Hallo! Giv så Helle noget ros, Løkke

Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, bør rose statsministeren for at have fået den EU-rabat i hus, som Løkke selv ønskede. Det mener den socialdemokratiske EU-ordfører.

Det er »påfaldende«, så stille Lars Løkke Rasmussen (V) er blevet, siden statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) fredag forhandlede en dansk milliardrabat hjem under topmødet i Bruxelles. Det mener den socialdemokratiske EU-ordfører.

»Lars Løkke har ikke sagt noget som helst. Han bør vise bare en lille smule format og anerkende, at det er godt kæmpet hjem af statsministeren, og at det er godt for Danmark,« siger Jens Joel (S).

Fredag aften fik Thorning ros fra Venstre på ordførerniveau, da Lykke Friis (V) anerkendte, at Danmark nu skal betale en milliard kroner mindre om året til EUs fælles budget.

»Det skal regeringen naturligvis have ros for,« skrev EU-ordføreren i en pressemeddelelse.

Men det bør være formanden selv, der leverer de pæne ord, mener Jens Joel. For Lars Løkke har tidligere sagt, at der ville være »stor ros« fra hans side, hvis det lykkedes regeringen at få rabatten hjem.

»Venstre har haft meget travlt de seneste par dage med at snakke om, at vi gjorde for lidt på andre områder, for eksempel på infrastrukturen, hvor vi jo faktisk endte med en stigning i EU-budgettet. Jeg synes, man skal koncentrere sig om indholdet og det, Danmark rent faktisk har fået hjem, i stedet for partitaktik og meningsmålinger, siger Jens Joel.

Ved torsdagens og fredagens topmøde blev stats- og regerinscheferne enige om EUs budget for 2014-2020. Det landede på knap 1000 milliarder kroner og er dermed mindre end det forrige.

Det er positivt, at budgettet er reduceret, og Danmark har fået rabat, men »det hjælper jo ikke meget, hvis vi får en rabat på en milliard, men samtidigt går glip af store tilskud til for eksempel Femern-forbindelsen, havvindmølleparker eller forskningsprojekter«, lyder det fra Lykke Friis.

Men de to ting har ikke noget med hinanden at gøre, påpeger Jens Joel - »og det ved Lykke Friis også godt.«

»Det er noget pjat, at Venstre har mere travlt med at smide malurt i bægeret i stedet for at anerkende, at vi har fået et budget, som har skaffet os den rabat, vi har manglet i rigtig mange år,« siger han.

Bør Lars Løkke gå ud og rose Helle Thorning-Schmidt for, at hun fik få EU-rabatten hevet hjem? 

Deltag i debatten under artiklen
 

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Det er sandt

Skrevet af Mads, Lørdag den 16. februar 2013, 17:07

Vågn dog op. Ikke bare nuværende neoliberale regering, men alt lige fra SF til LA der bekender sig til nyliberalismen er ansvarlige for at ødelægge mennesket, verden og herunder miljøet.

http://www.youtube.com/watch?v=0iBdXH-ELY8

Ja

Skrevet af Mona, Lørdag den 16. februar 2013, 20:41

Game over for mennesket og verden hvis nuværende udvikling fortsætter.

Tillykke med det

Skrevet af bn, Onsdag den 13. februar 2013, 19:40

Med både EU rabat og når regeringen også får knaldet enlige mødre, invalide, pensionister og arbejdsløse som sociale bedragere bliver der råd til flere bankpakker og skattelettelser til de velhavende. Danmarks Radio, medier, aviser og venstres pressetjeneste laver alligevel ikke andet så skal i nok få i hus.

Ja men

Skrevet af Sonja Jensen, Onsdag den 13. februar 2013, 17:35

I denne uge har arbejdsløs franskmænd nægtet fattighjælp sat ild til sig selv og han omkom af dette. Med den politik som regeringen fører kunne det desværre ligeså godt være sket i Danmark.

Rettelse

Skrevet af Sonja Jensen, Onsdag den 13. februar 2013, 17:47

Franskmænd= franskmand

HAR i læst det her

Skrevet af Torben møller, Onsdag den 13. februar 2013, 06:56

Eksperter sår nu alvorlig tvivl om den økonomiske plan, Venstre har lagt for Danmarks fremtid. Venstre ønsker nulvækst i det offentlige forbrug, men vil ikke angive, hvor pengene til øget sundheds­behandling skal findes

Det er især løfterne om stigende udgifter til sundhedsvæsnet fra VKs 2020-plan, som i december atter blev gjort aktuel af Venstres finansordfører Peter Christensen, kombineret med Venstres nye politiske slagnummer fra partiets landsmøde om nul-vækst i det offentlige, der nu får røde milliarder frem på eksperternes lommeregnere.

Og nu fremgår det af et svar fra Finansministeriet, at Venstres økonomiske plan vil betyde, at ’antallet af ansatte på de øvrige områder i den offentlige sektor samlet set vil falde’, hvis man vil holde liv i sygehusvæksten.

Med andre ord antyder ministeriet kraftigt, at der er lagt op til fyringer og serviceforringelser, hvis ikke Venstre kan trylle en række milliarder op af lommen.

Vi er mange der tror på venstres plan.

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Onsdag den 13. februar 2013, 09:43

Da vi som bekendt har verdens højste offentlige udgifter , uden det er bedre end i mange andre lande, så er der stadig behov for nedskæringer i det offentlige. Da venstre forlanger nul vækst må der effektiveringer til og måske også brugerbetaling for visse ydelser. Dertil kommer en besparelse på hele kontanthjælpsområdet , med nye reformer . Og en begrænsning af indvandringen er også nødvendig , da fattigdoms flygtninge ofte aldrig kommer i arbejde. Vi skal og må have verdens højeste skattetryk ned, uanset om det gør ondt eller ej.

Husk man dør af højresvingsulykker

Skrevet af Rune holt, Onsdag den 13. februar 2013, 11:00

Men vi er lige å mange som godt ved hvem der bærer skylden for at det ser sådan ud som i dag og hvorfor man ikke gjore noget ved det i 2008. man skulle næsten tro at venstre valgte ikke at gøre noget for de vidste at så vil man jo skærer ned på vores allesammens velfærd, som jo er deres politk og når de endelig bruger nogle penge så bruges de dem forkert og ihvertfald ikke på meningsfuld aktivering det har vi jo set.

Aktivering nej tak.

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Onsdag den 13. februar 2013, 12:13

Hvad nytter aktivering , det giver kun konkurenseforvridning , når nogen får tilbudt ansatte med løntilskud, det er også nedværdigende . Det er virkelig synd at de bliver kaldt "dum i arbejde" men sådan er det. Også offentlige skal stoppe med at bruge aktivering , da det går ud over reelle stillinger.
Der er kun en måde at skaffe arbejde på, og det er at nedsætte industriens afgifter og skatter, få gang i boligrenovering , giv fradrag for forbedringer, og få hjælp af pensionskasserne til langsigtede investeringer , så som havnetunnel nye broer osv. Så ingen aktivering nej tak. Og hjælp ledige med at finde arbejde i Norge der har brug for dem, tilbyd kurser i Norsk sprog , send folk i grupper til Norge og vis dem mulighederne , giv midlertidige tilskud til rejseomkostninger osv.

De klasker sig på lårene af grin i EU

Skrevet af Svend O, Onsdag den 13. februar 2013, 00:10

Helle Dum pap fik godt nok 1 milliart i rabat, men så fjernede de 1,8 milliart i tilskud til Danmark!!!!

Så nu kalder de os die dumme dumme danen syd for grænsen, medens de klasker sig på lårene af grin.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet af Arne, Tirsdag den 12. februar 2013, 18:54

Brug statistikken i medierne
Du må frit gengive indhold fra dst.dk og statistikbanken.dk. Men husk at angive os som kilde.det gør jeg så her.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet af Aren, Tirsdag den 12. februar 2013, 18:49

Brug statistikken i medierne
Du må frit gengive indhold fra dst.dk og statistikbanken.dk. Men husk at angive os som kilde.det gør jeg så her.

Klogt at vente

Skrevet af John Olsen, Tirsdag den 12. februar 2013, 18:31

Det er nok klogt at lars Løkke lige venter med roserne, indtil det fulde omfang af omkostningerne viser sit fulde og med garanti hæslige ansigt. Lige nu er det ved at vise sig, at der er utrolig mange negative økonomiske omkostninger forbundet, med den milliard rabat Helle slæber hjem. Og lige nu i disse timer kommer der forurolige oplysninger om, at de lovede milliardtilskud fra EU til den danske del af Femeren forbindelsen, også hænger i en tynd tråd nu...

Men, vi får som sædvanligt intet at vide fra sandheds fronten, fra den Socialdemokratisk Radikalt ledet regering. Og i særdeleshed slet ikke, hvilket lokums aftaler nede i EU der er indgået, i forbindelse med, at Helle "tappert kæmpede" sig til medlems "rabat" på en milliard. Heldigvis har danmark nogle skrappe journalister der nok skal grave op og finde sandheden omkring lokums aftalerne.

Spændende er så bare at høre, hvilket "historier" der så trækkes ud af skufferne fra de højt betalte moderne hokus pokus drenge.

Ligeså spændende bliver det at høre, hvad regeringens talenter lover i bod og bedring til det danske folk.

Venstres

Skrevet af eva just, Tirsdag den 12. februar 2013, 17:18

Ja det bliver mere og mere synligt at Løkke Rasmussen og venstre kan man ikke stole på, det samme gæld Dansk folkeparti, socialdemokratiet og de radikale. Hvem søren KAN vi stemme på som ikke er medlem af enevælden på Christiansborg, efter valget er det jo stadig de samme der sidder der, det er jo blevet livsstillinger, det beviser jo at valgene IKKE ER DEMOKRATISKE, nu vil man så have digital afstemning, det betyder at vi overhovedet ikke kan regne med demokratiske valg. Det er min mening

Venstres

Skrevet af eva just, Tirsdag den 12. februar 2013, 17:18

Ja det bliver mere og mere synligt at Løkke Rasmussen og venstre kan man ikke stole på, det samme gæld Dansk folkeparti, socialdemokratiet og de radikale. Hvem søren KAN vi stemme på som ikke er medlem af enevælden på Christiansborg, efter valget er det jo stadig de samme der sidder der, det er jo blevet livsstillinger, det beviser jo at valgene IKKE ER DEMOKRATISKE, nu vil man så have digital afstemning, det betyder at vi overhovedet ikke kan regne med demokratiske valg. Det er min mening

Stol kun på dig selv

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Onsdag den 13. februar 2013, 09:48

Det er så morsomt at du skriver at venstre kan man ikke stole på. Kan man stole på nogen anden sig selv. Den nuværende regerings brudte valgløfter er hele verden vidne om.

nullerne tog fra,ja de tog fra.

Skrevet af Arne, Tirsdag den 12. februar 2013, 16:52

Jeg tør ikke at stemme på Venstre og ko for sidst de var ved magten lavet de Danmarks største underskud unden at rette ind selv krisen fra 70ene hvis man regner 5 år ud fra den gang også regner de 5 år ud fra 2008 så er/var underskudet 3 gange så slemt. til DA i kan godt lige udenlandske arbejdskraft hvad ? hvad med OS!!!det er ikke en tudekiks men i bliver ved med at tage andre ind hvor der godt kunne værer nogle flerer Dansker i blant.

Sychhhh !!! Lars sover

Skrevet af Anna, Tirsdag den 12. februar 2013, 08:54

Lars orker ikke at tale om en milliard, for hvad skal vi dog også med den - når Vestager får fat i pengene,,,ja, så bliver pengene
foræret til de fremmede.

Hvorfor dog det??

Skrevet af Olsen, Tirsdag den 12. februar 2013, 07:32

Jeg mindes ikke den siddende pseudoregering roste VK&O til trods for fuld beskæftigelse og andet positive sager.

Der er vel ikke så meget at rose, de kan godt være hun hentede den sølle mia, men det kostede Danmark meget mere.

Den bliver en festdag den dag landet slipper af med de klaphatte.

Lars Løkke er bundfald

Skrevet af Jens, Mandag den 11. februar 2013, 22:18

Har Lars Løkke og venstre gjort noget godt for Danmark?. Hjorten og Fadbamsen har været de dårligste finansministre i mands minde. De har kørt landet i sænk med boligboble og bankkrak til følge. De har siddet på deres flade i 10 år. Imens er konkurrenceevnen blevet elendig og den offentlige sektor vokset til den største nogensinde i danmarkshistorien. De indførte en masse kontroltyranni og bureaukrati, som gav mindelser om Stasi diktaturet i Østtyskland. Støjsenderen sagde at maksimalt 1000 ville miste dagpengene. De tog fejl igennem hele deres regeringsperiode og lyttede ikke til advarsler fra eksperter og økonomer. LL var en eklatant fiasko til klimatopmødet i København. De andre regeringsledere betragede ham som latterlig og uduelig. Vi var helt til grin!
Sverige, Norge og Tyskand har hverken haft boligboble eller bankkrak, fordi de har haft kompetente og dygtige politikere.
VKO har i sandhed været et mareridt for Danmark!

Historieforfalskning

Skrevet af Ole Petersen, Tirsdag den 12. februar 2013, 00:38

Danmarks tabte konkurrenceevne skyldes verdens højeste skattetryk og lønstigninger, der ikke baserede sig på tilsvarende produktivitetsstigninger.
Under hele VKO-regeringens tid stod S og SF i Folketingssalen og skreg på flere offentlige udgifter,så de kan vel næppe bebrejde VKO for skattetrykket.
Den ustyrede lønudvikling skyldes i stor udstrækning sosserne i fagbevægelsen, så også her burde SSF holde kaje.

Fundammentalisme? Realiteter, nej

Skrevet af K. Nielsen, Tirsdag den 12. februar 2013, 11:33

Ole Petersen: Et noget “fundamentalistisk forsvar“ for en VK regering, heldigvis er vi nogle der kan gennemskue dette. Det er negativt, at produktionen fra 2001 til 2010 kun er steget med ca. 6 pct. Det er langt under tidligere perioders stigning. I perioden fra 2001 til 2010 har der i Danmark kun været en gennemsnitlig årlig stigning i produktionen per indbygger på 0,3 pct., hvilket (med undtagelse af Italien) er langt under stigningen for andre gamle industrilande. Til sammenligning har Sverige i perioden 2001-2010 haft en gennemsnitlig stigning i produktion per indbygger på 1,5 pct. Danmark har altså haft et stort vækstproblem. Beskæftigelsen i industrien er faldet fra 422.000 personer i 2001 til 318.000 personer i 2010. Den borgerlige regering har tilsyneladende forsømt erhvervslivet. Der har aldrig været formuleret en egentlig politik, som kunne forbedre forholdene for erhvervsvirksomhederne. Fra mange sider klages der over en kraftig stigning i regelbyrden, som har gjort livet sværere for erhvervsvirksomhederne. Regeringen burde have grebet ind med foranstaltninger, der bremsede udlånsstigningen i pengeinstitutterne, og/eller som holdt ejendomspriserne nede. Det burde i hvert fald fra 2005 have stået klart, at situationen blandt de danske pengeinstitutter var uholdbar med vækstrater på over 50 pct. i udlånene for visse pengeinstitutter. Det burde også have stået klart, at det kunne blive risikabelt, at danske pengeinstitutter hentede en stor del af deres finansiering fra de udenlandske markeder. Det er blevet hævdet, at der ikke var advarsler mod udviklingen på boligmarkedet. Det er ikke korrekt. Flere rapporter fra blandt andet OECD og Bank for International Settlements advarede mod boligbobler. Det burde også have skærpet opmærksomheden, at det fra 2005 har været fast samtaleemne ved de fleste (eller alle?) danske middagsborde, om der var en boligboble. Der var altså i befolkningen en udbredt skepsis over for, om udviklingen var holdbar. Det er spørgsmålet, om VK regeringen gennem sin økonomiske politik har levet op til sit værdigrundlag. Ved den stærke prioritering af et højt privatforbrug er hensynet til de kommende generationer blevet sat til side. Det kan også konstateres, at der gennem de sidste ti år er sket en stor stigning i den andel af indkomsten, der går til den offentlige sektor. Regeringen har heller ikke realiseret de planer om valgfrihed med hensyn til pensionsopsparing, der indgik i valgprogrammet fra 2001.

Vissevasse

Skrevet af Helle Lund, Tirsdag den 12. februar 2013, 19:34

@K. Nielsen. Dine produktionsværdimålinger henover krisen viser jo INTET om årsagen til Danmarks krise - den viser bare, det vi allerede allesammen ved, nemlig at Danmark blev hårdere ramt af finanskrisen (ikke den efterfølgende gældskrise, der hovedsagligt er et sydeuropæisk fænomen)end de fleste andre europæiske lande. Her bærer Anders Fogh et tonstungt ansvar, fordi han frejdigt overhørte alle advarsler og f.eks. erfaringer fra den Hollandske boom-n-bust økonomi. Det er imidlertid ikke et argument for at forfølge en S-SF økonomiske politik. Må jeg minde om, at Corydons, der jo var talmanden bag Fair Løsning, iflg. egen senere indrømmelse, havde et hul i planen på 30 mia kr. S-SF ville sælge befolkningen en politik, der slet ikke hang sammen. Kun fordi De Radikale har vredet armen rundt på S-SF står vi ikke i yderligere l-o-r-t. Vejen frem er flere arbejdspladser ved at forbedre vilkårene for at drive erhvervsvirksomhed - det er ikke en S-SF kasernestat, hvor borgerne er fra barnsben er reducerede til skatteslaver.
PS: Og lad nu være med altid at sammenligne med Sverige. Sverige blev ikke ramt så hårdt af finanskrisen, fordi de havde haft deres helt egen bankkrise i 90'erne - det har INTET med politikken i 00'erne at gøre. I øvrigt går det desværre stærkt nedaf for Svensk økonomi lige nu - regeringen nedjusterer BNP-vækstforventningerne hvert kvartal og industrien afskediger.

Hvor er det dog rigtigt

Skrevet af Lars Mortensen, Mandag den 11. februar 2013, 23:57

Jens: Hvor har du ret, TAK (:

Ryd forsiden!

Skrevet af Jeanette Hansen, Mandag den 11. februar 2013, 22:10

Er der ikke noget helt galt med Helles image, hvis alle landets aviser ryder forsiderne, fordi hun har udført et basalt stykke politisk arbejde - som i dette tilfælde at forhandle EU-bidraget? Sensation!! - læs alt om det! Helle har taget en pause fra skattefidlerierne og rent faktisk arbejdet et par uger - hurra hurra!

Ryd forsiden!

Skrevet af Jeanette Hansen, Mandag den 11. februar 2013, 22:10

Er der ikke noget helt galt med Helles image, hvis alle landets aviser ryder forsiderne, fordi hun har udført et basalt stykke politisk arbejde - som i dette tilfælde at forhandle EU-bidraget? Sensation!! - læs alt om det! Helle har taget en pause fra skattefidlerierne og rent faktisk arbejdet et par uger - hurra hurra!

Skuespil

Skrevet af Nanna, Mandag den 11. februar 2013, 21:12

Hvis Helle havde fået os ud af EU - så fortjente hun megen ROS.

UTIDIGT og USOLIDARISK

Skrevet af Niels Frandsen, Mandag den 11. februar 2013, 19:10

Isoleret set, så 'ja' - cadeau til Helle for at hente pengene, som skulle have været gjort for længst. MEN at true med et veto på tidspunktet for EU's største krise er jo lidt som at kidnappe kaptajnen på Titanic for at få 10% rabat på ens billet - totalt uansvarligt og tilmed usolidarisk overfor den sydlige halvdel af EU, hvor arbejdsløsheden er 5 - 7 gange så stor som i Danmark. Godt at der andre lande - primært Tyskland - der kan se det lidt større perspektiv og rent faktisk påtager sig et europæisk ansvar.

Vi betaler jo selv regningen...

Skrevet af Helle, Mandag den 11. februar 2013, 18:55

Ja, vi får rabat på 1 milliard, og de danske landmænd mister samtidig langt mere i EU-støtte. Desuden havde jeg syntes det var noget mere fantastisk, hvis det betød vi nu havde 1 milliard ekstra at gøre godt med, men den er jo brugt længe før aftalen var i hus!

Undersøg dog tingene

Skrevet af K.Nielsen, Mandag den 11. februar 2013, 20:28

Helle: Jeg vil råde dig til at sætte dig dybere ind i tingene, for din sammenregning er ikke konsolideret, men bygger kun på en “populistisk alle kan forstå udregning“. Virkeligheden er mere nuanceret. Danmark betalte sidste år omkring 18 milliarder kroner i kontingent til EU-kassen. Danmark får nu en rabat på indbetalingerne til EU-kassen. Dels fratrækkes der nu hvert år 955 millioner kroner, når Danmarks EU-kontingent regnes ud. Og derudover skal Danmark betale yderligere 53 millioner kroner mindre for øvrige EU-landes rabatter, fordi de sænkes. Det betyder i alt en dansk EU-rabat på 1.008 millioner kroner. Altså godt en milliard. EU-landene vil i de kommende år også rent faktisk vil bruge 3,3 procent færre penge på EU-budgettet, ja, så vil det for Danmarks vedkommende betyde yderligere en årlig besparelse på 540 millioner kroner. Altså yderligere godt en halv milliard kroner mindre, som Danmark skal betale til EU-kassen hvert år. Af de 60 milliarder der skal reduceres om året på landsbrugsstøtten, vil danske landmænd miste omkring 1,4 milliarder kroner. Regnet ud på bagsiden af en kuvert er det selvfølgelig 1,4 milliarder kroner mindre, som kommer tilbage til Danmark i form af EU-tilskud. Men langt de fleste af de penge, som man tager fra Europas landmænd, flyttes over til andre EU-projekter i stedet.Men det er helt klart, at tabet på 1,4 milliarder kroner, som de danske landmænd står til at miste, aldrig vil blive et tab på 1,4 milliarder kroner for Danmark. Spørgsmålet er bare, hvor mange af de penge der kan hentes tilbage til Danmark i form af andre tilskud fra EU-kassen. Men den anden halvdel af de penge, man tager fra Europas landmænd, skal gå til EU-projekter, som Danmark får del i. Det er for eksempel flere penge til forskning og innovation. Flere penge til uddannelse. Det er et område, hvor det nye EU-budget øger midlerne med 34 procent. Altså forholdsmæssigt en kraftig stigning.
Desuden har det i mange år været aftalt mellem landbruget og folketinget, at landsbrugsstøtten skulle reduceres.