Liberal politiker nægter at betale licens

Har ignoreret alle girokort og henvendelser fra DR i tre år. Er det i orden?

Ungdomspolitikeren Rasmus Brygger, der er formand for Liberal Alliance, nægter at betale for at have et fjernsyn og radio i sin stue.

I tre år har han derfor ignoreret alle henvendelser fra Danmarks Radio, der ikke bare har skrevet til ham, men også to gange har mødt op og ringet på døren for at få ham til at betale.

- Jeg har afmeldt mig fra licens for tre år siden kort efter, at jeg flyttede hjemmefra - og det er jeg simpelthen så glad for, siger formand Rasmus Brygger fra Liberal Alliances ungdom, der bor i Odense og læser på Syddansk Universitet til BT.

Han har derfor ignoreret alle girokort på 1.207 kr. per halve år fra Danmarks Radio og frameldt sig som licensbetaler på Danmarks Radios hjemmeside. Han mener ikke, at han skal betale, da han stort set aldrig hverken hører eller ser på Danmarks Radios mange kanaler. Han er således ikke lytter hos P3 og ser heller aldrig hverken TV-Avisen eller Borgen.

- Jeg har da et fjernsyn, men bruger ikke DRs produkter - ser hverken deres fjernsynsprogrammer eller hører radio. Jeg synes ikke deres nyheder er redelige og ser heller ikke det andet de laver. Jeg kommer nok alligevel til at se noget en gang om måneden alligevel på DR, når jeg alligevel zapper rundt - men det er også maksimalt, siger Rasmus Brygger.

Han er modstander af, at man skal betale for Danmarks Radio, hvis man ikke bruger det. Og fortæller, at ungdomsbevægelsen af Liberal Alliance forbereder en kampagne på området:

- Principielt mener jeg, at licensen er en ekstra skat - man burde kunne vælge til eller fra om man vil se deres programmer. Og kunne man det, så havde jeg takket nej, siger Rasmus Brygger til BT.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ VORES FACEBOOK-SIDE HER

Din kommentar

Kommentarer

Reglerne

Skrevet af Lars Kristensen, Onsdag den 9. januar 2013, 20:09

Hvem kan få nedsat licens?

Folkepensionister
Er du 65 år og folkepensionist, har du mulighed for at søge om nedsat licens eller fritagelse, hvis du har en personlig tillægsprocent på 100. For at søge om nedsættelse skal du henvende dig til dit pensionskontor eller borgerservice i din kommune. Din tillægsprocent beregner kommunen ud fra din økonomi og den kan ses på din pensionsmeddelelse.

Førtidspensionister
Er du førtidspensionist og tilkendt pension efter reglerne før 01.01.2003 kan du få beregnet en personlig tillægsprocent på 100 og søge om nedsat licens. For at søge om nedsættelse skal du henvende dig til pensionskontoret eller borgerservice i din kommune.

Blinde og stærkt svagtseende
Blinde og stærkt svagtseende, som bor alene eller udelukkende sammen med andre blinde eller svagtseende, kan søge om fritagelse for medielicens mod at betale radiolicens i stedet.

Men

Skrevet af ds, Onsdag den 9. januar 2013, 20:15

Ja, men det er stadig KUN få pensionister der kan nedsat pris. Tillægsprocent på 100 gælder langtfra alle.

Men

Skrevet af ds, Onsdag den 9. januar 2013, 20:14

Ja, men det er stadig KUN få pensionister der kan nedsat pris. Tillægsprocent på 100 gælder langtfra alle.

Men

Skrevet af ds, Onsdag den 9. januar 2013, 20:17

Ja, men det er stadig KUN få pensionister der kan få nedsat pris. Tillægsprocent på 100 gælder langtfra alle.

Ja, men

Skrevet af Ole, Onsdag den 9. januar 2013, 20:00

Det er ikke DR der bestemmer dette, men folketinget.

idioternes tid i fremmarch

Skrevet af eriksen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:58

der er jo ikke noget at sige til at vi danskere overvejer overhovedet at ville stemme ved næste valg. det er jo efterhånden således at man sidder tilbage med en fornemmelse af, at det opfattes som en straf at være folketingsvalgt,altså at blive valgt. denne unge mand håber jeg ikke får nogen politisk fremtid. det er jo en skandaløs holdning at føre sig frem på.

bøde

Skrevet af jan, Onsdag den 9. januar 2013, 19:54

men nu når idioten er stået frem og indrømmet sit snyderi,mon så ikke han kommer til at betale for de år han har snydt,samt en klækkelig bøde

Et stunt? Har BT researchet?

Skrevet af Kirsten, Onsdag den 9. januar 2013, 19:53

Hvis RB bor på kollegium i Odense, så er der mig bekendt en aftale, så beboerne ikke skal betale licens.

Har BT researchet det faktum?

Rasmus Brygger udsender sandsynligvis plat-propaganda, som alt fra Liberal Alliance.

Inge Witthøft

Skrevet af Bjarne, Onsdag den 9. januar 2013, 19:53

Du har vel selv gået i skole engang..... eller hvad.

Inge Witthøft

Skrevet af Bjarne, Onsdag den 9. januar 2013, 19:53

Du har vel selv gået i skole engang..... eller hvad.

licens

Skrevet af Thomas, Onsdag den 9. januar 2013, 19:52

Jeg ser slet ikke tv og kan ikke modtag det udover gennem min pc.
Jeg ser måske 1-2 timers tv på et halvt år.
Radio hører jeg heller ikke.
Det er helt til grin man så skal betale for at dr kan lave vild med dans og andet totalt ligegyldigt tv.
Multimedieskatten skal afskaffes og så kan de indføre bruger betaling på deres hjemmeside.

RE: licens

Skrevet af NR, Onsdag den 9. januar 2013, 20:50

Det er TV2 der laver Vild Med Dans :-)

Licens nægter.

Skrevet af Kurt, Onsdag den 9. januar 2013, 19:52

Vi vælger da bare alle og betale Licensen Længere er den ikke.
475.000 Som nægtede at betale licens 1/2-2013 så skal i bare se hvad som sker.
Licens er ude af trit med vikeligheden.
Betal for det tv du ser og ser du ikke tv skal du ej heller betale....
Licens er ikke skat Licens kan afmeldes. Husk det.

nonsens

Skrevet af inge witthøft, Onsdag den 9. januar 2013, 19:23

jeg har ingen børn ( og får det heller ikke) ergo vil jeg ikke betale til
børnehaver, skoler og universiteter, Jeg synes ærlig talt at det alene lyder som en barnlig provokation
Inge witthøft

Det giver jo ingen mening

Skrevet af Steffen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:36

Børnehaver og læger og alverdens anden luksus er betalt af staten, over dine (og mine) skattepenge. licensen er ikke betalt over skatten, men er en ekstra skat som man nu om dage er tvunget til at betale. Jeg kender i hvert fald ikke en eneste uden et tv, en radio, en pc og/eller en telefon som kan bruge netværk.

nonsens

Skrevet af inge witthøft, Onsdag den 9. januar 2013, 19:23

jeg har ingen børn ( og får det heller ikke) ergo vil jeg ikke betale til
børnehaver, skoler og universiteter, Jeg synes ærlig talt at det alene lyder som en barnlig provokation
Inge witthøft

Modigt

Skrevet af heidi hansen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:22

Gid jeg havde modet - men er SÅ bange for bøder, og kan ikke tåle trusselbreve.
Så jeg HÅBER det bliver frivilligt om man vil se DR's programmer

betalingsbox

Skrevet af poul weppler, Onsdag den 9. januar 2013, 19:22

la d os få en betalingsbox tilknyttet tv et.Så kan man betale for den smule man ser.Iøvrigt fylder de os jo med LØGN bare for at bive valgt

Uhyggelig

Skrevet af Mona, Onsdag den 9. januar 2013, 19:19

Det er ikke rimeligt, at ens licenspenge skal misbruges f.eks. da tv-direktør bekendtgjorde, at DR har som målsætning; lettere omskrevet og på jævn dansk, at få skovlen under de svageste borgere i 2013. Og det var det han mente.
Tak for kaffe, det var hyggeligt så længe det varede.

Han har jo ret

Skrevet af Alexander Koepke, Onsdag den 9. januar 2013, 19:15

hvis man benytter drs tilbud, skal man selvfølgelig betale, men hvis man ikke gør, så burde det ikke kunne kræves, at man betaler for det. Bare man har en mobiltelefon eller internet, presto så skal man støtte deres kedelige programmer. Det er uretfærdigt!!

@Johnny

Skrevet af Johnny, Onsdag den 9. januar 2013, 19:12

"Det er i allerhøjeste grad problematisk når potentielle lovgivere ikke mener de skal overholde landets love."

Såsom når politikere ikke mener at de skal betale den skat som alle vi andre skal og når de så bliver snuppet så nægter de at betale tilbage fordi sagen er forældet.

Ja, den slags politikere har du i den grad ret i er problematiske.

Tvangsskat

Skrevet af Peter Rasmussen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:12

Medielicens er en tvangsskat du skal som borger i dette land hvis du ønsker at få udleveret dine papir skatteoplysninger M.M tvinges til,at have en pc de enkelte kommuner i DK udskriver ikke længere Breve til deres borger. derfor skal du have NEMid. personligt har jeg meddelt SKAT inddrivelsescenter at jeg ikke frivilligt vil betale Medielicens da denne betragtes som TVANGSSKAT. skat oplyser i den forbindelse at de så trækker 400 kr pr månede ind til gælden er betalt. På trods af jeg har afmeldt min TV licens ligeledes medielicens. Svaret fra dem kom kort efter Medielicens kan ikke afmeldes da vi forventer at den danske befolkning bruger NEMid. Jeg har anmodet dem om at sende mig i retten da jeg ikke agter at betale frivilligt og kommer den dertil så agter jeg at stæve staten da tvangsskat ikke er lovligt i kongeriget med mindre det står i loven at medielicens ER tvangsskat. og det står ingen steder.

Liberalt tag-selv bord.

Skrevet af Christian Stærke, Onsdag den 9. januar 2013, 19:08

Det er i allerhøjeste grad problematisk når potentielle lovgivere ikke mener de skal overholde landets love. En sådan mangel på respekt overfor samfundet er dog ingenlunde nyt fra Liberal Alliance eller andre pubertets liberale.
Hvis ikke regler står godt til tandkødet skider man bare på dem, og det er den slags manifestationer man kan håbe vælgerne husker næste gang der er valg.

Nååh, du mener ligesom Helle?

Skrevet af Jens Nielsen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:59

Thorning fik uberettiget fradrag i seks år
http://www.bt.dk/politik/thorning-fik-uberettiget-fradrag-i-seks-aar

Hvad med om vi bare blev enig om at politikere generelt ingen moral har og derfor skal vi have færre af dem, vi skal have pengene tilbage i borgernes hænder så politikerne ikke kan gramse på dem og bruge dem på sig selv eller hvad de nu ellers synes er sjovt.
De kan tjene deres egne penge og bruge dem på sig selv og hvad de ellers synes er sjovt.

DR skulle holde sig til public service

Skrevet af Jan Andersen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:00

Ja hvorfor skal man betale til alle mulige dumme quiz og show programmer som X-faktor - det må reklamekanalerne da lave.....så kunne DR nøjes med den halve licens og nøjes med at lave en tv-avis og nogle dokumentarprogrammer.....

DR skulle holde sig til public service

Skrevet af Jan Andersen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:00

Ja hvorfor skal man betale til alle mulige dumme quiz og show programmer som X-faktor - det må reklamekanalerne da lave.....så kunne DR nøjes med den halve licens og nøjes med at lave en tv-avis og nogle dokumentarprogrammer.....

Fupfirma

Skrevet af Marie, Onsdag den 9. januar 2013, 18:56

Public service eksisterer ikke, men det er dét man betaler til.

Betaler licens, men føler sgu mig på alle måder røvrendt.

Burde forbydes

Skrevet af Mathias Dk, Onsdag den 9. januar 2013, 18:53

Dr Licens er en statsgebyr der tvinger os til at betale for at have fjernsyn og internet i hjemmet. Jeg vil gerne sige at hvis man skal bryde sig af med gebyren som betaling over giro og tvinge dem til at lave en ny skat, græver det nok højst sandsynligt en folkeafsteming. Man burde lave det for personligt er jeg træt af at betale til noget jeg kan se på andre kanaler, det burde stoppes med et public service tv og blive privat, få rettigheder på fodbold få rettigheder på store serier. få rettigheder, lave reallty tv på deres mama kanal lave andre ting. i stedet for at fylde os med så bred en sende flade. Men det ændre ikke det fact at jeg betaler hele min tv parke for 6 kanaler som jeg er vedlagt af staten at betale og jeg nægter snart at betale for det jeg er træt af det.

DR stinker

Skrevet af Carsten Have, Onsdag den 9. januar 2013, 18:49

Hvorfor er kun veluddannede unge fra den højre middelklasse der bolter sig på DR? Med den ene undtagelse Linda P der gjorde stor nar af underklassen, og hvis man tænker over det så var det grimt gjort.
(de er de samme unge som du finder på universitetet som for adgang til DR) Det er uretfærdigt. Hvorfor er der ingen unge fra underklassen og arbejderklassen der kan få lov til at lave tv på DR? Fordi blandt andet fordi, at Danmark er et udpræget klassesamfund, men gør det ikke mere retfærdig af den grund.

DDR

Skrevet af Lars Kristensen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:02

Fordi DR drives af de røde lejesvende ;-)