Thornings valg-kampagne er inspireret af 'Yes We Can'-bølgen fra USA.

500.000 vælgere vil opleve en kampagne med nærmest Obama-tilsnit, når valgkampen skydes i gang. Mens Løkke satser massivt på at nå vælgerne gennem annoncer, vil Helle Thorning-Schmidt bogstaveligt talt gå helt andre veje.

De socialdemokratiske kandidater og græsrødder vil stemme dørklokker hos en halv million vælgere i samtlige 92 opstillingskredse over hele landet.

- Vi tror på, at det er mest effektivt at gå ud og tale ansigt til ansigt med vælgerne, siger partisekretær Lars Midtiby (S).

Han er arkitekten bag partiets dør-til-dør kampagne og siger, at den er direkte inspireret af Barack Obamas ekstremt virkningsfulde 'Yes, we can'-strategi, der i 2008 mobiliserede millioner af unge amerikanere på kravet om forandring og sikrede ham en knusende valgsejr.


Og netop håbet om forandring efter ti års borgerligt styre i Danmark binder de to kampagner sammen.

- Vi ser tydeligt, at der er en begejstringskløft mellem rød og blå blok. De borgerlige mangler gløden, siger Lars Midtiby.

Hans påstand bekræftes måske af det faktum, at Socialdemokraterne allerede har modtaget 1.1 mio. kr. i private bidrag fra vælgerne i små donationer i størrelsen 50-200 kr.

Flest venner på Facebook

Socialdemokraterne har også sikret sig et afgørende forspring på nettet.

Helle Thorning-Schmidt har 104.388 venner på Facebook - Løkke kun ca. det halve, og sammen med dørtil-dør strategien giver det hendes kampagne et enormt vingefang.

Ifølge hendes rådgivere vil partiet rette en meget stor del af sit fokus på de 300.000 vælgere, der i meningsmålingerne giver udtryk for, at de er i tvivl om, hvilken blok de vil stemme på.

Man taler direkte om 'de blå mulige', som er tvivlere, der i 2007 stemte på Venstre eller Dansk Folkeparti.

Sådanne tvivlere er guld værd, hvis det lykkes at vinde dem, fordi deres stemme tæller dobbelt, sådan at forstå, at de indgår som et plus hos S og et minus hos V eller DF.

Ved valgene i 2001, 2005 og 2007 tabte S kampen om tvivlernes gunst i forholdet tre til én. Derfor var der aldrig spænding om udfaldet.

Nyrup, Lykketoft og Thorning-Schmidt tabte stort.

Billedet er vendt

Nu er billedet næsten vendt.

S har analyseret sig frem til, at tvivlerne lige nu kun hælder til blå blok i forholdet to til én. Samtidig er rød bloks forspring formentlig allerede så stort, at tvivlerne ikke er mange nok til at ændre valgets udfald.

Men det tør man naturligvis ikke stole på her i foråret 2001, hvor der kan være tre, fire eller fem måneder til valget.

Socialdemokraterne har forberedt sig godt. Helle Thorning-Schmidt har indgået en stærk alliance med Villy Søvndal. Deres sammenhold er blevet testet flere gange, men det består.

Fokusgrupper

Partiet har i længere tid også afprøvet sine budskaber på fokusgrupper.

Flere gange om ugen inviterer man sådanne små grupper af vælgere ind til små seancer, hvor man afprøver slogans og politiske udspil.

Indtil nu har man holdt flere hundrede af den slags møder.

På den måde fandt man ud af, at sloganet om 'de 12 minutter' var slidt ned, at man skulle stå fast på sit forsvar for efterlønnen. Og at man ville påføre Pia Kjærsgaard maksimal smerte ved at anklage hende for at ville forringe folkepensionen.

Selv om man naturligvis godt ved, at det ikke passer, idet hun alene har accepteret at hæve pensionsalderen.

Det samme gik S med til i 2006. Men sådan er politik.

Hvis det virker, bliver det brugt.