Transportminister Magnus Heunicke har tirsdag bedt Rejsekort A/S om at fremlægge løsninger for problemerne med kortet inden jul. Problemet med optankning kan være løst til februar, siger direktør.

Selv om rejsekortets brugere stadig er plaget af et væld af problemer, så er transportministeren kommet et skridt nærmere en omfattende løsning

Tirsdag holdt Magnus Heunicke (S) møde med Rejsekort A/S, trafikselskaberne bag systemet og transportordførerne fra de øvrige partier i Folketinget, og efter mødet er det en tilfreds transportminister, der træder frem.

»Vi fik en kæmpe stor bunke af problemer, og så bad jeg Rejsekortet og selskaberne bag om at gennemgå hver eneste af dem og vende tilbage inden jul med en oprydningsplan,« fortæller han.

Blandt de store punkter på listen er problemer med optankning og bøder for at glemme at checke ud. Tirsdagens møde bliver nok ikke det sidste i rækken.

»Der er behov for at blive ryddet op. Der er nogle helt åbenlyse problemer, som man altså godt kan gå ind og rydde op i. Det er alle partier enige om nu, og vi har givet Rejsekort A/S indtil jul til at komme med en oprydningsplan,« siger transportministeren.

Magnus Heunicke vil ikke sætte dato på, hvornår problemerne omkring optankning af kortet og de såkaldte »dummebøder« for at glemme at checke ud, skal være løst.

Men direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S regner dog med at kunne klare problemerne med optankning hurtigt efter nytår.

»Vi vil få ordnet det sådan, at man også nemt kan tanke op på nettet, og det vil ske senest til februar. Med hensyn til »dummebøder«, så går et hvert billetsystem jo ud på, at man skal betale inden turen. Der kan vi kigge på at gøre mere endnu for at hjælpe kunderne med at huske at checke ud,« siger han.

Kundeundersøgelser viser, at det tilfredsheden med rejsekortet er langt større i eksempelvis Nordjylland end i København. Bjørn Wahlsten har da også en klar målsætning for, hvordan den overordnede tilfredshed skal se ud på landsplan.

»Jeg vil være meget tilfreds, når 90 procent af kunderne erklærer, at de er meget tilfredse med rejsekortet. Der er mange ting at arbejde med og det positive er, at det grundlæggende fungerer godt,« siger han.