Fyens Stiftstidende har i dag dedikeret hele forsiden til en kampagne mod broagiften på Storebælt. Forståeligt nok, siger transportminister Magnus Heunicke, men broafgiften bliver hverken sat ned eller fjernet.

Storebæltsbroen er så god en forreting, at det har været muligt at nedsætte det statslige tilskud til forbindelsen. Men der er stadig gæld for 25 milliarder kroner i forbindelsen, så Fyens Stiftstidende må spejde langt efter en afskaffelse af broafgiften, siger transportminister Magnus Heunicke (S).

»De penge skal betales af, og før det er sket, kan det ikke gøres gratis. Det er en god forretning, og vi har jo også sat prisen ned. Det er cirka halv pris at krydse Storebælt i dag, i forhold til da vi havde færgerne. Men mit ansvar er at få gælden betalt ud, og der skylder vi altså 25 milliarder,« siger Magnus Heunicke.

Spørgsmål: Hvornår bliver Storebæltsforbindelsen gratis?

»Sidste år betalte vi over halvanden milliard af på gælden. Afhængigt at væksten og udvikingen i samfundet, så er den betalt af i 2031. Men det koster jo også rigtig mange penge at vedligeholde sådan en bro. Det koster cirka 300 milioner kroner i årlig vedligehold, og det er helt klart den dyreste motorvejsstrækning, vi har i landet, når det kommer til vedligehold,« siger transortministeren.

Samtidig med kampagnen på forsiden af avisen i dag, har Fyens Stiftstidende samtidig åbnet en hjemmeside under navnet broafgiftnejtak.dk, hvor borgerne kan gå ind og skrive, hvordan de er ramt af broafgiften. Målet er at 235 fortællinger, det det koster i kroner at krydse Storebælt i personbil, skal sendes videre til Magnus Heunicke.

»Vi har lige lavet en udersøgelse over hvem, der egenltig har fået gavn af Storebælt med de nuværende takster. Og det har været mest godt for fynboerne. Og i den samlede gevinst for det danske erhvervsliv på at have forbindelsen, er en tredjedel gået til det fynske erhvervsliv. Så Fyn er det sted i Danmark, der helt suverænt har fået mest gavn af en Storebæltsforbindelse,« siger Heunicke, der dog godt kan forstå fynboernes kamp. Den kæmpes nemlig over hele landet på forskellige fronter.

»Jeg kan sagtens forstå, fynboerne kæmper for at få priserne ned, ligesom man andre steder i Danmark kæmper for statslige investeringer. Men det ville være på kanten af det ansvarlige, hvis jeg som transportminister begyndte at fifle med de priser, når vi har en gæld på 25 milliarder kroner. Så det er desværre et nej til at sætte prisen ned på forbindelsen,« siger Magnus Heunicke.