Man bør overveje et skærpet tilsyn med muslimske friskoler og teste eleverne for forståelse for samfund, demokrati og almen dannelse, mener LAs integrationsordfører efter opråb fra Ahmed Akkari og Lars Aslan Rasmussen.

Flere muslimske friskoler er reelt islamistiske friskoler, som sætter islam over alt andet, skriver Lars Aslan Rasmussen, medlem af Københavns Borgerrepræsentation (S), og tidligere islam-prædikant, Ahmed Akkari, i et fælles debatindlæg i Politiken, hvor de kritiserer, at staten poster millioner af tilskudskroner i skolerne. Integrationsordfører Merete Riisager (LA) deler de to debattørers bekymring.

»Det er noget, vi skal holde øje med. Friskoler skal i dag leve op til det faglige niveau, som man kan forvente af folkeskolen, og det skal man selvfølgelig holde dem op på. Men faglighed er jo ikke kun at læse, skrive og regne. Det er også forståelse for samfundsforhold og demokrati, og så er det i den grad også den almene, klassiske dannelse, som ligger i historie- og dansk-faget,« siger Merete Riisager og foreslår, at man fremover holder opsyn med, om de muslimske friskoler lever op til dette.

»Der er jo allerede tilsyn med friskolerne, og det er værd at overveje, om man ikke skal teste elever på en bredere faglighed, som har med almen dannelse at gøre, når man alligevel har det tilsyn. Det kunne være en måde at sikre, at eleverne rent faktisk får den faglighed og forståelse, som man kan forvente sig, og som er nødvendigt, når man lever i demokrati,« siger Riisager.

Hun understreger imidlertid, at de særlige udfordringer med muslimske friskoler ikke må gå ud over de mange andre, velfungerende friskoler.

»Det må under ingen omstændigheder gå ud over de andre friskoler, som jo lever op til - og ofte overgår - de faglige idealer,« lyder det fra LA-ordføreren.