Lotte Hansen om magtløfte: Hun bliver en klods om benet

Hvis Annette Vilhelmsen om en uge er ny SF-formand, vil hun give partiets landsledelse en magtfuld rolle i regeringens daglige arbejde.

Partiets 18 mand store landsledelse skal nemlig inddrages løbende under forhandlinger om større initiativer internt i regeringen og med andre partier.

- I første omgang skal landsledelsen give et mandat, man kan forhandle ud fra. Så skal man også have en inddragelse undervejs, og inden den endelige aftale ligger der, siger Annette Vilhelmsen i dagens udgave af Jyllands-Posten.

Her er Vilhelmsens magtløfte til SF-baglandet

Men Annette Vilhelmsen risikerer at blive 'en klump om benet' på regeringen, mener BTs politiske kommentator, Lotte Hansen.

- Jeg vil ikke sige, at det umuliggør en forhandling, men det umuliggør en smidig forhandling med ‘give and take’. Og det gør det i hvert fald ikke nemmere for de øvrige partier at have SF med i regeringen, siger hun og fortsætter.

- Konsekvensen af det, hun siger, er, at det bliver sværere at lave brede forlig. Forlig er udtryk for, at parterne sidder og giver sig. Og hvis den ene part så kommer tilbage og siger: Nu har landsledelsen også lige de her tre ting, så bliver det svært, siger Lotte Hansen til bt.dk.

Hun peger på, at det ‘fortrolige forhandlingsrum’ bliver sprængt, hvis SFs landsledelse løbende skal inddrages. Samtidig vil de andre partier holde sig tilbage og ikke gå til smertegrænsen i en forhandlings-situation. 

Afstemning

- Hvis hun har tænkt sig at gøre det her i praksis ved alle større ting, og hvor man skal lande en aftale, så tror jeg, at hun bliver en klods om benet på regeringen, siger Lotte Hansen.

Annette Vilhelmsens modkandidat, Astrid Krag, siger om Vilhelmsens forslag:

- Jeg har svært ved at se, at man kan fungere som regeringsparti på den måde, siger hun til Jyllands-Posten.

Er du enig i Lotte Hansens betragtning? Deltag i debatten herunder:

Læs også:

Din kommentar

Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

Svært at få øje på en rigtig løsning med de nuværende -

Skrevet af Pilkær, Torsdag den 11. oktober 2012, 22:51

Vi savner i det hele taget her til lands noget fornuftig politik - politik med baggrund i virkelighedens problemer og verden.
Det er vigtigt, at vi finder en ledelse - en regering - der ikke går så meget op i at bruge penge til kunstige, unødige og skatteborgerfinancerede jobs og hundkunster - man skulle i stedet for støtte og focusere på at bibeholde og skabe nye, konkurranceduelige arbejdsgivere - man må jo have nogen arbejdsgivere for at kunne ansætte og få brug for nogle arbejdstagere - !!

Ja @Kjeld

Skrevet af Carl, Søndag den 7. oktober 2012, 13:51

Ja, det er der noget om. Men så må der jo også huskes på, at der
måske blev nogle "politiske kommentatorer færre" og det, var måske
ikke " så ringe endda".

Men; og det bliver sjovt nok overset, da VKO fremlagde det s.k.
udkast til "Den Nye Offenligslov" tordnede S o.s.v. imod den. Men
idag, skal den absolut igennem. Hvabehar??? Men det høres der
nu ikke så meget om, nutildags.

De skulle jo nødig kigges lidt over skulderen og stå til regnskab
for deres vælgere. Uhadada og Helledusseda m.v., hvad gør en
Stol (godt med klister) dog ikke ved folk???Lad dem få nogle gode
råd fra baglandet. Så kunne det jo være, at de finder ud af, at det
er RIGTIGE arbejdspladser, der skal til, for at de "fine" lønninger og
pensioner kan udbetales. Ved de overhovedet, hvordan en RIGTIG
ARBEJDER ser ud. Lidt ironi kan forekomme.
Carl

Krag's overdrivelse

Skrevet af Kjeld , Søndag den 7. oktober 2012, 11:35

Nu lytter folk igen til børnemaghavernes skræmme kampanger.
Bliver man da aldrig klogere end som så. Jeg har selv været med til forhandlinger i det frie erhvervsliv, hvor der skulle handles en kontrakt på plads.
Og det anette vil ha fra landsledelsen er jo nøjagtig det samme, hun vil have landsledelsen skal udstikke nogen rammer, som man skal holde sig indenfor når man forhandler. (Hvilket faktisk er det direktionen gør i et firma, for at den indkøber/sælger ikke forærer firmaet væk)

Så jeg ville nok vælge en udlægning af det, i den retning, hun vil gerne have sat grænser for lille Thor. Inden ham, helle og Heksen får foræret alle værdier i landet til folk der bor på en fasionabel adresse række nord for kbh.
Og det er da bare sund fornuft man vil sætte rammer op for en flok grønskolling uden nogen erfaring overhovedet, de er jo bare en forret for piranjaer som MW. Hun vil da køre i ring med de små til de bliver rundtossede eller rettere det gør hun jo allerede.
Så jo tak Anette genial ide at give dem nogle rammer inden de forærer det halve kongerige og statskassen væk.

@claus thomsen: jo da

Skrevet af Carl, Søndag den 7. oktober 2012, 11:26

@claus thomsen; hvis nogen sidder i dens slags forhandlinger, er
det, som i det (rigtige) erhvervsliv, overskrides mandatet er det
ud af den "dertil indrettede svingdør", hvor svært kan det dog være?

DK er altså på (befolkningsmæssigt) størrelse med STOR-HAMBOURG, hverken mere eller mindre. Det har EU. FN o.s.v. sørget
for, godt hjulpet til af vore egne Politikkere.

Så alt ialt - en gang til for Prins Knud - der er så rigelig tid til at
lytte lidt til det s.k. "bagland".
Hilsen Carl og god søndag.

SF

Skrevet af Olsen, Søndag den 7. oktober 2012, 08:30

Børnemagt - nej tak!!!

Både nej og ja.

Skrevet af claus thomsen, Søndag den 7. oktober 2012, 04:27

Hvis en minister sidder i en international forhandlingssituation vil det være en direkte umulig situation hvis vedkommende ikke er i stand til at afslutte forhandlingen, give hånd og sige tak for mødet hvilket vil være ensbetydende med at en aftale er indgået.

Også derfor er det livsvigtigt at de mennesker vi har siddende ved styrepindene har den fornødne alder og rutine!

Men "internt" i det danske folketing kan man godt ind i mellem få indtryk af at man måske skulle overveje at sætte tempoet en anelse ned.

Man kan ofte opleve danske politikere give et vævesvar når vågne journalister konfronterer dem med hvad konsekvenserne af netop indgåede aftaler kan blive. Måske man burde ændre på de lovgivninger og rutiner der nogen gange tvinger folk til at sidde og forhandle i flere dage og nætter i streg.

Men hvad enten det bliver AV eller AK der kommer til at styre SF nægter jeg ganske enkelt at tro på at den daglige rutine bliver sådan at hun skal vende tilbage til et større udvalg før hun afslutter en forhandling.

Magt er et dumt ord

Skrevet af Majbritt, Søndag den 7. oktober 2012, 03:44

Jeg ser det ikke som en hindring at der kommer nogen ind som kan sætte Helle og Margrethe lidt på plads.. for den måde de regerer et land på at da virkeligt grænseoverskridende..

Det kommer så næppe,,,

Skrevet af Kasper Kjærsgaard, Søndag den 7. oktober 2012, 07:31

til at ske. Bliver SF for besværlige i det daglige, ryger de blot yderligere ud på et sidespor.
Det er i forvejen Margrethe Vestager der bestemmer farten og retningen i regeringen og hun gider ikke at skulle vente på et evt svar fra landsledelsen. I sådan en situation vil hun vride armen om på ryggen på SF og forklare, at makker de ikke ret, vil hun i stedet kigge til Venstre og lave aftaler med dem.

@bjarne hansen, både ja og nej

Skrevet af carl, Lørdag den 6. oktober 2012, 22:53

Som udgangspunkt er jeg nu ikke særlig "lun" på AVs ide, da et
Medlem af Folketinget i bund og grund kun er bundet af sin egen
samvittighed.

Men når det er skrevet, så bør vi vælgere nu også huske på, at Vælgerforeningerne opstiller kandidater, der bliver yngre og yngre.
Uden færdiggjorte udannelser, manglende (rigtig) erhverserfaring
o.s.v. Så når alt kommer til i Det Herrens År 2012, er ideen - måske - ikke "så ringe enda"??? Lidt råd, dåd og vejledning er
nu ingen skade til. Ingen nævnt, ingen glemt; men det ville nu nok
gavne på "Den s.k. Høje Borg"!!!

Samt med den nye offenligheds lov i MENTE, bliver det - desværre - mere og mere påkrævet, at "baglandet" er lidt med i,
hvad der findes på i Folketinget.

Vi vælgere og beslutningshaverne må nu heller ikke glemme, at
de "Store Politiske Tiltag" bliver udstukket i EU, FN og hvad disse
instanser nu ellers hedder. Set i det LYS er Folketinget mere og
mere blevet reduceret til et "Velbetalt Sogneråd" med en "Sognerådsformand" i spidsen. Efter min mening.

Så alt i alt burde der være mere end rigelig tid til at spørge det
s.k. "Bagland".
Hilsen Carl og forsat god debat og nat.

PS: Som hovedregel lyttede DE Gamle Sognerådsformænd til
deres borgere og "stak en finger i mulden", hvorefter de traf
deres beslutninger. Det kunne, der måske læres lidt af d.d.

Pamperne er ved at skide i bukserne af skræk !

Skrevet af Jan Pedersen, Lørdag den 6. oktober 2012, 22:14

Alle pamperne på Christiansborg er rent til grin !
Tøm folketinget for pampere og politiske plattenslagere, lad dem gå planken ud !

SF

Skrevet af bjarne hansen, Lørdag den 6. oktober 2012, 21:55

det er fofærdelig at et flertal kan støtte annetteder vil indføre den
samme struktur som enhedslisten hvor deres bagland skal godkende
ting som deres folkevalgte og siddende ministre forhandler om
en kapacitet som kåre r schou der kender mere til lovgivning end
de fleste her i landet siger at det er nærmest umulig hvis man er i
regering SF burde være klar over hvad man skrev under på da regeringen blev dannet nu opfører de sig som yderst umodne personer

Vilhelmsens magtløfte til SF-baglande

Skrevet af Helen Rasmussen, Lørdag den 6. oktober 2012, 21:55

Ja - Vilhelmsen er ved at blive en klods om benene på SF. Det er jo ren magt - ingen handlefrihed til folketingsmedlemmerne. Sådan kan man slet ikke forhandle. Det der med at vandre frem og tilbage til baglandet er det rene galmatias og fuldstændigt umuligt. SF-baglandet må afgive mandat til deres forhandlere.
Ingen vil forhandle med SF hvis fohandlerne ikke har mandat til at forhandle.
Det er en regering i er med i SF - og ikke en juletræs forening!

Vilhelmsens magtløfte til SF-baglande

Skrevet af Helen Rasmussen, Lørdag den 6. oktober 2012, 21:55

Ja - Vilhelmsen er ved at blive en klods om benene på SF. Det er jo ren magt - ingen handlefrihed til folketingsmedlemmerne. Sådan kan man slet ikke forhandle. Det der med at vandre frem og tilbage til baglandet er det rene galmatias og fuldstændigt umuligt. SF-baglandet må afgive mandat til deres forhandlere.
Ingen vil forhandle med SF hvis fohandlerne ikke har mandat til at forhandle.
Det er en regering i er med i SF - og ikke en juletræs forening!

Hvorfor?

Skrevet af thomas, Lørdag den 6. oktober 2012, 20:13

Hvorfor er alle gamle SFere jødehadere? Jøderne har jo aldrig gjort dem noget, så hvorfor hader de dem?

Til Anne

Skrevet af Greg, Lørdag den 6. oktober 2012, 20:08

Sjovt som I SFere er trætte af ikke folkevalgte når i samtidig sætter en Thor Möger i ministerstolen på trods af, at vælgerne havde stemt ham ude.

nej - jeg har såmænd min egen mening

Skrevet af Anne - medlem af SF i 30 år, Lørdag den 6. oktober 2012, 19:09

Nej :-) Min paritforening har ikke bedt mig skrive noget - og jeg har svært ved at se, hvorfor min personlig mening skulle være "rosenrød".

Jeg er dybt bekymret for, at at AV kommer til magten og bomber SF tilbage til betonsocialismen - det er da ikke en særlig rosenrød mening ? Og jeg mener, at AV og beton'erne tager fuldstændig fejl i, at der er topstyring - tværtimod. Og i øvrigt er jeg også træt af at pressen altid tager fat i Pernille Frahm, som ikke er blevet valgt af medlemmerne til nogetsomhelst vigtigt.

Og de 30 år i SF vil slutte, hvis AV bliver valgt - jeg orker ikke at skulle tilbage til beton'en !

SF

Skrevet af Lillian A, Lørdag den 6. oktober 2012, 18:54

Annette Vilhelmsen er helt klar den bedste til at lede SF.Men uanset hvem der står som formand,så hjælper det ikke,regeringen er færdig,og heldigvis for det.Helle kæfter op om hvor mange penge den lille familie har fået mere i lønningsposen !! men sandheden er at skatter og afgifter tager mere tilbag-. end det de troede de- fik,så deres penge er meget mindre værd.Helle burde bruge sin position som leder og ikke så megen tale på hvad den forrigr regering gjorde men mere hvad hun selv vil nu hvor hun har magten.men fakte er HUN VED DET IKKE.Enhedslisten ved dog i det mindste hvad de vil og står fast på det så dem ved vi hvor vi har.SF !ja Vilhelmsen er nok mit bedste bud.

Annette og glæden ved at være - én SF'er

Skrevet af jbj, Lørdag den 6. oktober 2012, 18:22

Nu er det ikke sådan! at SF's Landsledelse skal spørges i alle sager. Så Annette's ide kan sagtens praktiseres. Ledelsen består af intelligente personer, der kan udstikke nogle fornuftige SF krav; i kommende regerings forhandlinger:
Kragen skærper tonen og retorikken, nu hun kan se den ellers sikre formands post, gå til den mere modne og samlende Annette:
Så tak Annette. Du var kvinden der havde det mænd - normalt har ene ret på:

Spændende

Skrevet af Greg, Lørdag den 6. oktober 2012, 18:22

At inddrage baglandet vil i hvertfald betyde en bedre afspejling af befolkningens ønsker og ikke som ny hvor vi har et 4 års diktatur.

Spørgsmålet er om en ung tøs bør være formand bare fordi Villy og Möger er bange for deres taburetter.

Personlig mener jeg, at der er rigeligt med "Doven Roberter" i regeringen som sagtens kan trænge til, at prøve normale menneskers vilkår som de jo selv har skabt

Børnehave

Skrevet af Birthe, Lørdag den 6. oktober 2012, 17:31

Lad os få nogle modne til at styre landet og ikke alle de børnehavebørn, der aldrig har prøvet, hvad det vil sige at have et job.

Det kan ikke blive værre..

Skrevet af Bent Warburg, Lørdag den 6. oktober 2012, 17:20

Hvad skulle et formandsskifte kunne ændre, i så impotent et foretagende? Partiet har jo spillet fallit!

udenrigspolitik

Skrevet af Hans Peter Hagendam, Lørdag den 6. oktober 2012, 16:56

Synes du ikke vi har kriminelle og analfabeter i forvejen, de er vel selv skyld i at de slår hinanden ihjel hvor de kommer fra det behøver jo ikke nødvendigvis at foregå i Europa, vel at mærke der hvor demokratierne fungerer. Nord for alperne

sejpineri

Skrevet af jaen pedersen, Lørdag den 6. oktober 2012, 16:30

Egentlig er det jo kun et beskidt kneb, for sandheden er jo denne, at Villy Søvndal kun havde eet i hovedet og det var at komme med i en regering- koste hvad det ville, blive fri for Venstre og DF de sidste ikke mindst, om de så skulle lyve næsten hver dag, hvilket de så også gjorde, sigtet var en regering og mindst eet år, så passede PENGENE for at sige det lige ud. SF vil med Anette komme tilbage i meningsmålingerne, idet de når og ikke hvis de kommer ud af klemmen ved at sidde i en S.ledet Radikal regering ,så igen vil tilbageerobre stemmer som EL har " lånt ". SF har til dato kun haft een fordel og det har så været, at nogle på toppen kunne blive fragtet rundt i ministerbiler, i stedet for egen bil eller cykel. Det ville ikke se godt ud hvis det var selveste Udenrigsministeren der først fik partiet med i regering og at det skulle være den samme mand som trak dem ud, derfor valgte Søvndal at blive som minister og gå af som formand, det modsatte havde dog se noget bedre ud, men det er der jo ingen penge i. Velkommen ud i det fri , inden så forfærdelig længe.

Sandheden om Villy Søvndal og Margrethe

Skrevet af Derrick, Lørdag den 6. oktober 2012, 16:56

Nemlig, det blev sagt mange gange,
det eneste projekt de var enig om,
var at holde DF uden for indflydelse.

SF og S tabte valget, og sidder der på Margrethe´s nåde,
sålænge de nikker ja til hendes politik.

At vi sidder i suppedasen nu, er vores egen skyld.

Skrevet af Kdnneth , Lørdag den 6. oktober 2012, 16:13

Muligvis gældende for Erik Morsing, men hold venligst mig, og det flertal, der faktisk ikke stemte på den nuværende regering, men kun fik den, fordi de radikale endnu engang foretrak ministergager i stedet for deres egen politik.

Det er radikalt politik

Skrevet af Morten , Lørdag den 6. oktober 2012, 18:33

Ja vi er selv skyld i at vi sider i suppedasen, som du skriver. Det er det der er så dejligt ved demokratiet. Men jeg tror altså ikke du får ret mange med på at der ikke føres radikalt politik.

Godt for noget

Skrevet af Erik Morsing, Lørdag den 6. oktober 2012, 15:46

Det er måske meget godt, at vi har fået så stor turbolens omkring den siddende regering. Nu tror jeg, at vælgerne er lidt mere omhyggelige med, hvor de sætter deres kryds næste gang. Det er det mest værdifulde kryds du kan sætte. Jeg vil anbefale, at man sætter sig grundigt ind i, hvem der er på valg, og det håber jeg journalisterne vil hjælpe med til op til valget. Indtil nu har vi ikke interesseret os synderligt for, hvem der fik vores stemme eller hvad vedkommende kunne eller ikke kunne. Men næste gang så stem personligt på en kandidat, du ved nok om og har tillid til.
At vi sidder i suppedasen nu, er vores egen skyld.

Alt efter side og farve,,,

Skrevet af Kasper Kjærsgaard, Lørdag den 6. oktober 2012, 19:11

så skyldes den nuværende regerings problemer først og fremmest, at S og SF ikke fik nok stemmer til at danne regering alene, men måtte ty til "Dronning Margrethe d. III af Vestager" for at få flertallet til at vælte VKO regeringen!
Desværre havde de ikke forventet, at Vestager ville stille dem stolen for døren i den grad som hun har gjort. I praksis overlever regeringen kun på de Radikales nåde. Og Vestager er iskold. Hun ved meget vel, at mangler Lille-Lars fra Græsted stemmer, kommer han også gerne til hende efter hjælp!

Håbløs journalistik.

Skrevet af Kjeld, Lørdag den 6. oktober 2012, 15:32

Selfølgelig bliver det da ikke et problem for regeringen.
Men jeg synes journalisterne måske skulle kigge på det reelle problem i det formandsvalg istedet.
Vil man have en formand der har erhvers og livserfaring med jobs i bagagen.
Eller en ikke færdiguddannet levebrødspolitiker der sidder fast i Thors lomme.
Spørgsmålet er om Socialistisk folkeparies ungdom skal styre partiet, eller SF's medlemmer tør gøre det rigtige lad de voksne styre.
Så kan de bede alle de uerfarne ikke færdiguddanede unge mensker komme ingen når de er uddannet og har haft et job i real life.

Farvel til SF

Skrevet af Jan Petersen, Lørdag den 6. oktober 2012, 15:27

Annette Vilhelmsen er muligvis den dummeste politiker i Danmark.

Få BT i 3 mdr. for 199 kr./md. Samlet pris 597 kr. – spar 752 kr.!

Gode tilbud på rejser, underholdning, vin og meget mere!
Tilmeld dig BT SHOPs nyhedsbrev. Klik her