Ny forskning viser, at regeringens omstridte reklameafgift kan vise sig slet ikke at forbedre miljøet.

Det er langt fra sikkert, at det får en positiv effekt på miljøet, når regeringens omstridte reklameafgift træder i kraft næste år. Sådan lyder konklusionen i et nyt studie fra Aalborg Universitet, skriver Børsen.

Forskere fra universitetet har analyseret den hidtidige forskning på området. Og her er der intet, der entydigt viser, at tryksager forurener mere end elektroniske reklamer, skriver avisen.

Det skyldes ifølge forskerne, at afgiften rigtig nok vil reducere de husstandsomdelte reklamer, men at det vil føre til flere elektroniske og dermed strømforbrugende reklamer. Og det forbehold er for eksempel ikke taget med i forskning, som udråber papirreklamerne som de største miljøsyndere.

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) slog så sent som i september fast, at formålet med afgiften er at reducere forbruget af husstandsomdelte reklametryksager til gavn for miljøet.

Forbrugerordfører for Venstre Jan E. Jørgensen (V) mener imidlertid, at afgiften vil skade mere, end den gavner.

»Vi har helt fra start af sagt, at miljøargumentet var papirtyndt, men den nye forskning viser jo endnu tydeligere end hidtil, at det her er et spørgsmål om socialistisk ideologi og en måde at kradse flere penge ud af erhvervslivet,« siger han til Børsen.