Den populære danske legetøjsgigant LEGO har i december lanceret en ny serie af deres populære klodser. Serien LEGO Friends henvender sig mest til piger og har et lyserødt look.
Det byder Manu Sareen imod.
Ministeren linker på sin facebook-side til amerikanske Huffington Post, som i en længere artikel beskriver, at mange amerikanere åbenbart er blevet stødt på manchetterne over at LEGO laver en legetøjsserie henvendt til piger.
- Der er gang i debatten om LEGOs legetøj ’LEGO Friends’, der er specifikt rettet mod piger med bl.a. pink farver. Kritikken retter sig mod, at legetøjet er kønsstereotypt. Her er jeg enig. Det er ærgerligt, at LEGOs unikke og inspirerende legetøj nu er med til at tegne så traditionelle kønsroller, som de gør med LEGO Friends, skriver Manu Sareen på sine Facebook-side.
Læs også: Her er Lego-dynastiet: Arvingerne er født til luksus
Læs også: Ødelagde Star Wars samling - og blev myrdet
LEGO har mange forskellige serier af deres populære klodser på markedet. Nogle af de mest populære er Star Wars legetøjet, som primært henvender sig til drenge. Det samme gør Ninjago-serien, hvor fire små ninjaer kæmper mod onde skeletter.
Det har dog ikke stødt Manu Sareen tidligere.
I skrivende stund har 60 personer kommenteret ministerens indlæg på Facebook.
De fleste af dem har den holdning, at ministeren bør finde noget andet at bruge sin tid på.
- Brug dig din tid på noget fornuftigt. Folk kan da bare lade være at købe det legetøj, som de ikke mener er politisk korrekt. Der er da tusindvis af alvorlige opgaver i denne tid . Skuffende, Manu, skriver en Jette Friis.
Her er Legos nye pige-satsning
Er det forkert, at Lego laver lyserødt legetøj målrettet til pigerne? Har ministeren en pointe, eller er det til grin, at han blander sig? Deltag i debatten herunder




Ikke værdig
Skrevet af Jan Oldenburg, Onsdag den 18. januar 2012, 19:57
Med de store problemer kirken har så er det utroligt at man har udnævnt en kirkeminister som ikke ved hvad han har med at gøre og forsøger at score point på hvordan legetøj skal være.
Må vi få en værdig kirkeminister som har interesse i at løse de store problemer - hvor har men fundet denne uvidende type som ikke interesserer sig for kirken overhovedet
Helt ærligt
Skrevet af Mikael G. H., Onsdag den 18. januar 2012, 19:56
Endnu en tåbelig og ubegavet udtalelse fra regeringens rædselskabinet af pip gok ministre. Tå-krummende pinlig. Who the hell cares what the Huffington Post worries about. Honestly !
PIV PIV !
Skrevet af Ingrid Hansen, Onsdag den 18. januar 2012, 19:56
MERE pink og mere glimmer tak ! det der er bare ikke piget nok ! gennemsigtige klodser med glimmer i prøv det ! og prøv lav flere små ting til dukkerne hatte sko osv ! giv den gas ! Lego ! det slet ikke piget nok kan i gøre så meget feder
Manu har en pointe -
Skrevet af Karsten Aaen, Onsdag den 18. januar 2012, 19:55
- og den er at i Danmark (og sikkert også mange andre steder i verden) laver mænd også mad. Lego påstår nu, at kun kvinder laver mad ved at lave dette lyserøde (pink) univers til piger, som sætter fokus på traditionelle pige-opgaver som at lave mad f.eks.
Og LEGO skal passe på sit salg i USA; som jeg ser det er ofte det man i USA kalder kreative, moderne, liberale mennesker, som går ind for ligestilling mellem mænd og kvinder, drenge og piger, som køber Lego til deres piger og drenge, fordi det udvikler deres kreativitet.
Mht. farverne så er det altså noget der er kommet en vis serie (beverly hills 90210) indtog tv-skærmen i 1990erne, måske også til dels i 1980erne. Da jeg var ung i 1970erne var rød en maskulin farve og blå eller lyseblå en pigefarve pga. de samme argumenter som en anden i tråden nævner: rød er en stærk og varm farve, lyseblå eller blå er en svag og kold farve.
Og ang. Manu's holdninger til film mm. har han da bestemt også en pointe. Hvor tit er det lige vi ser indvandrere i andre roller en taxa-chauffører, pushere, rengørings-assistenter og så'en. Selv i USA ville ingen lave George Lucas's film om the Tuskegee Airmen, en film om en afdeling sorte flyvere under 2. verdenskrig. I Tyskland og til dels i Sverige kan man godt finde ud af at vise indvandrerne, også dem fra Somalia som mennesker på godt og ondt.
LEGO kan selvfølgelig gøre som de vil, men de må være forberedte på at møde kritik og på at det kan komme til at koste salg....dvs. koste på bundlinjen.
Når det er sagt, bryder jeg mig bestemt heller ikke om at Ninjago udelukkende markedsføres til drenge. Og når dette er sagt hører jeg ingen kommentarer til at f.eks. Belleville (også fra LEGO) stort set kun bliver markedsført til piger.
Se på billedet!
Skrevet af Hansen, Onsdag den 18. januar 2012, 20:47
Se på billedet, pigen står i et VÆRKSTED, ikke et køkken!
Pinligt
Skrevet af Heidi, Onsdag den 18. januar 2012, 19:51
Tragisk at en ligestillingsminister går ind og diskriminerer legetøj på baggrund af farve. Siden hvornår har lyserødt været forbeholdt piger? (fordom!)
http://www.google.dk/search?tbm=isch&hl=da&source=hp&biw=1279&bih=593&q=...
Og btw så er der, som jeg ser det, minimum 80 % mere blåt, lyseblåt, og grønt på fotoet i denne artikel.
Lad nu virksomhederne sælge deres varer, og lad vær med at kategorisere ting i "drenge og pigelegetøj", og "drenge og pigefarver" - Det er det mest diskriminerende i denne her debat! Hvordan mon de drenge, der elsker lyserød, og gerne vil have LEGO-friendslegetøjet føler sig, når Manu råber op om, at det er pigelegetøj de gerne vil have.
Hvad står der på æsken?
Skrevet af Frederik Tolstrup, Onsdag den 18. januar 2012, 19:50
Den meget spøjse, men, sikkert dybt sympatiske og velmenende Manu Sareen har vidst glemt een enkelt ting: Hvad holder mig fra at købe lyserødt legetøj til mine nevøer, nu jeg ingen niecer har... (Måske lige bortset fra min Svoger, hi, hi...)? Det er da, i hvert fald, ikke min opdragelse, gudskelov! Ergo BEHØVER den Lego-serie jo ikke være rettet specifikt mod piger! Omvendt er det næste skridt vel så at han flipper ud over det faktum at Lego i mange år - som en anden debattør skrev tidligere - blev anset for mest noget drenge legede med! (Som i min barndom fra 1982 og frem...) Dermed ikke være sagt at vi ikke var ensporede og køns-stereotypt forkvaklede, men, sådan ER børn jo altså bare. Og lad dem da være det. Som forældre kan man så, undervejs i opvæksten give dem en masse indput og prægning såsom at gøre dem religiøse, politiskt farvede i een eller anden fjollet retning, lære børnene hvad rigtigt og forkert er med eller uden omvendt fortegn og en masse andet. Således også Manu Sareen. Men, at mange mænd falder for det estiskt smukke og mange kvinder måske falder for charme eller (i hvert fald de lesbiske) hjerne, det er vel ikke noget vi, som sådan kan ændre ved. Dermed ikke være sagt, som Sareen sikkert har på hjerte, at vi ikke kan blive mere åbne, tolerante OG EMPATISKE overfor minoritetsgrupper og forebygge hatecrimes osv., osv., men, bør vi så ikke istedet enten genindføre guilliotinen på hvert torv, hvor de intolerante hænges hver mandag middag kl.12:00... Det bliver sikkert også lige så sjovt som at se realityprogrammer - for alle andre end lige ham på torvet... Hvilket jeg må sige, jeg anser for en dybt uheldig drejning, jvf. filmen "Hvordan vi slipper af med de andre". Den anden løsning er oplysning istedet for forbud, modsigning og belæring når den, du er uenig med - uanset partifarve - siger noget, der støder og nedgører dig - og så, ikke mindst, en tillid til at det ikke er de mest intolerante eller mest hippie-hyggelige mennesker, der repræsenterer det store flertal, men, derimod nogle, der - bortset fra i evt. sygeperioder eller andre kriser - kan tænke lidt selv og se udover deres egne, specifikke ønsker om forbedringer for egen vindings skyld eller for sin egen befolkningsgruppes. Det ER da forhåbentlig ikke rigtigt at vi er endt som ligusterfascister og milimeterdemokrater allesammen, så vi ikke under ANDRE at have MERE end os selv - eller lege med noget legetøj, der "har en forkert farve", når nu det altså er vildt tiltrækkende og smukt æstetiskt! Og hvis en pige gerne vil lege med biler, en dreng gerne med dukker, en anden pige gerne med påklædningsdukker og endnu dreng gerne med bondegårdsdyr, jamen, for hulen, så giv dem dog alle trygheden til at fra- og tilvælge SELV via nogle forældre og politikere, der roser for det rigtige, fremfor at rise for det forkerte, som sikkert kun de dummeste finder på at gøre alligevel. Naivt? Ja? Hyklerisk af mig at påpege det? Ja? Fornuftigt at en eller anden påpeger det - i dette tilfælde så jeg? Ja. På mode i den store almue? Måske. Men, jeg håber inderligt at vi aldrig når helt derud hvor retorik og egenkærlighed eller snobberi kommer til at stå over empatien hos det store flertal. For så er vi - især een som jeg, der lider af depression og derfor vitterligt har brug for andres empati og overbærenhed, når jeg har det skidt - knageme på den! For selvom den stærkeste overlever ved at sælge billetter til et velgørenhedsshow, så hjælper det jo ikke noget, hvis de, det skal støtte, er døde inden Showet er afviklet! Og nu er jeg vidst kørt for langt ud af en tangent, Sorry!
Til grin
Skrevet af El Barsko, Onsdag den 18. januar 2012, 19:46
Hvordan kan man være overrasket over hvad der kommer fra den person. Kirkeminister, selv om han ville melde sig ud af den Danske Folkekirke.
Han vil åbenbart det samme, som dem der undertrykker deres kvinder,
og kun forherlige drengebørnene.
Hvad hjælper det, om så vi havde fuld ligestilling, kønnene imellem,
når nogen har en anden opfattelse af hvad det betyder.
Der er også noget, på Dansk, der hedder, at være lige værdige.
Det er der for mange der absolut ikke vil anerkende.
El Barsko
Er det 1. april eller hvad?
Skrevet af Halfdan, Onsdag den 18. januar 2012, 19:44
Stram op, Manu!
Hmmm
Skrevet af Søren, Onsdag den 18. januar 2012, 19:43
Hvorfor kritiserer han ikke lego for at lave biler, som for det meste nok er henvendt til drenge??? Synes bare det viser hvor useriøs denne regering er...
HUHUHU
Skrevet af Mig, Onsdag den 18. januar 2012, 19:39
Jeg synes lidt det føles som om at han prøver at gøre kvinder til mænd? Jeg kan godt lide den forskel der er mellem mænd og kvinder :)
Det handler vel om PR
Skrevet af Torben Bach, Onsdag den 18. januar 2012, 19:34
Dårlig omtale er bedre end slet ingen omtale - her i relation til Manu´s børnebog/bøger - samt at holde fast i den nuværende taburet, så længe Enhedslisten i øvrigt holder hænderne under den nuværende regering, og det gør de jo nok, når de nu også er med på at sænke topskatten samt at gå med til, at pensionister og studerende mfl. ikke skal have skattelettelse jfr. Thor Møger ... :o)
Jeg er enig med Manu
Skrevet af Helene Hauschultz, Onsdag den 18. januar 2012, 19:26
Selvfølgelig skal ministeren ikke blande sig i hvilken type legetøj LEGO producere, men måske skal vi tænke lidt over hvorfor det er piger skulle foretrække lyserødt over lyseblåt. I vil vel ikke have mig til at tro at børn fra naturens side er programmeret til at kunne lide bestemte farver på baggrund af køn? Næ det er nok nærmere fordi diverse forældre har stoppet deres små piger ned i en uendelig mængde af 'pigefarvet' tøj, og sørget for at deres små drenge absolut ikke fik lyserødt tøj på det dette selvfølgelig ville resultere i at de blev bøsser.
FAIL
Skrevet af Karina, Onsdag den 18. januar 2012, 19:26
Børn har ingen som helst følelse af ligestilling andet end hvis mor og far giver et syskende mere tid.
Hvorfor rasede han ikke når alle "drenge relaterede" lego legetøj blev udgivet. Det er sgu da for latterligt at bruge sin tid på.
Brug dog tid på noget mere vigtigt end legetøj, det er nok noget forældre selv kan styre. Hvis min dreng ville have en dukke, havde jeg sgu købt en til ham uden at din næse skulle blandes ind i det. Hvis han vil have en lyserød trøje køber jeg det til ham.
Kæft hvor du failer, kan være du skal se dig om efter en ny stilling.
Har han ikke andet at tænke på?
Skrevet af Elna, Onsdag den 18. januar 2012, 19:25
Sikke noget at være bekymret over...
Nu når der endelig er kommet lidt lyserødt (efter Hello Kitty serien), så er det også forkert... han vil åbenbart kun ha' at lego skal være til drenge...
Hvor meget luft kan der være i underbukser
Skrevet af Peter, Onsdag den 18. januar 2012, 19:24
Enten keder han sig, man kan altså ikke ensrette alting.
Lego er meget målrettet til drenge, det er godt at der kommer noget til piger.
Jeg har ingen problemer med med lyserøde klodser.
Uforståligt
Skrevet af Henrik, Onsdag den 18. januar 2012, 19:24
hvorfor skal en indvandre som ikke er rigtig dansk
Begynde at chikanere en stor dansk virksomhed.
Vi er nogle der husker hvordan indvandren slikkede banderne på Nørebro i røven, han er en fej mand
da på tide
Skrevet af anonym, Onsdag den 18. januar 2012, 19:22
LEGO har i gennem tiden mest været noget for drenge. Så hvad er der galt i at virksomheden prøver at få piger til at elske deres produkter også?
p.s. en barbie dukke er for piger og helt dets univers er fyldt til renden med lyserød, er det et problem?
Ja, det er det
Skrevet af dn, Onsdag den 18. januar 2012, 19:33
Ja, det er et stort problem, drenge må ikke lege med lyserødt, så bliver de mærkelige... Og for at gøre lego-sættet endnu værre, så er der også blå klodser i!!! Så må piger heller ikke lege med det, piger der leger med blå, grønne og andre drengefarve er blevet sære og sidder alle på lukke afdelinger. Så synes jeg også at barbie skal afskaffes, ellers må det ikke være lyserødt eller blåt eller lillat eller nogen anden farve. (Ja, jeg har brugt overdreven sarkasme)¨
Men den her debat er så dum, jeg har leget med lyserøde legoklodser og barbie og lignende med min søster og jeg har sgu ikke taget skade. Hvorfor søger vi et kønsløst samfund? Hvorfor må man ikke være stolt at sit køn?
Det er lavpunktet Manu! Synk lidt dybere, hvis du kan! Jeg håbede på en seriøs rød minister i dig... Og så spilder du din tid med LEGO... Det er simpelthen for åndssvagt.
Alt det ligestillingspjat...
Skrevet af Ole Mejlstrøm, Onsdag den 18. januar 2012, 19:19
er sgu røget ud over kanten!
Tænke sig,at piger/kvinder går op i hjem og børn?!?
Jeg har nyheder til den asiatiskimporterede minister :
Det gør de ALTSÅ!!!
Som med de andre såkaldte ministre i den rødradigale regering, må vi erkende,at de ikke har meget at have sagerne i!!!
Kan I ikke bare klappe i og holde lav profil de par år det varer til næste valg, så Danmark kan komme videre efter denne pinlige afbrydelse???
svar til manu sareen
Skrevet af Bent-Ove Knudsen, Onsdag den 18. januar 2012, 19:13
Han den mand ikke andet at tage sig til, så må vi spare hans løn væk og give den til de ældre.
Manu har ikke fantasi nok..
Skrevet af Jens Bräuner, Onsdag den 18. januar 2012, 19:11
Lad nu Lego om det med klodserne - det har Manu alligevel i grunden ikke en skid forstand på..
Jeg får en ubændig trang til at sige:
Skrevet af Ib Jensen, Onsdag den 18. januar 2012, 19:09
Hold nu kæft med alt det køns- og ligestillingsævl. Snart skal vi mænd vel også gå i kjole for at ligesom at vise at vi går ind for "ligestilling". Jeg ser ikke meget ligestilling, når der skal renses tagrender, fjernes en død rotte og hvad der nu eller er beskidt eller lugter.
Gælder det også voksne, Manu?
Skrevet af Morten, Onsdag den 18. januar 2012, 19:04
Jeg mener som hankønsvæsen, at det største problem for ligestillingsdebatten er at det er svært at tage den alvorligt når den gang på gang bliver udhulet af eksempler der overhovedet ikke handler om ligestilling /kønsdiskriminering. Dette er en af de gange!! Sig mig Manu:
Må piger ikke længere lege med dukker?
Må drenge ikke længere lege med biler?
Må kvinder bruge pink læbestift???... Eller gælder dine misforståede værdier kun børn?
På tide
Skrevet af Dorthe, Onsdag den 18. januar 2012, 19:02
Endelig blev der lavet Lego til piger, så læge jeg kan huske har størstedelen af deres produkter været henvendt til drenge. Og hvis lidt lyserødt kan skræmme den kære kirkeminister burde han som ligestillingsminister være skræmt af så mange andre ting, men man skal vel starte i det små og arbejde sig op. Videre i teksten og så grib fat om de reelle problemer, istedet for at udtale sig om farver og legetøj !
LOL
Skrevet af Johanne, Onsdag den 18. januar 2012, 19:00
Latterligt! Det er squ ligestilling ud til det ekstreme!Wannabee af amerikanerne...
Nye!?
Skrevet af Ano Nym, Onsdag den 18. januar 2012, 19:00
Jammen de lyserøde klodser har jo eksisteret længe, det skal den nye serie da ikke have skyld for.
Og hvorfor må man nu ikke kunne lide lyserød? Og hvorfor må piger ikke lege med LEGO? Så lad da være med at købe det hvis du ikke bryder dig om det. Det er vel stadig et nogen lunde frit land vi lever i JESUS!
Han er jo skør!!
Skrevet af Anders, Onsdag den 18. januar 2012, 18:57
Det er da overhoved ikke dem der er kønsdiskrimenerende men der imod dig der syntes det er helt fint de har serier der henvender sig til drenge ?
Find dog noget ordentligt at bruge din tid på og ikke spild din forhåbentligt korte tid i regeringen på sådanne ting du ikke kan bakke op!
Rød Tosse
Skrevet af Gyldenfjært, Onsdag den 18. januar 2012, 18:57
Nu er Lego`s Brandbiler og Cowboys jo overhovedet ikke "Kønsstereotype"... Piger og Drenge er jo fuldstændigt ens... Fjols!
Ligestilling
Skrevet af Oda jensen, Onsdag den 18. januar 2012, 18:53
Hvis det er hvad han (Manu Sareen) ikke kan finde på noget bedre at tage sig til, kunne man vel lige så godt nedlægge det ministerium(og spare lidt på de høje lønninger, der er jo nok andet at bruge pengene til)