Den kommende tunnelforbindelse mellem Lolland og Tyskland får mere trafik og kortere tilbagebetalingstid end forventet.

Økonomien i den kommende Femern-tunnelforbindelse, der fra 2021 skal forbinde Lolland og Femern, bliver bedre end hidtil forventet.

Det fremgår af en ny trafikprognose fra Femern A/S, der har opdateret prognoserne for trafik og økonomi forud for Folketingets behandling af anlægsloven om Femern-forbindelsen næste år, skriver Berlingske.

Prognosen forudser, at gennemsnitligt 9.400 personbiler, 1.600 lastbiler og cirka 100 passager- og godstog vil bruge Femern-forbindelsen dagligt, og at den forventede tilbagebetalingstid falder fra de nu forventede 39 år til mellem 32 og 37 år.

Faldet i tilbagebetalingstiden skyldes især lavere rente, større EU-støtte og effekten af sambeskatning med de øvrige ikke-kommercielle infrastrukturselskaber i statens broselskab, Sund & Bælt.

Prognosen afviser dermed kritikken af tunnelprojektets økonomiske forudsætninger, som blandt andre den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen fremsatte i en bog i sommer.

»Femern-forbindelsen får aldrig en chance for at betale sig selv hjem igen,« lød det fra den tidligere trafikchef, som fik støtte fra trafikforsker ved RUC Per Homann Jespersen. Forskeren efterlyste »et ordentligt grundlag at diskutere fra«.

Den opdaterede prognose har beregnet, at der fra åbningen i 2021 og fire år frem skabes en mertrafik på 54 procent.

Primært vil der blive tale om trafik, der flyttes fra andre trafikkorridorer til Tyskland, men forbindelsen vil også skabe mertrafik i sig selv.

»Med den opdaterede trafikprognose og den opdaterede finansielle analyse bør den fremførte kritik af et forældet beslutningsgrundlag forstumme,« siger transportminister Magnus Heunicke (S) til Berlingske.

Han tilføjer, at politikerne også vil kende tilbudspriserne på de fire store hovedkontrakter, når Folketinget i 2015 tager stilling til anlægsloven.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), er begejstret for den nye prognose.

»Det er helt fantastisk. Prognosen bygger på forsigtige forudsætninger, som vi har fået grundigt gennemgået. De viser, at økonomien i projektet er meget robust. Nu må det være slut med at forsøge at finde hår i suppen, sådan som alle mulige har gjort forsøg på,« siger han.

Økonomien i projektet viser også, at der er råd til at bygge en ny station ved Holeby, som vil give bedre betingelser for trafikken til Lolland, når den opgraderede og elektrificerede strækning mellem Ringsted og Femern-tunnelen åbner.

Desuden er der også nu penge til at anlægge en lang overhalingsstrækning til godstog.

Heller ikke Kristian Pihl Lorentzen er bekymret for, om tilbudspriserne på de store kontrakter kan rokke ved økonomien.

»Budsummerne kan ikke rokke det store billede. Og det er enestående, at vi kender prisen for 80 procent af projektet, når vi behandler det i Folketinget næste år,« siger han.