Formanden for Skole og Forældre bryder sig på ingen måde om regeringens forslag om fjernundervisning i folkeskolen. Det vil ødelægge den vigtige relation mellem elever og lærere.

Fjerundervisning i folkeskolen vil ikke være nogen god løsning på lærermangel i udkantsområderne.

Sådan lyder den klare udmelding fra Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, efter regeringen i Jyllands-Posten toner frem med et forslag om en forsøgsordning, hvor de folkeskoler, der har svært ved at tiltrække lærere med de rette kompetencer, vil kunne benytte sig af fjernundervisning.

»Det lyder som en kreativ løsning - sagt med et smil. For det er på ingen måde den undervisning, vi ønsker for vores børn. Det vigtige for børnene er at være sammen med deres lærere og klassekammerater, sådan at der er en relation i undervisningen. Den relation til læreren er så vigtig for barnets læring, og den får man ikke, hvis læreren sidder på en skærm langt væk fra elevernes hverdag,« siger Mette With Hagensen til Berlingske Nyhedsbureau.

Flere steder i landet er der udsigt til mangel på lærere i en række fag. Ledigheden blandt lærere er i dag på 1,3 procent, og desuden har optaget på læreruddannelsen været faldende.

Derfor mener børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), at fjernundervisning kan være med til at styrke kvaliteten på skoler i yderområder, hvor det ikke kan lade sig gøre at rekruttere uddannede lærere i alle fag.

Mette With Hagensen mener, at man i stedet bør forsøge at lokke lærerne til yderområderne.

»Der må være metoder, som kan være med til at motivere lærerne til at flytte til Vestjylland eksempelvis. Man ser allerede lignende tiltag i forhold til at få læger til at flytte vest på, og så må man se på, om der ikke også er incitamenter til at få lærere til at tage samme tur,« siger Mette With Hagensen.

Fjernundervisning bruges allerede flere steder i udlandet, hvor det fungerer blandt andet i USA og Australien. Men der er altså meget langt mellem Danmark og Australien på flere måder, påpeger Mette With Hagensen:

»Det fungerer i udlandet, fordi der ikke er andre løsninger. Vi kender radioskoler fra Australien, som jo er væsentligt større i Danmark, og her er det også kun en nødløsning. Vi er ikke et land, hvor vi skal have fjernundervisning. Vi er simpelthen for små til ikke at kunne finde en god løsning for børnene.«