Folkeskolen har brug for bedre løsninger - ikke for ro, mener lærernes formand Anders Bondo Christensen.

Aalborg. Danmarks Lærerforening bakker ikke op om et ellers samlet udspil fra alle folkeskolens aktører lige fra forældre, elever til ledere og pædagoger samt Kommunernes Landsforening.

Den brede gruppe afleverede torsdag på kommunernes årlige topmøde et åbent brev til undervisningsminister Merete Riisager (LA). Brevet opfordrer til, at der nu skabes ro om folkeskolen, så folkeskolereformen får lov at virke.

- Men det her er ikke en seriøs måde at angribe folkeskolereformen på, siger formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.

- Det handler mere om, at Kommunernes Landsforening lige havde brug for at markere sig over Christiansborg i forbindelse med deres topmøde. Vi ser intet formål i at hoppe med på deres interne magtspil, siger han.

Han siger, at lærerforeningen først blev bekendt med udspillet for få dage siden, og at lærernes indspark ikke blev taget alvorligt.

- Alt skulle hastes igennem. Men folkeskolen har fortjent bedre. De ting, vi sætter i gang, skal bygge på viden, siger han.

Han er heller ikke enig i, at der er brug for ro om folkeskolen.

- I stedet er der åbenlyse udfordringer, der skal løses, og som er vigtigere end ro, mener lærerformanden.

For løses de ikke, så vil endnu flere vælge den brede folkeskole fra, mener Bondo.

Så når en række skoler for nylig fik mulighed for kortere skoledage, så mener han kun, at det er positivt.

- Vi er vant til masser af forsøg i folkeskolen. Den lange skoledag er en forkert prioritering, så det er da fint, hvis 50 skoler ud af flere tusinde laver et forsøg med kortere dage, siger han.

- I øvrigt kan jeg ikke forstå efter at have været til masser af KL-topmøder, hvor KL altid står og taler for større frihedsgrader til kommunerne, at nu vil man pludselig ikke have forsøg. I stedet skal der være ens kurs hele vejen rundt, siger Bondo.

/ritzau/