Den københavnske overborgmester, Frank Jensen, mener, at det vil gavne både danskere og svenskere, hvis Skåne markedsføres som en del af Storkøbenhavn.

Selv om Skåne har været svensk siden 1658, kigger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), sultent mod øst. Han vil gerne bruge det tidligere danske område i markedsføringen af København, fordi det i overborgmesterens øjne vil gavne både hovedstaden og Skåne.

Inden man forestiller sig nye blodige krige mellem Danmark og Sverige og for sit indre øje ser Gøngehøvdingen drage i kamp, er det vigtigt at understrege, at det ikke handler om at gøre Skåne dansk.

Frank Jensens idé handler om at markedsføre Skåne som en del af Storkøbenhavn, skriver den engelske avis The Guardian.

»Størrelsen betyder noget. København er en lille hovedstad, men kendt internationalt. Som Storkøbenhavn kan vi tilbyde noget specielt, og det handler om at skabe noget, som hele området kan få glæde af,« siger Frank Jensen til avisen.

Går overborgmesterens drøm i opfyldelse, får Storkøbenhavn 3,8 millioner borgere, og området vil kunne byde på hele 11 universiteter.

Sidste år blev der fra svensk side udtrykt skepsis, da debatten handlede om at satse mere på København i den fælles markedsføring.

Malmø-borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh gjorde det klart, at det er problematisk at blive markedsført under et navn, der betegner et andet lands hovedstad.

Debatten blussede op i forbindelse med, at man lod navnet Copenhagen Malmö Region afløse Øresundsregionen på en fælles messestand. Fra dansk side har man flere gange givet udtryk for, at navnet Malmö bør sløjfes i den markedsføring, og så skal der udelukkende satses på Copenhagen.

»I den aktuelle situation er vi ikke indstillet på at droppe Malmö. Jeg tror, vi vil tabe investeringer til vores region, hvis vi helt og holdent markedsfører os under dansk flag. Jeg tror, det ville skabe problemer på den svenske side,« sagde Katrin Stjernfeldt Jammeh til News Øresund sidste år.