Hullet i regeringens togfond vokser

Finansieringen af Togfonden skal finansieres gennem ekstra beskatning af Nordsøolien. Men hullet i finansieringen vokser, viser opgørelser fra regeringen.

Hullet i finansieringen af Togfonden er blevet større. Det viser nye opgørelser fra regeringen, skriver Jyllands-Posten.

De 28,5 milliarder kroner til finansieringen af Togfonden skal komme ind via en ekstra beskatning af Nordsøolien, men skatteminister Jonas Dahl (SF) blev før jul kaldt i hastesamråd i kølvandet på en økonomisk analyse fra regeringen, som spår faldende oliepriser og manglende skatteindtægter til Togfonden med et hul på tre milliarder kroner frem til 2035 til følge.

Nu viser regeringens nye opgørelser ifølge avisen, at der alene frem til 2020 er et hul på 2,48 milliarder kroner.

Ifølge regeringens tidligere beregninger skulle provenuet frem til 2020 blive 9,17 milliarder kroner. Men i de korrigerede beregninger bliver provenuet nu kun 6,59 milliarder kroner, hvilket svarer til et fald i Togfondens indtægter på 27 procent i de kommende år, skriver Jyllands-Posten.

»Det er en katastrofal udvikling bare frem til 2020, og vi risikerer, at der kommer til at mangle endnu mere fremover,« siger Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen (V).

Han frygter, at det vil gå ud over andre trafikinvesteringer, eller at der vil blive indført flere skatter og afgifter, så der bliver penge nok til både elektrificering af jernbanenettet, timedriftsmodellen og andre projekter, som Togfonden skal lægge økonomi til.

Det har ikke været muligt for avisen at få en kommentar fra skatteminister Jonas Dahl (SF).

SFs politiske ordfører og skatteordfører, Lisbeth Bech Poulsen (SF), slår fast, at eventuelt manglende oliemilliarder i Togfonden må findes andre steder:

»Det ligger i aftalen, at det kan være svært at forudse oliepriserne så langt ud i fremtiden. Men kommer der til at mangle penge, må vi finde pengene ud fra forskellige finanspolitiske dispositioner. Pengene skal findes på den ene eller den anden måde - og det har partierne bag finansieringen også forpligtet sig til«.

Skatteordfører for de Radikale, Nadeem Farooq (R), forstår godt bekymringen, siger han til Jyllands-Posten:

»Men jeg mener stadig, at det absolutte beløb er noget, som vi kan håndtere via vores finanspolitik. Vi har hele tiden vidst, at oliepriserne er behæftet med stor usikkerhed«.

Forligsparterne bag Togfonden - regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti - forhandler i øjeblikket om, hvordan de 28,5 milliarder kroner præcist skal bruges.