Bilerne bagerst, lød det fra Enhedslisten i København op til kommunalvalget, hvor de fik hver 5. stemme i hovedstaden, og scorede den vigtige teknik- og miljøborgmesterpost, der netop beskæftiger sig med byens trafik.

Alligevel har Enhedslistens kommende borgmester Morten Kabell ikke tænkt sig at droppe borgmesterbilen.

Hvorfor vil du køre i borgmesterbil, når I kæmper imod biltrafikken?

- Altså, vi vil jo ikke have bilerne ud af byen, og vi synes ikke, at bilfolk er onde mennesker. Men vi vil gerne indrette et reelt alternativ til bilerne, og investere mere i gode forhold for cyklisterne i stedet for bilisterne.

Men skal du selv køre i borgmesterbil?

- Forvaltningen har jo en bil stående, og jeg tror, der vil være nogle situationer, hvor det virker dumt at komme kørende på cykel.

Sådan nogle fine arrangementer eller hvad?

- Næh, jeg går ud fra, der er nogle møder med entreprenører og investorer og sådan noget, hvor det vil være hensigtsmæssigt at bruge en bil. Men jeg skal jo f.eks. ikke hentes om morgenen i bil. Jeg bor på Christianshavn og cykler på arbejde.

Men hvorfor ikke helt droppe borgmesterbilen som et politisk signal?

- Jamen jeg tror ikke, jeg vil bruge den ret meget. Kun i særlige situationer. Jeg tager også bus og tog, og lige nu er jeg i Malmö og har taget toget.

Kunne du ikke også sige til forvaltningen, at du gerne vil have en el-bil i stedet - der ikke forurener så meget?

- Jo, det kunne jeg sikkert godt. Det er ikke noget, jeg kan svare på i dag. Jeg beslutter mig først, når jeg starter i jobbet 1. januar.

Mener du også stadigvæk, at København skal have en letbane?

- Ja, det gør jeg. Den vil være meget bedre for miljøet end busserne.

Hvad koster sådan en?

- Den koster kun en femtedel af hvad det samme stykke metro ville koste.

Nå, det er da billigt?

- Ja, vi fra Enhedslisten er jo nøjsomme folk, og vi ved at pengene kun kan bruges en gang.

Bortset fra det har København  så ikke en masse penge på kistebunden?

- Nej, vi har kun 5-600 mio kr., og det er sådan cirka hvad en by af Københavns størrelse helst skal have.