og kæmp for det lykkes en dag. Betal skat med ren samvittighed og nyd at du selv får alle pengene tilbage igen på den ene eller den anden måde.
Billige huse
Af: Bel, Onsdag den 16. november 2011, 11:47
Nu har jo den nye regering bestemt sig for ikke at støtte nedrivning af fallefærdige huse i provinsen.
Så der burde være fortsat supergode muligheder til at finde en billig bolig dersom man da ikke absolut skal bo inde i storbyen.
JBO vil gerne hjælpe, men mener ikke at staten skal betale
Af: Kristine, Onsdag den 16. november 2011, 11:37
Så vidt jeg er orienteret, har JBO udtalt at han gerne personligt vil hjælpe med julehjælp. Han mener bare ikke at staten skal betale.
Og med respekt for alle dem der lever en hverdag med få midler; der findes virkelig andre steder i verden, hvor man kan tale om fattigdom. Her i landet handler det jo meget om, hvorvidt man har råd til en fladskærm, eller om ens hjemmeboende teenagebørn skal bidrage - bare lidt - til hustandens økonomi....
Er jeg fattig...?
Af: Totach, Onsdag den 16. november 2011, 10:38
Er 51 år og arbejdsløs.
Har min søn på 14 boende hos mig på fuldtid.
Mit månedlige budget ser sådan her ud:
Husleje 5000,-
Varme/vand 1.250,-
El 1.350,-
Togkort til min søn til skole 750,-
Togkort mig selv 1.080,-
Forsikring 200,-
Licens/tv/internet 250,-
Skolepenge 1.270,-
Samlet udgifter før mad og tøj og andre fornødenheder 11.150,-
Indtægter:
Kontanthjælp 9.300,-
Børnebidrag 1.193,-
Børnecheck 1.500,-
Boligsikring 1.820,-
Samlede indtægter 13.813,-
Rådighedsbeløb samlet 2.663,-
som omregnet er 88 kr. om dagen.
Som skal dække mad, tøj, almindelig husholdning osv.
Har gennem 24 år drevet egen virksomhed, med i gennemsnit 6-10 ansatte.
Og har vel med mit virke, bidraget til samfundet med et to-cifret millionbeløb.
For 3 år siden måtte jeg lukke mit firma, ramt af stress og depression.
Levede de første 2 år af egne midler.
Da kassen var tom var jeg henvist til offentlige ydelser.
Har søgt i hundredvis af jobs - med negativt resultat..
Og er nu også blevet begavet med en ADHD diagnose.
Spørger bare igen.... er jeg fattig....?
Er jeg fattig ?
Af: Ole Olsen, Onsdag den 16. november 2011, 12:39
Nej du er ikke fattig - du kunne f.eks. spare på el-udgiften kr. 16200 er et MEGET højt forbrug
Et klogt svar.... :-(
Af: Totach, Onsdag den 16. november 2011, 13:48
@ Ole Olsen
Og dog.... måske du "sparer" lidt for meget på din hjerneaktivitet.
Du kender jo ikke baggrunden for mit elforbrug - inden du kommer med velmenende spareråd.
Her hvor jeg bor - er der desværre delvist elvarme og elvandvarmer.
Så der er ikke mulighed for yderligere besparelser der.
Flytning er udelukket - så lad være med at foreslå det.
Jeg har ingen penge i overskud, til hverken indskud eller flytning.
ingen penge
Af: lasse, Tirsdag den 29. november 2011, 18:40
Der er folk der er nødt til at sælge deres hus af forskellige grunde,og går derfra med et stort tab som de næsten skal bruge resten af deres liv at betale tilbage.så gider ikke hører på at .jeg kan ikke gøre noget,vel kan du da så.flyt til et andet sted hvor huslejen er bilig.det kan godt være at det er træls at hører,men der er kun en der kan gører noget ved det,og det er dig selv,flyt eller få dig et arbejde