Transportminister Magnus Heunicke (S) fortæller nu, at projektet med at bygge Metrocityringen i København var kørt helt af sporet, da han tiltrådte som minister tidligere i år.

På det tidspunkt lød de dystre udsigter på op til tre års forsinkelse og en merpris på op mod 4,5 milliarder kroner. En ny lov vedtaget inden sommerferien har reddet det værste, lyder det fra ministeren, efter Metroselskabet onsdag har offentliggjort, at det storstilede metroprojekt bliver syv måneder forsinket og 1,2 milliarder kroner dyrere end ventet.

»Det er helt klart ikke tilfredsstillende, at Cityringen nu bliver cirka et halvt år forsinket. Resultatet viser, at projektet var kørt af sporet, og det var bydende nødvendigt at få skabt klare og stabile rammer for byggeriet. Kun 15 dage efter at jeg tiltrådte, fik vi en advarsel fra Metroselskabet om, at projektet risikerede mindst to-tre års forsinkelse, hvilket kunne gøre Cityringen mellem 2,4-4,5 milliarder kroner dyrere,« lyder det fra Magnus Heunicke i en skriftlig kommentar.

»Projektet var kommet ud af kontrol, og var den nye lovgivning ikke trådt i kraft, ville projektet med stor sikkerhed være blevet langt mere forsinket og fordyret, end tilfældet er i dag,« siger han.

Den lovgivning, Magnus Heunicke referer til, er den metrolov, der blev vedtaget i begyndelsen af sommeren. Den fastsatte nye regler for rammerne for arbejdstid og støjgrænser og kompensationen til naboerne til byggepladserne frem til, at Cityringen åbner.

»Nu skal jeg tale med mine politiske kolleger, både på Christiansborg og i København og Frederiksberg kommuner, der jo er medejere af Metroselskabet. Fra statens side har vi reserveret 300 millioner kroner til netop denne slags metrofordyrelser. De penge kommer fra andre anlægsprojekter under Transportministeriet, som er færdige og er blevet billigere end budgetteret,« siger Magnus Heunicke.

Venstres Jan E. Jørgensen (V), der både sidder i Folketinget og i kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune, synes at det er en positiv overraskelse, det ikke er gået endnu værre.

»Først og fremmest er jeg positivt overrasket over, at det ikke er blevet endnu dyrere, og at forsinkelsen ikke er endnu længere,« siger Jan E. Jørgensen.

Enhedslisten ærgrer sig over, at rodet i metrobyggeriet nåede så langt ud, som det gjorde.

»Det er så skide ærgerligt, som det næsten kan være. Det understreger den pointe, som vi har haft hele tiden: At der har siddet en direktion og dele af en bestyrelse i Metroselskabet, som simpelthen ikke har været kvalificeret og nu må påtage sig ansvaret for det her,« siger transportordfører Henning Hyllested (Ø) til B.dk.