Joachim B. Olsen: En kontanthjælps- modtager skal ikke på ferie

Kontanthjælpen er for høj, og vi har slet ikke råd!

Sådan lyder det kontante svar på spørgsmålet om kontanthjælpens størrelse fra manden, som i den grad var med til at sætte den offentlige forsørgelse og fattigdomsdiskussionen til debat i 2012.

For Joachim B. Olsen, folketingsmedlem for Liberal Alliance, er overhovedet ikke i tvivl om, at det er alt for meget, at en enlig mor til fire børn får 23.000 kroner i støtte fra det offentlige om måneden efter skat, når man regner børnepenge, fripladser og boligydelser med.

- Vi har simpelthen ikke råd til det her. Vi er ikke så rige, at vi kan tillade os at have så høje ydelser, og det bliver vi nødt til at forholde os til, siger han.

Læs også: Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

Kontanthjælpsdiskussionen blussede op igen onsdag aften, da Tania Niebuhr i TV Avisen fortalte, hvordan det er at leve på kontanthjælp som enlig mor til fire børn mellem tre og 12 år.

Hun får 13.700 kroner om måneden i kontanthjælp og dertil kommer boligydelse, børnepenge og fripladser i institutioner. Ifølge hendes egne oplysninger får hun 23.000 kroner om måneden efter skat i støtte fra det offentlige om måneden.

Og det, mener den liberale politiker, er alt for meget.

FAKTA: Kontanthjælp: Så meget kan man få

Joachim B. Olsen understreger, at han ikke kender detaljerne i Tanias sag og ikke ved, hvorfor hun er uden arbejde, men han hæfter sig ved, at kontanthjælpen i Danmark er højere end i en række af de lande, vi normalt sammenligner os med.

- Vores ydelser ligger betydeligt højere end i andre nordiske lande, og det skaber en række incitamentsproblemer. Vi er et at de lande i verden, hvor flest mennesker er på offentlige ydelser, siger han.

En kontanthjælpsmodtager får simpelthen ikke nok ud af at tage et arbejde, mener Joachim B, men han synes også, at kontanthjælpen skaber problemer i forhold til de mennesker, der rent faktisk har et lavt-løns-job:

- Det er simpelthen at gøre grin med folk. Dem, der står op hver morgen og arbejder 37 timer om ugen i et job, der måske ikke er det sjovest, de får simpelthen for lidt ud af det, siger han.

Læs også: Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

I hans øjne er kontanthjælpen nemlig med til at presse mindstelønnen op, den er skyld i vores høje skattetryk, den fastholder folk på offentlig forsørgelse og forhindrer, at en lang række lavtlønsjob i at blive oprettet.

- Man kan godt have en holdning til, at kontanthjælpen skal have en vis størrelse, men man bliver altså også nødt til at forholde sig til, at det altså har nogle negative konsekvenser.

- Det er vel for pokker bedre, at folk arbejder for de penge, de får. Det ville være bedre for alle. Ikke mindst for de børn, der vokser op i de familier og ser en mor og far, der ikke går på arbejde.

Men han indrømmer, at det er en svær pædagogisk opgave at reformere kontanthjælpssystemet.

- Det er et meget følelsesladet emne, og det bliver tit udlagt som om, at man er et ondt menneske, som vil folk det dårligt, fordi man vil sætte nogle ydelser ned, men der vil tage noget fra nogen.

29-årige Tania Niebuhr fra Brøndby fik julehjælp, så hendes fire børn kunne få en lidt bedre jul, men også skoleferierne kan være et problem for familien. Hvis hendes kontanthjælpsydelse bliver sat ned frygter hun, at det går ud over den årlige ferie, som i år gik til Tyrkiet med to af børnene.

- Skal man på 'den årlige ferie', når man er på kontanthjælp? Nej, det mener jeg faktisk ikke, at man skal. Så skal man blive hjemme og søge arbejde i stedet for at tage til Tyrkiet.

Ifølge tal fra Finansministeriet har en enlig som Tania Niebuhr et rådighedsbeløb efter udgifter til bolig og før eventuel egenbetaling til daginstitution (Tania Niebuhr har dog friplads) på cirka 239.632 kroner årligt svarende til 19.969,33 kroner om måneden. Disse penge skal dække øvrige regninger, husholdning, tøj, fritidsaktiviteter med videre.

Afstemning

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ FACEBOOK

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

LM

Skrevet af Lone Munk, Fredag den 28. december 2012, 09:49

Hvad med de psykisk syge, der er ude af stand til at arbejde? De fastholdes også på en kontanthjælp.
Der findes altså mange andre end lige enlige forsørgere og folk der ikke gider arbejde, som er på kontanthjælp uden mulighed for at komme videre.
Hvor er regeringens hjælpende hånd til dem?
Det ser ud til at det nemmeste er at fokusere på enlige mødre.

Føj for en indstilling at have

Amatør politikere

Skrevet af Erik P, Fredag den 28. december 2012, 09:40

Sandheden er jo at Joachim B. Olsen og Liberal Alliance ikke har nogle politikseløsninger på at skaffe arbejdspladser i vores land, så i stedet for trækker de hele tiden enkelsager frem og skære alle over en kam og tramper på dem der lider under at vi mangler arbejdspladser i Danmark.

Det er bemærkelsesværdig at Hitler førte sammen politik overfor arbejdsløse og anderledet tænkende generalt, men Hitler havde jo heller ikken nogen ordenlig politik kun had til overs for bestemte samfundsgrupper.

Galt afmarcheret

Skrevet af Vibeke Henriksen, Fredag den 28. december 2012, 09:53

Liberal Alliance er det eneste parti i Folketinget, som har en konkret plan til at komme arbejdsløsheden til livs.
De andre partier latterliggør planen, selv om både Lars Løkke og Ole Sohn i den sidste tid har erkendt, at det er i den retning, som Liberal Alliance anviser, at Danmark skal reddes ud af krisen.
Regeringen med Magnus Heunicke i spidsen taler kun om at skaffe job, men har ingen konkrete planer til at opfylde ønsket. Ordskvalder!
Stigende skatter og svækket konkurrenceevne gør kun problemerne større.
Det er smagløst at bringe Hitler ind i denne sammenhæng.
Skal vi ikke høre om Stalins kommunistiske ideer?

Til Vibeke Henriksen!!

Skrevet af Marianne , Fredag den 28. december 2012, 10:09

Til Vibeke Henriksen!!

Du mener vel en konkret plan til at komme de arbejdsløse til livs??

Til livs eller til live?

Skrevet af Vibeke Henriksen, Fredag den 28. december 2012, 10:46

Kære Marianne!
Hvordan skabes der arbejdspladser? Ja, det vil mange sikkert gerne vide.
Hvis Frank Aaen og hans trosfæller skulle bestemme, ville de ansætte alle de de arbejdsløse i det offentlige og sende regningen ud til skatteydernem med det resultat, at de mest driftige i landet ville flytte til udlandet, og vi andre blive plyndret endnu mere, end vi er i forvejen, og vil vil hurtigt nå græske tilstande.

Liberal Alliances plan er, at firmaer får gode konkurrencemuligheder ved lavere skatter og afgifter, og derved opstår arbejdspladser helt af sig selv.

Vi kan ikke konkurrere med Kina og Indien, men hvis vi heller ikke kan konkurrere med Sverige og Tyskland, går det helt galt.
Lyt til Liberal Alliances konkrete planer, som er gennemregnet af uafhængige økonomer, så er det arbejdsløsheden og ikke de arbejdsløse, vi kommer til livs.

Forgyldte

Skrevet af Odin, Fredag den 28. december 2012, 09:25

Det er især kvinder der nyder godt af kontanthjælps systemet. De bliver knaldet gravide fordi de er for dovne og dumme til at arbejde og vupti så for de kæmpe høje ydelser og i hoved røv. Der var nok langt færre enlige mødre hvis det cirkus stoppede og det ikke automatisk udløste gave regn at være for dum og doven til andet end at sprede ben

Hovedrystende

Skrevet af Lone Munk, Fredag den 28. december 2012, 09:52

Odin, du er simpelthen for dum!

Der findes mange tusinde i det her land, der fastholdes på en kontanthjælp end lige enlige mødre.

Psykisk syge f.eks - mennesker der er så syge at de ikke kan arbejde, men som hænger fast i systemet uden en eneste mulighed for at komme videre.

Men dem mener du måske vi bare skal aflive?

Bliver lidt harm

Skrevet af Kurt, Fredag den 28. december 2012, 09:20

Nu har Joachim B. jo aldrig selv haft et arbejde. Tidligere levede han af sponsorer, i dag højt lønnet politikker (en form for kontanthjælp). Har han selv ret til ferie, hans form for løn er jo også betalt af os andre som betaler skat. Måske er kontanthjælpen med diverse tilskud for højt sat, men kan folk spare op til en ferie, så må de selvfølgelig gerne holde ferie. Polittikere som også kun snakker sig igennem tilværelsen, holder jo også ferie på deres opsparring af vores skattepenge.

Harmdirrende

Skrevet af Magnus Klein, Fredag den 28. december 2012, 09:30

Hvor ved du fra, at han aldrig har haft et arbejde?
Det er nemlig i uverensstemmelse med sandheden - for at sige det pænt.
Topatleter, der tjener Danmarks interesse i sportslig henseende, bliver støttet af Team Danmark, hvilket er den eneste understøttelse, Joachim har modtaget.
Resten af dit indlæg er også rent vrøvl.
Er det en form for kontanthjælp at blive lønnet som politiker? Fortæl mig, hvilket arbejde der ikke er det.
Bliv du bare harm, Kurt. Jeg bliver også harm, når jeg læser sådan noget sludder.

Luk nu kæften på den lamme stoder

Skrevet af Anders And, Fredag den 28. december 2012, 09:14

Han er en fed gris.

Eller Fedtmule

Skrevet af Rasmus Risk, Fredag den 28. december 2012, 09:43

Ved at kalde dig "Anders And" overvurderer du ikke din hjernekapacitet. Den svarer tilsyneladende til fjerkræets.

Ordet er frit

Skrevet af Magnus Klein, Fredag den 28. december 2012, 09:20

I et demokratisk samfund lukker man ikke munden på nogen.
Alle har ret til at ytre sig.
Selv du med dit store åndelige potentiale kommer til orde.
Jeg tror, at dit begavede indlæg vækker stor respekt.
Til lykke med formuleringsevnen!

Fordrej ikke sandheden

Skrevet af Magnus Klein, Fredag den 28. december 2012, 09:07

Det er forstemmende, at hver gang Joachim B. Olsen kommer med en udtalelse, farer en hob af uvidende mennesker til tasterne – ikke for at diskutere sagen; det formår de nemlig ikke – men for at angribe personen på et falsk grundlag.

Det er ikke sandt, at han aldrig har haft et arbejde.
Det er ikke sandt, at han har levet på understøttelse.
Det er ikke sandt, at han ikke har sat sig grundigt nok ind i sagerne.
Det er ikke sandt, at han er kold over for nødlidende.

Derimod er det sandt, at han har åbnet en vigtig debat om fattigdom, og om hvor stor hjælp der skal ydes til Fattig-Carina og Doven-Robert, og om hvorvidt det skal kunne betale sig at arbejde.

Det er i orden at være politisk uenig med Joachim, men udelukkende at gå efter manden afslører skribenternes uformåenhed.

Kæmpe forskelsbehandling

Skrevet af K. Bruun, Fredag den 28. december 2012, 08:56

Det kan godt være, at rigtig mange syntes at kontanthjælpen er for stor. MEN hvis man som jeg er 51 år, single og uden børn for man ikke for meget!!! Jeg har arbejdet siden jeg var 14 år og fra mit 20 år har jeg arbejdet som faglært. Men fra september 2011 har jeg været syg med en nedslidt ryg, og er fra december 2012 kommet på kontanthjælp pga, at jeg er landet uden for reglerne til at for forlænget sygedagpengen, da jeg er rendt ind i 11 måneders vendtetid på behandling og afklaring på et Tværfagligt behandlingscenter som ikke tolkes som lægelig behandling.
Så nu er jeg bevilget Ca. 10330 kr. i kontanthjælp FØR skat samt 501 Kr. i boligsikring, som nu skal dække mine udgifter som f.eks. husleje 3650 kr. ( 2vær.lejeleglighed) lys, transport t/behandlinger(er ikke syg nok til at få bevilget transport) fys.behandlinger hver uge, fagforening, medicin, samt selvfølgelig mad og andet.
Min sagsbehandler i fagforeningen FOA er en rigtig rigtig stor hjælp, til at hjælp mig med råd, hjælp og støtte, men der er desværre ikke mere jeg bevilges. Så som enlig single, er der ikke meget at gøre godt med!!!
Jeg havde aldrig forventet, at jeg skulle havne i dette. Da jeg havde et pragtfuldt arbejde, som jeg forventede at være i, til jeg blev 62 år.
Så NEJ, vi er ikke alle havnet i kontanthjælpen, af egen fri vilje og ikke alle er bevilget for meget!!!

FOR LILLE FORSKEL.

Skrevet af Carsten Snedsted, Fredag den 28. december 2012, 08:48

Om kontanthjælpen er for høj, passende eller for lille er ikke det væsentligste, set i et samfundsøkonomisk perspektiv. Det afgørende er forskellen på kontanthjælpen og den indkomst, man kan få i et lavtlønsjob.
Og det ser ud til, at denne forskel er for lille. Incitamentet til at søge arbejde er ikke stærkt nok. Forskellen på hjælp og løn kan mindskes enten ved at nedsætte ydelserne eller hæve mindstelønnen, og det sidste kan vores konkurrenceevne ikke holde til.
I Tanias tilfælde er det ikke kontanthjælpen, der bringer hendes indkomst op på 23.000 mdl. Det er de ydelser, der er forbundet med at have fire børn (boligstøtte, børnetilskud, børnefamilieydelse, børnebidrag osv).
Vist er det dyrt at have børn, men nogle af udgifterne kan man godt "familieplanlægge" sig ud af. Man kan godt leve et tåleligt liv med færre end fire børn.
Og hvis man nu ikke har råd til det, tror jeg også nok, at man kan overleve uden en årlig ferierejse til f.ex. Tyrkiet. Lovgivningen er blevet ændret således, at kontanthjælpsmodtagere har lov til ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet én gang årligt, svarende til en ferie. Men det er altså heller ikke alle, der er i arbejde, som har råd til en årlig udlandsrejse.

Kontanthjælpen skal tidsbegrænses

Skrevet af Søren Nielsen, Fredag den 28. december 2012, 08:39

Jeg synes, kontanthjælpen bør være tidsbegrænset lige som dagpengene. Det er ikke rimeligt, at samfundet skal være sikkerhedsnet gennem hele livet. På et tidspunkt må det stoppe, og så må det være offentlig bespisning og husvildebarakker eller familien, der tager over.
En anden ting, jeg ikke forstår, er, at kvinder, der kommer hertil fra fremmede lande uden nogensinde at have gået i skole eller været på arbejdsmarkedet skal have kontanthjælp. De har altid været husmødre, og så må de alene være ægtefællens ansvar.

Svinsk

Skrevet af Jan Pedersen., Fredag den 28. december 2012, 09:53

Jeg synes ikke du hører til her i mit land med den nazi udtalelse. Føj du er et klamt s...

Hvad med politikkernes

Skrevet af Lin, Fredag den 28. december 2012, 08:37

Hvis kontanthælpen er for høj er politikkernes, kongehusets, og direktørenes løn også alt alt for høj. skal der spares så spar der. Sæt pensionen og fratrædelsesgodtgørelsen ned hos politikkerne så de er på lige vilkår med alle os andre menige danskere.

kugler

Skrevet af Clausen, Fredag den 28. december 2012, 08:11

Skal samfundet betale nogle for at lege med kugler?

Tig eller bliv kriminel

Skrevet af Henrik, Fredag den 28. december 2012, 08:07

Hej synes slet ikke vil skal have kontanthjælp. Folk kan jo bare tigge på gaden eller blive kriminelle.

Kontanthjælp

Skrevet af Finn Z., Fredag den 28. december 2012, 08:03

Nu er det jo nok de få, som får så høj en kontanthjælp herhjemme, men FOR STOR ER DEN !!!

Der skal være penge til dagligdagen, men IKKE til offentlig betalt ferie i hverken Tyrkiet eller andre steder.
Så Tanja, se at få lært at sætte tæring efter næring, og det kan kun gå for langsomt .... !!!

Der skal heller ikke kunne ydes julehjælp under sådanne vilkår, men når man ikke vil undersøge folks privatøkonomi, og ej heller samkøre registrene hos diverse hjælpeorganisationer, så kan alle jo få julehjælp flere steder fra på én gang.
Dette er noget svineri af værste skuffe sådan bare at rage til sig på bekostning af værdigt trængende, men vi lever jo i et egoistisk samfund, så ingen er overrasket over nutidens grådighed.

At det så lige skal komme frem af Joakim Olsen, som gennem hele sin sportslige karriere, ligesom nu, har været på offentlig ydelse.-
Han skulle skamme sig, men han passer fint ind i samfundet på 'Borgen', hvor de fleste mere går op i sin egen karriere, end de går op i at få landet på fode igen.
Det er én stor forsamling PAMPERE alle sammen ...... desværre.

Folketingsmedlem med fire måneders ferie udtaler sig om ferieret

Skrevet af Elin Graversen, Fredag den 28. december 2012, 08:01

Joachim B Olsen, som har modtaget mange støttekroner af Team Danmark, mener at kontanthjælpsmodtagere ikke skal have ferie.
Men hvorfor skal folketingsmedlemmer have fire måneders ferie hver sommer? Som jeg ser det er der ingen i dette land, som får en højere timeløn end folketingsmedlemmerne.
Hvis Joachim satte sig for at arbejde på at der ikke var så mange sort-arbejdere i Danmark, så var der måske også job til flere, som nu er på kontanthjælp.

Sygt!

Skrevet af Jan Sørensen, Fredag den 28. december 2012, 07:13

HJERNEDØDT. at man kan tage på ferie i Tyrkiet for andres penge. Og uden NOGENSINDE at have ydet noget.
Det er nassere uden nogen som helst rygrad, og de pisser og skider bogstaveligt talt på dem, som har et job.
Og satme om de ikke brokker sig oveni?? FØJ
Men det stopper nok på et tidspunkt, for det kan ikke blive ved med at gå godt, det er simpel logik. Og når man får mere ved at ligge på sofaen og brokke sig, end ved at tage et lvatlønsjob, så er vanviddets grænse overskredet!!!

Samfundsnasserne!

Skrevet af Thomas H. Rasmussen, Fredag den 28. december 2012, 07:06

Jeg er så træt af alle disse samfundsnassere som i alt for mange år har kunnet ligge på sofaen og få høje sociale ydelser, boligsikring m.m. uden at skule yde noget for deres ydelser så de lavtlønnede såsom kasseassistenter, arbejdere mfl. må føle sig godt til grin når de hver dag går på arbejde. Vi har i dag 810.000 personer i den arbejdsdygtige alder på overførselsindkomster hvilket er helt uholdbart hvis vi skal overleve som velfærdssamfund! Samtidig vælter det ind med asylansøgere fordi regeringen har lempet opholdsreglerne!

Jeg går bestemt ind for at alle dem som virkelig er ramt af sygdom og har hjælp behov får den hjælp de skal have i et velfærdssamfund men alt for mange får alt for nemt offentlige ydelser uden at skulle yde noget til gengæld for ydelserne! Mange af de 250.000 førtidspensionister i den arbejdsdygtige alder mellem 18-65 år - hvoraf de fhv. fleste er indvandrere - har jo f.eks. rent faktisk også arbejde ved siden af og må tjene ca. 70.000 p.a. uden at der bliver rørt ved deres ydelse og mange af de titusindvis af kontanthjælpsmodtagere arbejder sort ved siden af - hvilket er almindelig kendt i det offentlige system. En enlig førtidspensionist får fra 01. januar 17.348 kr. om måneden og skal ikke betale 8% AM-bidrag som lønmodtagerne. Dertil får man også skattefri boligsikring m.m. Det kan en kassedame eller andre lavlønnede ikke konkurrere med og det er hamrende uretfærdigt. En enlig folkepensionist som har været over 40 år på arbejdsmarkedet får f.eks. til sammenligning kun ca. 11.800 pr. måned! Hvorfor er en førtidspension ikke tidsbegrænset så den løbende evalueres og tager højde for udviklingen på det medicinske område? Jeg ved fra tidligere erfaring at næsten alle indvandrere får førtidspension fordi de har en "traume" eller lignende eller gør sig umulige ved ikke at gide lære at tale dansk m.m. Det er squ da for nemt og vi har bare ikke råd til det! Hvorfor stilles der ikke nogle krav til mange af disse egoister og samfundsnassere som kan få ubegrænset førtidspension og kontanthjælp m.m.? Hvorfor stilles der kun krav til de mennesker som er på dagpenge og har vist deres gode hensigter? Og er en "ægte" flygtning en person fra f.eks. Somalia eller Afghanistan som har rejst flere tusinde km fra et kontinent til et andet for at søge hjælp? Jeg kalder dem fattigdomsflygtninge som bliver en økonomisk klods om benet for det danske samfund i mange år da de ikke kan klare sig i et moderne samfund!

Førtidspension

Skrevet af Erik P, Fredag den 28. december 2012, 09:32

Nu er jeg tilfældig førtidspensionist og jeg kan oplyse dig at jeg har mellem 12.000-13.000 kr pr månede og slet ikke det beløb på 17.348 kr som du har så ondt i røven over.

Hvor kommer de 17.000 kr fra ??

Skrevet af Madsen, Fredag den 28. december 2012, 14:31

Er enig med Erik :
Nu kender jeg tilfældigvis 2 på førtidspension. De får hver udbetalt ca 12200 kr (Efter skat), og skal derefter betale husleje, el, forsikringer, mad osv osv. Hvor er de 17.000 kr han har så ondt i røven over ???

ok.

Skrevet af Ole M., Fredag den 28. december 2012, 06:59

For en gang skyld holder jeg med JBO.ellers uenig,hjælpen er for HØJ.

Helt enig

Skrevet af Palle F, Fredag den 28. december 2012, 05:07

Kontant beløb skal være maks på 6000k mdr

palle f

Skrevet af katnrine, Fredag den 28. december 2012, 06:59

det vil siger jeg skulle have max 6000 kr om mdr. det vil siger at jeg skulle betalt min husleje, børnepenge til far og så medicin til min to sygdom og så buskort til tog for at kom til min undersøges for 6000 kr om mdr. der er ingen som kan det. jeg fik lidt over 9000 om mdr og jeg kan igen gang for det til at løb det rundt...

Sæt tæring efter næring!

Skrevet af Kc, Fredag den 28. december 2012, 07:26

Tænk efter hvad du kunne og burde undvære i dit liv for at
få dine penge til at slå til.....................

Det er nu engang sådan, at man ikke kan bruge flere penge end dem man har......................................

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08