Frontalangreb på velfærdsstaten

Joachim B. Olsens vilde plan: Sådan sparer vi 150 mia. kr.

Joachim B. Olsen

Joachim B. Olsen (Foto: Bo Amstrup) Se stort billede

Nytårsangreb: Joachim B. Olsen, kaster sig ud i frådende angreb på velfærdsstaten efter Helle Thornings nytårstale. Skær 150 milliarder, siger han

Hvis du er blandt de danskere, der følte, at statsminister Helle Thorning-Schmidt havde lovlig meget uld i mund, da hun nytårsdag holdt sin første nytårstale for danskerne, er der endnu engang hjælp at hente hos Liberal Alliances Joachim B. Olsen.

Med en skarp og kontroversiel reaktion på Helle Thornings nytårstale, der har høstet kritik for at være ukonkret, kaster Joachim B. Olsen sig ud i et storstilet nytårsangreb på hele det danske velfærdssamfund, som han mener skal slankes med astronomiske 150 mia. kroner.

Det sker i et interview med B.T., efter, Liberal Alliance-kuglestøderen, som for få uger siden gjorde sig stærkt bemærket i fattigdomsdebatten mod SF’s Özlem Cekic, bragte en spydig Facebook-update i går:

- Reducer de offentlige udgifter med 150 milliarder, afskaf efterlønnen helt, halver dagpengeperioden, hæv pensionsalderen, drop alle jeres nye afgifter og skatter, reducer den offentlige sektor med minimum 40.000 ansatte, afskaf topskatten og halver selskabsskatten. Det er konkret, det er nødvendigt og det vil virke, statsminister! Men det kræver naturligvis politisk mod og lederskab!

Højere pensionsalder

Et af i alt ni konkrete bud på gennemgribende reformer af velfærdsstaten, som vi kender den, bunder i, at vi ifølge Joachim B. Olsen lever alt for længe uden for arbejdsmarkedet, i forhold til hvor længe vi når at yde gennem et arbejdsliv.

Besparelser på 150 mia. kr. er meget drastisk

Læs også: Vi lever for længe, når vi går på pension

Og hvis der skal findes 150 mia., som Joachim B. Olsen og hans liberale partifæller mener, skal der alvorlige midler i brug. Politikeren mener derfor, at pensionsalderen skal sættes betragteligt i vejret.

HVAD SYNES DU OM JOACHIM B. OLSENS PLAN OM AT SPARE 150 MIA. KR. I DEN OFFENTLIGE SEKTOR? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Afstemning

- Pensionsalderen har tidligere været 67 i 1970erne. Dengang levede vi kortere end i dag. Det er fuldstændig nødvendigt at komme tilbage på det niveau. Der kunne du forvente mellem fem og ti år på pension, inden du døde.

- Nu har man mindre hårdt fysisk arbejde, og vi lever betydeligt længere. Mange mennesker kan derfor forvente at leve mellem 25 og 30 år på pension. Det er slet ikke holdbart, siger Joachim B. Olsen til B.T.. Han vil dog ikke gøre sig til dommer over, hvor længe danskere bør leve, efter de går på folkepension.

Dagpenge som i Sverige

- Man kan ikke sætte det direkte op imod vores levetidsalder. Men vi lever for længe på pension. Vi er simpelthen nødt til at begynde med reformpolitik og ikke bare omfordele. Folk kommer også senere i gang på arbejdsmarkedet i dag. Hvis du så også stopper tidligere, så er du uden for arbejdsmarkedet i lige så lang tid, som du er på arbejdsmarkedet. Så hænger økonomien slet ikke sammen.

I samme ombæring skal også dagpengeperioden skæres yderligere ned. Behovet for reformer er for stort til at lade elefanten blive i lokalet, mener Joachim B. Olsen.

- På et eller andet tidspunkt kommer vi til at have en diskussion om den to-årige dagpengeperiode. En etårig dagpengeperiode vil hæve beskæftigelsen med 13.-14.000. Mange undersøgelser viser, at aktivitieten stiger, lige inden dagpengeperioden løber ud, siger han og fortsætter:

- En toårig dagpengeperiode er i forvejen en lang dagpengeperiode. Med en etårig periode vil vi komme ned på det niveau, man har i Sverige. Vi skal indrette vores samfund, så det er holdbart, og så vi bliver en velstående nation. En dansker født i dag koster det danske samfund 800.000 mere, end han betaler i skat, hvis vi ikke gennemfører reformer, siger B. Olsen og henviser til tal, som tænketanken Cepos har fået lavet ved at bruge DREAM-modellen, som er den samme, som benyttes af Velfærdskommissionen.

40.000 færre ansatte

Den kuglestødende politiker lægger op til en gennemgribende reform af den offentlige sektor, hvor der ifølge ham skal spares 40.000 stillinger. Primært i en manøvre, der skal føre til en stor afbureaukratisering.

- Der er rigtig mange højtuddannede mennesker ansat i den offentlige sektor. Vi kommer til at mangle arbejdskraft om ganske få år, og derfor er vi nødt til at flytte højtuddannede fra den offentlige sektor til den private, siger Joachim B. Olsen og nævner, at det skal ske gennem en kombination af, at man fjerner topskatten og halverer selskabsskatten, så det bliver attraktivt at arbejde i Danmark.

Joachim B. Olsen mener imidlertid ikke, at det er hans job at prikke på skuldrene og gøre folk arbejdsløse.

- Politikere skal være ledere og sætte en kurs og regne med, at de der er i maskinrummet, kan forvalte den kurs.

Er det realistisk at skære 150 mia. kr. fra velfærdsstaten? Har Joachim B. Olsen en pointe? Deltag i debatten om velfærdsstatens fremtid herunder

Læs også

Your comment
Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

besparelser

Af: eva just, Onsdag den 14. marts 2012, 22:10

Ja men der er jo allerede sparet (siges der) ved nedlæggelse af sygehuse, nedlæggelse af amterne, nedlæggelse af skoler, flere børn i børnehaver, mindre hjemmehjælp (der så godt som ikke eksisterer andet enden på papiret) nedlæggelse af mange borgeres muligheder for at tage på kommunekontoret, nu skal man jo betjene sig selv over nettet. Har man været invalide pensionist ja så har man ikke haft råd til at spare op til pension. (Men når man bliver folkepensionist bliver man ligepludseligt erklæret for rask, da det beløb man har modtaget bortfalder, men man skal jo stadig have sin medicin, og den stiger og stiger, og mange tilskud er bortfaldet.), jo den danske befolkning skal spare, men det skal politikkerne ikke, de kræver jo bare flere skatter ind, og bruger dem til hvad? Ja det er jo et godt spørgsmål. Så helt ærligt så har vi behov for et helt nyt system, hvor politikkere ikke kan sidde på tinge med "fastansættelse" eller hvis der sker noget kan de få retræte jobs i EU. Demokrati ha ikke i Danmark.

Jo men

Af: Pernille T, Onsdag den 14. marts 2012, 11:41

Jeg er slet ikke i tvivl om at han har ret, når man kun disponerer ud fra et økonomisk synspunkt. Men I Danmark vil vi gerne forbedre det sociale system og nogen af os mener faktisk at det kræver endnu mere forbedring end det vi har nu. Derfor er vi nødt til at finde pengene et sted, så vi kan finansiere velfærdsstaten som vi føler den bør være. Derfor handler ikke alt om kroner og øre. Vi skal også huske at det er lettere at udstikke et økonomisk program som det ovenfor, når man ikke selv mangler noget

Jeg synes det er godt.

Af: David, Mandag den 23. januar 2012, 13:36

Altså, eftersom vores nuværende regering gjorde det eneste rigtige og fjernede kontanthjælpsloftet så jeg igen kunne få det jeg fortjente, kan min kone og jeg endelig gå ud og spise 6 gange om ugen igen. Dog synes jeg det er for dårligt at vi skal spare op til at købe en til bil ..
Men du gør det godt Joachim, bare ikke helt enig i nogen af dine punkter.

hans kugler har da ramt ham selv i hovdet x antal gange

Af: peter, Mandag den 23. januar 2012, 09:58

Brølede kuglestøder slog til igen , man må være total hjerdød af de kugler der ikke ramte banen , når man forslå 10 år læger arbejdsmarke , HR kuglestøder levetiden for mænd i Danmark er 78.9 år og 81,2 for kvinder skal mand falde død om på jobbet hvis det står L.A. jeg forslåg også at man skære 40000 bare det så er folktingmedlemmer der venter længst på behandling især L.A. medlemer , da den ringe hjenekapicete de bedsider næppe kan tage skade det er utoligt at sådan en middelmåde kuglestøder kan blive valgt

hans kugler har da ramt ham selv i hovdet x antal gange

Af: peter, Mandag den 23. januar 2012, 09:58

Brølede kuglestøder slog til igen , man må være total hjerdød af de kugler der ikke ramte banen , når man forslå 10 år læger arbejdsmarke , HR kuglestøder levetiden for mænd i Danmark er 78.9 år og 81,2 for kvinder skal mand falde død om på jobbet hvis det står L.A. jeg forslåg også at man skære 40000 bare det så er folktingmedlemmer der venter længst på behandling især L.A. medlemer , da den ringe hjenekapicete de bedsider næppe kan tage skade det er utoligt at sådan en middelmåde kuglestøder kan blive valgt

vi ER fattige

Af: L. Atterlig, Mandag den 23. januar 2012, 00:38

Vi har ikke ret mange penge, men vi vil da også gerne kunne give vores børn gode fødselsdagsgaver, og rejse på sommerferie ligesom alle andre. Det er vel kun rimeligt, at vi bistandsklienter får de samme muligheder som alle andre i samfundet. Det er jo ikke med vilje at det vil blive for dyrt for os at arbejde, for så ville vi miste en masse af vors tilskud. e rige kan jo sagtens, for de rejser både på sommerferie og vinterferie og har mange biler.

Hvad med mig?

Af: Helle Simonsen, Søndag den 22. januar 2012, 22:29

Jeg kan godt forstå JBO synspunkter. Men synes egentlig godt jeg kunne trænge til flere penge. 14.890 tusinde kroner i overførselsindkomst fra staten rækker altså ikke så langt, når min mand og jeg gerne vil ud og spise 3-4 om ugen. Synes egentlig lidt det er for dårligt. Men er enig i at danmark skal have grøn vækst og mere vækst. Vi skal bare beskatte de rigeste noget mere, altså dem over der tjener 500.000 om året. Det er det eneste rigtige!

danmark er ekke

Af: leif hansen, Søndag den 22. januar 2012, 20:42

jeg sytes, at olsen skulle tage et arbejde i den private sektor i10 år så kan vi io se til om han har lært noget i stedet for og spille klog mand .
han er jo selv offenlig ansat og kuglestøder for skatte penge. han er jo en stærk fyr ,skal vi bygge en bro kan vi få brug for den slags.
venlig hilsen fra en der har 49 år på abejdsmarkdet.

Tænk på

Af: Sonja, Søndag den 22. januar 2012, 19:53

Borgerlige incl. Socialdemokrater vil give skattelettelser til lavtlønnede. Fint! Det er også velfortjent.

Men man skal passe på, at man ikke få for mange dyre udgifter, for hvis man bliver arbejdsløs bliver forskellen endnu større end i dag.

Fordi borgere på dagpenge, socialhjælp, folkepension og førtidspension får ikke skattelettelse.

Og hvis man som lavtlønnede har købt hus eller ejerlejlighed eller andelslejlighed og bliver arbejdsløs og opdager, hvilke småpenge man får i udbetaling fra a-kasse kommer man med stor sandsynlighed til at gå fra hus og hjem.

Husk, dagpenge er blevet udhulet med 50% de seneste år. Og socialhjælp er man ikke berettet til hvis man ejer værdi over 10.000 kr.

ak ak

Af: peter hansen, Søndag den 22. januar 2012, 19:42

joachim har fået en kugle i hovedet

A pro pos kanoner

Af: Hugo-Børge, Søndag den 22. januar 2012, 19:19

Det med hele bredsiden går rent ind her - vi er jo en lille, nolle krigsførende nation, der vel bedst kan sammenlignes med Italien under 2. verdenskrig - hvem kan dog på hæderlig og ordentlig måde forklare danskerne hvorfor i alverden vores lille nation stiller isenkram og soldater til rådighed for andre krigsgale nationer til massemyrderier, terror, mishandling og tortur overfor nogle nationer, der aldrig nogen sinde har så meget som krummet et hår på en dansker eller kritiseret vores lille svineavlernation.

Egoister

Af: kim hansen, Søndag den 22. januar 2012, 18:17

hvis dette land ikke var fyldt med egoister, der kun tænker på og om sig selv, og kratte til sig, det gælder rød som blå.
så havde det set helt anderledes ud, så til alle brok hoveder, stik piben ind og tænk på dine medmennesker, og ikke hvordan kan JEG få mere.
fy for et varmt sted.

Kom så igang

Af: Frank Vestergaard, Søndag den 22. januar 2012, 18:06

Det er ikke bare det offentlige der skal beskæres kraftigt. F.eks. har banksektoren dobbelt så mange ansatte som de lande vi sammenligner os med. De sølle 5,5 mill. mennesker vi er, ville kunne administres meget meget billiger. Hvad koster det f.eks. at administrere Hamburg??, har ca. samme befolknings antal som vi har her i DK. Vi kunne jo spørge der, hvad de skulle have for at overtage vores behov for diverse ydelser.

fejl på den

Af: poul jensen, Søndag den 22. januar 2012, 19:33

hamborg har 1,7 milioner indbygger

Hele bredsiden da -

Af: Piltek, Søndag den 22. januar 2012, 18:01

Jamen lad os da så give styret og dets mest nederdrægtige, steinbaggeriserede del af befolkningen hele bredsiden af kanoner:
Rigets tilstand skyldes især de degenererede og forsumpede juridiske, politiske og økonomiske miljøer.

Primitiv egoisme

Af: Susan Bornbo, Søndag den 22. januar 2012, 17:58

45 års arbejde tærer hårdt på krop og sjæl. De fleste har fortjent deres folkepension som 65 årig-

Lad os blive fri for at høre mere fra Joachim B. Han er primitiv og farlig.
Husk dette til næste valg.

Han har ret , men

Af: Henrik Jørgensen, Søndag den 22. januar 2012, 17:46

Det er helt okay med en dagpenge -periode på et år , hvis der er er opfylding på det , og det er der hvis Su bliver sat op , og dag penge perioden forløber sådan at det første halve år søger man intens job i ens fag ,eller det der er mest relevant for en at søge i , det sidste halve år finder man sammen med instanserne ud af hvivken uddannelse man skal på når dagepenge perioden er ovre .

Overamstriationen i dette land skal også væk de danske regioner skal kun udgøre 3 regioner , Jylland,Midtdanmark og Sjælland , og de 50 mindste kommuner skal slåes sammen med de 48 største sådan at landet består af kun ca 50 kommuner , ledere i disse skal formindskes , mens folk på gulvet skal der være nok af , feks ingen robotter til at støvsuge hos ældre , når der nu jo er nok af sosuer , hvis disse tiltag så er vi på rette vej !.

Han har ret , men

Af: Henrik Jørgensen, Søndag den 22. januar 2012, 17:46

Det er helt okay med en dagpenge -periode på et år , hvis der er er opfylding på det , og det er der hvis Su bliver sat op , og dag penge perioden forløber sådan at det første halve år søger man intens job i ens fag ,eller det der er mest relevant for en at søge i , det sidste halve år finder man sammen med instanserne ud af hvivken uddannelse man skal på når dagepenge perioden er ovre .

Overamstriationen i dette land skal også væk de danske regioner skal kun udgøre 3 regioner , Jylland,Midtdanmark og Sjælland , og de 50 mindste kommuner skal slåes sammen med de 48 største sådan at landet består af kun ca 50 kommuner , ledere i disse skal formindskes , mens folk på gulvet skal der være nok af , feks ingen robotter til at støvsuge hos ældre , når der nu jo er nok af sosuer , hvis disse tiltag så er vi på rette vej !.

Balance i regnskaberne .

Af: Pilkær, Søndag den 22. januar 2012, 17:31

Der er masser af offentligt ansatte, der kunne flyttes til de private, selvforsørgende virksomheder - men jo større skatte- og afgiftsbyrde, desto færre private arbejdspladser - der er jo kun et sted, lønmodtagerne kan hente højere afgifter og skatter, det er hos arbejdsgiverne, der da må forhøje priserne på de produkter, der produceres - men så tabes konkurranceevnen, og arbejdspladserne går andre steder hen - det er fandem da så simpelt at forstå, at dette problem er forståeligt for de fleste - også regeringen - hvem kan iøvrigt forstå, at man har kunnet forhøje folkeskolelærernes løn over en periode med 1/3 - og i samme periode likke 1/3 af skolerne samt forhøje elevtallet i klasserne med 1/3 - hvem har da kunnet godkende dette ? Der er masser af lignende eksempler på uforsvarlighed og griskhed.

Højere pensionsalder?

Af: Bendt Petersen, Søndag den 22. januar 2012, 17:30

Hvis JBO mener at pensionsalderen skal hæves, gælder det vel også folketingsmedlemmer og ministre.
Stemte han for Enhedslisten forslag om at disse skulle have samme betingelser som almindelige dødelige?
Inspirationen må komme fra USAs reublikanere. Det lyder utroligt udansk.

Godt gået.

Af: Karsten Skov Petersen, Søndag den 22. januar 2012, 17:24

Fuldstændig enig med Joachim, men tingene skal ske stille og roligt over en årrække. Der skal ikke fyres i administrationen, men den skal slankes ved hjælp af naturlig afgang, samtidig med at der bliver ryddet op i alle de tåbelige love og regler.

Endelig

Af: Jacob. Bjerre, Søndag den 22. januar 2012, 17:04

Endelig en politiker der tør tage fører trøjen på, se på landets udgifter istedet for at hæve bøde takster, skatter og afgifter, nu når økonomien er lidt stram. Det hedder at tilpasse sig situationen vi står i,selv om man sjælden bliver populær af det.

At turde er at miste fodfæstet....

Af: Claus H., Søndag den 22. januar 2012, 16:34

Som Søren Kirkegaard skrev så er vi ved at miste fodfæstet. Vi er ved at miste os selv.

Jeg er 100% enig med Joakim. Det kræver mod at lave de nødvendige ændringer. Og en kraftig reduktion af den offentlige sektor er et af de nødvendige skridt.

Et andet af de nødvendige skridt er at vi skal til at lave mere. Dovenskaben er ved at lægge sig om en tyk dyne over Danmark. Vi er faldet i søvn. Vi hygger os alt for meget. Som Jakob Haugaard sagde så er der altid arbejde nok til dem der gider arbejde.

JBO og CO

Af: ingolf, Søndag den 22. januar 2012, 16:02

nej hvor er det dejligt at bo i et land med så mange kloge hoveder så det er dejligt med J B O man kommer til at tænke på de gode gamle dage med Glistrup

Mere velfærd for alle - tæring efter næring -

Af: Bjarne Johansen, Søndag den 22. januar 2012, 15:55

Det helt utrolige rige samfund vi har ødelægges konstant af helt forfærdeligt dårlige, inkompetente, folkevalgte ledere - folkevalgte kan gang på gang fokusere på vælgerskarer, der naturligvis er pæne og ordentlige mennesker, men ikke kan gennemskue, at de bliver taqget ved næsen - alle de videnskaber og kompetancer, der skal sikre, styre, organisere, beregne og gennemføre ordentligt demokrati, tæring efter næring, ordentligt samfund mht alle samfundsopgaverne - skoler, hospitaler, samfærdsel, ældrehåndtering m.m.m. har vi i samfundet - MEN DISSE EKSPERTER KAN IKKE FÅ FLERTAL - OG DERFOR IKKE KOMME TIL ORDE OG INDFØRE DERES EKSPERTISER - ET KÆMPE PROBLEM, der udnyttes af de fupmagere, der høster stemmerne.

Brug Kuglen

Af: Flemming, Søndag den 22. januar 2012, 15:53

Tjaa hvis Joakim kunne bruge det indvendige af kuglen til at skaffe Danmark arbejdspladser med samme energi som han bruger på beskæringer ville det se lyst ud for fremtiden :-)

Husk

Af: Sisse, Søndag den 22. januar 2012, 15:38

Rige og højere middelklasse har størst fordele ved velfærdssamfund og velfærdsstat og de har også mest at tabe, hvis det forsvandt, men det har de glemt.

Fusentast

Af: Torben , Søndag den 22. januar 2012, 15:31

LA tager del i den amerikanske drøm, at alle skal blive millionær. Mens i USA har de fleste indset, at de har levet på en løgn og vender i stedet blikket mod de nordiske lande. Ja, du læser rigtigt Danmark, hvor der er stor chance for at blive millionær hvis du kommer fra fattige kår set i forhold til USA og England.

ER DET NU OGSÅ SÅ GODT ???

Af: Dorthea Madsen, Mandag den 16. januar 2012, 10:44

Det lyder meget godt, eller ??? :
At halvere dagpengene vil jo bare sende mange flere på kontanthjælp, så er vi lige vidt, da stort set alt hvad der vil være sparet blot vil blive brugt på dem.

NED MED MOMSEN til 10-15%, så får vi hjulene i gang og flere i arbejde. Så flere vil kunne forsørge sig selv.
Afskaf efterlønnen helt.
UD MED fedt og sukkerafgifter.
Top Skat og Selskabsskat kan diskuteres.
Besparelser i den offentlige sektor med 40.000 lyder af meget, men man kunne vel spare nogle.
Har man egentlig tænkt over :
Danskerne hører til i verdenseliten, hvad ang det at holde op med at ryge. Så går staten jo glib af mange mange mio/milliarder på den lange bane.
De penge skal vel også findes, når/HVIS Dk bliver røgfrit ???

Rygning

Af: Solrød, Søndag den 22. januar 2012, 17:12

Hvis vi holder op med at ryge, vil vi spare enorme summer senere på vores helbred. Hvor mange mennesker bliver ikke syge af at ryge senere i livet? det skal hospitalerne også tage sig af, så hvis vi helt holdt op med at ryge, ville vi også lette presset på vores hospitaler også ville de kunne fokusere på andre ting, som fx kræft.

Rygning

Af: Solrød, Søndag den 22. januar 2012, 17:12

Hvis vi holder op med at ryge, vil vi spare enorme summer senere på vores helbred. Hvor mange mennesker bliver ikke syge af at ryge senere i livet? det skal hospitalerne også tage sig af, så hvis vi helt holdt op med at ryge, ville vi også lette presset på vores hospitaler også ville de kunne fokusere på andre ting, som fx kræft.

Har Joakim selv været på arbejdsmarked?

Af: Elsebeth, Mandag den 16. januar 2012, 09:26

Det kan jeg ikke se ud af hans levnedsbeskrivelse

hænger ikke helt sammen i min verden

Af: cass, Mandag den 16. januar 2012, 08:25

det kan undre en han står i en artikel om, at han ikke er ond og siger folk skal klare sig selv, man må jo sige, at dem der betaler ind til sin fagforening og a-kasse klare sig selv og vil ikke være så stor en byrde, som dem på kontanthjælp alligevel, bliver man ved med og snakke om man vil halverer dagpenge, ja der er nogen der ikke har betalt så meget ind inden de ryger på dagpenge, men der er altså også dem der har betalt igennem 40-50 år og så bliver fyret kan virkelig ikke se hvorfor de skal straffes... prøv nu og bliv realistisk, skal der skæres nogen steder kan i jo starte med jeres egen løn for det er da en penge sluger uden lige, og så alle de udvalg i vælger og oprette......

nej

Af: Michael Pedersen, Lørdag den 14. januar 2012, 20:22

Vi har ikke brug for landsbytosser, men at Blå blok kommer sig overnederlagskomplekserne og får arbejdstøjet på.
Så kan vi få nogle bredde forlig der kan bringe Danmark igennem disse svære tider.

Det er alt sammen meget godt

Af: Nicklas Jensen, Torsdag den 12. januar 2012, 15:34

Jeg er ideologisk enig med JBO, og så gerne, at disse ting en dag blev kendsgerning, men det er simpelthen ikke muligt at effektuere disse stramninger af velfærdsstaten. Jeg tror, det ville være politisk selvmord, selv hvis det så havde været Lars Løkke, der var statsminister.
Det kunne måske gennemføres over tid, og det så jeg da gerne blive, men lad os starte et sted og gøre det spiseligt for befolkningen - det er ikke for sjov, at JBO fremstår usympatisk om end han er et frisk pust i en politisk hverdag, hvor der mangler idealister.

Joachim har 110% ret.

Af: Niels Kristiansen, Søndag den 8. januar 2012, 21:00

Til Lissi Jørgensen med de "få og mindrebemidlede evner". Lad være med at skyde på andre når man selv bor i glashus.
Joachim har 110% ret. Den nuværende regering er ved at styre
Danmark direkte ind i gældsfælden
og det til trods for at vi er et af verdens rigeste lande. Fortsætter det vil vores børn skulle overtage et land som er udpint og gældsat ud over alle grænser. Jeg synes det er godt at Joachim - ligesom Knud Heinesen i sin tid - tør fortælle denne sandhed til folketinget og den danske befolkning, der åbentbart er gået helt i chok over at vi skal skrue lidt ned for velfærden.

Jaachim B Olsen

Af: Lissi Jensen, Søndag den 8. januar 2012, 14:48

Synd at kuglestøderen ikke har det nytårsfortsæt, at holde bøtte i det nye år. En mand der i hele sit liv ikke har haft et ærligt stykke arbejdem men har ladet sig forsørge af offentlige midler, tror han kan tillade sig at fortælle et hårdt arbejdende folk hvor der kan spares i offentlige midler. Til dig Joachim " få dig et arbejde du med dine få og mindrebemidlede evner kan klare". Der er nok ikke meget at vælge imellem for en mand der ikke er den skarbeste kniv i skuffen. Hvad har liberal alliance dog tænkt på,da de lukkede dg ind i varmen. Min teori er at de er meget socialt tænkende og derfor er du et stykke velgørenhedsarbejde fra deres side. Der er vel højt til loftet i det noget luftige parti, der kun har tåber som MFér. Ved næste snarlige valg ryger de helt sikkert under spæregrænsen og godt for os danskere. Godt nytår

Tilskud tilskud hjælp til svage

Af: Per, Søndag den 8. januar 2012, 14:28

Børnecheck, brilletilskud, høreapparatstilskud, boligsikring, boligydelse, varmetilskud, begravelseshjælp, efterlevelseshjælp, medicintilskud, psykologtilskud, konfirmationstilskud, tilskud til bekæmpelsesmidler, tilskud til strukturtilpasninger, tilskud til energiforbedringer, tilskud til rengøring og vinduespolering, aftenskoletilskud, fiskeri og akvakulturtilskud, osv.

Er der nogen der har lavet en liste over alle tilskudsordninger i Danmark og beregnet hvor mange der er ansat til at administrere og kontrollere alle ordningerne ?

Der må være mange offentligt ansatte beskæftiget med at administrere og kontrollere alle ordningerne.

Hvis man afskaffer ordningerne og sætter skatten ned må det give en slankere offentlig sektor. Folk får flere penge i hænderne og kan spare op til uforudsete udgifter. Hvis ordningerne ikke findes kan der heller ikke svindles med dem.

De offentlige ansatte har samtidig en kortere arbejdsuge og flere sygedage.
Det offentlige er toppen af ineffektivitet ... Der er så mange ansatte, at de træder hinanden over tæerne.. det er derfor det ikke virker, uanset hvor mange ansatte !!

velfærd

Af: søren olsen, Lørdag den 7. januar 2012, 11:57

det virker ikke som om vi har råd til den velfærd vi kender idag, der kommer mange penge ind i skat og afgifter, men på en eller anden måde bliver de brugt forkert. vi har et tungt offentligt system, med masser af love og regler som alle på en eller anden måde prøver at omgå. vi skal have et meget mere enkelt system.

Off overforbrug

Af: Bo Tobiasen, Fredag den 6. januar 2012, 21:37

det er vel alm kendt at det offentlige forbrug helst ikke skal overstige 24-25% af bnp vores ligger på 29-30% og virkelig bæredygtighed ligger omkring de 20% altså kræver det ikke den store regnekunst at finde ud af at det nok er minimum med en besparelse på 150 mia så godt gået joachim fortsæt det gode arbejde med at bide de andre i haserne

de rigestes pyramidespil skal betales af velfærden

Af: søren, Fredag den 6. januar 2012, 10:43

det er de rigeste der har skabt deb finansielle krise globalt det er et faktum, når jbo så klynker er det en tydelig overspringstanke... måske ville det være sundt hvis spekulanter og andre der rige ikke bidrager forsvandt fra dk så vi kunne bygge op påny med sunde værdier både menneskeligt og finansielt

de rigestes pyramidespil skal betales af velfærden

Af: søren, Fredag den 6. januar 2012, 10:43

det er de rigeste der har skabt deb finansielle krise globalt det er et faktum, når jbo så klynker er det en tydelig overspringstanke... måske ville det være sundt hvis spekulanter og andre der rige ikke bidrager forsvandt fra dk så vi kunne bygge op påny med sunde værdier både menneskeligt og finansielt

Det er de fattige der skal dække hullerne

Af: Flemming, Fredag den 6. januar 2012, 01:55

Til Kim 18:55

Der er jo en grund til at de 100 rigeste betaler ca. 34 mio. efter din opfattelse. Simpelt de har de økonomiske midler til det . Den samme gruppe mennesker plus en hel del andre har simpelt hen levet over evne for lånte penge og sender gælden og betalingen af den ned til dem nederst på rangstigen for selv at slippe for det. De penge som de ikke har lånt hvor har de dem fra? Jo, de har sikkert haft folk ansat i deres virksomhed og derefter fyret dem med arbejdsløshed til følge, og de menneskers håbløse situation kender vi alt for godt: folk på overførelsesindkomster og frataget efterlønnen som ”tak” for god indsats. Det er sku ikke dem der har formøblet vores velstand. Et simpelt regnestykke; Gælden er på ca. 100 milliarder. Divider det med 5 millioner mennesker, så skulle vi hver især skylde ca. 80.000 kr. og hver familie ca. 320.000 kr. Vores familie har sku hverken lånt eller brugt for sådant et beløb. Det kan man sku ikke når man er på overførelsesindkomst.

Apropos dit indslag omkring de rige, der flytter udenlands. Ja først har de lige snablen nede i det danske samfund, får raget pengene til sig og forlader den synkende skude. Og hvad er det lige de firmaers investorer gør, når krybben er tom. Jo de sælger ud af deres obligationer og sælger firmaet til udenlandske hænder. Hvordan var det nu lige med malingsproducenten Junckers og De Danske Sukkerfabrikker. Og Lindøværftet. ”Tak for tro tjeneste”. De er sådan de danske firmaer skaber arbejdsløsheden i Danmark.

I glemmer noget.

Af: Casper, Fredag den 6. januar 2012, 00:44

I Tv Avisen og i debatter rundt omkring, høre man hele tiden, at det er dem som at der er på kontanthjælp og førtidspension, som at der bære hovedansvaret for, at Danmark har et underskud på 100 milliarder kroner.

Men men i glemmer noget kære venner. I glemmer hvad krigen i Irak og Afghanistan koster og har kostet.

Men I har åbenbart ikke den særlige store forståelse over, hvad der koster penge og hvad der ikke gør. Mange af jer herinde er økonomiske analfabeter i økonomi. Det eneste i har økonomisk forstand på, er at bruge jeres egen friværdi, og så er forståelsen heller ikke længere.

Det de er velhavende der sørger for vi har et velfærdssamfund i

Af: Kim, Torsdag den 5. januar 2012, 18:55

1) De 100 rigeste betaler ca. 34 mio. i snit til statskassen om året - det vil sige en person sørger for at over 100 "fattige" kan overleve. Hver gang en rig flytter udenlandsk pga. bl.a. skatbyrden mister Danmark indkomst og måske en masse arbejdsplader fordi det ikke er ualmindeligt at de velhavende ejer store virksomheder.
2) De multinationale selskaber betaler "ikke" skat i Danmark siges det. For at vi stadigvæk skal tiltrække disse pengemaskiner, skal Danmark kæmpe for en harmonisering. Men glem ikke hvor meget de skaber. I stedet for at folk er på passiv forsørgelse. Sagt på en anden måde, de skaber jobs i Danmark og derved mindsker vi, at gode lønmodtagere er på overførselsindkomst.
3) Effektivisering af den offentlige sektor, er fuldstændig enige i – eksempelvis er vores hospitaler verdens dyreste, men bestemt ikke mere de bedste, nærmest et godt stykke fra. Det skyldes bl.a. at overlæger administrerer i stedet for at det er dygtige virksomhedsleder der gør det og så lader vores dygtige læger gøre det de er gode til, nemlig gøre folk raske, så de ikke er en ekstra belastning for vores samfund samt for den enkeltes velvære. Struktur og arbejdsgange er også vigtige på et hospital.
4) Mange mennesker ta´r til Sverige og får lavet deres bil, tænder m.v. udelukkende fordi det billigere. Hvorfor ikke beholde de opgaver her i landet. Sæt indkomstskatten ned og tilsvarende lønnen og derved mister den enkelte ikke realløn og heller ikke de gode arbejdsopgaver som i dag forsvinder til vores naboer.
5) Hvis vi ikke sørger for at væksten bliver i Danmark vil kasserne tømmes, som vi er rigtig i gang med. Det har ALDRIG hjulpet blot at flytte penge fra en kasse til en anden. Hvis vi tror vi kan beskatte os ud af krisen, så man godt nok naiv!- Husk når det regner på præsten, så drypper det på degnen. Vi er nødt til at acceptere, at der er nogen der tjener meget store penge, i stedet for at være misundelig, selvom de får mere ud af det end vi ”almindelige” mennesker gør – Lad dem kan og har midlerne skabe væksten i Danmark.

Bindegal

Af: Søren Jensen, Torsdag den 5. januar 2012, 18:07

Jeg hæfter mig ved, at Olsen vil have folk til at arbejde længere, så de lever kortere efter arbejdslivs ophør.
Og så ikke blot hopper kæden af for Olsen. Den knækker flere steder.

Han vil dog(endnu ikke, men hvornår?) sætte tal på de år, vi måtte fortjene efter arbejdslivs ophør.

Kommer den dag, flytter(læs:flygter) jeg til Sverige, som en anden jøde i '43.

Bindegal misforståelse

Af: Claus, Fredag den 6. januar 2012, 10:33

Citat:
"Jeg hæfter mig ved, at Olsen vil have folk til at arbejde længere, så de lever kortere efter arbejdslivs ophør."

Du har fuldstændig misforstået dette. Joachim B. mener selvfølgelig ikke at man skal leve kortere eller dø hurtigere efter arbejdslivets ophør. Han mener, at når man arbejder længere og således bidrager positivt til det danske samfund inden man går på pension, så vil man modtage pension (overførselsindkomst) i kortere tid end man gør idag. Det er der ikke noget "bindegalt" i, det er simpel og ren logik med positive økonomiske fordele for samfundet.

sjovt

Af: Michael Pedersen, Torsdag den 5. januar 2012, 18:01

Det er egenligt sjovt at læse om velfærdssocialister osv, altså det at sætte lighedstegn mellem socialisme og det at være på kontanthjælp.
Mon ikke DF er det parti der har flest på offentlig ydelse i sin vælgerskare.

Stik piben ind Kugle

Af: Jan Nielsen, Torsdag den 5. januar 2012, 17:56

Tag da og bliv voksen ,du bliver måske også gammel engang .
Hvad med os der har arbejdet siden vi var 14 ,vi er måske ikke slidte ?
Når jeg bliver 57 år , har jeg været ansat i samme firma i 40 år ,så med lidt held kan jeg måske også nå 45 år med jeres foreslag , jeg kan også være død , men hvad raget det jer, i har jo jeres på det tørre

Besparelser i den offentlige sektor

Af: Jens Solvold, Torsdag den 5. januar 2012, 16:10

Joachim B. Olsen skyder noget over målet når han mener at der kan spares 150 mia.
Der kan spares mange penge på de offentlige overførsels indkomster. Der er for mange mennesker der får for eget og for længe. Dette skyldes mange ting. Blandt andet er der ikke meget kontrol med hvem der modtager offentlig hjælp, og hvor længe de får dette. Det er således i dag at det ikke kan betale sig at arbejde, ja for mange menneskers vedkommende kan det slet ikke svare sig, da de så vil gå ned i rådighedsbeløb. Dertil kommer at vi snart skal være behjælpelige overfor alle folkeslag, ligemeget hvor de end kommer fra. På det punkt bliver der ikke sparet, det er ligesom politikerne ikke tør røre dette emne. Selv om at alle kan se at det er de danske skatteydere der afleverer utallige skattekroner til fremmede mennesker der kommer til landet fra den anden side af kloden. Det er ligesom vi Danskere skal redde hele verden, uanset om vi kan eller ej. Det er da fint at vi tager imod andre mennesker som lider nød, men det skal være under forudsætning af at de yder noget til gengæld, og ikke bare er krævende..

 

Lige nu på B.T. PLUS

Nyheder

Sådan blev jeg Johanne Schmidt-Nielsen

17/04 10 kr
Bil og camping

Bøderne i EU er eksploderet

12/04 10 kr
Slank

Bliv slank - uden at blive fattig

11/04 10 kr
Motion

Chris MacDonald: Når målet skal nås

07/04
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: