Hvs vi vil have dygtige lærere, pædagoger og sygeplejersker, skal de have adgang til den nyeste viden om deres fag, mener uddannelsesministeren.

Regeringen afsætter mere end en milliard til forskning og udvikling på professionshøjskoler og erhvervsakademier, skriver Politiken.

Beløbet afsættes i det forslag til en ny finanslov, der præsenteres mandag. Dermed er der for første gang faste beløb til forskning på andre uddannelsesinstitutioner end universiteter.

Pengene er afsat som 355 millioner kroner hvert år fra 2013 til 2015 og skal bruges til at oprette nye ph.d.-stipendier og til, at undervisere kan forske.

- Hvis vi vil have dygtige lærere, pædagoger og sygeplejersker, skal de i deres uddannelse have adgang til den nyeste viden om deres fag. Pengene skal sikre, at den nye viden er til stede og udvikles på professionshøjskoler og erhvervsakademier, siger uddannelsesminister Morten Østergaard (R) til Politiken.

- De studerende skal vide, hvad der virker i praksis. Det kræver, at underviserne er med, når vi erhverver os ny viden om deres fag. Det gælder både for studerende, som skal ud i privat virksomhed, og dem, som skal være velfærdssamfundets kernetropper.

- Når vi giver professionshøjskoler og erhvervsakademier andel i forskningskronerne, får vi vished for, at det bliver praksisnær viden og ikke en mere teoretisk tilgang, siger Morten Østergaard videre til Politiken.

Erik Knudsen, rektor for Professionshøjskolen University College Lillebælt og formand for Professionshøjskolernes rektorkollegium, er ifølge Politiken en glad mand.

- Det er et signal om, at der er brug for ny viden på vores område, og det skal vi hjælpe med at skaffe, så vi ikke er afhængige af den viden, andre kan levere til vores sektor, siger Erik Knudsen til avisen. Han peger på, at pengene skal bruges til nye ph.d.ere og til forskning på udvalgte områder.

BNB