Enhedslisten: Tania får ikke for meget i kontanthjælp

Enhedslisten advarer mod at løse kontanthjælpsproblemet med løndumping.

Onsdag aften stod den arbejdsløse Tania Niebuhr stod frem på DR og fortalte, hvor svært hun havde ved at få pengene til at række. Af indslaget fremgik det, at hun modtog samlet 23.000 kroner i støtte efter skat fra det offentlige, heraf 13.700 kroner i kontanthjælp før skat. Det fik i dag torsdag Joachim B. Olsen til at kritisere de offentlige ydelser for at være alt for høje.

Men Joachim B. Olsens ide om at skære i ydelserne er ikke den rigtige vej at gå, mener Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Christian Juhl. Hvis kontanthjælpsmodtagere presses i job fordi de ikke har råd til at være uden, vil det nemlig føre til social dumping, hvor arbejdsløse underbyder de mennesker, der allerede har et arbejde.

- Og så får vi et mærkeligt arbejdsmarked, der er på en glidebane og som fører til øget ulighed, siger Christian Juhl.

Læs også: Joachim B. Olsen: En kontanthjælps- modtager skal ikke på ferie

Læs også: Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

Christian Juhl fra Enhedslisten synes slet ikke, Tania Niebuhr får for meget. Og han synes, at eksemplet fra DR er uheldigt, fordi det også ser på de andre penge, hun får i boligydelse og børnepenge. Nemlig penge, som alle men lav indkomst har ret til.

- En del af de penge får hun jo også, hvis hun får et job, siger han.

- Selv om hun er på kontanthjælp, har hun ret til at sende sine børn i daginstitution. Det er godt for børnene, og det gør, at hun kan søge et job, siger Christian Juhl.

- Derfor er det ikke et højt beløb, hun lever af, for det hun lever af, er kontanthjælpen, og det er ikke mange penge, hvis man skal have en familie som hendes til at løbe rundt.

- Det kan godt være, at det ikke kan betale sig for hende på kort sigt at arbejde, men det må vi se på, siger han.

Læs også: Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

FAKTA: Kontanthjælp: Så meget kan man få

Men han mener, at det er et fåtal af kontanthjælpsmodtagerne, der ikke får noget ud af at tage et arbejde.

- Der er heldigvis ikke længere nogen, der tør sige, at arbejdsgiverne ikke kan finde den arbejdskraft, de har brug for.

Han mener, at Joachim B's holdning om, at kontanthjælpsmodtagere ikke er en overenskomstmæssig løn værd, og skal have mindre end mindstelønnen skaber social dumping, som risikerer at skabe danske arbejdskraft, der kommer til at underbyde dem, der allerede er i job.

- Det er nok, at vi kæmper med østarbejderne. Vi skal ikke også have danskere, der underbyder deres arbejdskraft.

Ifølge tal fra Finansministeriet har en enlig som Tania Niebuhr et rådighedsbeløb efter udgifter til bolig og før eventuel egenbetaling til daginstitution (Tania Niebuhr har dog friplads) på cirka 239.632 kroner årligt svarende til 19.969,33 kroner om måneden. Disse penge skal dække øvrige regninger, husholdning, tøj, fritidsaktiviteter med videre.

HVAD MENER DU? ER STØTTEN TIL ENLIGE KONTANTHJÆLPSMODTAGERE MED BØRN PASSENDE, FOR LAV ELLER FOR HØJ? DELTAG I DEBATTEN OG AFSTEMNINGEN NEDENFOR ELLER PÅ FACEBOOK

Afstemning

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Hvad er for meget

Skrevet af SHN, Torsdag den 27. december 2012, 18:36

Hvis der blev genindført loft over børnepenge og kontanthjælp ville det muligvis give en lille økonomisk gevinst at tage et arbejde, men sagen er jo, at det ikke behøver at kunne betale sig, det er en pligt at tage et arbejde, hvis det er der. Det er også en uskreven lov, at arbejdsgivere skal ansætte folk til den lavest mulige løn og når det gælder håndværkere og ufaglærte er det altså østeuropæisk arbejdskraft, som går til 60-80 kr. i timen og ikke er skattepligtig i Danmark. Hvornår går det op for politikerne, at der skal andre boller på suppen???

Hmmm

Skrevet af olsen, Torsdag den 27. december 2012, 18:36

Så tror da pokker vi små med en almindelig pension ikke kan få pengene til at slå til. Når huslejen er betalt er rådighedsbeløbet på knap 1400 kr, så kommer medicin - el - forsikring - evt. gaver-tandlæge + kost.

O kr. til fornøjelse og da slet intet til ferie eller gæster.

HVORNÅR hives vores pension op på en størrelse så man i det mindste kan følge med ang. pristigninger m.m.

Nej Kontanthjælpen er ikke for høj, umiddelbart

Skrevet af Bo.F, Torsdag den 27. december 2012, 18:19

Problemet er at man ikke ser på hvem modtageren er, er det som her, en enlig mor, med 4 børn, ja så kan det jo godt undre at hun får så meget. og det er nok også noget i overkanten af, hvad der var tiltænkt. tager man en enlig uden børn, så er det med de priser der er på kort sagt alt i dag, ikke noget man kan overleve på. men den enlige mor med 4 børn, får så mange andre offentlige ydelser, at det fuldstændig skæv vrider billedet, og det mæsker den stor mand med den lille hjerne sig i (Joarchim B. Olsen). Og skærer alle over en kam, det kan man bare ikke.

Er hun reelt fattig?

Skrevet af Lotte K, Torsdag den 27. december 2012, 18:14

Nu har jeg ikke set programmet, men kom det dér frem at damen har råd til kæledyr og at børnene går i mærketøj og har værelset fyldt med legetøj?

..

Skrevet af lone bundgaard hansen, Fredag den 28. december 2012, 15:56

ja lad os fratage børnene legetøj , tøj , teleoner , mad og enhver mulighed for at leve som deres jævn aldrenene det er lige præcis løsningen på krisen... du er så klog du kunne undvære hovedet,,,

Diskussionen om Kontanthjælp mangler noget.

Skrevet af Jan A., Torsdag den 27. december 2012, 18:02

Nemlig om hvor lidt den enlige mand/dame uden børn får, når de er på kontanthjælp.

Fokus er bevidst flyttet ind på, at kontanthjælpere med børn lever i sus og dus med højbelagt smørrebrød, grinende hele vejen ned i banken.

det er jo IKKE rigtigt.

Men hvis der virkelig er nogle der trænger til opmærksohed på dette område, så er det ihvertfald dem som sidder helt alene uden børn osv.

Det ville klæde DK, at vi alle arbejdede sammen om netop at skabe et land med muligheder for den enkelte borger, i stedet for at "sparke nedad"!!!

I Danmark er jeg født
vil landet mig mon helst glemme?

For er jeg arbejdsløs
som tilskuds-slavekraft jeg hører hjemme

Så kan jeg frejdigt stå op
og feje gader, samle og kulden fornemme.

Og kun på internettet kan jeg få min
sagsbehandler min situation til at fornemme.

Jow, er du arbejdsløs kontanthjælper
Dk´s sagsfruentimmere dig helst vil glemme.

Hun er kvik

Skrevet af Niels S, Torsdag den 27. december 2012, 17:58

Hopla hvor det går derudaf i Danevang!

Det er "systemet" der er noget galt med.
Tania udnytter de muligheder som det offentlige i dagens Danmark tilbyder til alt og alle - på nær pensionisterne!

Hun er kvik, for hvorfor skulle hun dog bare prøve på at få et arbejde! Så skal hun jo til at betale skat til alle de andre der er på offentlig forsørgelse.

Vi der går på arbejde er til grin. Og jo lægere vi har været på arbejdsmarkedet jo mere til grin er vi.

Det er Ebberød bank om igen: danskerne betaler verdens højeste skat, for at vi kan betale til alle de der bliver overforsørget af det offentlige, hvor lønningerne per automatik stiger år efter år.

Samtidig skal vi konkurrere med udenlandsk arbejdskraft fra EU der kommer hertil, og hvor de arbejder til lavere lønninger (uden skattebetaling) eller arbejder sort i forskellige brancher.

Det er een stor gavebod, og hvem skal stoppe det?
Den såkaldte "Kick Start Regering"? Aldrig i livet. Det rammenrend af grønne studenter og nu også afdankede (undskyld) udtjente politikere har ikke evnerne.
Go´dav do!

Beklageligvis er der ikke udsigt til løsning på dette vanvid. Men vi kommer til at mærke det indenfor få år, for naturligvis kan det ikke fortsætte.

De bedste hilsener for fremtiden til den produktive del af det danske folk.

hil breivikar lokisbane

Skrevet af Harde-Henrik, Torsdag den 27. december 2012, 17:58

Er hendes 4 unger avlet med racefremmede ?

Og så kører den evige misundelse igen

Skrevet af Philip, Torsdag den 27. december 2012, 17:52

med bla bla de får for meget bla bla og jeg får for lidt når jeg arbejder bla bla

Helt rigtigt..

Skrevet af jan A, Torsdag den 27. december 2012, 18:10

Hun ville jo også få en masse tilskud pr. barn hvis hun havde job...

23000 ????

Skrevet af PM, Torsdag den 27. december 2012, 17:50

23000 EFTER SKAT OG MED 4 BØRN???? Det burde kunne løbe rundt. Der er friplads i børnehaven, måske skal personen have økonomisk rådgivning i stedet.
Samfundet har bare ikke råd til disse ydelser mere, det er sandheden.

hil breivikar lokisbane

Skrevet af Harde-Henrik, Torsdag den 27. december 2012, 17:49

Når truget er tomt kommer vi loki.

Det kan betale sig at være arbejdsløb

Skrevet af Sandra, Torsdag den 27. december 2012, 17:48

Jeg må indrømme, at for mig lyder det utrolig voldsomt med en udbetaling fra det offentlige på 23.000 kr. efter skat, når vi andre med job slet ikke kommer i nærheden af samme beløb.

Hvad med at dem der rent faktisk laver noget får en løn som minder om det de arbejdsløse får? Det er lige før man skal blive arbejdsløs og 'stjæle' penge fra sine medborgere, og det er bestemt ikke noget jeg ville have det godt med.

Føler mig til grin for min lave løn

Skrevet af Jarlsborg, Torsdag den 27. december 2012, 18:45

Jeg må sige at jeg føler mig til grin... ! Jeg arbejder som ufaglært.. Har måtte tage det job jeg kunne få.. Jeg knokler r... Ud af bukserne og prøver at få det hele til at hænge sammen med 3 små børn.
Arbejder 37 timer pr. Uge og får en " latterlig" lav løn i form af 13.000kr udbetalt EFTER skat... Vi får ingen hjælp fra det off. Men er med til at betale for blandt andet kontanthjælpsmodtagere, som åbenbart kan få så meget mere UDEN at bidrage til det danske samfund.

Undskyld.. Vil nogen tjekke min ryg?? Er helt sikker på der står DUM på ryggen af den.

ja der står dum

Skrevet af rene hansen, Fredag den 28. december 2012, 15:48

ja der står dum på ryggen af dig men det har ikke noget med det her at gøre jo :D

Enig

Skrevet af Mariana, Torsdag den 27. december 2012, 19:21

Fuldstændig enig vi burde også kunne få alle de goder som "fattige" så vi kan ende på over 20000

Enig

Skrevet af Mariana, Torsdag den 27. december 2012, 19:20

Fuldstændig enig vi burde også kunne få alle de goder som "fattige" så vi kan ende på over 20000

Enig

Skrevet af Mariana, Torsdag den 27. december 2012, 19:20

Fuldstændig enig vi burde også kunne få alle de goder som "fattige" så vi kan ende på over 20000

Jeg fatter det ikke

Skrevet af lizzie, Torsdag den 27. december 2012, 17:46

Jeg forstår ikke at dem på kontanthjælp blivwe ved med at udstille sig selv i medierne. Det er kun og blive hakket mere på. Og det er sjovt nok kun dem med mange børn der er fremstillet. Yderst sjældent nogen med feks en til 2 børn. Og det er nok som en skriver længere nede, fordi de har ikke så meget til rådighed som en med 4. Og det hun får udover hendes kontanthjælp, kan alle få hvis de er enlige forældre. Altså ekstra børnepenge og boligsikring og økonomisk friplads. Jeg er selv på dagpenge, og det er sku ikke sjovt. Alle de folk der i forvejen ligger ned på en fordi man ikke har arbejde. Skulle man så være så uheldig ikke at kunne finde arbejde inden ens periode er væk. Ja det synes jeg sku ikke er sjovt og så skulle på kontanthjælp. Hvis man så også skal hakkes ned fordi man er på kontanthjælp(og at man er enlig mor). I dagens danmark som reglerne kører er man jo heldig hvis man kan få det. Og så er det jo ikke alle der vælger og bare blive enlig. Der er måske ikke altid en god historie bagved. Men Joachim B. Ohlsen er jo ligesom Pia Kærsgaard med udlændinge "væk med dem alle". Tror en af hans kugler har ramt ham i hovedet. Helt normal er han sku ikke

Lavere skat ville give færre på kontanthjælp.

Skrevet af Ole, Torsdag den 27. december 2012, 17:40

Hvis vi skal have færre på kontanthjælp , så skal skatten ned for de lavtlønnede .
Det kunne se sådan ud :

0 - 300,000 kr 20 % i skat
300,000 - 500,000 35 % i skat
500,000 - 1 million 55 % i skat
1 million og derover 65 % i skat

Fjerne alle fradrag , så ville det blive ens for alle .

Så ville det også kunne betale sig at arbejde , hvis man var "Kassedame" eller "Postbud"

Hvorfor dog det

Skrevet af Peter Hansen, Torsdag den 27. december 2012, 17:52

Enten er vi vel alle lige eller også er vi det ikke.
De tal du nævner svarer i store træk til hvordan det er i dag med grundfradrag og progressiv skat.
Og det er da vildt urretfærdigt.
Nej, samme skatteprocent til alle. Ingen fradrag.
Skal man på understøttelse så kan man få 1 fast beløb. Ens for alle.
Se det er sgu så simpelt at vi kan fyre 80% af de kommunale (og de er billigere at have gående på understøttelse end på løn)

Hvordan rammer man kun Tania!

Skrevet af Jokeren, Torsdag den 27. december 2012, 17:37

Synes der er mange her der skriger for meget uden at tænke på konsekvenserne ved at klappe kassen i.

Hvis man kun kunne ramme Tania i ovenstående artikel så er det fint med mig sulteløn :) men der er desvære 4 uskyldige børn som ikke selv har valgt deres "Sociale arv".... Hvis man taber alle 4 på gulvet og de hver får 4+ børn :) så kan I begynde at regne.... :) Man ser desvære tit at forældre på kontanthjælp avler børn til kontanthjælp.... Det ligger i generne.

Til alle Jer der mener I er dumme fordi I arbejder. Hvem skal passe Jer når I ikke selv kan mere det er det I betaler til nu! :)

Livet er at arbejde!

50 pct stavefejl

Skrevet af Bo, Torsdag den 27. december 2012, 19:47

Arbejde er middel mod sygdom og elendighed (Thomas Carlyle, 1795 - 1881)

Hvordan kan det være at halvdelen af disse indlæg er fyldt med stavefejl.

I øvrigt skrives ordet jer med små bogstaver, også i tiltaleform

Folk lærer vel ikke så meget i skolen nu om dage

Skrevet af Kim L., Torsdag den 27. december 2012, 21:27

Det er da også store krav at sætte til folk, at de skal kunne de mest grundlæggende regler for stavning og grammatik. Vi høster bare frugten af årtiers laden-stå-til på folkeskole-området. Ikke så meget nyt under solen der.

Øg kompetencen i retskrivning

Skrevet af Bo, Torsdag den 27. december 2012, 21:50

Bliv dygtigere til det danske sprog, så er der håb om at få lidt mere i løn.
Mange kender jo ikke forskel på ordene ligge og lægge.

Ligge er en stilstand
Lægge er en bevægelses tilstand

" jeg ligger ned" stilstand
" jeg lægger mig ned" bevægelse

" min bog ligger der"
"jeg lægger min bog"

Tvangssteriliser

Skrevet af Lars, Torsdag den 27. december 2012, 17:26

Igen har nasserne fra Enhedslisten fået lov at lufte deres gratistsynspunkt. Sat lidt på spidsen kunne man uden større udgift for samfundet løse Tanias problem - både på kort og langt sigt.

Tvangssteriliser kællingen, for hun mener jo åbenbart at andre skal betale for hendes udskejelser og tvangsfjern så børnene. Der er masser der gerne vil adoptere, så er vi også fri for at høre om alle de afrikanske fejltagelser. Vi er simpelthen blevet en flok blødsødne vatnisser, der ikke tør tage et standpunkt bare fordi det måtte være en smule kontroversielt.

Økonomi

Skrevet af Anonym, Torsdag den 27. december 2012, 17:25

Hvorfor undervises der ikke i økonomi i folkeskolerne, så børn og unge kan lære hvordan et lands økonomi hænger sammen, og hvad konsekvenserne er af socialistisk politik?

Besynderligt system

Skrevet af Greg, Torsdag den 27. december 2012, 17:18

Hun kan ihvert tilfælde ikke kaldes fattig idet hun modtager mere end en akademiker. Jeg tager på arbejde kl 7.15 hver morgen og er først hjemme igen kl 19.00. Jeg må tit arbejde weekenden over. Jeg kan kun drømme om en sådan løn.

Tja

Skrevet af Kenneth, Torsdag den 27. december 2012, 17:18

Igen må man ryste på hovedet over at den danske stat lader sig udnytte, for det er jo ikke Tania man skal klage over, at hun forarger dem som arbejder er forståeligt. Men igen, kig på de tåbelige politikere som stiller sig op og giver hende ret, kors i hytten!
Lav kontanthjælpen om til et kupon system, så der ikke udleveres nogen kontanter overhovedet!
Og de som kan skal tvinges i gang, hvis de ikke vil lave noget overhovedet? Må det jo være fordi de ikke vil være en del af samfundet.

Ingen aktivering?

Skrevet af Kasper , Torsdag den 27. december 2012, 17:17

Er det ikke meningen at hun skal i aktivering, eller er det at have skidt 4 børn ud tegn på psykisk sygdom?