Lotte Hansen om Elbæk-sag: Det er så groft

Med anklagerne om nepotisme har kulturminister Uffe Elbæk (R) fået en alvorlig skamplet på sit image. Og den bliver svær at fjerne, mener BTs politiske kommentator Lotte Hansen.

Selv om statsminister Helle Thorning-Schmidt officielt har meddelt, at hun bakker fuldt op om kulturminister Uffe Elbæk, der de seneste dage er blevet anklaget for nepotisme, så skal kulturministeren regne med, at sagen vil skade ham.

- Sagen kommer til at betyde, at han står i skudlinjen, og at der vil være mistillid til ham generelt. Det er en rigtig ærgerlig skamplet at få på sig som minister - at man har fordelt gaver til sine egne, siger BTs politiske kommentator, Lotte Hansen, der mener, at sagen dermed vil forfølge Uffe Elbæk.

Uffe Elbæk anklages for at have tilgodeset sin mand og Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK), ved at have brugt 180.000 kroner på fem officielle middage og debatmøder på (AFUK).

Uffe Elbæk har tidligere siddet i bestyrelsen for AFUK, mens hans mand er ansat på stedet. Desuden kritiseres ministeren for at have give seks millioner kroner til oprettelse af en uddannelse indenfor nycirkus, der forventes etableret ved AFUK .

Uffe Elbæk afviser anklagerne om nepotisme, men sagde efter et krisemøde søndag, at han beklagede:

- I det øjeblik min mand fik job på stedet, skulle Kulturministeriet selvfølgelig ikke holde arrangementer derude. Det er jeg ked af er sket, sagde Uffe Elbæk til bt.dk.

Lotte Hansen undrer sig over, at sagen overhovedet er kommet så vidt.

- Det er ikke første gang, man ser vennetjenester begået af en minister, men det er særligt alvorligt, når det er helt private forhold, der tilgodeses. Det er så groft, at jeg ikke forstår, at der ikke er nogen i hans ministerium, der har advaret ham mod det her. Det kan ikke være rigtigt, at man kan lade en ny minister gå så langt med sådan en åbenlys dumhed, siger hun og tilføjer:

- Når det går hen og bliver privat, og det er nærmeste familie, der bliver tilgodeset, så burde alarmklokkerne have ringet.

Ifølge Lotte Hansen kan sagen desuden får negative konsekvenser for regeringen:

- Det er drøn irriterende for en regering at have en minister, der bliver hængt ud på den måde, siger Lotte Hansen, der dog mener, at der alligevel er lidt håb for, at Uffe Elbæk kan komme helskindet igennem sagen.

- Det, der redder Uffe Elbæk, er, at det ikke ser ud til, at han har gjort noget for at skjule det. Det har været så åbenlyst, at der er ikke nogen, der kan sige, at det er noget, han bevidst har gået og puttet med, siger hun.

Venstres kulturordfører Michael Aastrup Jensen mener, at der bør foretages en uvildig undersøgelse af sagen, hvilket Uffe Elbæk har afvist. Lotte Hansen mener heller ikke, at en uvildig undersøgelse vil gøre en forskel.

- Jeg kan ikke se, hvad en uvildig undersøgelse skal gøre. Det er helt åbenlyst, at der er sket nogle fejl her, og ministeren har også beklaget sig, siger hun.

HVILKE KONSEKVENSER SKAL SAGEN HAVE FOR UFFE ELBÆK? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

HVAD BLEV DET AF SAGEN MED ANDERS FIGH OG DET DANSKE BANK?

Skrevet af Cranberry, Onsdag den 5. december 2012, 14:43

Uffe elbæk er en bnilig måde for venstre og medierne for at slippe hurtigt af med opmærksomhed på den meget vigtigere sag om de 90 miliarder kroner tab ved under bord kontrakt med det Danske bank.. så istedet for kan man snakke om 4 arrangementer som kostede i alt 180.000 kroner.. Der er en verden til forskelle mellem de 2 beløb men så længe ingen lægge mærke til trylleriet så går det nok.. Havde lars løkke smidt lene espersen ud af minister tabouret pga minus 90 milliarder kroner i statskasserne?? Nææ blev han selv bedt om at forlade statsminsiter posten, give danskerne en undskyldning, og forlade posten som formand for venstre?
Nææ
og hvorfor det?
fordi de er mestre i korruption med godt og slid hjælp fra berlingske, BT, og jyllads posten.

jeg er ligegblad med elbæk men jeg syntes at denne pludseligt show tur og presse marasme omkring fyren for så lille en sag, lugter af politiske tricks.
Nemlig at distraher befoklkningens opmærksomhed fra aftalen med det danske bank ingået af Venstre i januar 2009, med store tabt for danmark, og danskerne, som kræver en indsats fra rigsrevisionen, ved at vildføre det offentlig mening på ligegylduige sager om kultruministeren!
men det virkede!
og således vende tallerken med taker om indblanding af rigsrevisionen på en radikale minister istædet for en undersøgelse af sagen på omstændigheder omkrig underskrivelse af kontrakten med det danske bank.
de fik 70 miliarder kroner, nordea chef var tiolstedet seklv om han skulleike få delt af bankpakken 2, hvilket i sig selv er forunderligt, og man trodsede resultater og anbefalinger af en rapport som havde kostet over 300 millioner kroner at udføre!!
og man vil hænge uffe for peanuts!

Det er at tage danskerne for total idioter!

vi er ligeglade med elbæk, vi vil ha en udvidig undersøgelse af sagen om bankpakke 2, med lånet til det danske bank, og få at vide hvilke underbord aftale lars løkke , som var finansminister, dengang, og anders fogh rasmussen, som var statsminister dengang, og les espersen som var erhvervsminister, har aftaklt med det danske bank og på hvilke grundlag de har indvilget at fjerne clausulen fra kontrakten om upside modelen, UDEN at rådgive sig først med de øvrige partier og uden at oplyse dem om dette.
til trods for samtlige partier havde stemt ja for pakken MED upside modellen allerede.
Det lugter af venne tjeneste og her ER DER TALE OM VENNETJENNESTE I 100 MILIARD KRONER STØRRELSE!
OG IKKE 100.000 KRONER!

PRØV AT SE HVOR IKKE TILFÆDIG TIMING AF DEN SAG ER.
DEN DUKKER OP LIGE NÅR BEFOLKNINGEN VAR BLEVET MEGET INTERESSERET AF LÅNET TIL DEN DANSKE BANK OG VIL GERNE FÅ EN FORKLARING FOR DET.

HVBORFOR HAR INGEN MEDIERNE NÆVNT ANDERS FOGH RASMUSSEN I DEN SAG? HAN VAR MED I MØDET!!
OG SER HVORDAN LARS LØKKE BLEV FØRSTE NÆVNT LANGT IND I SAGEN, TIL TRODS FRO AT HAN VAR DFINASMINISTER DENGANG! OG SELFØGLGELIG VAR MED I DEN MØDE.

NÆÆ ISTEDET FOR MAN PRØVEDE AT HÆNGE LENE ESPERSEN UD SOM ANSVARLIGE.. OG MAN NÆVNT IKKE ANDERS FOGH..
JEG ER STENSIKKERT PÅ AT DET ER ANDERS FOGH RASMUSSEN SOM HAR BESLUTTET AT FJERNE DEN UPSIDE MODEL FRA AFTALEN OG DET BLEV GJORDT SOM VENETJENESTE .. SÅ HVAD FIOK ANDERS FOGH PERSONLIGT UD AF DET?
VI VED JO AT HAN ER JUYSK OG AT HAN VIL ALDRIG GIVE SLIP PÅ 100 MILIARDER KRONER UDEN AT FÅ NOGET FOR DET!

DE RADIKALE VENNETJENESTER

Skrevet af S. Larsen, Onsdag den 5. december 2012, 13:48

DER ER GRÆNSER FOR HVAD MAN KAN TILLADE SIG SOM MINISTER.

UD MED UFFE ELBÆK SOM MINISTER.

Ikke god nok

Skrevet af Knud Storm, Onsdag den 5. december 2012, 11:54

Mødet i går kom til at vare fire timer.
I dag har jeg genhørt dele af det og må konstatere, at en af grundene til, at det blev et sådant marathon-møde, var, at kulturministeren talte dræbende langsomt, og hvor øh-er og den uvane med i hver sætning at sige "hvad hedder det", spildte tiden unødigt.
Dertil en vrøvlende, uendelig talestrøm fra en slap ansigtsmuskulatur, hvor indholdet af det sagte hos en retorisk mester kunne være koncentreret til et par få sætninger.
At være minister er en af de meste betroede og ærefulde stillinger.
Vi kan ikke være bekendt at have sådan en cirkusklovn på posten.

Piloten har kurs mod kaos

Skrevet af Rasmus Risk, Onsdag den 5. december 2012, 09:51

Efter gårsdagens mislykkede forsøg på at retfærdiggøre sig styrer Uffe Elbæk lige mod afgrunden.
Regeringen kan vælge med at vente med at fyre ham, indtil den uvildige undersøgelse er afsluttet, men det vil betyde, at skolereformen og alle andre fornuftige tiltag vil drukne i det spektakel, Elbæk-sagen har skabt.
Hvis jeg var statsminister - hvad jeg heldigvis ikke er - ville jeg sammen med Margrethe Vestager bede kulturministeren om at søge sin afsked - med den trussel tilføjet, at gør han det ikke, bliver han sparket ud.
Regeringen har ikke råd til flere tabersager.

Tiden løber ud

Skrevet af Mette Mariager Poulsen, Onsdag den 5. december 2012, 08:51

For at være en god minister skal man have mange ædle egenskaber:
Flid, dygtighed og redelighed.
Og dertil en stor portion af autoritet på den gode måde.
Den sidste egenskab er ikke Uffe Elbæks særkende.
Han fremstår som en slap, viljeløs person, der i et usikkert sprog fyldt med "øh-er" og "hvad hedder det", ikke skaber respekt omkring sin person - tværtimod.

Da jeg er Blå med stort B og gerne ser regeringen falde så hurtigt som muligt, er det mig uden forskel, om han bliver på posten eller bliver fyret, for han har allerede skadet regeringens i forvejen dårlige omdømme i den grad, at det ikke kan blive meget værre.

I går profeterede statsministeren, at Uffe Elbæk ville blive siddende på posten i mange år, men det kommer ikke til at ske fyldest – heller ikke for hendes eget vedkommende.
Øksen ligger allerede ved træets fod.

Nu falder hammeren

Skrevet af Magnus Klein, Onsdag den 5. december 2012, 07:41

Det vil ikke undre mig, om vi i løbet af meget kort tid - måske allerede i dag - hører, at Uffe Elbæk selv ønsker at trække sig fra ministerposten.
Så ved vi alle sammen godt, at han har kæmpet bravt for sit liv, men fået alternativet: Enten trækker du dig frivilligt, eller vi bliver nødt til at fyre dig.
Det er den sædvanlige fremgangsmåde.
Han er blevet er stor belastning for en regering, som ikke står godt i forvejen, så der er ikke råd til øllebrødsbarmhjertighed.

Ud med ham !

Skrevet af Vinni Jensen, Onsdag den 5. december 2012, 05:20

Jeg er enig med den regering aldrig kommer til mere - han er ikke rigtig klog - lukker nærmest den gamle by i Århus og frigatten jylland, for, at støtte sådan noget pjat som er leg for voksne far hele norden, blå mønd med rottehaler, man skal ikke have spist når man ser det. Og så kald da for pokker hans mand forpartner, i stedet for mand! Hører han kommer fra Århus hvor vores gamle kultur skulle ned!------

Nu er det for sent at græde

Skrevet af Poul Stig Lund, Tirsdag den 4. december 2012, 21:26

Skaden er sket. Regeringen har høstet endnu et eklatant nederlag.
Hvad enten Uffe Elbæk bliver på posten uden nogen autoritet, men kun til grin som en anden cirkusklovn, eller han skiftes ud med en anden, der sikkert ikke er meget bedre - for hvem skulle det dog være? - vil næste meningsmåling vise ny tilbagegang for regeringen.

Magnus Heunicke er sikkert allerede ved at strikke en bortforklaring sammen, og så skal han huske at fortæller, at regeringen hver dag - også om søndagen - skaber i tusindvis af arbejdspladser.

Hvorfor?

Skrevet af leif, Tirsdag den 4. december 2012, 20:52

Der er mange spørgsmål der trænger sig på, som måske ikke vil blive besvaret.
Hvorfor drak Thomas Nørmark Krogh sig så fuld, at han ikke kunne gå på DAS og brække sig ?
Hvorfor bliver han ikke bortvist fra Christiansborg?
Og hvorfor får nordjyderne mere sne end Sjællænderne?
Det er virkelig spørgsmål som burde optage befolkningen.

Når musikken ,spiller går de store fri.

Skrevet af kystfiskeren, Tirsdag den 4. december 2012, 17:39

----- Han skal fyres ---- En af mine kollegaer meldte på logbogen at han havde fanget 20 kilo torsk, fiskerikontrollen vejede efter,der var kun 14 kilo det var mere end 10 procent ,som følge heraf fik han 5000.kr. i bøde. Derfor fyring af elbæk han er jo-- minister--.

Tænk

Skrevet af Magnus Klein, Tirsdag den 4. december 2012, 17:39

Det ville klæde kulturministeren, om han kunne lade være med at sige: "hvad er det nu det hedder" flere gange i hver sætning.
Han skulle hellere holde en lille pause og tænke sig om.
Men det er jo forresten det, han ikke er så god til.

Hør nu her ...

Skrevet af Peter P, Tirsdag den 4. december 2012, 15:44

.. jeg forudsiger at der ikke sker Elbæk en skid i folketinget, Enhedslisten fare op som en trold og falder ned som en klovn med løse håndled, den taktik er set før, de kan intet, de er intet.

Hurra for regeringen!

Skrevet af Hans Henning Holeby, Tirsdag den 4. december 2012, 14:49

I dag kan man læse, at taksterne på den kollektive trafik til næste år vil stige med 3,5 %.
Så er det, at de flotte billeder af Søvndal bag på busserne før valget, der lovede prisnedsættelse på, dukker op på nethinden.
Hvis ikke det var så sørgeligt, ville man slå sig på lårene af grin.

I mange, mange år...

Skrevet af Vibeke Henriksen, Tirsdag den 4. december 2012, 13:58

Hvad enten Uffe Elbæk fyres eller ej, har han skadet regeringens i forvejen elendige ry. Det vil han ikke kunne rette op på.

Det er meget optimistisk af statsministeren at tro, han vil være kulturminister i mange år endnu.
Allerhøjst vil han sidde denne regeringsperiode ud, for regeringen må da have spist søm, hvis den tror, at den har en jordisk chance for at blive genvalgt.

Lotte Hansen skriver bl.a.:

Skrevet af Beno, Tirsdag den 4. december 2012, 13:32

"Det er en rigtig ærgerlig skamplet at få på sig som minister..."
"Det er drøn irriterende for en regering at have en minister, der bliver hængt ud på den måde..."

Det er åbenbart nogenlunde så langt forargelsen kan gå. Det efterfølgende ry og den mistillid, der opstår bagefter, ser ifølge artiklen ud til at være det værste. Altså det er ikke selve handlingen at begå nepotisme og snyde andre kulturinstitutioner under fordelingen af tilskud. Det er åbenbart ikke her, at det forkastelige og uetiske er, men derimod den dårlige reklame for regeringen, der opstår.

Undelig teoretisk og nedtonende holdning at have til en komplet uetisk og overlagt handling begået af en minster. Og hvis ikke kriminel i lovens bogstav, så ihvertfald i etisk forstand.

Uffe Elbæk bør fyres lige på stedet. Vi kan som land ikke bruge en minister med sådanne karaktertræk til noget.

Det fortæller en hel del om Helle Thorning-Schmidt!

Skrevet af Jan Johansen, Tirsdag den 4. december 2012, 13:16

At Helle Thorning-Schmidt regner med at holde på Uffe Elbæk i mange år endnu fortæller en hel del om hende. Hun er selv så flosset i kanterne, at der snart ikke er kanter tilbage. Tænk blot på hendes fradragscirkus, der indbragte hende mindst 150.000,00 kroner gennem 6 år. Det var penge, der kunne have gjort godt i den slunkne fælleskasse, men solidaritet er et ukendt begreb for hende. Det er blot ét af de mange floskler, hun så flittigt gør brug af ved passende lejligheder. Tænk også på hendes manipulationer med SKAT og/eller Justitsministeriet. Det blev også klart til fordel for familien. En væsentlig forskel på de to er dog tydeligvis, at hun rager til sig og sine nærmeste, hvorimod Uffe Elbæk mere er optaget af at rage til sig med henblik på at tilgodese særligt udvalgte. I begge tilfælde er det alle os andre, der må betale!

Slapt pressemøde

Skrevet af Magnus Klein, Tirsdag den 4. december 2012, 12:25

Når man står i lort til halsen, skal man ikke hænge med hovedet.
Regeringen forsøger da også af al kraft at holde humøret oppe.
Statsministeren har lige holdt pressemøde. Kommer smilende ind og forsøger at holde masken, selv om hendes situation er alt andet en misundelsesværdig.
Som forventet gled hun af på alle de spørgsmål, som det ville have været pinligt at svare på.
Det er en utrolig veldresseret journalistskare, som stiller pæne spørgsmål og finder sig i, at de ikke får et tilfredsstillende svar.
De kunne have kastet sig over hende som glubske hyæner.
Både spørgsmål til Uffe Elbæk-sagen og forbud mod køb af sex fusede ud og blev til ingenting. Hun ville hellere tale op folkeskolen.

BT kritiseres for at være regeringskritisk. Man skulle tro, at journalisterne var røde alle sammen.

fyret

Skrevet af niels, Tirsdag den 4. december 2012, 12:21

Få nu Uffe Elbæk fyret så vi kan komme videre,
vi kan ikke stole på vores politikere det ved alle
God jul og godt nytår

Bt og Vænstre

Skrevet af Tom Larsen, Tirsdag den 4. december 2012, 12:18

VK-regeringen har i 2011 også lagt et arrangement på AFUK. Regningen for løjerne lød ved den lejlighed på 356.000 kroner.......

hvad skal man tro

Skrevet af leif, Tirsdag den 4. december 2012, 11:54

Jeg troede faktisk, at BT med den holdning de giver udtryk for at have, havde taget konsekvensen og taget Thomas Nørmark væk
fra Christiansborg, det er dog skandaløst at man kan have en mand derinde som ikke er i stand til at styrre sin brannert, man kan da ikke have tillid til hvad han skriver, det forklarer måske at man engang imellem undres, ude i den virkelige verden ville BT ikke nøjes med at deres "ofrer" blot sagde det er jeg ked af, men ville have forfuldt sagen, men fanden hytter sine vi så det med TV2 medarbejderen som løb nøgen rundt på Chistiania, hvorfor må vi ikke vide hvem det er

Andres fejl

Skrevet af Hans, Tirsdag den 4. december 2012, 11:40

Det er tankevækkende, at alle regeringens tilhængere kun kan forsvare sig med, at det skete også tidligere. Det er sket før og vil ske igen. Politikere vil favorisere nogle personer/organisationer, som de kender. I nogle tilfælde kan det være med god grund, i andre er det bare vennetjenester.
Derfor skal man da ikke lade det ske uden konsekvenser.
I dette tilfælde, er der tale om en form for ekstra statstilskud til vennerne

De er bundkorrupte allesammen!!!

Skrevet af Thor, Tirsdag den 4. december 2012, 11:29

Hvad med Helge Sander og fupforskeren Milena Penkowa, som blev begunstiget med pengebeløb til forskning, fordi hun til gengæld knaldede med ham. Tom Benke som gav en tidligere pressemedarbejder for konservative en mega lønforhøjelse for hans job i trafikrådet, hvor han selv var formand. Bjørn Lomborg som fik enorme pengebeløb til hans tænketank, fordi han var gode venner med Fogh.

Politisk dømmekraft

Skrevet af Hans, Tirsdag den 4. december 2012, 11:19

Vi ser en politiker, der totalt mangler politisk dømmekraft, fuldstændig som med Henrik Sass.
Som sådan er det drejer sagen sig ikke om de store beløb, men vi bliver jo i tvivl om, hvorvidt Elbæk næste gang forholder, når en af vennerne skal have "tilskud".
Når man skal vurdere Elbæk, må vi huske på, at han ikke er tradionel politiker, men har i sit hidtidige arbejdsliv haft som hovedopgave at trække flest mulige penge ud af de offentlige kasser.
Om ikke andet, har vi fået det ud af sagen, at vi nu ved, at Enhedslisten råber op, men danser totalt efter Helles fløjte.
Vi ved nu, at regeringen kan slippe afsted med hvad som helst og vil sidde i 4 år.

idiot

Skrevet af Kim larsen, Tirsdag den 4. december 2012, 11:00

Kom så, Enhedslisten!

Skrevet af Flora Frederikke Sørensen, Tirsdag den 4. december 2012, 10:55

Det er fuldstændig latterligt, at Enhedslisten pønser på revolution, når det indtil nu ikke er lykkedes at ændre en tøddel ved noget som helst.
Hvordan skulle man kunne dræbe en elefant, hvis man ikke kan slå en flue ihjel?

EL falder til patten...

Skrevet af Lilli, Tirsdag den 4. december 2012, 23:36

Helt rigtigt! At dette latterlige, uduelige Børnehaveparti er gået så meget frem på det sidste, siger en hel del om, hvor mange der ikke kan TÆNKE!!

Hans Chr. Schmidt

Skrevet af Bent Møller, Tirsdag den 4. december 2012, 10:45

Kan nogen huske miljøminister hans Chr. Schmidt Venstre, der under Fogh brugte diverse midler blandt hans egne vælgere i opstillingskredsen.

Han blev da forfremmet og fik stor anseelse i venstre

Vigtig meddelelse

Skrevet af Magnus Klein, Tirsdag den 4. december 2012, 10:49

Ja, og hvad så?

Stop det bavl.

Skrevet af Kirsten Kathrine, Tirsdag den 4. december 2012, 10:25

Sikke et tabernakkel der er blevet omkring Uffe Elbæk. Når man tænker på, at Brian Mikkelsen og Benedikte Kjær har gjort nøjagtig det samme, uden al den råben.
Stop det flæberi og tænk på, at det vil være svært fremover, at skaffe folk til at sidde i bestyrelser, hvis man bagefter ikke kan tillade sig noget, hvis man skulle få en anden stilling.

Nepotisme

Skrevet af Henrik Larsen, Tirsdag den 4. december 2012, 10:01

Nepotisme er en kendt sag i politik. Da VKO overtog regeringsmagten placerede de behændigt partifæller og sympatisører på attraktive poster. Der var også noget med en apotekerstilling i Struer, hvor Lars Løkke ikke fulgte indstillingen fra Sundhedsstyrrelsen, men udpegede en partifælle efter indstilling fra den lokale V-borgmester.

Så hvad er problemet? Men jeg går da ud fra, at der foretages en generel undersøgelse i alle ministerier f.eks. 5 år tilbage for at finde ud af, hvordan enkelte ministre har forfulgt deres egne interesser i stedet for samfundets. Her tænker jeg også på Løkkes favorisering af privathospitalerne til en pris af 1 mia. kr.