Det vidner om »stilstand« i folkeskolen, når den nyeste PISA-undersøgelse ikke viser en markant fremgang i niveauet hos de danske folkeskoleelever, mener Liberal Alliance.

Det er en »falliterklæring« for folkeskolen, at den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse for 2012 viser, at de danske skoleelever ikke har rykket sig markant i hverken matematik, læsning eller naturfag. Det mener Liberal Alliances undervisningsordfører, Merete Riisager (LA), der er bekymret for undersøgelsens resultater.

»Den danske folkeskole er blevet overlæsset med reformer, men resultaterne er middelmådige. I stedet for at gøre det, der virker, og give skoler og forældre frihed til at bedrive skole, er folkeskolen blevet genstand for politikeres og embedsmænds styringsmani. Hver gang der offentliggøres en international undersøgelse, skal vi høre forskellige ministre forklare, at vi ligger nogenlunde midt i feltet, og at PISA jo ikke tegner det fulde billede. Det er simpelthen for sølle, og det er yderst foruroligende, at den danske folkeskole har stået stille siden år 2000,« siger Merete Riisager i en skriftlig kommentar.

Danmark ligger med sine 500 point lige over OECD-gennemsnittet på 494 point i matematik. De danske elever er gået tilbage siden 2003, da PISA sidst satte fokus på matematik i sin undersøgelse, hvor scoren lå på 514.

I læsning og i naturfag ligger Danmark på det gennemsnitlige niveau for OECD-landene, og placeringen er derfor uændret i disse fag. Siden den første PISA-undersøgelse i 2000, har de danske elevers læseniveau været stort set uændret, og det vidner om »stilstand i den danske folkeskole«, mener Merete Riisager. I den samlede placering i matematik er Danmark faldet fra en 19. plads til en 22. plads på den samlede liste.

»Det er på ingen måde tilfredsstillende, at vi falder tre pladser i forhold til de øvrige OECD-lande. Som jeg har påpeget gentagne gange, så er det den haltende faglighed, der er folkeskolens altoverskyggende udfordring. Desværre er der intet sket i 15 år, og fremtidsudsigterne med en folkeskolereform, der sætter pædagoger til at varetage undervisning, og som fokuserer på aktiviteter mere end faglighed, ser dystre ud,« siger Merete Riisager.