KØB PLUS!

Liberal politiker nægter at betale licens

Har ignoreret alle girokort og henvendelser fra DR i tre år. Er det i orden?

Ungdomspolitikeren Rasmus Brygger, der er formand for Liberal Alliance, nægter at betale for at have et fjernsyn og radio i sin stue.

I tre år har han derfor ignoreret alle henvendelser fra Danmarks Radio, der ikke bare har skrevet til ham, men også to gange har mødt op og ringet på døren for at få ham til at betale.

- Jeg har afmeldt mig fra licens for tre år siden kort efter, at jeg flyttede hjemmefra - og det er jeg simpelthen så glad for, siger formand Rasmus Brygger fra Liberal Alliances ungdom, der bor i Odense og læser på Syddansk Universitet til BT.

Han har derfor ignoreret alle girokort på 1.207 kr. per halve år fra Danmarks Radio og frameldt sig som licensbetaler på Danmarks Radios hjemmeside. Han mener ikke, at han skal betale, da han stort set aldrig hverken hører eller ser på Danmarks Radios mange kanaler. Han er således ikke lytter hos P3 og ser heller aldrig hverken TV-Avisen eller Borgen.

- Jeg har da et fjernsyn, men bruger ikke DRs produkter - ser hverken deres fjernsynsprogrammer eller hører radio. Jeg synes ikke deres nyheder er redelige og ser heller ikke det andet de laver. Jeg kommer nok alligevel til at se noget en gang om måneden alligevel på DR, når jeg alligevel zapper rundt - men det er også maksimalt, siger Rasmus Brygger.

Han er modstander af, at man skal betale for Danmarks Radio, hvis man ikke bruger det. Og fortæller, at ungdomsbevægelsen af Liberal Alliance forbereder en kampagne på området:

- Principielt mener jeg, at licensen er en ekstra skat - man burde kunne vælge til eller fra om man vil se deres programmer. Og kunne man det, så havde jeg takket nej, siger Rasmus Brygger til BT.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ VORES FACEBOOK-SIDE HER

Din kommentar

Kommentarer

Nu kan det være nok!

Skrevet af Anonym, Mandag den 21. juli 2014, 04:50

Kan ikke se, hvorfor folk himler op om lovbrud. Det er tydeligt DR der begår lovbrud ved at tvinge folk til en service, de ikke har bedt om!

Selv har jeg ikke ejet et tv eller radioanlæg i over 12 år og alligevel bliver de ved at melde mig til Licens betaling (vi ved alle at internet ikke var noget den almene dansker havde for 10 + år siden - så dette er påbegyndt, før de også gjorde det gældende for medier med internetforbindelse) uden at have været på min adresse. Idet jeg er på førtidspension tillader skat opkrævning at trække mig 800 kr. om måneden for skyldt licens. Jeg fik truslen om enten var det det, eller fogedforretning foretaget på min bopæl.Til trods for at have betalt 800 kr. hver måned i mere end 5 år.. bliver min gæld kun større og større. ved afmelding, tilmelder de mig bare igen. ved opkald siger de, at jeg har et tv og andet. Hvilket jeg ikke har. Har dog fået internet med tiden. Men hvad med alle de år de underlagde mig tvangsbetaling for noget jeg ikke har haft lige meget hvor mange gange jeg har afmeldt det. Så nu kan det dælme være ok DR - når selv den NYE politiske generation kan se, i har støv på øverste etage.

Nok!

Skrevet af Anonym, Mandag den 21. juli 2014, 04:55

Mente selvfølgelig: det kan være NOK !!!

Betaler, men er stærkt imod

Skrevet af Peter Sørensen, Onsdag den 24. april 2013, 21:45

Jeg skrev tidligere til DR angående licensen... Jeg betaler men er ikke glad for det, ærligt vil størstedelen af danskerne alligevel betale, hvis det blev en betalings-kanal, da den ligesom TV2 er en del af de fleste antenne pakker.

Jeg har sådan set heller ikke noget imod at betale, jeg føler dog det er svinsk og imod menneskets rettighed i landet, at bare fordi vi har et TV, der kan modtage DR, bare fordi vi har en mobil/bærbar med internet skal vi betale licens.

DR, i kan se min hjemmeside, den er offentligt tilgængeligt, men jeg har nu besluttet mig at der skal betales licens af siden... Da i jo tydeligvis har en internet forbindelse, kræver jeg hermed samme beløb i licens, eller at i omgående fjerner alle jeres netkort for al DR ejet udstyr!

Ellers bliver det sku nok en tur til RKI med jer!

Afskaf licensen

Skrevet af Jonas, Tirsdag den 19. februar 2013, 05:00

Hvis DU er glad for at se Dr1, så er der ikke nogen der forhindrer dig i at bruge det og betale for det.

Så kan andre, som ikke har lyst til at se Dr1, beholde sine penge og bruge dem på noget andet. Måske endda et andet program, som vedkommende godt kunne tænke sig at se.

Har simpelthen så svært ved at forstå den tankegang der.

Tv Licens

Skrevet af Anonym, Søndag den 9. november 2014, 09:12

I grundloven står der at det er ulovligt at opkræve tv licens og i Norge Sverige og Finland betaler de 0 kr der er det gratis,så hvorfor skal vi betale

bedrag!

Skrevet af john doe, Mandag den 21. januar 2013, 12:45

medielicensen er en ejendomsskat forklædt som "licens" og derfor ulovlig

Han må være gået helt fra snøvsen

Skrevet af kaj christensen, Lørdag den 12. januar 2013, 22:01

Formanden for Liberal Alliances Ungdom må være gået helt fra snøvsen. Hvordan kan han blive så forkvaklet i sin tankegang? Bilde sig ind, at han ikke skal følge loven og betale licens som alle andre.

Send ham til udpantning, sæt ham i Ribers og i retten snarest!

..

Skrevet af steffan, Mandag den 14. januar 2013, 15:42

Ifølge loven er det DIG og DR der ikke har styr på sagerne.. Der står ikke som "lov" du skal betale licens..

Dog står der som lov:
boligens ukrænkelighed, beskyttelse af boligen mod offentlige myndigheders indtrængen. Ifølge Grundlovens § 72 er ikke blot beboelseslokaler, men også erhvervslokaler beskyttede.

Jeg er 20, jeg ved ikke hvor gammel jeg er.. men kan se at intelligensen i Danmark er lav.. Tak fordi du pointede det ud..

DR er de Nationalsocialistike partier propaganda kanal.

Skrevet af Kurt Torben Lund, Lørdag den 12. januar 2013, 01:01

Hvorfor skal fol dog betale licens til en propaganda kanal for socialdemokratiet, Socialistisk folkeparti, Enhedslisten og det radikalsocialistiske parti, det er magtmisbrug at tvinge en hel nation til at betale til det socialistiske medie propaganda.

Jeg vil opfordre hele den dansk befolkning til at boykotte DR og nægte at betale licens, ignorer giro indbetalingskortene fra DR, så kan det være at de begynder at sende nogle alsidige programmer som er vær at se.

Problemet kan og bør løses på en nem måde.

Skrevet af Finn Randrup, Torsdag den 10. januar 2013, 20:02

Uanset politisk tilhørsforhold bør man naturligvis overholde de love, som Folketinget har vedtaget - herunder, at man skal betale licens såfremt man ejer et medie hvorfra man kan se TV eller høre radio.

Hvis alle betalte kunne "afgiften" sikkert blive mindre end den nuværende og hvordan løses dette?
Spar omkostninger til opkrævning, registrering osv og opkræv det nødvendige beløb via skattebetalingen.

Betaling

Skrevet af Jan Hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 17:06

Så må han vel en tur i ribers, når han ikke betaler ligesom os andre

Medajle

Skrevet af Anonym, Onsdag den 12. november 2014, 14:35

Han skulle have en medalje.
Det er ikke alle der er får som dig ... (tænk dig dog om)

Det er rendyrket diktatur.....

Skrevet af SM-, Torsdag den 10. januar 2013, 17:00

at tvangspålægge borgerne at betale for noget, kun de absolut færreste sympatiserer med og benytter sig af. DR har altid ageret som en venstreorienteret propagandavirksomhed. Den havde måske sin berettigelse som public service kanal i en fjern fortid, hvor den også var et monopol. Men da den har udviklet sig til kun at være en rød propagandakanal, bør dens økonomiske livline, tvangslicensen, afskaffes af folketingets øvrige partier. Public service kan ydes på anden vis for en brøkdel af de tvangsindrevne midler, der kontinuerligt tilflyder den rudimentære skandalemastodont. Afskaf licensen og lad falde, hvad ikke kan stå!

Der er noget der ikke helt, hænger sammen?

Skrevet af Sandy Haae Høyrup, Torsdag den 10. januar 2013, 16:43

DR vil normalt kræve foged udlæg via fogedretten, kan intet hentes, så er det skat, der skal kræve ind. Via udlæg i løn!
Samt en registrering hos RKI som HELT uundgåeligt!

DR er en magtfaktor! Hvorfor tror I det hedder: Medielicens og ikke tv licens? Danmarks Radio har et MONOPOL! Og her er man FØDT til at betale!
Har kendskab til en ældre dame, der havde "nedsat licens" . Ulykkeligvis røg hun på hospitalet i 9 måneder. Men da licens ikke stod på PBS, manglede DR sin betaling, fogedret, hvor jeg mødte op via fuldmagt. Resultat! Fogedretten lukkede sagen uden betaling.
Men DR gik via skat og krævede samtlige omkostninger og licens hentet via pensionen. Skat hentede 50% i ATP udbetalingen, som var på 800,- .
Endelige resultat fra DR, hun blev NÆGTET nedsat licens, afkrævet normal licens for farve TV, uagtet hun på daværende tidspunkt kun havde sort/hvid og sin gamle radio.
Jeg forærede hende via "egen/min" udskiftning af tv, mit gamle farve tv.
Men damen kom aldrig over, at hun skulle stå i et register over skyldnere. hende der hverken havde skyldt GUD eller Fanden noget, blot levet et ærbart liv og betalte enhver sit!

Hun MÅTTE opleve "skammen"! - Jeg kan ikke påstå, at DR var helt eller delvis medvirkende til hendes død. Men hun blev "livstræt" og patetisk, hun følte, at hendes "stolthed" var trådt for nær, for muligheden for at betale var uendelig fjern.

- En bibemærkning: RKI slettede hende ikke en gang efter hendes død. Først da jeg, gjorde opmærksom på det latterlige, kunne RKI finde en årsag til at "kigge/se" efter om påstanden (min) var rigtig.
Så meget for DR! Men glæd dig til resten af magtsamfundet!

Kollektiv boykot

Skrevet af Hans mathiasen, Torsdag den 10. januar 2013, 16:41

DR's ræverøde propaganda kanal kunne mange vist uden problemer undvære.
Det skulle jo være en public service kanal, men hvad gør DR?
Snyder ,bedrager og driver "rød" propaganda.
Når en ekspert er hidkaldt til at kommentere et program er det altid de samme"eksperter/sandhedsvidner" der hentes i studiet.
Alle der er utilfredse burde samlet opsige/nægte at betale licens.

SÅDAN !!!

Skrevet af Madsen, Torsdag den 10. januar 2013, 16:30

Jeg syntes det er helt fint. Selv syntes jeg DR og deres tilhørende kanaler er tæmmeligt platte, og jeg ser dem aldrig. Så jeg er enig med ham i, at man ikke skal betale for kanaler man ikke ser, men jeg er dog en pivskid, og turde ikke selv, gøre som han. Jeg betaler og ser "Glad" ud :-D

Sådan

Skrevet af Marianne, Torsdag den 10. januar 2013, 16:05

Gid jeg var så modig. Da jeg fandt ud af det var licensen der betalte for programmet,jorden går under blev jeg meget meget harm. At dr bruger så mange penge på bobler,kaviar og ligende er skammeligt. jeg vil også gerne afmelde mit dr.

Drop Licensen!

Skrevet af Piotr, Torsdag den 10. januar 2013, 14:47

Er der dog ingen gränser for hvor mange byrder, de socialdemokratiske regeringer vi har/-haft vil pålägge borgerne?
Tvangsbetaling af bl.a. TV-licens fordi man har en mobil telefon!
Hvornår får danske borgere noK?

Og ang. PublicService. DDR kunne let reduceres med 80% og samtidig opretholde sin PublicService forpligtigelse.
DDR sider på 14 kanallincenser, sender direkte nedladende socialistisk vinklet "gamle" nyheder og propaganda, i tonsvis af underlödig, fordummende underholdning samt tusindevis af genudsendelser.
"License er noget vi gir til hinanden" som om det er gratis.
Jer der stadig betaler licens: "I er til grin" I er nyttige Idioter!
Drop Licensen!

HELT ENIG MED HAM

Skrevet af Michael Rasmussen, Torsdag den 10. januar 2013, 14:43

Jeg bakker 100% op om at man ikke skal betale licens når man ikke bruger det. Jeg har et fjernsyn, men synes alt man ser i TV er bad news. Skoleskyderier, skovbrande for ikke at snakke om Justin Bieber xD. Derfor ser jeg ikke TV, og det er jeg helt tilfreds med. DR kan sku da bare scramble deres sendesignaler, men nææh nej, de skal lige sørge for at alle helst skal betale ved kasse 1.

Licensen er ikke som skatten

Skrevet af K. G. M. , Torsdag den 10. januar 2013, 14:22

Jeg er på alle punkter socialistisk. Jeg betaler med glæde min skat, for det er en investering i det samfund jeg lever i. Jeg investere via skatten i uddannelser til de unge, så de en dag kan varetage vigtige jobs, der er med til at få samfundet til at fungere, jeg betaler til sygehusvæsnet, så hvis jeg selv eller dem jeg holder af skulle komme galt af sted, kan vi få hjælp uden at stå i bundløs gæld og meget mere. Det er ikke det hele jeg selv gør lige stor brug af, men det er en investering i det samfund jeg lever i. Derfor kunne jeg aldrig drømme om at stemme Liberal Alliance.
Men licensen er ikke en investering i samfundet.
Licensen bygger på en idé om, at alle borgere der ellers via et apparat kan modtage nyheder, kan få nyheder. Det stammer fra dengang der ikke var andre kanaler end DR. Problemet er i midlertidigt at der i dag er LANGT flere kanaler og udbydere end DR. DR er i dag et produkt/en service ydelse, på lige fod med andre kanaler, men reglerne fra dengang det var en eneste ydelse, er ikke blevet ændret. I dag skal man endda betale licens blot man har internet, til trods for at nettet er nødvendig for mange, til kommunikation med andre (skole, arbejde, venner og familie). Man betaler nemlig kun for muligheden, til at gøre brug af DR.
Dette kan sammenlignes med en avis. Hvis alle der har postkasser modtager en avis, hver dag som de skal betale omtrent 200 kr. for om måneden. Og ingen har muligheden for at takke nej til avisen. Avisen er måske også en god avis, men det er ikke alle der føler at de har tid eller lyst til at sætte sig ned og læse den, samtidig med at mange andre gratis aviser fint ud kan give den information folk behøver.

Jeg stemmer for at der skal laves et alternativ til licensen.

ENIG!

Skrevet af Tulle, Torsdag den 10. januar 2013, 15:40

Helt enig! Skide godt formuleret;-)

ENIG!

Skrevet af Tulle, Torsdag den 10. januar 2013, 15:40

Helt enig! Skide godt formuleret;-)

Det er Forkert

Skrevet af Martin Jensen, Torsdag den 10. januar 2013, 14:11

I kan ikke sammenligne at betale licens med at betale til børnehaver, skoler, hospitaler osv. disse institutioner er nødvendige for at samfundet kan fungere, det er DR bestemt ikke, derfor burde man også have et valg om man vil støtte DR eller ej.

Jeg ser aldrig DR, hverken på tv eller internettet, og jeg hører aldrig radio, men alligevel er jeg tvunget til at bidrage til DR, det er simpelthen forkert!

Det er tilsvarende at jeg som privat person lægger en video ud på nettet og så kræver betaling af hele verden, for alle har jo mulighed for at se min video.

Jeg er sikker på, at hvis en lignende situation opstod i visse andre lande, ville det blive dømt ulovligt af retten. Men her i Danmark er det desværre staten der står bag DR, så det kommer nok aldrig til at ske herhjemme.

Thumbs up

Skrevet af Madsen, Torsdag den 10. januar 2013, 16:39

Jeg er helt og aldeles enig. Licensen er gammeldags, og har været det i mange år.

Jeg er helt enig

Skrevet af K. G. M. , Torsdag den 10. januar 2013, 14:27

Jeg er helt enig

Licens

Skrevet af Henrik , Torsdag den 10. januar 2013, 14:04

En ting er at den er tvungen, en anden er at vi skal betale for den samme vare igen og. Igen. ( overflod af genudsendelser ).
Samtidig er det lige så kritisabelt at DR kalder sig en reklamefri. Hvorledes hænger dette sammen med: programmet præsenteres sammen med ............ I min verden er det reklame.

Eksemplerne er ad legio

Skrevet af Bent Warburg, Torsdag den 10. januar 2013, 14:02

Endnu en politiker, der ikke ønsker at følge landets love. Hvordan kan man have tillid til ham, som lader alle os andre betale for sig?

God debat

Skrevet af Søren Rønn Hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 14:00

Er faktisk enig, det er sygt at alle dem der efterhånden bruger meget internet og mindre TV stadig betaler fuld pris på licensen. Vi lever i 2012, der burde være brugerbetaling istedet, f.eks 3 prissatser på licens. Jeg ser ikke nær så meget tv for som 3-4 år siden, men betaler stadig fuld pris for en vare jeg ikke ønsker.

God debat

Skrevet af Søren Rønn Hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 14:00

Er faktisk enig, det er sygt at alle dem der efterhånden bruger meget internet og mindre TV stadig betaler fuld pris på licensen. Vi lever i 2012, der burde være brugerbetaling istedet, f.eks 3 prissatser på licens. Jeg ser ikke nær så meget tv for som 3-4 år siden, men betaler stadig fuld pris for en vare jeg ikke ønsker.

Godt gået Rasmus

Skrevet af Molsen, Torsdag den 10. januar 2013, 13:58

Godt gået Rasmus. Får lyst til at følge dit eksempel. Har netop afmeldt mit kabel-tv, da jeg ikke har råd til at betale både licens og kabel-tv.