En basal fortælling om en kontanthjælpsmodtager, der ikke havde økonomisk incitament til at beholde et arbejde hos virksomheden Panorama, overskygger Løkkes politiske budskaber i valgets indledende fase.

Egentlig skulle det handle om, at det i fremtiden skal kunne betale sig at arbejde. Men den fremmødte presse var meget lidt optaget af det budskab, da Lars Løkke Rasmussen (V) torsdag eftermiddag gæstede L’Oreals distributionscenter i Greve.

Knap havde Venstre-formanden overstået besøget hos shampoo-virksomheden, før journalisterne afkrævede Løkke svar på fortællingen om medarbejderen fra virksomheden Panorama, der hellere ville modtage sin kontanthjælp i stedet for at arbejde.

Historien blev fortalt af Lars Løkke Rasmussen ved pressemødet, der tjente som afsæt til Venstres valgkamp, men 3F såvel som jobchefen på det lokale jobcenter har siden sået tvivl om historiens validitet.

»Det er ikke et billede, vi kan genkende,« siger Dorthe Nielsen, centerchef i Jobcenter i Høje-Taastrup Kommune, til Berlingske.

Og derfor handlede det altså ikke om, at det skal kunne betale sig at arbejde eller for den sags skyld, om de mange østeuropæiske udlændinge, der har fået arbejde på L’Oreal, da Lars Løkke Rasmussen havde overstået besøget. I stedet måtte han stå på mål for historiens validitet.

Og det ville statsministerkandidaten gerne.

»Historien er fuldt ud dokumenteret. Jeg kan bare sige og gentage med fuld sikkerhed i stemmen: Det, jeg sagde i går, er præcis, som jeg har hørt historien,« fastslog Lars Løkke, hvor han samtidig fortalte, at han tog det for det gode varer, når en virksomhedsejer fortæller ham den slags.

Virksomhedsejeren er i dette tilfælde Morten Broager. En for offentligheden ukendt mand, indtil onsdag eftermiddag, hvor 3F i et frontalangreb beskyldte Løkke for at fordreje virkeligheden med historien. Det affødte ikke overraskende en overvældende interesse for at komme i tale med Morten Broager, der som chef for Panorama havde fortalt historien til Lars Løkke, da Venstre-formanden besøgte virksomheden i marts.

Torsdag aften trådte Morten Broager så endelig frem i et par talkshows, og på vej ind for at tale i Go’ Aften Danmark i Tivoli stod han første gang over for pressen.

Direktøren kunne bekræfte, at han havde fortalt Lars Løkke Rasmussen om den pågældende medarbejder, men han kunne til gengæld ikke garantere, at det var korrekt, når medarbejderen påstod, at der ikke var nogen gevinst ved at tage et arbejde hos hans firma.

»Jeg forholder mig til, at manden kommer og siger: Morten, jeg er ret glad for at være i dit firma, men der er kun omkring 1.000 kroner i forskel på at være i arbejde og på kontanthjælp,« fortalte direktøren om medarbejderen og sagde videre, at han ikke havde »tjekket regneark« for den pågældende medarbejder, der sagde op, da Morten Broager ikke ville give ham lønforhøjelse.

Ifølge Jon Kiellberg, ekspert i politisk kommunikation, burde Lars Løkke Rasmussen og Venstre have sørget for, at der ikke kunne sættes spørgsmålstegn ved eksemplet fra Panorama.

»Hvis man går til valg på, hvor vigtigt det her er, skal man have fundet minimum fem eksempler, der holder vand hele vejen igennem en valgkamp,« siger han.

»Det kan godt være, at en virksomhedsejer fortæller noget, men hvis vedkommende ikke har helt tjek på fakta, så vil jeg som statsministerkandidat ikke sætte min lid til det,« siger Jon Kiellberg videre.