Kommuner kan være lammet i årevis på grund af borgmestre, der nægter at afgive magten, advarer eksperter. Et flertal i Folketinget er klar til at ændre loven.

Det er alt for nemt for landets bykonger at klamre sig til borgmesterkæderne, selv om de forsømmer deres hverv.

Flere valgforskere mener, at der i dag er et gabende hul i lovgivningen, som gør det til en særdeles træg og kompliceret proces at slippe af med en uhæderlig borgmester. Det skriver Berlingske.

Professor i statskundskab Kasper Møller Hansen fra Københavns Universitet påpeger, at nærdemokratiet i kommunerne kan være lammet i flere år, hvis en borgmester nægter at forlade sin post trods misbrugsproblemer, lange sygemeldinger og mistillid fra hele byrådssalen. Derfor mener han, at der er behov for at ændre reglerne inden kommunalvalget til næste år.

- På en måde er det at gøre grin med demokratiet, at vi har nogle borgmestre, der kan sidde så solidt i stolen, selv om de ikke har et politisk flertal eller et folkeligt mandat bag sig. Det kan ødelægge det kommunale selvstyre. Derfor tror jeg, at man bør lave en ordning, hvor f.eks. to tredjedele af byrådet kan udskifte borgmesteren. Vi står i dag i en situation, hvor folk skal have en dom, før de kan blive skubbet ud af politik, siger Kasper Møller Hansen.

Årsagen til den aktuelle debat skal findes i Fredericia, hvor et samlet byråd ønsker borgmester Thomas Banke (V) afsat, efter at det er kommet frem, at han har brugt kommunens kontokort til private indkøb. Samtidig har borgmesteren erkendt, at han er blevet afhængig af morfin, hvilket ifølge flere byrådsmedlemmer går ud over hans evne til at passe borgmesterhvervet.

- Selv om hele Fredericia Byråd mener, at borgmesteren bør trække sig, så vil han gerne have lov til at sidde indtil næste valg og trække sin gode hyre på 600.000-700.000 kroner. Han er den eneste fastansatte politiker i kommunen. Han er bindeleddet mellem politikere og administration, så han kan kortslutte hele det kommunale arbejde. Det er det samme som at have en direktør for en virksomhed, som hele bestyrelsen ikke kan samarbejde med, siger professor Kasper Møller Hansen.

Også professor og kommunalforsker Ulrik Kjær fra Syddansk Universitet mener, at der er »et hul i lovgivningen«. Han advarer samtidig mod at give kommunalbestyrelserne mulighed for at vælte borgmesteren af politiske årsager.

- Hvis der er en borgmester, som i den- grad mister overblikket over, hvordan forvaltningen skal fungere og gør noget forvaltningsmæssigt forkert og ulovligt, så bør man ikke gå og vente flere år på, at det har kørt igennem det traditionelle retsmaskineri. Det må meget gerne være byrådet, der råber op og siger: Vores borgmester drikker, men det skal helst ikke være byrådet, der skal undersøge, om borgmesteren drikker. Det bør en tilsynsmyndighed gøre, siger han.

Regeringen har nedsat et embedsmandsudvalg under ledelse af forvaltningsekspert Jens Peter Christensen, som i kølvandet på Peter Brixtofte-sagen i Farum skal »tydeliggøre« reglerne for afsættelse af borgmestre. Udvalget kommer først med sine anbefalinger til foråret og skeler givetvis til udviklingen i Norge, hvor både Oslo og Bergen kommuner har indført parlamentarisme, så bystyret reelt fungerer som en regering, og borgmesteren dermed også kan afsættes mellem valgene.

Allerede nu tegner der sig et flertal på Christiansborg, som ønsker at give de enkelte byråd mulighed for at afsætte en borgmester. SFs kommunalordfører, Lisbeth Bech Poulsen, forventer, at loven bliver ændret til næste år.

- En borgmester skal ikke være uafsættelig, og et kvalificeret flertal skal kunne afsætte en borgmester, hvis vedkommende opfører sig groft uansvarligt eller kriminelt, siger Lisbeth Bech Poulsen.

Også de Konservative og Dansk Folkeparti er klar til at lade et kvalificeret flertal fyre borgmesteren, hvis reglerne bliver overtrådt.

- Jeg synes, at det skal være muligt for et byråd at afsætte en borgmester. Der vil være situationer, hvor det ikke er godt for kommunens borgere, at borgmesteren på den måde kan klæbe sig til taburetten, siger DF-formand Kristian Thulesen Dahl.

Landets to største borgmesterpartier, Venstre og Socialdemokraterne, er mere skeptiske over for ændringer i loven. Men kommunalordfører Simon Kollerup (S) er klar til at flytte mere magt til byrådene.

- Der skal være en alvorlig anledning, men hvis der er det, synes jeg også, det er rimeligt, at man har mere præcise muligheder for at smide en borgmester på porten, siger han til Berlingske.

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) satser på et bredt flertal bag en revidering af loven.

- Jeg synes, at loven er uklar. Der skal være klare retningslinjer for, hvad man gør, hvis en borgmester groft misligholder det, han skal. Men det må ikke være sådan, at man begynder at true med et mistillidsvotum, fordi man bliver politisk uenige. Også en borgmester, som fejler, har krav på retssikkerhed, siger hun.