Der bliver slet ikke solgt nok elbiler til at begynde at udfase afgiftsfritagelsen, lyder det fra Enhedslisten og SF. Regeringens nye aftale vil svække den grønne omstilling.

Afgiftsfritagelsen for elbiler stod til at ophøre brat ved årsskiftet. Det laver en ny aftale om på, men alligevel er venstrefløjen utilfreds. Aftalen, som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og de Radikale, udfaser nemlig afgiftsfritagelsen over de næste fem år. Og det vil slå bunden ud af elbilmarkedet, advarer Enhedslisten og SF.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested (Ø), påpeger, at der bliver solgt alt for få elbiler til sådan en aftale, og at markedet har brug for at blive »løbet i gang«.

»Om fem år er der fuld registreringsafgift. Det er markedet simpelthen for lille til. Sidste år blev der solgt 1.800 elbiler, og man regner med, at tallet vil være det samme de næste år,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

»Aftalen vil bremse elbilmarkedet op. Og der er brug for alt andet - der er brug for at få flere folk over i elbiler,« siger Henning Hyllested.

Også i SF mener man, at aftalen »gambler med elbilerne«. Skatte- og miljøordfører Lisbeth Bech Poulsen frygter, at aftalen vil svække omstillingen til en grønnere bilpark markant.

»Selv de billige elbiler kommer til at betale op til 130.000 kroner i afgift. Derfor er SF ikke med i aftalen,« siger hun i en pressemeddelelse, hvor hun fortsætter:<

»Aftalen med fuld afgiftspålæggelse på elbilerne forhindrer en ambitiøs omlægning af vores trafik. Luftforurening og CO2-udledning er et kæmpe sundheds- og miljøproblem. Vi har brug for, at elbilerne er konkurrencedygtige på prisen - og det forhindrer denne aftale desværre. Jeg er bange for at afgifterne slår bunden ud på markedet.«