Kommuner laver fejl i sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere i mere end hver anden sag, viser opgørelse.

København. Udebliver en kontanthjælpsmodtager fra en samtale eller undlader vedkommende at søge job som aftalt, medfører det en sanktion fra jobcentrene. Men i over halvdelen af tilfældene uddeler kommunerne sanktioner, som de ikke har ret til.

Og det er på ingen måde tilfredsstillende, at tallet er så højt, lyder det fra KL, der er interesseorganisation for kommunerne, hvor jobcentrene hører under.

Det siger Thomas Kastrup-Larsen, formand for KLs Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg, i en skriftlig kommentar.

- Det er ikke godt nok. Det kan og skal kommunerne gøre bedre fremover. Derfor vil KL også opfordre kommunerne til at kigge på de anbefalinger, som Ankestyrelsen har sendt ud i forbindelse med rapporten, så vi sikrer, at antallet af fejl nedbringes fremover, siger han.

KL vil derfor henvende sig til Beskæftigelsesministeriet for at se på, hvor man bedst støtter kommunerne på området.

Sanktionen mod kontanthjælpsmodtagere kan eksempelvis være at blive trukket i kontanthjælpen i en periode.

Men kommunerne uddeler sanktioner, som de ikke har ret til, viser opgørelsen fra Ankestyrelsen.

- Ankestyrelsens konklusion er klar: kommunerne sanktionerer for meget og sikrer ikke i tilstrækkelig grad, at borgerne har fået tilstrækkelige oplysninger om konsekvenserne af ikke at stå til rådighed, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Han mener, at der kan være flere årsager til, at antallet af fejl er så højt, som det er. Blandt andet at flere kommuner peger på, at alle oplysninger ikke er indgået i samtlige sager.

Så selv om borgeren har fået den korrekte vejledning, vil det derfor ikke være synligt for Ankestyrelsen ved en gennemgang af papirerne i en sag.

- Det ser ud til, at vejledningen via jobnet.dk i flere tilfælde ikke er dokumenteret i kommunens sag, fordi den foregår på statens selvbetjeningsløsning Jobnet og ikke i kommunernes egne systemer.

- En anden medvirkende årsag kan være den rigtig dårlige start, som Stars it-systemer fik i forbindelse med udrulningen af kontanthjælpsreformen, og som netop havde til formål at understøtte kommunerne i sagsbehandlingen, siger Thomas Kastrup-Larsen.

/ritzau/