Feststemning afblæst på landsmøde: V-top raser over Rohde-kronik

Udskyder valg af EU-spidskandidat efter drama

Feststemningen på Venstres landsmøde i Herning Kongrescenter blev lørdag aften afløst af raseri i Venstres top over en kronik, som Venstres EU-parlamentsmedlem Jens Rohde har skrevet sammen med Erik Boel, formand for Europabevægelsen. I kronikken, der er blevet offentliggjort Berlingskes hjemmeside b.dk, skriver de to at EU 'lider af sklerose', og de foreslår blandt andet et fælles EU-forsvar.

- Endvidere skal et forpligtende forsvarssamarbejde i EU traktatfæstes. Det er hul i hovedet og et stort spild af ressourcer, at de 27 EU-lande har hver sit forsvar, skriver Jens Rohde og Erik Boel blandt andet i kronikken, der ifølge bt.dks oplysninger har fået Venstres partiformand Lars Løkke Ramussen i spidsen helt op i det røde felt, da de fik nys om at kronikken var undervejs.

- Det er ikke Venstres politik, skal Jens Rohde have fået klar besked om fra Lars Løkke, erfarer bt.dk. Midt under landsmøde-middagen lørdag aften tog Venstres partisekretær Claus Søgaard-Richter fat i Jens Rohde for at han kunne forklare sig overfor Venstre-toppen.

Hele dramaet endte med, at Venstre nu har udskydt valget af EU-spidskandidaten med et år. Det oplyser partiet i en pressemeddelelse sent lørdag aften.

Ifølge bt.dks oplysninger sad Jens Rohde til bords med blandt andet Anders Fogh Rasmussen, NATO-generalsekretær og tidligere statsminister, da han blev ringet op af en journalist - få sekunder senere afbrød Søgaard-Richter samtalen mellem Rohde og journalisten og gik afsted med Jens Rohde - siden har ingen set Rohde i området.

Ifølge b.dk er Jens Rohdes status som Venstre-spidskandidat til EU-parlamentet i alvorlig fare, og ifølge bt.dks oplysninger vil Jens Rohde få vredet armen om af V-toppen og blive tvunget til at lægge afstand til kronikken på V's landsmøde søndag.

Efter hvad bt.dk erfarer blev Boel og Rohdes kronik oprindelig sendt til dagbladet Politiken, som skal have haft den liggende i 14 dage uden at trykke den. Angiveligt sendte Erik Boel forleden også kronikken til Berlingske, som altså har valgt at offentliggøre den.

Ifølge flere kilder forsøgte V-toppen først at få Rohde til at stoppe offentliggørelsen af kronikken, og da det stod klart, at det ikke var muligt at stoppe kronikken, blev taktikken fra V-toppen at forsøge at undgå at indholdet af kronikken slap ud i løbet af lørdagen, hvor det kunne have taget fokus på landsmødet.

Den taktik lykkedes tilsyneladende  indtil TV2's Henrik Qvortrup fik nys om at kræfter i Venstre prøver at komme af med Jens Rohde som EU-spidskandidat. Der er voldsom utilfredshed med Rohdes arbejdsfacon blandt hans kolleger i Venstre, blandt andet EU-parlamentsmedlem Morten Løkkegaard. V-toppen skal ifølge Qvortrup for nylig have forkastet Rohdes plan for Venstres fremtidige EU-politik.

- De kastede den helt ned af brættet og sagde: Glem det, Rohde. Problemet er så bare, at Jens Rohde begår en kronik, som han har sendt til Berlingske, og den trykker de i morgen. Her giver han udtryk for stort set de samme synspunkter, som ledelsen var imod, forklarede Henrik Qvortrup blandt andet på tv2.dk.

Som direkte konsekvens udskyder Venstre nu valget af spidskandidat til Europaparlamentet til næste år. I stedet for at nægte ham at stille op, har man i stedet sparket den bold til hjørne. Drama på V-landsmøde udskyder valg af EU-spidskandidat

Hvad mener du?
Deltag i debatten under artiklen.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Men Jens Rohde har jo ret

Skrevet af Peter H-C, Fredag den 23. november 2012, 09:21

Jeg er fuldstændig enig med Jens Rohde. EU har behov for at gå i en noget mere føderal retning.

Venstre er bare panisk bange for at miste den ellers store opbakning fordi de ved, at rigtig mange - også borgerlige - er en flok EU-forskrækkede og visionsløse nationalister. Derfor tør de ikke tage udfordringen op.

Jeg mener helt klart 1-0 til Rohde.

Godt nok

Skrevet af steen jørgensen, Mandag den 19. november 2012, 15:39

Godt at vi slipper af med den KLOVN

Så la´ da vær ...!

Skrevet af Jan Johansen, Søndag den 18. november 2012, 15:39

Jeg har aldrig forstået, hvad vi skulle med Jens Rohde i Venstre. Faktisk troede jeg på et tidspunkt, at han var på vej ud, men så dukkede han op i EU-sammenhæng og førte sig frem i tide og utide uden at há tilstrækkelig føling med, hvad baglandet ønsker. Det kan da ikke være helt uvæsentligt, så mit råd må være: Så la´ da vær med at bakke op om ham. Han er helt klart fejlplaceret i Bruxelles!

Ingen grund til at fejre de fundamentalistiske røvere fra EU

Skrevet af Hansen, Søndag den 18. november 2012, 15:25

@Søren Devantie skrev: EU har ikke skabt fred, tværtimod har der aldrig været en mere ødelæggende krig, end den økonomiske krig de rabiate EU-fundamentalister har orkestreret

Den økonomiske EU krig --- Du har fuldstændig ret Devantie!!!

Og det undrer mig at en "postuleret intelligent befolkning" ikke kan se det!

Jeg har derfor kopieret dit indlæg som oplæg til mit eget!

Kopieret: (Hvordan kan man give EU , Nobels fredspris. . . EU er overhovedet ikke fredsskabende eller demokratisk. . .EUs magt elite kører en bevidst krig mod flere EU lande. Ikke med krudt og kugler, som den Amerikanske borgerkrig, med med et endnu farligere våben, nemlig den økonomiske krig. Samtidig holder man befolkningerne i et udemokratisk greb. Hvor befolkningen i EU, ikke kan stemme på bla. EUs præsident. Den tyske befolkning har aldrig haft et desidet valg. Kun omhandlende Et EU emne. EU magt elite kører en beskidt økonomisk krig, og et demokratisk diktatur over dens befolkning).

Den økonomiske krise er en "planlagt og fixet" krise!

Det kan vel ikke komme bag på den intelligente del af befolkningen, at politikere i EU, Folketinget, Regionerne og Kommunerne sammen med fagbevægelsen plyndrer den danske befolkning, vi har set det dagligt med alle mulige former for reformer, kontingentforhøjelse, skat-, afgiftsforhøjelser, landbrugsstøtte, erhvervsstøtte, bankpakker og var der ikke noget med 40 milliarder til EU's finanspagt?

Foruden at vores EU-medlemsskab har kostet danske skatteborgere 18 Milliarder årligt, ifølge det nye budgetforslag 21 milliarder for 2012 og 25 milliarder i 2013, der skal jo mange penge i statskassen, for at finansiere hele det organiserede hjemmerøveri og alle disse støtteordninger, og for at betale for alle de nævnte mafiosa-pamperes luksusliv?!

http://politiken.dk/udland/ECE1474308/danmark-skyder-40-milliarder-krone...

http://www.business.dk/oekonomi/danmarks-bidrag-til-eu-vokser-lystigt

Så hvis der mangler penge i den danske statskasse, så er det fa****ga**** ikke så mærkeligt, men én ting er helt stensikkert, pengene er ikke gået til dagpenge og velfærd for den alm. borger, de er udelukkende gået til velfærd for de ansvarlige (uansvarlige og ansvarsløse) magthavere!

Kapitalisterne, politikerne og deres villige håndlangere eksperterne er bange, deres luksusliv er i fare, lakajer som Anders Langballe er som mange andre i medierne, dem som “eliten” betegner som nyttige idioter, for uden den slags halvhjerner, kunne hele dette organiserede røveri og internationale forbrydelse slet ikke gennemføres!

Myten om en krise, se linket!

http://www.youtube.com/watch?v=7FfwFsejX44

Der er ikke og har aldrig været grund til en økonomisk krise, det er organiseret og RETORISK fup og svindel alt sammen, og det hele har været planlagt og er orkestreret af den forbryderiske og udemokratiske Bilderbergerbande, en bande hvor den asociale og udemokratiske Helle Thorning og mange topfolk i både folketinget, organisationerne og erhvervslivet er topfigurer, og mediepamperne og deres journalister er betalte lakajer til, konstant at bombardere befolkningen med den “Göbbelske” propaganda, det var hele formålet med DR-update og TV2-news, 24 timers konstant bombardement af den politisk styrede Bilderbergerpropaganda!

http://da.wikipedia.org/wiki/Bilderberggruppen

Krisen har været et påskud til at skabe frygt, kaos og panik, mange alm. mennesker havde samlet sig anseelige formuer i pension og aktiebeholdninger, deres huse havde gjort mange mennesker ret velhavende, lige som arbejderne ikke mere var slaver, de havde tilkæmpet sig et værdigt liv og velfærd, det er sket en gang før i vor tid slutningen af tyverne og først i trediverne!

Den gang blev der skabt lige så meget kaos, som det vi ser nu, mennesker bliver ruineret og måtte gå fra hus og hjem, tilbyde sig selv som slaver for småpenge, og underligt nok er det nøjagtig de samme banditter (bangsters), som står bag hele det økonomiske ragnarok, som er blevet skabt nu!

http://euro-med.dk/?p=1278

Befolkningen mister værdien af deres pensioner, deres indestående i bankerne, aktierne rasler ned, så den forbryderiske bilderbergerbande under ledelse af Rockefeller, Rothschield, J.P. Morgan, Rompuy og alle de andre skruppelløse (bangsters) i dette organiserede røveri, kan overtage jeres huse, jord, værdier og formuer ved at ruinere jer, købe alle jeres huse/ejendomme, jord og aktier for småpenge, når det hele er blevet værdiløst, så de snart ejer alt af værdi, industrien og alle virksomhederne, så slaverne i nær fremtid igen vil blive nødt til at knokle som gale og være taknemmelige, bare for at få lov at overleve, af krummerne fra de riges bord!

Underligt at en eller "postuleret intelligent" befolkningen hopper på alle de fabrikerede løgne, for samtidig som de “såkaldte ledere” forbrydernes håndlangere, prædiker om krise og nødvendigheden af solidaritet og mådehold fra “slaverne”, så forgylder de sig selv og lederne i virksomhederne, og bevilliger hinanden mega tårnhøje lønninger, og er ved at grine deres røv i laser, over hvor nemt det er at narre en hel verden!

Hitler viste vejen, Erik Arthur Blair ”pseudonymet” for Georges Orwells skrev manuskriptet, Göbbels afprøvede det og beviste hvor nemt det var!

Bush, Blair, Fogh m fl. og alle deres hjernedøde lakajer iscenesatte det, Afghanistan, Irak og Libyen har kun været øvelsesområder, for deres rablende sindssyge planer for fremtiden, og med mindre befolkningerne vågner op, så vil de konsekvenser Hitler udsatte den naive menneskehed for (under generalprøven 2nd. Verdenskrig), være barnemad i forhold til det helvede, som de forbereder for klodens befolkning i vor tid!

http://euro-med.dk/?p=11825

At skabe massearbejdsløshed, kaos og frygt har været en del af planen, så slaverne underbyder hinanden eller direkte er villige til at gå ned i løn, for at bevare blot en lille del af deres forsørgelsesgrundlag, magthaverne "eliten og arbejdsgiverne" lavede det samme trick med det naive fjols Anker Jørgensen, dengang var der kun en arbejdskraftreserve på 4,1%, så direkte lønnedgang var svær at gennemføre, der var ikke det helt store udvalg af henvendelser, når virksomheds ejerne søgte folk, så fik de lokket fjolset Anker til at importere arbejdskraft fra Tyrkiet, så skaren af slaver blev øget til 13,3% i arbejdskraftreserve, så skal jeg love for der kom gang i løn dumpningen, og arbejdsgiverne var ved at grinede deres røv i laser, fag bosserne fik klap på ryggen for deres samarbejdsvilje, virksomhedernes ledere fik fine titler eller lidt ekstra mammon, for at tage godt imod alle de nye villige og billige løntrykkere!

Venstre: Kæft, Trit og Retning

Skrevet af kaj christensen, Søndag den 18. november 2012, 15:16

Kæft, Trit og Retning præger i uhyggelig grad partiet Venstre. Selv friheden til at tro og tale og lægge op til vigtig debat skal åbenbart undertrykkes.
Nu bliver det spændende at se, om Jens Rohde lader sig kue af Lars Løkke Rasmussen, Claus Hjort Frederiksen og resten af partitoppen.

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza silva, Søndag den 18. november 2012, 15:07

Klage Får politiet hjælp ikke i Danmark jeg undertegnede, vil hermed bevidne, at jeg har været med til møder kommune, læge, familiehus og Cleunides og børnehave.Til det ene møde, bekræftede lægen, at Guadalupe bærer præg af at have været misbrugt seksuelt. Cleunides har i flere år bedt om hjælp hos læge og Brøndby kommune, men har ikke modtaget den hjælp psykolog til Guadalupe på 4 år Ja en pædagog sagt til min barn du kommer aldrig hjem hun er fjenet fra mig 2 år i dag jeg er klage hjælp ikke og 1 1/2 år jeg må kun se min datter 1 1/2 time 1 gang om måneden jeg er ikke mibruger og kar aldrig været jeg har aldrig været på psykiarisk hospital og bruger ikke nogen form for medicin.Min barn er blevet fjenet hun blev misbrugt i børnehaven,Brøndby er urimeligt kommune er korrupt BARN SKAL HJEM TIL MOR ♥ ♥ ♥ OG MOR ER IKKE MISBRUGT BARN KOMMUNE HJÆLP IKKE BARN ER MOD BARN KOMMUNE ER KORRUPT JEG VIL FRA MIT BARN HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, OG HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG DET ER URIMELIGT jeg tale med kommunen jeg har båndoptaglser der beviser dette om mit barn HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG JEG HAR UDTALT DER BEVISER DETTE. Jane jeg må ikke holder jul min barn 3 år jeg er bekymret for mit barn

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza silva, Søndag den 18. november 2012, 15:05

Allan Andersen. Danmark har overhovedet ikke gjort mit land rigere, tværtimod. Det er vidst dig der skal gå skolen om igen, du har vidst ikke hørt efter i timen… Som sagt er der korruption i alle lande, min pointe er at danmark ikke stå ved det og slet ikke gør noget ved det, der skal jeg så hilse og sige at det gør de i mit land (Brasilien)!! Og forresten, ved ikke om du har børn selv, men det er ikke noget med sagen at gøre, du har vidst ingen forståelse. – Jeg efterlader ikke mit barn i danmark og tro mig, så snart jeg har fået mit barn hjem, så skrider jeg for det her diskriminerende land, fri få hånd, trusler og hvad i dansker nu har imod andre ind jer selv. Få dog noget empati! Du er en mand man kun kalde en racist. Jeg er ikke født eller opvokset her, om du kan læse min kommentar eller ej, er ikke mit problem, hvis jeg skrev det på mit sprog vil du ingen gang kunne komme igennem det første ord!!!! – Du kender ikke til reglerne overhovedet i Brasilien åbenbart, så her kan jeg lige fortælle, at hvis mit barn eller andre børn blev misbrugt i sin børnehave, ville de ikke blive fjernet fra sin mor, tværtimod…Børne og forældrene vil ikke betale prisen, men staten i Brasilien vil gå en og give en form for støtte og et behandlings tilbud!!

venstre

Skrevet af eva just, Søndag den 18. november 2012, 14:21

dette viser kun at Lars Løkke Rasmussen, er magtarrogant og ikke følger grundloven hvis den ikke passer ham, alle har ret til at ytre deres mening, og partiet kan så offentlig gøre at det ikke er den gængse mening i venstre. Men det er så typisk for Løkke Rasmussen og hovedbestyrelsen (der jo mener alt som Løkke Rasmussen mener) ellers bliver de smidt ud af partiet. Hvad bilder Søgaard Richter sig egentlig ind at afbryde en telefon samtale. Nej man bør fyrer Løkke Rasmussen, han blev jo IKKE valgt, men folk stod bare som en anden flok partimedlemmer og klappede for der var jo ingen andre modkandidater, for toppen af partiet har magten og meninger om alt, og hvis andre har en anden mening ja så smider man dem da bare ud. De kalder de demokrati. Løkke Rasmussen hvornår går du af, du har lavet ulykker nok for befolkningen

Fællesmilitær må aldrig ske.

Skrevet af Niels Aakilde, Søndag den 18. november 2012, 14:20

Jeg undre mig meget over, at Jens Rohde er Venstre mand, for mit vedkommen ligger hans politik nærmere Liberal alliance's, så et råd til Venstre smid ham ud af partiet.

i venstre må man

Skrevet af morten hvam , Søndag den 18. november 2012, 13:42

ikke tænke og mene noget selv ,alt er bestemt af spinddoktoren eller meningsmålinger .
det værste er der er så mange der vil stemme på en så udemokratiske politik .

Fri os for talentløse politikere

Skrevet af eric.steffensen, Søndag den 18. november 2012, 12:09

Endnu en gang er det sket, at Jens Rohde har vist, hvor talentløs han er i det politiske landskab. Han har haft svært ved at begå sig rigtig mange steder, selv på "radiostationen" var han en fiasko. Fiaskoen i det politiske liv bliver ikke "bedre" ved at lade ham fortsætte i EU. Find en anden spidskandidat med personlige, politiske og engagerede egenskaber og drop nu "tågehornet".

Var det dråben

Skrevet af Keld Mortensen, Søndag den 18. november 2012, 12:07

Forhåbentlig var dette dråben der afgører, at det bliver slut med Jens R som MEP.

Spidskandidat

Skrevet af Kirsten C., Søndag den 18. november 2012, 12:03

Det hjælper jo ikke noget at sætte Jens Rohde som spidskanditat næste år, han vil jo stadig mene det samme, som i dag. Han skal helt ud.

Taburetklæber

Skrevet af Hanse, Søndag den 18. november 2012, 11:24

Jens R er jo en opblæst taburetklæber ligesom mange af de andre.