Folketingets dyre spørge-Jørgen: Hans spørgsmål har kostet over to millioner

Hvorfor dit og hvorfor dat? Dansk Folkepartis integrationsordfører er leveringsdygtig i spørgsmål til ministre om stort set hvad som helst. Det sidste år har han haft ministre i samråd og stillet folketingsspørgsmål om alt fra juletræer til jødiske flag og mavedans på Lalandia.

I alt har han siden 15. oktober sidste år stillet 603 spørgsmål i Folketinget til en samlet pris for skatteyderne på 2.341.500 kr. ifølge Justitsministeriets beregninger - tallet er ifølge ministeriet et minimumskøn. Martin Henriksen har stillet 70 samrådsspørgsmål, hvor ministre må møde personligt op, til 15.000 kr. stykket, 492 udvalgsspørgsmål til 2.500 kr. hver og 41 såkaldte paragraf 20-spørgsmål, som kræver arbejde for 1.500 kr.

De indkaldelser af ministre i samråd forarger især formanden for Folketingets integrationsudvalg, socialdemokraten Trine Bramsen:

- Ofte møder han mutters alene op til samråd, hvoraf mange er unødvendige. Der har været en voldsom stigning i samråd på området, hvor han står for de fleste. Når nu spørgsmålene koster skatteyderne så meget, så synes jeg, man skal tænke sig om, før man bruger ministrenes tid. Nu kommer jeg fra en privat virksomhed, hvor vi ikke bare holdt møder for at holde møder. Det kunne vi lære af på Christiansborg, siger hun.

Afstemning

LÆS OGSÅ: Kulturminister kaldt i samråd over juletræs-udtalelse

LÆS OGSÅ: Skatteaftale åbner Folketinget med timelang debat

Fem ministre i samråd

Hun fremhæver et samråd 8. oktober som et skrækeksempel - her havde Martin Henriksen indkaldt fem ministre til samme samråd om udlændinge, som opholdt sig i Danmark ulovligt - og da alle havde et følge med af embedsmænd måtte man bruge folketingssalen.

At ikke alle ministre svarer langt, viser et spørgsmål fra 26. januar til socialminister Karen Hækkerup, hvor han spørger, om hun vil kræve en undskyldning af Dansk Folkehjælp for at vise mavedans juleaften på Lalandia. Hun svarer ’Nej’.

Martin Henriksen svarer, at regeringen bare kan kalde Dansk Folkeparti ind til forhandlinger, hvis den vil undgå hans spørgsmål.

- Nu har udlændingeområdet afgørende betydning for Dansk Folkeparti. Og hvis de vil spare pengene. så kunne de bare kalde os ind til forhandlinger på området, siger han.

Er det i orden, at Martin Henriksen på et år har stillet spørgsmål i Folketinget til en værdi af over 2 mio. kroner?

DELTAG I DEBATTEN HERUNDER

Læs også:

Din kommentar

Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

demokrati

Skrevet af arne knudsen, Lørdag den 15. december 2012, 14:01

uanset parti,så er personen valgt,og har dermed retten til at stille vilke spörgsmål han nu vil!!
Så der er vel ikke större fejl på ham;men hvordan ser det ud med dem som har stemt på ham?
Hvem vil väre med til at lave en FBsite med uddelning af det gule kort til vore politikere? 2 gule kort kan passere,ved det tredje,så er det ud af klappen!!!! feks. når en politiker har fået OVER 20.000 gule kort i förste omgang,og pådrager sig flere,så har vi/os en mulighed for at afskedige en ansat! for det er faktisk os som er arbejdsgiver.
jeg kan nås på dagenstips@gmail.com

Smålige, dobbeltmoralske og …

Skrevet af Martin Madsen, Lørdag den 15. december 2012, 00:36

Df er en flok uvidende plattenslagere, dobbeltmoralske så det batter.
Efter at Uffe Elbæk er blevet presset ud af Kulturministeriet på baggrund af mediernes hidsige og proportionsforladte hysteri har han valgt at tage orlov i januar måned. Alligevel er Pia Kjærsgaard ude med riven i et anfald af forargelse.
Ifølge en løbende opdateret opgørelse har hun p.t. pjækket (undskyld, været fraværende) fra en lang række afstemninger i Folketinget. Kjærsgaards fraværsprocent er imidlertid på intet mindre end 99,35 ...
Det er da også tankevækkende, at af de fem folketingsmedlemmer på top 15 med den højeste fraværsprocent under afstemninger, er der én fra Venstre (Lars Løkke Rasmussen) og fire fra Dansk Folkeparti (Pia Kjærsgaard, Kristian Thulesen-Dahl, Peter Skaarup og Søren Espersen) …
Spørgsmålet er vel så - for at følge Kjærsgaards underforståede logik - om der bør tilbagebetales noget af den pæne folketingshyre for denne skjulte 'orlovs-kultur', der florerer så uhæmmet i Dansk Folkeparti?
Nej, det er selvfølgelig pjat. Jeg ved godt, at afstemningerne er clearet gennem aftaler, uanset om man fysisk er til stede eller ej, hvorfor det dybest set er irrelevant. Pointen er, at dét er Kjærsgaards forargelse over Elbæk også - pjat. Og tilmed dobbeltmoralsk.

Martin Madsen, 00:36

Skrevet af Philip, Lørdag den 15. december 2012, 12:33

Egentligt så tror jeg faktisk at der er så meget stikken knive i ryggen på hinanden og pladder og morads og en masse spild snak og ting i folketinget at almindelige mennesker vil tro de er blevet sindsyge hvis de begyndte at arbejde der som ganske almindelige normalt tænkende individer.
Men det er jo der som på så mange andre steder at folk lever sig ind i den kultur der er på deres arbejdsplads og med tiden tror og mener at det er helt normalt.
På samme måde som hvis en eller anden bliver indlagt på en psyk afdeling vil føle og tro at de alle er normale indtil den dag oprinder og de ser lyset og ser at komme ud i en fart for ikke at blive lige så gak som de andre.

Han giver jo selv svaret

Skrevet af Philip, Fredag den 14. december 2012, 12:39

"Martin Henriksen svarer, at regeringen bare kan kalde Dansk Folkeparti ind til forhandlinger, hvis den vil undgå hans spørgsmål "

Med andre ord så er det udelukkende ren chikane af folketinget fra hans side

Sig mig

Skrevet af Michael pedersen, Torsdag den 13. december 2012, 12:06

har jeg forstået det rigtigt, MH vil stoppe med at stille spørgsmål, hvis han bliver kaldt til forhandlinger?
sygt nok.
hvis man så ligger Pia K. Historie med mandens lille bijob, så virker det som om at glorien er gledet helt ned om røven, Ha ha det er jo latterligt.

BLA BLA BLA

Skrevet af KK, Torsdag den 13. december 2012, 10:41

Det er bare spild af tid at høre på en DF'ER...

Nå...

Skrevet af L.P., Fredag den 14. december 2012, 02:13

-Ja, men så lyt dog til alle de forførende Løgne inde i det røde A-fuck-cirkus!!!!
Det bliver man så dejlig "klog" af, så det må da være noget for dig??!

Nej, Helle og S kan ikke lide spørgsmål fra andre...

Skrevet af L. Johansen, Onsdag den 12. december 2012, 20:35

Selvfølgelig kan S og Helle ikke tåle spørgsmål!!!

Det er da bevist igen og igen i DERES regeringstid!

Da nuværende regering/støtteparti var i oppositionen - var der INGEN GRÆNSER FOR SPØRGELYSTEN fra dem af!

Som du spørger, får du svar... bare ikke altid i dansk politik

Skrevet af Claus Jansson, Onsdag den 12. december 2012, 15:33

Det er prisværdigt at folk bliver ved med at spørge, når svarerne aldrig indeholder et reelt svar på det der bliver spurgt ind til.

Jeg må efter 9 måneders aktiv deltagelse i debatten omkring reformen af førtidspension og fleksjob konkludere, at der er langt imellem et reelt svar på et rejst spørgsmål.

Om dette så skyldes, at jeg selv blandt mange andre er så urimelig dårlig til dansk, at det ganske enkelt ikke giver nogen mening at læse, hvad vi formulerer at konkrete spørgsmål - så budskabet går tabt... eller om fejlen ligger hos modtageren, som så er for dårlig til enten at forstå og/eller formulere et svar... ja det må jeg så lade op til andre at afgøre.

Men en ting er sikkert: jeg ønsker mig kun en julegave og det er at "Som du spørger, får du svar" bliver til en realitet også indenfor danske politik.

Spar penge og svar på spørgsmål

Skrevet af Anne, Onsdag den 12. december 2012, 15:08

Der bliver brugt mange penge på at de røde ikke gider svare - de kan kun sige: I morgen kommer der en god aftale og alle bliver glade,,, og vi skal bare arbejde 12 min. mere, så går det hele fint,,, og ingen kommentarer,,, og jeg har ikke noget udestående med skattevæsenet o.s.v. o.s.v.
Svar nu på spørgsmålene kort og præcist (hvor svært kan det være????).
Hvis ingen spørger, så bliver alt jo ved det gamle.
GODT vi har DF.

Hvorfor DF?

Skrevet af Maria Larsen, Onsdag den 12. december 2012, 14:00

“Spørge Jørgen“ skulle hellere forklare hvorfor DF solgte en halvering af dagpengeperioden, samt forringelse af efterlønnen, for et skur og tre tykke toldere. Nu er både skuret og tolderne væk?

min kommentar

Skrevet af makrellen, Onsdag den 12. december 2012, 06:01

Nu er det jo sådan at når der bliver stillet et spørgsmål, er svaret at det er ikke mit resort område. Det er derfor nødvendigt at indkalde en ny til at svare. Så hvad klager de sosser sig over, de kan jo bare svare på spørgsmållet.

Bed ministrene svare i stedet for at "tale rundt om spørgsmål"!!

Skrevet af Anita, Tirsdag den 11. december 2012, 23:36

Efter reformforslaget L53, Fleksjob og førtidspension blev fremsat i hast - med meget stor risiko for lovsjusk m.m., har 70.000 fleksjobbere oplevet, at Mette Frederiksen, stort set aldrig, giver et "rigtig" svar på spørgsmål. Trods det, hun får stillet samme spørgsmål 10 gange, svarer hun "rundt om - og uden om spørgsmålene". Det ville klæde politikkerne at svare - Så måske de selv kunne betale, hvad det koster, hvis man er nødt til at spørge flere gange - eller indkalde til samråd, pga. manglende svar. At beskære muligheden for at spørge, det vil skade demokratiet.

Et demokrati kan altid misbruges

Skrevet af Jan, Onsdag den 12. december 2012, 05:52

Jeg er enig med 'Anita' i, at problemet langt hen ad vejen skyldes, at politikere og ikke mindst ministre, taler udenom en problematik. Det nødvendiggør muligheden for at kunne stille spørgsmål i et forsøg på 'trække' noget mere reelle svar ud af ministrene.
Naturligvis kan det misbruges af nogle få personer, der mangler en naturlig sans for at indse, hvordan og hvor meget systemet kan bruges - og Martin Henriksen tilhører tydeligvis disse. At han har denne adfærd må dog aldrig medføre, at der indføres begrænsninger i de demokratiske muligheder for kunne at stille spørgsmål.

der er en grund til alt......

Skrevet af P.P., Tirsdag den 11. december 2012, 23:34

Ja,- men hvis den ugennemsigtige ,såkaldte regering kunne ,- eller rettere ville spille med blot flere åbne kort, i stedet for at affærdige folk, eller blot sige: "Det har jeg ingen kommentarer til", som vi jo så ofte har hørt,- og så skynder man sig væk,- var det vel heller ikke så nødvendigt at skulle stille så mange spørgsmål,- og det er nu ikke kun DF, der ser sig nødsaget til dette!
For tænk om man blev afsløret!

Et nødvendig tværn mod regeringen

Skrevet af Carina, Tirsdag den 11. december 2012, 21:21

En af de få muligheder, man har for at øve indflydelse og skaffe en sag tilstrækkeligt oplyst, er ved at stille spørgsmål til ministeren.

Det siger noget om denne regerings arrogance, at man nu vil beskære den mulighed.

Beløbet, tja, det er ikke meget mere end en tiendedel af, hvad Uffe Elbæks tåbelige gøglerskole har kostet skatteborgerne.

Dyr og latterlig jagt på regeringen

Skrevet af kaj christensen, Tirsdag den 11. december 2012, 21:07

Det er den rene galskab, repræsentanten for Liste 0 fremturer med. 2.341.500 kroner af skatteborgernes penge har spildt på spørgsmål om dit og dat i Folketinget.

Martin Henriksen optræder latterligt i sin jagt på regeringen. Det er hans egen sag, men hvorfor skal det koste samfundet så mange penge?
Tænk på hvad der kunne købes af gode ting her i juletiden for de 2.341.500 kroner. F. eks. til børn i fattige familier.

Ja, tænk engang ...

Skrevet af Annalise, Tirsdag den 11. december 2012, 22:10

.... hvor meget god tid og mange gode kroner der spildes på, at ministre og ordførere i regeringspartierne ikke har vilje til at besvare spørgsmål på en ordentlig måde, med konkrete svar. Tænk hvor få spørgsmål, der så behøvedes at blive stillet. Men det er og bliver vist en drømmesituation under denne meget uvillige regering til at give os fuldt oplysende svar. Hvorfor de agerer, som de gør, kan enhver af os så fundere videre over.

Lad dog være!

Skrevet af Lars Mortensen, Onsdag den 12. december 2012, 18:29

Annalise. Med din værdiladethed taget i betragtning, samt din eklatante demonstration af nedlandenhed via uvidenhed kunne du gøre os endnu en tjeneste, nemlig at tone rent flag, for magen til vås skal man da lede længe efter.

Hvad mener du egentlig?

Skrevet af Knud Petersen, Onsdag den 12. december 2012, 15:58

Annelise: Jeg ved ikke hvad formålet er med dit indlæg?
Den foregående regering var lige så uvillige til at svare?
Så hvad er din pointe? Og er der nogen?
Så må det være systemet du er utilfreds med, ik'?
Hvorfor du agerer, som du gør, kan enhver af os så fundere videre over?
Svar udbedes?

Intet konkret svar burde give ret til endnu et nyt spørgsmål

Skrevet af Annalise, Tirsdag den 11. december 2012, 20:15

Er sandheden ikke ret nærliggende - regeringen vil ikke svare på nærgående spørgsmål, der i dybden ville afsløre dens danskerfjendtlige - og hensynsløse politik.

Nu vil S sågar indføre særregler for oppositionens adgang til at stille spørgsmål. Regeringen må være hundeskræmte, og med god ret.

Men burde der ikke i stedet indføres nye regler, der automatisk giver spørgeren retten til endnu et spørgsmål, for hver gang den spurgte ikke giver et konkret svar og bare leverer en omgang udenoms-snak?

Udenoms-snak

Gad vide om der i det hele taget er noget

Skrevet af Erik Leigel, Tirsdag den 11. december 2012, 19:15

der kan gøre Mørkemand-Henriksen glad ? Det er lige før jeg tror at kolonihaveforeningen Det sorte Dyb kræver denne dommedagsattitude af partisoldaterne. Der er noget missionsk over partiet. Belønningen venter på den anden side ?

Naturligvis kan der stilles spørgsmål i et demokrati!!!!!

Skrevet af Hansen, Tirsdag den 11. december 2012, 19:02

Men det er måske den sidste ret af demokrati, som socialdemokraterne også vil afskaffe!?

Men det er overhovedet ikke i orden, at politikere eller andre skal have ekstra betaling for at møde op i samråd, for at svar på spørgsmål om deres lokumsaftaler, handlinger, beslutninger eller vedtagelsereller, som er gennemført udenom de demokratiske spilleregler, det er jo det politikerne og embedsmændene i folketinget og ministerierne, får deres alt for store og tårnhøje lønninger for, det er en del af arbedet, og hvis politikerne ikke kan lide lukten i bageriet, så kan de jo bare nedlægge deres politiske post!

Renegat-Rasmussen, Nato, kunne

Skrevet af Erik Leigel, Tirsdag den 11. december 2012, 19:22

nøjes med konstant at bjæffe : " Der er ikke noget at komme efter ".

Caffe latte generationen, bonde og krejlerpartiets kernevælgere faldt til patten bare de beholdt de lovpriste skattelettelser så de kunne shoppe sig ind i bevidstløsheden.

Nu er krybben tom. Samme egoister vil nu have at vi andre græder i kor i deres sorggrupper. Det er endnu ikke gået op for dem at de festede for lånte penge.

Spørgsmål

Skrevet af Allan Gorm Larsen, Tirsdag den 11. december 2012, 19:00

Nu kræver Socialdemokratiet at der bliver lavet særregler mod oposisionens , læs Martin Henriksens, spørgelyst. Hvis spørgeriet skal bringes ned, var det så ikke en ide om ministrene ville svare klart og koncist på det de blev spurgt om?. Jeg synes at det forekommer mig at det ikke altid er tilfældet, og ligeledes, hvad med at bruge folketingsdebatterne til relavante emner i stedet for alt det pjat som ofte tages op.

Tja!

Skrevet af Kirsten olsen, Tirsdag den 11. december 2012, 18:30

Røvhullet fremhæver altid andres fejl og mangler og ser sjældent egne svagheder. Men det særligt interessante ved røvhullet er, at der i nogen grad er tale om en moralsk person.
Men moralen er reduceret til overfladiske spilleregler, der kan bruges som et middel til opnåelse af egne mål.
Men dette sker kun for at legitimere eller fastholde moralen for sig selv. I mødet med røvhullet kan der således opstå et spontant behov for at understrege ens egen moral.
Vi skal altså aldrig forvente, at røvhullet lytter eller tager kritikken til sig. Det vil ikke ske.

§ 20-spørgsmål 13. november 2007 – 19. april 2010.

Skrevet af Benny Skou Mortensen, Tirsdag den 11. december 2012, 17:13

Parti Antal spørgsmål
Socialdemokraterne 2703
Enhedslisten 2310
Dansk Folkeparti 1127
Socialistisk Folkeparti 1058
Radikale Venstre 196
Liberal Alliance 52
Venstre 14
Fokus 9
Konservative Folkeparti 7
I alt 7504

Han er ikke den værste

Skrevet af Benny Skou Mortensen, Tirsdag den 11. december 2012, 17:04

I perioden november 2007 – april 2010 blev der stillet 7.504 § 20-spørgsmål. Den mest aktive spørger var Per Clausen fra Enhedslisten, der stod for 1.824 spørgsmål, efterfulgt af Rasmus Prehn fra Socialdemokraterne med 290.

spørgelyst

Skrevet af a b nielsen, Tirsdag den 11. december 2012, 17:01

hvi det er problemer for nogle at det bliver spurt igen og igen og indkalt til samråd så kan de udulige menistre bare svare på det de bliver spurt om for helvede da hvad er problemet

Hvad?

Skrevet af ABC, Tirsdag den 11. december 2012, 18:32

Jeg fatter intet? Hvad står der?

Prøv BT 1 måned for 98 kr + adgang til avisen på mobil og iPad.

Gode tilbud på rejser, underholdning, vin og meget mere!
Tilmeld dig BT SHOPs nyhedsbrev. Klik her