KØB PLUS!

Messerschmidt: Sludder og vrøvl, Villy

Det danske euroforbehold er med til at placere Danmark i en gunstig position i EU, mener udenrigsminister Villy Søvndal (SF). Sludder og vrøvl, lyder det fra Morten Messerschmidt (DF).

Det bunder i rendyrket populisme, når Villy Søvndal (SF) roser det danske euroforbehold, mener Dansk Folkepartis medlem af EU-Parlamentet Morten Messerschmidt (DF). Han betegner regeringens EU-politik som en lille båd, der uden ror driver rundt i alvorlig bølgegang.

- Hvis det virkelig er Villy Søvndals holdning, at euro-forbeholdet er en god ting for Danmark, så undrer det mig, at han ikke for længst på vegne af sit parti har nedlagt veto mod den danske deltagelse i bankunionen og finanspagten. I stedet lader han sammen med statsministeren som om, at Danmark er det 18. euroland, siger Morten Messerschmidt.

Ifølge Messerschmidt har regeringen i det skjulte taget danskernes stigende EU- og euromodstand til efterretning. Men De Radikale og Socialdemokratiet forsøger i det mindste at lurepasse i tavshed, lyder det.

- Både De Radikale og Socialdemokratiet er så taktisk begavede, at de helst ikke udstiller deres varme følelser for den fælles valuta alt for voldsomt. Anderledes forholder det sig med udenrigsminister Villy Søvndal, der med sin udmelding forsøger at slå plat på en folkelig stemning – men hvor det hele blot ender i ord uden handling, som vi så ofte har set det før fra den kant, siger Morten Messerschmidt og tilføjer:

- Regeringen skylder befolkningen et klart svar på, hvad der egentlig er dens politik. Er den reelle politik ikke – som Helle Thorning-Schmidt ganske rigtigt har påpeget – at man lurepasser i debatten og fortsat lader Danmark opføre sig som et euroland? Og er det dermed ikke ligeledes rigtigt, at udenrigsminister Villy Søvndals udmelding ikke er andet end varm, populistisk luft fra spindoktorernes værksted?

Også tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen (V), som for 20 år siden var med til at forhandle Danmarks fire forbehold hjem, undrer sig over Søvndals ros af Danmarks euroforbehold og kalder i Jyllands-Posten udmeldingen for noget vrøvl.

Er du enig med Søvndal i, at det er godt, vi har det danske euroforbehold?

Deltag i debatten herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Euroforbehold.

Skrevet af Allan Gorm Larsen, Lørdag den 29. december 2012, 19:40

Villy Søvndal siger at det er godt at vi har det danske euroforbehold, jeg spørger så bare, mener han det også, eller er det bare et af de sædvanlige SF-flop, som vi er så vante til. Jeg mener at det bedste vil være at få den danske krone til at "flyde" ligesom den svenske. Allerhelst ser jeg at vi aldrig får euroen, samt at vi får en folkeafstemning om Danmarks forbliven i EU. Hvis det skulle blive tilfældet ved jeg nok hvad jeg ville stemme, nemlig for vores udtræden af dette "fine" selskab.

EU

Skrevet af Kamma, Lørdag den 29. december 2012, 08:15

Om jeg er for eller imod et EU forbehold har intet med søvndal at gøre.
Manden er en latterlig parodi på en politiker der varetager en for Danmark så vigtig opgave.
Måtte formanden gog snart vise sig som en rigtig kvinde og sende ham på porten, vi er bedre tjent med at betale ham en høj pension og et stort vederlag for at forlade sin ministerbil omgående.

Folket er kun regnet for kvæg.

Skrevet af Pedersen, Fredag den 28. december 2012, 22:20

Vi skal HELT ud af EU`s kløer,- ( det er jo Hitler`s 4. Rige!!)- de bestemmer alt for meget i forvejen,- Men vi bliver lige så stille overlistet,- ind i Euroen, m.m., os borgere- uden at blive spurgt, overhovedet!
TOTAL arrogant og korrupt "regering"- FØJ!
Villy snakker med den ikke ekssisterende forstand, han er i besiddelse af!!

Økonomisk fælleskab med de tosser?? - NEJ TAK !!

Skrevet af Emil Guldmand, Fredag den 28. december 2012, 15:58

Det lige som et ægteskab med en Ludoman i bundløs gæld.. - Selvfølgelig kommer det til at påvirke os at have mere med dem at gøre.. - Vi vil selvfølgelig også have vores bevogtede grænser igen.. det da naturligt at bevogte grænserne, når dem man vil beskytte sig for er lukket inden for EU..

ET fælleskab vil trække de fattige lande op på bekostining af de rige.. Det jo det EU skal..

Økonomisk fælleskab med de tosser?? - NEJ TAK !!

Skrevet af Emil Guldmand, Fredag den 28. december 2012, 15:58

Det lige som et ægteskab med en Ludoman i bundløs gæld.. - Selvfølgelig kommer det til at påvirke os at have mere med dem at gøre.. - Vi vil selvfølgelig også have vores bevogtede grænser igen.. det da naturligt at bevogte grænserne, når dem man vil beskytte sig for er lukket inden for EU..

ET fælleskab vil trække de fattige lande op på bekostining af de rige.. Det jo det EU skal..

nej til euro..

Skrevet af Hansen, Fredag den 28. december 2012, 06:28

vi skal ikke have euro, du kan se, hvordan det går med grækeland og spanien.. har vi ikke det godt nok? krone er da mere værd.. hvem er der lige hjælpe de to lande ?

Enig med en idiot eller enig i Euro-idiotiet?

Skrevet af J. Hansen, Torsdag den 27. december 2012, 15:24

Det er dog et underligt spørgsmål at stille. Der kan verken svares ja til det ene eller det andet. Begge ja'er vil være et ja til spørgsmålet "er du selv en idiot"!

Danskerne har sagt nej til Euroen!!

Skrevet af Marianne, Torsdag den 27. december 2012, 14:40

Danskerne har sagt nej til Euroen!!! Politikerne kan simpelt hen ikke tillade sig andet end at acceptere det- andet er at sætte demokratiet ud af kraft - hvilket man også føler politikerne er fuldstændig lige glade med at de gør!!!

,

Skrevet af Michael pedersen, Torsdag den 27. december 2012, 13:59

Alt frihed og selvstændighed som danskerne tror vi har, er teoretisk, og eksistere kun fordi at det ikke kan betale sig for nogen store lande at fjerne den teoretiske frihed.
Derfor kan vi lige så godt side ved bordet hvor tingene bliver forsøgt styret, så kan vi være heldigen at der nogen gange er nogen der lytter til vores lille stemme.
Kort sagt, vores frihed er betinget af at andre lader os være fri.
Derfor, ja til EU, fred og debat, istedet for ballade og ufred.

Euroen er en utopi

Skrevet af Hans Eriksen, Torsdag den 27. december 2012, 13:31

I teorien kunne EU være et fantastisk redskab, til at skabe vækst og velstand. Desværre virker det lige modsat i praksis. Specielt indførslen af den utopiske euro har skabt stor fattigdom. EU er et godt bevis på, at den liberalistiske samfundsmodel ikke kan bruges, til at styre et moderne samfund. Det giver i alt for høj grad frihed for spekulanter og svindlere, til at lænse samfundene for kræfter.
Specielt de svindlere, som gennem svigagtige løfter om en økonomisk tryg alderdom, franarrer mennesker store summer, som de spiller økonomiske pyramidespil for på verdens børser, er årsag til de økonomiske problemer, som verdens lande slås med. De råder over en så stor magt, så de bliver nævnt med ærbødighed, når det siges: ”Vi må se hvordan de finansielle markeder vil vurdere sagen”. De finansielle markeder er spekulanterne, som bruger borgernes egne penge, til at terrorisere samfundene med.

Danmark skal med i euroen !

Skrevet af Hallo Europa !, Torsdag den 27. december 2012, 13:10

Det var en stor fejl at stemme nej til euroen i sin tid ligesom alle forbrydere skal straffes i stedet for at søge tilflugt i Danmark.

Alle forbehold skal væk. Det er den eneste måde man kan få et normalt samfund på.

Det er fælles kasse i EU ingen betaler for nogen.

Den eneste måde at få flere penge på er gennem Euroen. Kronen er en død valuta.

Hvem har stemt på den grimme regering som hersker i Danmark siden 15. september 2011 ? Valgfusk.

kom hen til vinduet:)

Skrevet af I. Hansen, Fredag den 28. december 2012, 09:03

Du ved godt det ikke er sandt, det du skriver, ik??? :)))

...du lyder som en troll - så naiv er ingen (næsten ingen:))).

Både euroen og EU i sin nuværende form, med illusion om åbne grænser og fri bevægelighed...HAR vist sig uduelig - og u-fredsskabende......

- ak du naive:))

Enig -

Skrevet af Pilkær, Torsdag den 27. december 2012, 13:03

Selv om Villy Søvndal er SF'er - et parti der vel bedst ellers kan betegnes sm utilregneligt - har han ret i at bifalde og tilslutte os euroforbeholdet, det stiller vort lille, krigsførende, skatteborgerudplyndrede og politisk mishandlede land friere - så mangler vi bare at få standset vores EU-sexuelle, kvindelige politikere med skiftende røde og blå spadseredragter's videreførelse af steinbaggeriseringsprocessen både her til lands og ude i EU-sumpene - skjult skatteborgerfinancering af den økonomiske bistandshjælp til den kriminelle banksektor ved at lade skatteborgerne, bankkunderne betale bistandshjælpen direkte til bankerne - Lene Esbersen er vel til dato rigets største tricktyv.

kan vi ikke komme ud igen.

Skrevet af hansen, Torsdag den 27. december 2012, 12:56

vi skulle ikke have været ind i Eu.Næsten halvdelen af befolkningen stemte nej dengang i 1972.Nu da vi er kommet ind,skal vi kun bruge Eu. til hvis der kommer krig så vi kan stå sammen og hjælpe hinanden,og vi skal handle med hinanden.Men det gjorde vi jo i forvejen.Eu har overtaget alt for meget af styringen i de forskellige lande.DE fortæller om agurkerne skal være krumme,og noget om sutter,og om forurening,som vi sagtens kan styre selv.

Susanne Fabrin

Skrevet af Susanne Fabrin, Torsdag den 27. december 2012, 11:55

hold fast Willy- euroforbeholdet sikrer Danmarks FREMTID

Søvndal er en pamper

Skrevet af Stiig, Torsdag den 27. december 2012, 11:23

Selvfølgelig har Søvndal ret ,når han siger vores Euroforbehold er klogt.
Men desværre er det tom og hul snak fra en mand, der som eneste ambition har ministerstatus og -løn.
Manden har totalt solgt ud af SFs mærkesager.

Valg nu . Så vi kan få udskiftet den uduelige regering

Stig og Sonde

Skrevet af I. Hansen, Fredag den 28. december 2012, 09:10

- I ved godt at blå blok er mindst lige så EU-blinde og fanatiske som S, RV og dele af SF, ik? :)).......så lige på det punkt, så gør et valg absolut ingen forandring...borgerlige har snydt os for 3 afstemninger - S,RV har har snydt os for 1.....nååå ja...RV har altid et ben med i det - lige som de også stemte for halvering af dagpengene...og nu øffer rundt.

Enig i det han siger, - men hvad er hans egentlige mening ?

Skrevet af Sonde, Torsdag den 27. december 2012, 10:58

Den regering er såre utroværdig. I starten kunne de næsten gå på vandet, og de kunne skaffe 160.000 arbejdspladser - sagde de.

Og Søvndal, han ser mere og mere bekymret ud, kan man regne med hvad han siger? Nej, ligesom de andre i den røde regering, har de så meget i munden. Men længere inde er der tomhed, for hvad er kendsgerningen : Danmark skal holde os fra Euro, de øverste "kloge" i EU har alt for hurtigt inviteret de sydlige lande med i Euro. Deres økonomi var ikke god nok til at være med, de skal have lån på lån, det er bare så åndsvagt. Og hvad mener hr. Søvndal egentlig, for man kan ikke regne med hvad han siger - - .

nej til EU og EURO!

Skrevet af Kc, Torsdag den 27. december 2012, 10:57

Selvfølgelig skal vi bevare de EU-forbehold vi pt har. Helst skulle vi
helt kvitte den magt-mastodont.

Danske politikere MÅ lære at styre landet selv. Jeg tror næppe, at det
er danskernes ønske at lade sig styre af Tyskland med hjælp af Frankrig.

Vi er i årevis tudet ørene fulde af dommedagsprofetier pga. vore forbehold og vor krone, men ærlig talt: Er det ikke gået rimeligt
godt???

Ud af EU straks

Skrevet af Kristian Mellergaard, Torsdag den 27. december 2012, 10:55

Ud af EU Mafiapolitik. Smid den røde regering på porten. Luk den danske grænse for indvandring indfør visumpligt Jævn Sandholmlejeren sammen med andre lejre med jorden Rødekors medvirker jo til Hashandel. For fanden da. Hvem skal nu betale det skal de der ryger ud af dagpenge systemet; men hvornår stopper i med at stemme rødt. De røde er en flok folke for følger. Å så er dee int igång løwen. der er syn for sagen. Kære Dansker jeg ønsker jer et
godt NYTÅR Hilsen ( Dansk Fremskridt )

Man kan ikke tage ham alvorligt mere

Skrevet af ole, Torsdag den 27. december 2012, 10:50

Taberen Villy kan ingen mere tage alvorligt. Det er svært at kommentere så det vil jeg undlade.
Han er med i Danmarks værste taber regering. som er fuld af løgn og uduelige ministre og som lige så stille er ved at køre Danmark i sænk.
Vi har ikke fortjent det, vi er bedre end til denne regering.
Der er mange eksempler på at vi er de nyttige idioter for andre der kommer udefra,
-5 mio til at "forbedre" adoptionsanstalterne i Etiopien, for alle i verden!! IKke kun for os selv, tænk at vi 5,5 mio påtager os at forbedre for hele verden!!!
-miljøkrav, som om det er os der skal frelse verden, til skade for alle danskere der blot får regningen, og der er stor usikkerhed om værdien af denne betaling
Jeg kunne blive ved.

Jeg håber på et snarligt valg for denne politik har kun et meget lille antal af danskerne ønsket sig

Villyarder

Skrevet af kaj hansen, Torsdag den 27. december 2012, 10:19

Tror i ikke Villy Søvndal blander Euro og Villyarder sammen? Manden er jo kendt for ikke at kende forskel på 5 og 20.

?

Skrevet af sa, Torsdag den 27. december 2012, 10:09

Foresten... Hvad blev der af den milliard som Thorning absolut ville have i rabat?
Er hun sparket ud af dén forhandling også, kunne de øvrige lande heller ikke tage hende alvorligt eller er der ligeså meget varm luft i hende´s udtalelser som der er i Villy´s?

Tja...

Skrevet af L.P., Fredag den 28. december 2012, 22:14

Medierne har nok fået mundkurv på,- ellers havde vi hørt om det,- men der sker jo mange mystiske ting og sager bag kulissen på Højborgen- og i EU!!!

Villy

Skrevet af Kamma, Torsdag den 27. december 2012, 10:05

Hvornår har Villy sagt noget som andre udover Villy kan forstå.
Villy har kun en manta det at få mest muligt i egen lomme og så farvel til politik og dette inden der er gået 6 måneder.

Vi skal HELT ud af EU

Skrevet af Sanne, Torsdag den 27. december 2012, 09:44

Vi skal hverken have euroen eller miste mere suverænitet ved at regeringen ad luskede omveje "sælger" Danmarks selvstændighed til EU. Helle Thorning underskrev fornøjet finanspagten, der efter mange danskeres mening krævede en folkeafstemning, men det er skatteålen komplet ligeglad med, hun blæser på danskerne og stiler endnu mere efter prestige og penge, hun kan ikke få nok, selv om det er på andres bekostning, er der ikke et godt gammelt ordsprog, der siger "når skidt kommer til ære" (om man så skal snyde sig til det).

I EU er der så meget fusk og svindel, at vi bare skal ud af dette foretagende, der fungerer som retræteplads for afdankede politikere, der lige skal forgylde sig selv endnu mere med fed hyre, frynsegoder og fed pension, man hører sjældent om de danske politikere, der sidder i EU, undtagen Morten Messerschmidt, der turde sige sin mening om Helle Thorning til hele parlamentet.

Helle Thorning er ved at sælge Danmarks selvbestemmmelse til EU i håb om, at hun får en fed retrætepost, når hun senest ved næste valg bliver stemt "på porten" af danskerne. Hun gør alt for at tækkes EU, betegner sig selv som mere europæer end dansker, har spindoktoren glemt at indkode barbiedukken, at alle danskere er europæere.

Helle Thorning undgår med alle dumme undskyldninger at udskrive en folkeafstemning vedr. afgivelse af suverænitet, da hun vel trods alt godt kender resultatet. Danskerne er trætte af EU, alt deres svindel med andres penge, og alle de situationer, hvor Danmark bliver bremset af EU.

Lad os komme ud af EU og lave en skandinavisk union, hvor vi har meget mere til fælles end med EU.

DANSK EUROFORBEHOLD

Skrevet af SMEDEN, BO RASMUSSEN, Torsdag den 27. december 2012, 09:42

Er da yderst fornuftigt - i betraktning af at danskerne ikke vil have mønten. Vi skal ikke for alvor betale til gildet i grækenland eller andre lande, ud over det vi mister på samhandel fordi disse lande ikke har råd til danske varer.

hvis regeringerne i eurolandene turde tage en folkeafstemning nu om euroen - så ville den ende i graven. Som det er nu, er tyske skatteborgere slaver af euroen, for de betaler hele gildet.