Antallet af kabeltyverier er eksploderet de seneste par år, og mens togpassagererne må stige på togbusser, kæmper politiet og Banedanmark en med egne ord »vanskelig« kamp mod tyvene.

Transportminister Magnus Heunicke (S) ærgrer sig over stigningen i antallet af tyverier og understreger vigtigheden af den task force, der til april skal komme med anbefalinger til, hvordan man kommer kabeltyverierne til livs.

»Antallet af kabeltyverier er gradvis steget det seneste år. Nu har vi en ny bølge, der i to uger i træk har lammet den kollektive trafik. Vi kan ikke bare sidde og kigge på, at der hver dag i fem dage har været mere eller mindre nedbrud på grund af kabeltyverier,« siger Magnus Heunicke.

Senest natten til onsdag var kabeltyve på spil ved Åmarken på Køge Bugt-banen, og det gav store problemer for S-togene morgenen og formiddagen igennem.

»Det er dybt generende for den offentlige trafik, det lammer togdriften, og det er en pest for pendlerne, der er afhængige af, at toget kører,« siger Magnus Heunicke.

Transportministeren henviser samtidig til, at man som tyv ikke får en særlig god »timeløn«, når kobberkablerne skal sælges videre på det sorte marked.

»Det er en kriminalitet, der giver så lidt i skrotgevinster, og det er livsfarligt at løbe rundt på sporene. Men folk gør det alligevel, og derfor er vi nødt til at sætte ind,« siger ministeren.

Tyvene går efter kobberkabler, da kiloprisen på kobber ligger på omkring 40 kroner.

Derfor udskifter Banedanmark løbende kobberkablerne med kabler af aluminium, når der har været nye kabeltyverier eller ved almindelig vedligeholdelse.

Derudover bliver kablerne mærket, så de skrothandlere, tyvene eventuelt vil forsøge at sælge kablerne til, kan se, at der er tale om stjålne kabler fra Banedanmark.

»Vi forsøger at mærke alle vores kabler, så det bliver besværligt for tyvene at afsætte dem her i Danmark. Derudover har vi overvågning på udvalgte steder på jernbanen, og på meget udsatte steder har vi kameraovervågning. Vi kan ikke gøre meget andet,« siger Klaus Bergman, der er områdechef hos Banedanmark og ansvarlig for reparation og vedligeholdelse af togbanerne.

Også politiet overvåger de dele af togstrækningerne, der menes at være i særlig risiko for at blive udsat for kabeltyveri. Efter den seneste tids bølge af tyverier er der indsat ekstra betjente til patruljering, oplyser kommunikationsrådgiver ved Rigspolitiet Thomas Kristensen.

»Men vi må konstatere, at det er nogle forholdsvis velorganiserede grupper af kriminelle, vi har med at gøre, som forstår at vælge de strækninger, hvor politiet ikke er til stede. Det er jo desværre dem, der vælger tid og sted,« siger han og påpeger, at politiet ikke kan være til stede overalt til enhver tid for at forhindre flere tyverier.

Politiet har onsdag anholdt tre personer i en skrothandler i København, der sigtes for hæleri, efter der er blevet fundet kabelrester hos dem, som menes at være fra Banedanmark.

Hver gang kabler bliver klippet ned, udløser det ekstraudgifter til togbusser. Onsdagens kabeltyveri gav en ekstraregning på omkring en halv million kroner til over 100 togbusser, oplyser DSB.