Finanslov skal hjælpe svinene

Der skal fokus på vilkårene for de danske slagtesvin, mener Enhedslisten, der sammen med regeringen vil afsætte et millionbeløb til at sikre mere dyrevelfærd i landets svinestalde

Millioner af danske slagtesvin får hvert år klippet halen af for at forhindre, at andre svin bider dem. Halekuperingerne er i sig selv ikke et problem, men det er et udtryk for, at det dyrevelfærden halter i svinestaldene.

Sådan lyder det fra Enhedslisten, der sammen med regeringen vil øremærke et beløb fra finansloven til at skabe bedre forhold for danske slagtesvin.

- Når landmændene er nødt til at kupere svinenes haler viser det blandt andet, at dyrene ikke har nok plads. Der er stærkt behov for bedre dyrevelfærd i den danske svineproduktion, og det forsøger vi nu at rette op på, siger Enhedslistens fødevareordfører, Per Clausen, til Berlingske Nyhedsbureau.

Endnu har parterne ikke besluttet, hvor mange penge der afsættes til at forbedre forholdene for svinene. Det vil blive afgjort i løbet af de kommende uger, men det ligger fast, at pengene hentes fra en pulje på 60 millioner kroner, som skal gøre fødevareerhvervet som en grøn vækstmotor i Danmark.

- Dyrevelfærd er en naturlig del af en stærk dansk fødevareproduktion. Men vi skal blive endnu bedre. Med finansloven ruster vi erhvervet til fremtiden og flere arbejdspladser, fordi vi sikrer en fornuftig balance mellem dyrevelfærd og en sund økonomi for landmanden, siger fødevareminister Mette Gjerskov (S).

I alt afsættes der 110 millioner kroner på finansloven til nye vækstinitiativer på fødevareområdet.

Afstemning

Afstemning

Synes du, at det er en god ide, at regeringen vil afsætte millionbeløb til at forbedre danske slagtesvins vilkår?

Deltag i debatten under artiklen

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Hvis vi gerne nyder kødet

Skrevet af Janne Petersen, Onsdag den 14. november 2012, 20:17

fra dyrene, så er det vel dyrenes basale rettighed, at have et anstændigt liv.
Grisen er nok blandt de mest intelligente dyr der findes, så der er ingen grund til at tro, at de ikke lider under de usle forhold der bydes dem i staldene rundt om i verden.

Det er et godt initiativ fra EL, og afgjort det bedste fra den kant overhovedet.

Dyrevelfærd er ikke Danmarks varemærke, det skal ingen bilde sig ind, vores køer har det heller ikke for godt, fordi også de må undvære basale behov deres korte liv igennem. Janne.

Svin.

Skrevet af Muhammed, Tirsdag den 13. november 2012, 17:50

Jeg syntes billedet ligner en der hedder muh, og så kan jeg ikke huske resten af hans navn, og det ærger mig ad helveded til, at jeg ikke kan huske hele hans navn. Måske er der nogle her på bladet der kan hjælpe?????????????????????????.

prioritering

Skrevet af G.Mortensen, Tirsdag den 13. november 2012, 17:32

Hvis regeringen har sikret de arbejdsløses velfærd, når de ryger ud af dagpengesystemet, så kan de jo efterfølgende sikre dyrenes velfærd.

Det er fantastisk, hvad regeringen kan finde penge til i finansloven. Penge som de tager fra de dårligst stillede i Danmark.

Gad vide, hvordan de selv ville klare sig for 10.000 kr. om måneden. De ville sikkert søge med lys og lygte efter et akutjob til 15.000 kr. om måneden.

Støt op om det private arbejdsmarked, så vi kan få flere jobs og gang i forbruget i stedet for denne fordelingspolitik

Finanslov skal hjælpe svinene

Skrevet af Per Nielsen, Tirsdag den 13. november 2012, 08:50

Da jeg så overskriften "Finanslov skal hjælpe svinene", blev jeg forarget. Skal Venstre og Dansk folkeparti nu på finansloven og ha`yderlig offentlig støtte? Jeg blev mere rolig da det gik op for mig det var de biologiske svin der skulle hjælpes.

Hvis svineproducenterne ikke havde

Skrevet af Philip, Mandag den 12. november 2012, 20:46

Så travlt med at tjene penge ved export af svinekød men kun producerede til danskerne,mao eget indenlandsk forbrug,ville der ikke være noget i vejen for at alle svin kunne gå rundt på store marker med svinesti og opholdsrum/stald de kan gå ind i ved dårligt vejr mv så vi alle sammen kunne få økologisk produceret svinekød.
Hvorved vi og grisene vil blive glade.....i sagens natur er grisene nok ikke begejstrede for at blive spist men det er trods alt bedre forhold.

Nu var det naturligvis

Skrevet af Philip, Tirsdag den 13. november 2012, 21:40

ikke et forslag til at gå tilbage til sten alderen og få og spise sundt godt kød men det er immervæk en kendsgerning.

Hvis regeringen syntes at de små og store øffer skal have mere plads må de lovgive om det og fandeme ikke smide brefolkningens penge i det det stort set bare er en ny skat som bliver taget og brugt med detsamme.
For det varer jo nok ikke længe inden at de finder ud af at det skal financeres med en ny afgift eller højere skat.

Forkert fordeling af skatteydernes penge!

Skrevet af Kc, Mandag den 12. november 2012, 18:29

Ved den gode grød om ikke finansloven indeholder en kæmpe for-
højelse af u-landsbistanden. Vi er da grundigt til grin.

Dertil kommer yderligere beløb som behændigt ikke er nævnt i kroner,
igen en lang næse til de borgere, so er heldige at have et job.

De forkælede unge studerende skal have mere i SU, så kan de jo så gå
lidt oftere på cafe og begynde byturen allerede om onsdagen. I bedste
fald er de så parat til at lære mandag, tirsdag og onsdag.

Dansk politi ryster i bukserne!

Skrevet af Kc, Mandag den 12. november 2012, 14:06

Ja, brug hellere pengene på danske svins velfærd fremfor at bruge
dem på muslimer, på svinene gør de da en smule nyttige.

Muslimer skal holdes i kort snor. Desværre er politiet hunderædde,
der er selvfølgelig grunden til, at de synes, at TV2 skulle holde sig
væk fra det boligområde, der har forbudt årets juletræ.

Politi og politikere medvirker til, at muslimer tror, at de ustraffet kan
sætte deres egen dagsorden, der hvor det passer dem. De har hverken respekt for myndigheder eller den danske befolkning.

Bevar mig vel, hvor er jeg dog træt af disse mennesker. Nogen må
og skal stoppe dette vanvittige tyrani.

Svin

Skrevet af Kamma, Mandag den 12. november 2012, 10:43

Føj for en måde at forsøge at fremme sig selv på Johanne, du burde skamme dig og arbejde for arbejdspladser ikke kun at alle skal forsørges af det offentlige.

SVIN ER KOMMENDE MIDDAGSMAD PÅ BORDET - altså nak og æd.

Skrevet af SMEDEN, BO RASMUSSEN, Søndag den 11. november 2012, 16:55

At give svinene hotel lignende forhold - er latterligt. regningen kan jo kun lægges på svinets pris i køledisken!

Pengene havde været bedre brugt - hvis de var gået til kontrol mod al det vækstfremmende lort landmændene kommer i foderet til grisene - meget af det ryger formentlig med over i os, når vi æder svin.

Pisselisten (ØF ØF ØF).

Skrevet af Joergen L, Søndag den 11. november 2012, 11:33

Svinene skal selvfølgelig have det bedre, men den svine finanslov med lortelisten forgylder igen de arbejdssky personer, flygtninge og alle de andre på overførsels indkomst. Igen er det de hårdt arbejdende som bare skal betale mere, mens bistandsklienterne og flygtninge igen skal have i hoved og røv. Stopper det ikke snart med den forbandede røde regering. Flygtninge fra den anatolske højslette skal bare komme til Danmark, sige asyl, bo i asyl centre 6 mdr, og derefter egen lejlighed og alt andet betalt af det hårdtarbejdende danske folk, men det skider de forbandede røde aber fra venstrefløjen på. VALG NU, INDEN DET ER FOR SENT.