Regeringen og DF har vedtaget en aftale, der skal sikre, at praktiske færdigheder indgår i elevvurderinger.

København. Når folkeskoleelever i 8. klasse skal vurderes parate til at tage en ungdomsuddannelse, skal skolerne både se på elevernes boglige og praktiske færdigheder.

Regeringen og Dansk Folkeparti har torsdag vedtaget en politisk aftale, som gør det muligt.

Ifølge undervisningsminister Merete Riisager (LA) skal det give et mere mangfoldigt uddannelsesvalg:

- Det er ekstremt vigtigt, når vi kommunikerer med de unge mennesker om deres kvalifikationer, at vi også fortæller dem noget om, hvilke praktiske færdigheder de har, siger Merete Riisager torsdag under et besøg på Utterslev Skole i København.

Til spørgsmålet om, hvorvidt ændringen vil gøre det lettere for fagligt svage elever at blive vurderet uddannelsesparat, svarer ministeren:

- Det er ikke planen, at det skal blive hverken lettere eller sværere. Vi udvider UPV'en (uddannelsesparathedsvurderingen, red.) med den praktiske del.

- Det vil betyde, at mange elever vil få information om, hvorvidt de har et potentiale inden for de praktiske færdigheder, siger hun.

Alle elever i 8. klasse får en såkaldt uddannelsesparathedsvurdering.

Vurderingen skal sikre, at elever, der bliver vurderet ikkeparate, får støtte til at blive klar til at starte på en ungdomsuddannelse efter folkeskolens afgangseksamen.

Ifølge DR bliver omkring 30 procent af eleverne i 8. klasse lige nu erklæret "ikke-uddannelsesparate".

Selv om det praktiske aspekt ikke skal gøre det nemmere at blive vurderet uddannelsesparat, vil det gøre en forskel, mener folkeskoleordfører Alex Ahrendtsen (DF).

- Det vil ændre elevens syn på sig selv og afstedkomme, at eleverne tænker, at der også er status i at kunne noget med hænderne, siger han.

Socialdemokratiet har tidligere på ugen foreslået, at alle elever skal vurderes uddannelsesparat, hvorefter eleverne skal vejledes til, hvad de helt præcis er parate til.

Men så vil eleverne gå glip af den "ærlig feedback", som kan hjælpe dem til at nå deres mål, mener undervisningsministeren.

- Man skal ikke sige til en elev i 8. klasse præcis, hvilken uddannelse eleven skal tage. Man skal give dem feedback i forhold til, hvad er de gode til, og hvor de kan forbedre sig, siger Merete Riisager.

Hun tilføjer, at hun håber, at S vil stemme for det forslag, som regeringen ventes at fremsætte til efteråret.

Det vides endnu ikke, hvordan vurderingen af de praktiske færdigheder helt konkret skal foregå. Både eksperter og praktikere skal indgå i arbejdet med at lave forslaget.

/ritzau/