Nogle projekter er selvfølgelig vigtigere end andre, siger Enhedslisten om det milliardstore hul i Togfonden.

København: Enhedslisten er parat til at lade togbroen over Vejle Fjord vente og i stedet satse på elektrificering af jernbanenettet.

Det siger partiets transportordfører, Henning Hyllested, efter at nye beregninger fra Finansministeriet viser, at Togfonden mangler 15,5 milliarder kroner som følge af de faldende oliepriser.

- Togbroen over Vejle Fjord kan godt vente. Den er først og fremmest nødvendig for timeplanen, og det er ikke afgørende for os i første omgang, at den bliver indfriet. Så det projekt kunne man godt vente med, siger han og fortsætter:

- Der er selvfølgelig nogle projekter, der er mere vigtige end andre, så der kan måske blive tale om at prioritere i en anden rækkefølge og strække Togfonden over længere tid.

Dansk Folkeparti meldte allerede i sidste måned ud, at partiet er klar til at droppe togbroen i Vejle. Og det står det fast på, fortæller finansordfører René Christensen:

- Togbroen over Vejle Fjord er oplagt at tage ud, fordi der her ligger langt over fire milliarder kroner. Samtidig er det ikke noget, der har stor indflydelse på Togfonden som helhed, da det kun giver nogle få minutter, siger han og tilføjer:

- Jeg har også hørt Socialdemokraterne sige, at vi ikke bare kan bruge løs af penge, som ikke er til stede. Her taler man også om, at elektrificeringen er vigtig, og den kan man godt gennemføre uden en Vejle Fjord-togbro.

Hos De Radikale står man fast på, at man ikke er villig til at slække på ambitionerne med Togfonden. Så vil partiet hellere tage penge fra en anden aftale, fortæller transportordfører Andreas Steenberg.

- Der er en aftale, der hedder "Bedre og billigere kollektiv trafik", hvor vi mener, at der er 11 milliarder kroner i frie midler, som man vil kunne lægge ind, og så bør Togfonden kunne lade sig gøre, siger han.

Aftalen om Togfonden blev indgået under den forrige regering mellem Socialdemokraterne, De Radikale, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten.

Da aftalen om Togfonden blev indgået, var den 28,5 milliarder kroner stor. Pengene skal komme fra beskatning af olien i Nordsøen, og i aftalen er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 ville være 121 dollar.

Men siden regeringen tiltrådte i juni sidste år, er olieprisen faldet fra cirka 60 dollar til omkring 35-40 dollar per tønde.

/ritzau/