Da regeringen for nylig offentliggjorde ny pengepulje, blev fem skoler ved en fejl udpeget som fagligt svage.

København. Da regeringen for nylig offentliggjorde en ny pengepulje og udpegede 120 skoler som fagligt svage, var fem af skolerne kommet på listen ved en fejl.

Det finder Skolelederforeningen dybt problematisk.

- Det har stor betydning, hvis man bliver udstillet som en skole, der ikke klarer sig som forventet.

- Der ligger et stort arbejde nu for de enkelte skoler for at genoprette deres omdømme i lokalområdet, siger Dorte Andreas, næstformand i Skolelederforeningen.

Det var statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Merete Riisager (LA), der i sidste uge præsenterede en ny pulje på 500 millioner kroner.

Den skal bruges til at belønne fagligt svage skoler, der viser fremgang.

Helt konkret har Undervisningsministeriet udpeget 120 skoler. De har fået at vide, at de fremover får mulighed for at få mellem 1,3 og 1,5 millioner kroner, hvis de forbedrer de faglige resultater.

Det har dog efterfølgende vist sig, at fem af de 120 skoler var placeret på listen ved en fejl.

En af de skoler, der var kommet på listen ved en fejl, er Sødalskolen i Viborg, og det overraskede skoleleder Brian Albæk.

- Jeg kunne ikke få det til at passe i forhold til de tal, jeg er bekendt med fra vores skole.

- Karaktergennemsnittet har ligget i den høje ende i Viborg Kommune igennem de seneste år, siger han.

Det nåede ikke at få de store konsekvenser for Sødalskolen, men Brian Albæk har den sidste uges tid måttet bruge meget tid på at slå fast, at skolen var endt på listen ved en fejl.

Blandt andet over for lokale medier og byens borgere.

- Det har været lidt tumultarisk.

- Det er aldrig rart at havne på sådan en liste. Slet ikke når man føler, at der er en kamp om eleverne, og man gerne vil præstere godt, siger Brian Albæk.

Han henviser til, at de danske skoler får økonomisk tilskud, efter hvor mange elever de uddanner.

Fire af skolerne er siden blevet fjernet fra listen, én har ønsket at blive på listen, mens nye skoler er blevet tilføjet, så der nu er 121 skoler på listen.

Undervisningsministeriet skriver i kommentar:

- På den oprindelige liste var der desværre fem ud af 120 skoler, hvis karaktergennemsnit var blevet opgjort forkert.

Ministeriet oplyser desuden, at én af de fem skoler har ønsket at blive på listen.

/ritzau/