Politisk kommentator Michael Kristiansen lægger ikke fingrene imellem, når han analyserer regeringens trafikforlig med Dansk Folkeparti. Socialdemokraterne afviser.

I sidste uge indgik regeringen, med Helle Thorning-Schmidt (S) i spidsen, trafikforlig med Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

Det har fået politisk kommentator Michael Kristiansen til at kalde det ’endnu en taktisk brøler fra regeringens side.

- Det er mageløst, meningsløst og udtryk for ringe politisk håndværk. Og helt absurd, at det sker i en sag, hvor regeringen slet ikke havde behov for Pia Kjærsgaards stemmer, påpeger Michael Kristiansen.

Trafikforliget sikrede 1,6 mia. kr. til styrkelse af den kollektive trafik på bekostning af privatbilismen. Forliget var sikret med Enhedslistens stemmer, men regeringen valgte alligevel at invitere Dansk Folkeparti med som forligspartner.

Michael Kristiansen forklarer sin sønderlemmende kritik med, at de tre regeringspartier igennem valgkampen erklærede, at det handlede om at parkere Dansk Folkeparti på den politiske sidelinje.

Og lige netop på dette punkt ramte de tre partier en folkelig stemning, hvor trætheden over Dansk Folkepartis enorme indflydelse var tiltagende – også blandt borgerlige, liberale vælgere.

Indenfor i varmen
 
Det gav bonus ved valget, og siden har Dansk Folkeparti levet en noget hensygnende tilværelse, mener Michael Kristiansen.

HVAD SYNES DU OM AT REGERINGEN INDGÅR FORLIG MED DANSK FOLKEPARTI? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Indtil nu. For først blev DF inviteret indenfor i varmen som forligspartner. Senere gik socialminister Karen Hækkerup på tv og roste Dansk Folkeparti og fastslog, at partiet bestemt er ’stuerent’.

 - Med dette interview skød socialministeren på fem minutter mere end 20 års socialdemokratisk politisk kamp imod Dansk Folkeparti i sænk og må have efterladt en stadig mindre og stadig mere prøvet socialdemokratisk skare i total forbløffelse og weekendchok, mener Michael Kristiansen.

En del af opgøret

Enhedslistens gruppeformand Per Clausen kan godt forstå Michael Kristiansens pointe.

- Sådan kan man jo godt opfatte det, for det var jo en del af opgøret i valgkampen, at Dansk Folkeparti ikke skulle have samme indflydelse, medgiver Per Clausen.

Socialdemokraternes politiske ordfører, Magnus Heunicke, er ikke overraskende uenig i Michael Kristiansens analyse.

- Vi har et mål om at splitte den blå blok. Vi har allerede indgået forlig på udlændingeområdet med Liberal Alliance, og om ændringer i arvelovgivningen med Det Konservative Folkeparti.
 
- Det er vigtigt for os at isolere Venstre i hængekøjen, mens partierne omkring dem er parate til at trække i arbejdstøjet, forklarer Magnus Heunicke og fortsætter:

- Jeg synes personligt, at det er en befrielse, at Pia Kjærsgaard ikke længere dikterer Danmarks værdipolitik.

- Hun er parkeret i de værdipolitiske spørgsmål, men i det konkrete tilfælde handler det om at styrke den kollektive trafik, Og her er det en taktisk sund strategi at splitte den blå blok, siger Magnus Heunicke.

Hvad synes du om, at regeringen lavede en aftale med Dansk Folkeparti om trafikmilliarden?

Deltag i debatten under artiklen. De bedste indlæg bliver bragt i B.T. fredag