KØB PLUS!

LA Ungdom vil give danskerne våben til at forsvare sig selv

... både mod kriminelle og mod staten! Hvad mener du? Deltag i debatten her

Våbenloven skal liberaliseres, så danskerne kan beskytte sig mod kriminelle - og staten, mener Liberal Alliances Ungdom.

Lovlydige danskere skal have lov til at bære skydevåben til selvforsvar, mener Liberal Alliances Ungdom. Det skriver Politiken.

»For det første mener vi, at du skal have adgang til våben til at forsvare dig selv. For det andet mener vi også, at vi skal have retten til at kunne forsvare os selv og ikke blive dømt, hvis man gør modstand«, siger landsformand for Liberal Alliances Ungdom, Rasmus Brygger, til avisen.

Afstemning

Han mener, at samfundet de seneste år i stigende grad har frataget danskerne muligheden for at forsvare sig mod kriminelle.

»Man kan jo for eksempel tage en guldsmed, der bliver røvet. Han har ikke engang lov til at have et våben, og han har ikke ret til at forsvare sig selv, hvis han bruger, hvad han har i nærheden til at forsvare sig. Vi kan tale om hjemmerøverier, hvor man kan risikere, at der kommer en røver ind i dit hjem med en pistol eller en kniv, men du har ikke muligheden for at beskytte dig selv«, siger Rasmus Brygger.

Den danske våbenlov skal derfor liberaliseres, så lovlydige danskere som udgangspunkt får lov til at have våben i hjemmet, hvis de har lært at bruge dem.

»Vi taler også om skydevåben, men jeg taler selvfølgelig ikke om, at alle og enhver skal have fuldautomatiske våben. Det skal alene være våben, der kan bruges til forsvar«, siger ungdomspolitikeren.

Han mener ikke, at det kan føre til en eskalering af volden, hvis folk har skydevåben liggende hjemme.

»Selvfølgelig vil der komme flere mennesker, som forsvarer sig selv, men jeg ser sådan set hellere en hjemmerøver blive skudt eller slået ned, end at vi har alle de overfald, vi har i dag. I USA har det vist sig, at i de stater, hvor man har ret til våben i sit eget hjem, er der langt færre af den type hjemmerøverier. Desuden skal man huske, når man sammenligner os med USA, at der også er en masse andre faktorer i spil. Det er jo ikke sådan, at våbenlovgivningen er grunden til, at der er al den kriminalitet i USA,« siger Rasmus Brygger.

Han mener desuden, at danskerne - med USA som forbillede - skal have retten til at beskytte sig mod overgreb fra staten.

»Der har været flere tilfælde i USA, hvor staten går ind og overtræder lovgivningen, og der mener vi også, at man i yderste tilfælde skal være i stand til at forsvare sig selv. Vi har aldrig været i den situation i Danmark, og det kommer vi forhåbentlig aldrig, men det er stadig en ret, som jeg som liberal politiker ikke vil fratage borgerne«.

Rasmus Brygger siger i et interview med Radio24Syv, at forbrydere ville være mindre tilbøjelige til at overfalde folk, hvis de viste, at der var mulighed for, at de kan slå igen.

»Lige meget hvordan vi indretter våbenlovgivningen, så vil dem der vil skade os altid have adgang til våben. Det kan vi ikke gøre noget ved, men det vi kan gøre noget ved er at give borgerne retten og midlerne til at forsvare sig selv,« siger Rasmus Brygger til Radio24Syv.

HVAD MENER DU? SKAL DANSKERNE HAVE LETTERE ADGANG TIL VÅBEN? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Hvilken statistik?

Skrevet af Jens Petersen, Tirsdag den 26. februar 2013, 16:43

Nicolai: Jeg kunne godt tænke mig at nærstudere den statistik du nævner her. Findes den på internettet hvor den kan læses af os alle, eller er det bare noget du opdigter, fordi du har en politisk interesse i at skrive som du gør?

Uanset hvad det er for en statistiktabel du bruger, medtager den næppe drabsFORSØG eller vold.

Lidt virkelighed:

Skrevet af Nicolai Matz, Tirsdag den 26. februar 2013, 01:59

Fremmedhad:
Gad vide om det overhovedet interesserer nogen af alle dem der skriver de fremmedhadske kommentarer at Danmarks muslimske befolkning siden 1980 er vokset til næsten 3-dobbelt størrelse.
I samme periode er antal drab i Danmark FALDET med over 60%.

Våben:
I Danmark har vi omtrent 0.1 skydevåben per indbygger.
USA er oppe på 0.9.
Altså næsten 10 gange så mange skydevåben per indbygger.
Danmark har en mord rate på 0.5 (per 100.000 indbyggere)
USA har en mord rate på 4.8
Altså næsten 10 gange så mange mord per indbygger.

See how that works ?

Skydevåben hverken forøger eller forhindrer kriminalitet.
Det de gør er at forværre voldskriminalitet (især drab), øge
dødelige uheld og garantere succes ved selvmordsforsøg.

Skørt parti

Skrevet af Per, Tirsdag den 26. februar 2013, 01:28

Blot endnu et bevis på at de ikke er helt rigtige oven i hos det parti.

Ideologisk Nonsens !!

Skrevet af Nicolai Matz, Mandag den 25. februar 2013, 18:01

Kan ikke helt gennemskue om Rasmus Brygger faktisk ER så stupid eller om han bare prøver at kapitalisere politisk på den våbendebat der pt. foregår i USA.

Det er helt evident fra ALLE udviklede lande at mange skydevåben i private hænder er et onde. Det er derfor USA, som har den dårligste våbenlov og de fleste våben, har 1500% flere drab end de lande med de strammeste våbenlove.

Danmark er fredeligt som næsten aldrig før - vi er helt nede på 29 drab i 2012 - det skal en flok tumper ikke have lov at sabotere bare for at tilfredsstille deres personlige og forskruede trang til at deregulere alt hvad der skaber fredelige og succesfulde samfund !

Våben

Skrevet af Shc, Mandag den 25. februar 2013, 14:02

Hvorfor ikke udvise alle kriminelle udlændinge i stedet for?

Som om der ikke var nok unge som blev myrdet

Skrevet af Dorte Ersoy, Mandag den 25. februar 2013, 10:46

Selvfølgelig skal vi ikke have flere våben i omlød, end der allerede er. Jeg synes at nok unge mister livet både i nattelivet og på gaderne. Der er jo fuldstændig vanvittigt.
Hvad har USA fået ud af, at alle har våben, nedskydning på skoler af uskyldige børn og unge.

Hovedrystende

Skrevet af Bent, Mandag den 25. februar 2013, 10:37

Tænke sig, at nogle overhovedet kan komme på den tanke at lempe våbenlovgivningen herhjemme.
Følger de ikke med i hvad der sker i USA?
De våbentilladelser, der gives nu har jeg det helt fint med, selvom jeg ikke er jæger, eller dyrker skydning i en sportsklub; men at give våbentilladelser til generelt forsvar er da skingrende sindssygt.

Østeuropær

Skrevet af Jan andersen, Mandag den 25. februar 2013, 10:14

Jeg syntes det er helt fint at kunne forsvare sig selv og familie, hvorfor skal konen være bange for at være alene hjemme ??
Så man skulle helt sikkeret kunne forsvare sig selv lovligt

Bander

Skrevet af Thomas, Mandag den 25. februar 2013, 09:53

Når nu alle rockere, indvandrerbander og hjemmerøvere må eje og bruge våben, er det vel snart på tide at vi andre også får lov.

Men det ville selvfølgelig svække bandernes magt i samfundet, så det giver de aldrig regeringen lov til.

Våben i hjemmet

Skrevet af Martin, Mandag den 25. februar 2013, 09:34

Muligheden for at gøre våben i hjemmet lovlige, er da en ganske fin tanke? Chancen for hjemmerøveri, måske endda indbrug kan da falde drastisk.. Og hvorfor skulle vi ikke kunne beskytte os selv og familie i vores eget hus? Det er først når de kommer på gaden, det hele går galt..

Øhhhh..?

Skrevet af N. P., Mandag den 25. februar 2013, 09:29

Forhåbentligt kommer vedkommendet med disse udtalelser til at lide en langsom og stille død inden for dansk politik. Det er da noget af det værste vås jeg længe har hørt! Selvfølgelig skal almindelige borgere ikke have skydevåben - hvad er det for noget at sige?!

Jeg tror virkelig at mange almene danskere i dag er mere bange end de behøver at være. Overdrivelser omkring kriminalitet og den evindelige mediedækning dette får har efterhånden for store konsekvenser. Tænk dog på det positive! Vi bor i et af de mest trygge lande i hele verden - VERDEN! Også er vi stadig utilfredse og fjendske? Det giver ingen mening.

Personligt synes jeg, at ingen borgere skal have skydevåben. Faktisk skal våbenlovgivningen strammes, så man ikke kan eje et skydevåben legalt! "Og hvad så med os jægere og os der skyder for sjov?" - bare ærgerligt..! Jagt giver jeg ikke en pind for. Det er den mest åndssvage fritidsbeskæftigelse man kan have i mine øjne - en fuldstændig håbløs beskæftigelse. Og at skyde for sjov giver jeg heller ikke noget for.. Gå ud og spil en omgang bowling i stedet. Eller hop faldskærmudspring, så skal i nok få adrenalinen beskæftiget.

Men våben? - NEJ!

Håber ikke du fortsætter i dansk politik Rasmus Brygger.

Øhhhh

Skrevet af Jan andersen, Mandag den 25. februar 2013, 10:20

Ja man har jo også ret til at være ensporet, og snæversynet, du har da helt ret, når du ikke selv har lyst til at gå på jagt så skal andre da heller ikke.
Dyr der lider af sygdomme indavl osv, fordi der ikke bliver tyndet ud i dem pyt da med det, det er jo bare dumme dyr.
De tusinder af alm tænkende menesker som dyrker skydningen som sport og hobby, ja et hvist sted hen med dem, de kan sku se noget forbold i tv IKKE.
Og man skal bare lade de krimineller gøre hvad der passer dem.

Hvor gik det galt for dig ?????

Skydetræning?

Skrevet af gun, Mandag den 25. februar 2013, 09:17

Hvorfor er det at man ikke bare giver Rockere og invandre skydetrænings kurser... så kan de plaffe hinanden uden at uskyldigemennesker kommer til skade?

Hjem !

Skrevet af Knud, Mandag den 25. februar 2013, 09:13

Nej, våben skal vi ikke ha´. Men bemand alle græseovergange og smid alle ALLE muslimer ad hækken felt til. Så fik vi nye tider i Danevang.
Arbejd på det.

Ingen våben tak

Skrevet af Nicolai Matz, Tirsdag den 26. februar 2013, 00:28

Hvis argumentet er at det er muslimerne der forårsager voldskriminaliteten - hvis mest ekstreme resultat jo som bekendt er drab - hvordan kan det så være at netop drabstallet i Danmark er faldet så voldsomt som det er de sidste 30 år - til langt under 50%.
For i samme periode er den muslimske befolkning i Danmark næsten 3-doblet.

Der er uden tvivl vældige problemer med integration, kunnen, kulturkløfter, demokratisk forståelse og meget mere - men det virker ikke sandsynligt at de har påvirket Danmark negativt på drabsområdet.

Cake

Skrevet af Freedom Lover, Mandag den 25. februar 2013, 17:45

Hvad med det vi går og laver i deres lande? dræber uskyldelige børn for olie. Det du taler om er nyhedspropaganda,
Hvis vi ikke var i krig nede i afghanistan ovs. ville vi ikke have så mange immegranter oppe her i skandinavian. og hvis du er usikker er jeg dansk stastborger og er 100% dansk

Hvorfor ik?

Skrevet af Allan, Mandag den 25. februar 2013, 09:13

Synes faktisk det lyder fornuftigt..
Man føler sig ikke sikker hvor end man går nu til dags..
Og da de nuværerende politikkere ikke kan finde ud af at finde en løsning på våben problemerne ville det måske være en ide man også kunne forsvare sig selv og ikke bare være en skydeskive for dansk kriminalitet..

Civilister er for dumme til at have et skydevåben

Skrevet af Per, Tirsdag den 26. februar 2013, 01:55

Rent ud sagt, så er en almindelig civilist ganske enkelt for torske dum til at være i besiddelse af et skydevåben, pga. en kæmpe mangel på rationel tankegang, hvilket skyldes den manglende træning som både Politi og soldater får under deres oplæring i ikke bare at skyde på alt hvad der bevæger sig.

Hvorfor ik?

Skrevet af Allan, Mandag den 25. februar 2013, 09:13

Synes faktisk det lyder fornuftigt..
Man føler sig ikke sikker hvor end man går nu til dags..
Og da de nuværerende politikkere ikke kan finde ud af at finde en løsning på våben problemerne ville det måske være en ide man også kunne forsvare sig selv og ikke bare være en skydeskive for dansk kriminalitet..

Ellers tak!

Skrevet af Eva, Mandag den 25. februar 2013, 05:22

LA Ungdom skulle hellere arbejde for, at de voldelige udlændinge blev sendt hjem hvor de hører til - og blev der! Aldrig før har vi haft så mange skydevåben og knive i Danmark som nu. Det har næsten udviklet sig til et dansk Wild West.
Jeg siger ud med alle de skydegale og knivstikkende udlændinge. De hører ikke hjemme her og det gør LA Ungdom åbenbart heller ikke når de kan udtale sig sådan.

Og nu: sandheden:

Skrevet af Nicolai Matz, Tirsdag den 26. februar 2013, 01:46

Siden 1980 er den muslimske befolkning i Danmark næsten 3-doblet. I samme periode er drab faldet med næsten 60%

Det ser altså ikke ud som om de er helt så voldelige som mange går og tro (ja, der ER ungdomsbander og de er 100% assholes) - det giver sig i hvert fald ikke udslag i drabsstatistikken.

Og så er det ikke engang 1. april ....

Skrevet af Jens Petersen, Mandag den 25. februar 2013, 01:45

Simpelthen utroligt hvad man skal høre fra politikere og andre tosser for tiden. Lad være med at stemme på Liberal Afsindighed og de Radigale, de første er skydegale, de andre vil importere skydegale mennesker fra voldskulturer Verden over.

Skulle en liberal våbenlovgivning skabe mere tryghed i Danmark? Godaw do! Nej, lav en tredobling af politiets ressourcer, giv politiet flere helikoptere, kræv endnu flere betjente på gaden og lav mere offentlig overvågning (beklager, men det er bedre end at forbryderne vinder gang efter gang). Er man utryg derhjemme kan man selv købe sig et overvågningssystem.

Men ikke flere håndvåben i omløb! Det ender galt, grueligt galt.

selvforsvar

Skrevet af kurt nielsen, Søndag den 24. februar 2013, 23:21

i et land hvor store dele af venstre og DF render rundt med jagt våben, vil jeg mene at man skulle kunne værge for sig, med bare en lille revolver

Nej Nej og atter nej

Skrevet af Thomas Petersen, Søndag den 24. februar 2013, 23:08

Aldrig i livet om våben skal tillades. Det ville være en komplet skingrende skør ide.

Kriminaliteten ville blive langt værre end den er i dag, og der vil også ske flere drab.

Hvis man endelig skulle tillade noget så folk kunne forsvare sig, så kunne man tillade peberspray som jo er tilladt i Tyskland. Men for guds skyld ikke skydevåben.

Det en god idé indtil..

Skrevet af mikkel, Søndag den 24. februar 2013, 22:32

Glimrende ide, indtil 13 årige bjarne der er blevet mobbet syntes at livet er blevet træls og tager fars pistol med i skole, eller voldelige dranker Bent med kort lunte går rundt med et skarpt ladt våben, og du bliver skudt, fordi han syntes du grim, Rasmus Brygger.

Voldsmænd

Skrevet af Per, Tirsdag den 26. februar 2013, 01:35

Eller til at de halvhjerner der kun tager i byen for at gennem tæve tilfældige mennesker for at få et sus søger et nyt high, ved at skyde tilfældige mennesker.

Et godt modargument, Mikkel, lige indtil . . .

Skrevet af hilmar, Søndag den 24. februar 2013, 23:54

. . . man indser, at voldelige dranker-Bent netop IKKE ville kunne anskaffe sig et lovligt våben, hvis han er blevet dømt for vold. Men han kan til gengæld, som loven er skruet sammen i dag, anskaffe sig alle de våben på det illegale marked som han ønsker, og har råd til.
Forskellen på scenarierne er, at MED en våbenlov der tillader lovlydige borgere at bevæbne sig, ville dranker-Bent IKKE kunne skyde tilfældige HELT uden at bekymre sig om de umiddelbare fysiske konsekvenser, hvilket han, stort set, kan i dag.

M.h.t. 13-årige Bjarne, så forudsætter du i din lille skræmme-historie, at Bjarne's far lader sin pistol ligge frit fremme hvor uvedkommende kan negle den uden videre.
Denne bekymring vil fint kunne adresseres i en evt. lovgivning ved at indføje paragraffer om forsvarlig opbevaring af lovlige våben.
Din hypotetiske Bjarne (nok de færreste 13-årige der render rundt med det navn i 2013, men ok) kunne vel, også i dag, lade sin frustration gå ud over sine klassekammerater, uden sin fars hypotetiske pistol til hjælp.

En af de afgørende ting ved lovlydige borgeres ret til at eje og bære våben, som man ser det i Schweiz og U.S.A., er vel, at man iagttager det principielt og praktisk hensigtsmæssige i, at kriminelle ikke bare kan lyst-røve og lyst-myrde ganske uden at frygte kvalificeret modstand fra deres ofre.
Desuden viser en sådan borgerret også, at staten har tillid til, og respekterer sine indbyggere, men nok så vigtigt, også at BORGERNE SELV insisterer på at være voksne, selvberoende, retskafne individer, og ikke blot passive undersåtter hvis eneste tilladte reaktion på et voldeligt overfald/voldtægt eller røveri er at ringe efter politiet (staten) og VENTE.

Men fint at få de forskellige argumenter, pro et contra, på bordet . . .

LA

Skrevet af Pepsi, Søndag den 24. februar 2013, 21:37

Hjerne vaskede tosser. Folkets våben er det eneste der afholder slyngel stater og kriminelle elementer fra at røve voldtage og plyndre DIG ! Det er en menneske ret at kunne forsvare sit hjem. Da vi nu ikke må det for staten vil jeg forslå alle at købe 5 liter benzin hæld noget af det over på en dunk med en lille dysse så du kan sprøjte med det en 3-4 meter skaf dig en lighter der altid virker en Zippo er god. You get the idea, meget få har lyst til at forbryde sig mod dig smurt ind i benzin. Simpelt og særdeles fremragende måde at forsvare sin ejendom lovligt.

Kriminelle og politiet har våben. Vi andre betaler festen.

Skrevet af hilmar, Søndag den 24. februar 2013, 20:50

Mange danskere forstår tilsyneladende ikke rigtig betydningen af den amerikanske forfatningsmæssige ret til at bære våben.
De har vist set for mange Michael Moore-film og læst for meget tabloid-presse.

De amerikanske forfatningsfædre var ofte filosofiske og lærde sønner af oplysningstidens og, længere tilbage, renæssancens frihedsidealer.

Efter at have frigjort sig fra det enevældige monarkiske styre i Storbritannien mod slutningen af det 18. Århundrede, gjorde man sig særdeles umage for at undgå at den nye, purunge nation, i fremtiden, på ny skulle kunne falde under tyranniets åg.

Fordi man i forløbet op til uafhængighedskrigen havde erfaret at kong George den 3. havde forsøgt, systematisk, at afvæbne sine rebelske undersåtter i kolonierne, tilføjede man denne passage til forfatningen i 1791 (i den såkaldte BILL OF RIGHTS):

"A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

Det forudsættes dermed også, at det ikke blot er den frie borgers RET at eje og bære våben, men at det også er hans PLIGT.
Dette er nødvendigt for at kunne bidrage til forsvar af nationens frihed ved tjeneste i den lokale milits, hvis borgernes frihed trues, enten af eksterne eller interne usurpatorer.

Jeg syntes du mangler en vigtig pointe

Skrevet af Ham der undres, Mandag den 25. februar 2013, 07:05

Ja, dengang var det så bare sortkrudts-forlader-glatløbede 'bøsser' man havde, med en ROF på 1 skud per 60 sekunder, og ikke 900 skud / minuttet, riflede AR-15'ere med 30-skuds magasiner som i dag.