____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>DSB skal ikke længere selv drive de underskudsramte salgsvogne.

Sådan lyder et konkret forslag fra Liberal Alliances transportordfører Leif Mikkelsen efter, at BT i dag har afsløret, at DSBs salgsvogne siden 2004 har haft et underskud på cirka hundrede millioner om året, så der nu er tabt i alt 925 mio. kr. på salgsvognene på ni år.

- Vi foreslår, at DSB udliciterer slagsvognene til en privat virksomhed. DSB har jo tydeligvis vist, at man ikke magter at lave en forretning ud af vognene, så det kunne være oplag eksempelvis at udlicitere til 7eleven, som jo også driver kioskerne på stationerne, for på den måde at spare skatteborgerne en masse penge, siger Leif Mikkelsen.

Men DSBs underdirektør Anette Haugaard siger i dag til BT, at både politikere og borgere ønsker at købe fra salgsvogne i togene. Er der ikke en risiko for et privatfirma bare vil stoppe med at køre vognene, hvis de ikke skaffer overskud?

- Jeg er ret sikker på, at et privat selskab vil kunne tage nogen initiativer og effektiviseringer, der kan gøre det til en bedre forretning at drive salgsvognene, og så vil skatteyderne heller ikke hæfte for underskud siger Leif Mikkelsen.

DSBs underdirektør Anette Haugaard mener dog, at det vil svært at udlicitere vognene på grund af det enorme underskud.

- Vi har ikke kunnet finde en ekstern partner, der vil drive det under de givne vilkår. Det er ikke muligt at drive en salgsvogn med overskud, siger hun til epn.dkSalgsvognen var før 2004 udliciteret til det private selskab Togservice Danmark og Leif Mikkelsen vil nu spørge transportminister Henrik Dam Kristensen, hvordan økonomien var i salgsvognene, inden DSB overtog dem.