Tankstationer ved motorvejene skal også tilbyde optankning af el- og gaskøretøjer, foreslår klimaministeren. Oliebranchen og en trafikforsker er skeptiske.

Inden for få år skal el-bilister have mulighed for at lade deres biler op på tankstationerne langs de danske motorveje.

Det er drømmen for klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (R), der vil have olieselskaberne til opstille el-ladestandere og faciliteter til autogas på de 23 servicestationer ved motorvejene. Det skal være oliebranchens bidrag til den energispareaftale, som også el- og gasselskaberne deltager i, forklarer han.

- Alle energiselskaber skal levere energibesparelser til det danske samfund. Nu skal vi i gang med transportområdet, og her er det helt afgørende med en god infrastruktur. I den forbindelse er det nærliggende at vende sig mod olieselskaberne. De får samtidig mulighed for at tage nye teknologier i brug og fremtidssikre deres egen forretning, siger Martin Lidegaard til Berlingske Nyhedsbureau.

Han understreger, at idéen er i et tidligt stadie. Der er således en række praktiske udfordringer at tage højde for.

- Men det er et spørgsmål om hønen og ægget: Hvis ikke vi får udbredt en infrastruktur med ladestandere, er der ingen, der tør købe elbiler, og så får vi ikke skabt et kundegrundlag til infrastrukturen, siger ministeren.

Den logik abonnerer man imidlertid ikke på blandt olieselskaberne. Branchen kan ikke på egen hånd sikre udrulningen af en infrastruktur for alternative brændstoffer, siger direktøren for brancheorganisationen Energi- og olieforum, Peter Stigsgaard.

- Vi vil gerne bidrage til den grønne omstilling, og for os at se er tankstationer også i fremtiden det helt naturlige sted at forsyne biler og tung transport med både kendte og nye brændstoffer, understreger han.

- Men man skal huske, at tankstationer er virksomheder, som har brug for at forrente deres investeringer. Det kræver, at der findes et kundegrundlag og garanti for et salg. Det gør der ikke i dag, siger Peter Stigsgaard.

Ifølge den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik kører der 749 elektriske personbiler på de danske veje. Antallet af gasdrevne last- og varebiler er under 50. Det kræver derfor en markant mere offensiv indsats fra statens side, hvis det skal give mening at ombygge tankstationerne, lyder det fra Energi- og olieforum.

- I Danmark findes der for eksempel ikke et marked for gas til tung transport. I andre lande har man hjulpet et marked i gang ved at gøre det attraktivt for vognmænd at vælge gas. Vi har brug for en tilsvarende markedsmodning herhjemme, hvis man fra statens side ønsker en udvikling i retning mod gas og el, siger Peter Stigsgaard.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet mener også, at Martin Lidegaards idé er for ambitiøs. Han påpeger, at ingen aner, hvad der bliver fremtidens foretrukne brændstof.

- Det er svært at sige, hvilken teknologi der vil vinde, så man skal være forsigtig med at hælde en masse penge ud i en bestemt teknologi, siger forskeren, der tvivler på, at ladestationer ved motorvejene vil skabe et gennembrud for elbiler.

- Jeg tror ikke, at ret mange danskere vil vælge elbiler, før man får løst problemet med rækkevidden og får et bedre udbud af biler, siger han.

Klimaministeren og Energi- og olieforum mødes inden for de kommende uger til den første drøftelse om energispareaftalen.